[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:07

Ik wil er idd wel het liefste iets van een totaalvoer bij blijven geven. Naast vitamine ook gewoon voor de lekker. En het is ook niet dat ze helemaal met pensioen is, dus iets erbij lijkt me wel goed voor haar. Maar ik twijfel of het beter is, of veel uit zal maken om een andere muesli (18+ bijvoorbeeld) of brok te gaan geven.
Ze eet verder haar kuil nog verbazend goed eigenlijk. De boer haalt dat van eigen land, dus de voedingswaarde zal wel verschillen naar snede idd. We houden haar gewicht in de gaten, als ze terugvalt ga ik sowieso meer sp geven. Lucerne is ook een goede tip!
Misschien maak ik me zorgen om niets hoor. Maar ik wil voorkomen dat ze zoveel terugvalt als vorig jaar, hoewel ze toen achteraf dus ziek was en pijn aan haar tanden had, dus dat zal zeker niet geholpen hebben...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:15

Ik denk dat je het terugvallen idd wel bij die tanden moet zoeken.
Geen idee hoor of nou echt een andere brok of muesli nou zoveel verschil uitmaakt. Is ook wel een beetje een hype, speciaal krachtvoer voor oudere paarden. Zolang ze het goed doet op het huidige voer zou ik dat lekker blijven geven. Bij 18+ moet je dat maar weer afwachten.

Ik begreep wel dat meerdere grote bedrijven die oudere paarden stallen sp geven en dan daarbij 18+ voor de aanvulling van vit en min ( en eiwitten ). Maar daar geven ze natuurlijk wel veel meer sp dan 1 kg per dag ivm niet meer goed kunnen kauwen. Hele andere situatie dus.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:42

Hij lust de speedibeet ook dus ik ga daar gewoon mee verder :)
Ik gebruik de lijnzaadolie nog niet als de mest wat beter is dan ga ik het gebruiken, schijnt ook goed te wezen voor de hoeven en de huid/vacht.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:51

Ik had nog wat vraagjes voor de kenners onder jullie.

Mijn oudere merrie van 23 die nav EORHT geen voortanden meer heeft sinds mei dit jaar, vind ik te mager worden. Ik wil haar niet zo de winter in.
Ik heb hier veel goeds gelezen over Seniores priores en Marstall Force.
Nu staat er bij SP dat het een bijvoer is. Geef ik haar dan best ook nog gewone brok bij? Of volstaat de SP?
Ik lees ook dat jullie vaak Marstall Force bijgeven, samen met de SP. Maar er staat op de zak van SP dat de vitaminen en mineralen uitgebalanceerd zijn. Is dan SP en de Marstall Force niet dubbel op?
Alvast dank!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:14

Je kan dan ook Masters seniorenslobber geven ipv SP. Dit is wel volledig voer.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:58

Even een vraagje aan jullie. Mijn merrie durft ook een beetje terug vallen,in de winter. Meestal kan ik dat goed voorkomen door pulp, zuppa luzerne en grasmix en soja schroot bij te geven en natuurlijk onbeperkt hooi. Nu zag ik dat cavalor de wholegain had. Speciaal voor magere paarden. Zou omega zes en,drie enzo inzitten en voornamelijk vetten. Iemand ervaring ermee? Denk dat ik zo een zak is ga bestellen.

Hoop dat de da vandaag kan langskomen. Twee dagen achter elkaar slokdarmverstopping gehad. Brrr.zo vies om te zien hoe haar eten en slijm langs haar neus eruit komt. Haar klieren staan weer goed dik. Dus vermoed dat dit de boosdoener is. Grrr nu weer dit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:36

Lukasje schreef:
Ik had nog wat vraagjes voor de kenners onder jullie.

Mijn oudere merrie van 23 die nav EORHT geen voortanden meer heeft sinds mei dit jaar, vind ik te mager worden. Ik wil haar niet zo de winter in.
Ik heb hier veel goeds gelezen over Seniores priores en Marstall Force.
Nu staat er bij SP dat het een bijvoer is. Geef ik haar dan best ook nog gewone brok bij? Of volstaat de SP?
Ik lees ook dat jullie vaak Marstall Force bijgeven, samen met de SP. Maar er staat op de zak van SP dat de vitaminen en mineralen uitgebalanceerd zijn. Is dan SP en de Marstall Force niet dubbel op?
Alvast dank!

