[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:44

Ik heb een 22jarige fries en geef hem om de dag een volle maatschep droog SP en staat 24/7 in de wei. Ik heb hem nu 3 weken maar hij mag nog wel wat aankomen.. Moet ik de sp verhogen? Of andere aanraders kwa voer? Oja en hij heeft vrij dunne mest. Hij is kortgeleden ontwormd en tandarts is er bij geweest.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:37

Waarom Geef je het om de dag ? In principe zou ongeveer 1 kg sp per dag genoeg moeten zijn om je paard te laten aankomen. Maar dan wel elke dag. En misschien ruwvoer geven wat rijker is. Dus b.v. van eerste snede of lucerne.

De pulp erin zou ook moeten kunnen helpen tegen de dunne mest. Heb je enig idee waarom hij dunne mest heeft ?

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:48

Maris schreef:
Waarom Geef je het om de dag ? In principe zou ongeveer 1 kg sp per dag genoeg moeten zijn om je paard te laten aankomen. Maar dan wel elke dag. En misschien ruwvoer geven wat rijker is. Dus b.v. van eerste snede of lucerne.

De pulp erin zou ook moeten kunnen helpen tegen de dunne mest. Heb je enig idee waarom hij dunne mest heeft ?

Zou het kunnen dat ik de sp langer moet laten inweken? Of teveel water erbij doe? Ik kan niet elke dag naar mijn paard vandaar dat ik het om de dag geef.

cynthiar

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:05

Staat toch op de zak hoeveel water erbij moet?
Sinds ik de mijne 1 kilo per dag bijvoer op de wei is zijn mest een stuk beter geworden. Ik geef alleen de seniorenslobber van Masters. Ik geef ook nog een kilo grasbrok bij. Ik verdeel het wel over 2 x per dag. Dus ja het geeft wel meer werk. En ik moet dus elke dag 2 x naar mijn paard. Maar hij begint nu wel weer aan te komen.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:18

Ik geef de sp van subli. Op de zak staat 1 op 1 dus neem aan een maatschep vol sp met een maatschep vol water

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:19

BwendyB, Hoezo denk je dat je niet goed werkt ? SP is ongeveer 1 voerschep + dan 3 keer die voerschep met water. Ene paard houdt van wat meer water erop, maar de meeste van deze verhouding ongeveer. De tijd dat je moet laten weken hangt er vanaf of je koud of warm water gebruikt. Je kan altijd controleren of het