Sp zit wel redelijk laag in vit en min en ook in eiwitten. Dus dat moet je allemaal in de gaten houden. Idd door b.v. force te geven ( en iets van eiwitten ) of een brok met vit en min erin ( voordeel daarvan is dat daar ook eiwitten in zitten ). Kan ze nog wel hooi eten ?
Naast sp wordt vaak wel 18+ gegeven trouwens voor en vit en min EN eiwitten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:40

llora schreef:
Even een vraagje aan jullie. Mijn merrie durft ook een beetje terug vallen,in de winter. Meestal kan ik dat goed voorkomen door pulp, zuppa luzerne en grasmix en soja schroot bij te geven en natuurlijk onbeperkt hooi. Nu zag ik dat cavalor de wholegain had. Speciaal voor magere paarden. Zou omega zes en,drie enzo inzitten en voornamelijk vetten. Iemand ervaring ermee? Denk dat ik zo een zak is ga bestellen.

Hoop dat de da vandaag kan langskomen. Twee dagen achter elkaar slokdarmverstopping gehad. Brrr.zo vies om te zien hoe haar eten en slijm langs haar neus eruit komt. Haar klieren staan weer goed dik. Dus vermoed dat dit de boosdoener is. Grrr nu weer dit.

Maak je de slobber misschien dunner als anders ? omdat ze nu al twee keer een verstopping heeft gehad ?
Subli heeft ook een nieuw product, Atleet ( http://www.subli.nl/atleet/ ) , maar dat is meer om eiwitten bij te voeren. Maar dat heb je misschien met lucerne en soja niet nodig. Ik zou voor meer vetten voeren eigenlijk gelijk denken aan lijnzaadbrok/olie of anders coolstance copra. Het cavalor voer ken ik verder niet.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:25

Het voer is het het zelfde gebleven. Da is geweest. Flinke keelontsteking ondanks dat ze niet hoeste. Ze had ook koorts. Ab opgestart en medicatie voor de keelontsteking., Klieren waren waarschijnlijk de boosdoener.
Lijnzaad olie krijgt ze al bij. Ongeveer een 250 ml per dag. Eiwitten krijgt ze bij via luzerne en soja schroot. Hoop,dat ik daar goed mee doe. Subli kan,ik hier niet aangeraden. Wat zo zonde is. Maar de wholegain leek interessant. Was voor magere paarden. Heb een mailtje gestuurd naar cavalor voor meer uitleg.

Toch altijd zoeken voor die oudjes pfff.

S

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:03

@ Maris , hartelijk dank voor je antwoord!
Ja hoor, ze eet haar voordroog nog goed op en krijgt haast 24h/dag voordroog. Bovendien is ze baas in ons groepje paarden dus ik hoef me geen zorgen te maken dat ze niet kan eten wanneer ze wil. En 's nachts staat ze op stal waardoor ik ook zicht heb op de hoeveelheid die ze dan eet. Het verwonderde ons dat ze zelfs nog relatief kort gras aankan. Maar toch vind ik haar nu te mager om straks de winter in te gaan.
Vanavond heb ik alvast Marstall Force en lijnzaadolie besteld, als aanvulling op haar normale krachtvoer. Moet wel zeggen dat ze laatste periode minder krachtvoer had gekregen... Ga ik die portie langzaam verhogen, en aanvullen met de Mf en de olie.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 05:08

De tip zal misschien best al eens gegeven zijn: mijn oudje 25 krijgt in de winter altijd merriebrok ( zit veel meer in!!l) Kun je ook als slobber geven! Verder zorg ik ( en tot nu toe lukt dat) dat ie met een behoorlijke overconditie de winter ingaat! Gras werkt nog steeds t beste bij hem. Dus ik biedt hem zolang mogelijk weideseizoen aan!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:14

pol1 schreef:
De tip zal misschien best al eens gegeven zijn: mijn oudje 25 krijgt in de winter altijd merriebrok ( zit veel meer in!!l) Kun je ook als slobber geven! Verder zorg ik ( en tot nu toe lukt dat) dat ie met een behoorlijke overconditie de winter ingaat! Gras werkt nog steeds t beste bij hem. Dus ik biedt hem zolang mogelijk weideseizoen aan!

Merriebrok werkt heel goed. Alleen kan ik dat niet geven wegens de suikers en zetmelen. Maar daar komt een,paardje goed van bij. Enkel niet goed voor mijn cushing oudje

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:42

llora schreef:
pol1 schreef:

Merriebrok werkt heel goed. Alleen kan ik dat niet geven wegens de suikers en zetmelen. Maar daar komt een,paardje goed van bij. Enkel niet goed voor mijn cushing oudje

Kijk, die suikers wil ook mijden bij mijn merrie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:58

Als,ik de merriebrok van bijvoorbeeld die van subli naast de pavo 18 plus zet dan is de pavo toch beter.
Meer eiwitten,minder suikers, vitamines scheelt niet zo erg.
Dan kies ik daar voor :j

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:29

Het probleem bij merrie brok is dat er veel zetmeel,in zit. En dat wordt omgezet in suikers. Dus voor mij valt merriebrok en 18 plus af. Ik geef momenteel de aveve sport mix zero. Hoger in eiwit en ruwe celstof en laag in suikers en zetmelen. Kost ook maar 12.85 voor 20 kilo. Onze pony staat er ook op en wordt er niet heet van. Vitaminen geef ik apart bij.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:28

Ik heb wat door het topic heen gebladerd en gelezen maar lukt me niet om te vinden wat ik zoek.

- welk merk pup voeren jullie?
- als je alleen pulp geeft moet er dan iets doorheen? (zemelen of zo?)

Pony krijgt wel gewoon voldoende hooi en twee keer per dag twee grote handen onderhoudsbrok.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:32

Het merk pulp maakt alleen uit voor de hoeveelheid suikers. Voor de rest is pulp = pulp.
Beste kan je gewoon even bij de foeragehandel vragen of ze weten hoeveel suikers er in de pulp zitten die ze verkopen.

Of je met zemelen aan de slag moet hangt ervan af hoeveel pulp je wilt gaan geven. als je een halve kilo pulp (droog gewogen ) per dag geeft spelen de verhoudingen calcium : fosfor niet zo'n grote rol nog. Je kan ook sp voeren, daarin is die verhouding al recht getrokken. Sp zit op 15 % suiker en zetmeel dacht ik.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:52

Ik heb pulp van een lokale coöperatie en heb nagevraagd dat het suikergehalte 8% is.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:52

@maris.,denk dat jij mij de raad had gegeven over die meidoorn van dr vogel. Weet je toevallig ook hoeveel druppels je er mag van geven?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:04

llora schreef:
@maris.,denk dat jij mij de raad had gegeven over die meidoorn van dr vogel. Weet je toevallig ook hoeveel druppels je er mag van geven?

Hoi,

Ja klopt. Alleen hoeveel druppels weet ik niet. Is misschien ook per merk verschillend ? Meestal houd ik de dosering voor volwassenen aan. Maar anders even googlen op weissdorn- tropfen - pferd. Dan vind je vast wel hoeveelheden.
Ik gaf altijd het kruid zelf, vandaar dat ik de hoeveelheid druppels niet weet....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:00

Nou was ik vandaag bij de welkoop en daar hebben ze dan dus die seniores priores
Maar ik zag ook speedibeet liggen.

Maar ook een pulpbrok van merk welkoop zelf?
Stond een koe en een schaap op de verpakking,maar ik neem aan dat het ook aan paarden kan worden gegeven.
Ben wel benieuwd of iemand het herkend??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:08

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:43

Meer gebruikerservaring denk ik,
ik heb in de winkel verder niet op de zak gekeken hoor voor de voedingswaarde.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 20:26

Ik heb de Welkoop huismerk pulpbrok ook wel eens gevoerd.
Is prima spul. Het is wel harder geperst dan degene die ik normaal voer, waardoor de minimale inweektijd langer was dan ik gewend ben van het huismerkbrok van de lokale coöperatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:31

Ok, duidelijk, dus dat is dan niet geschikt als je niet erg veel tijd hebt om het te laten weken.
Ben het zelf niet nodig hoor, is puur interesse :j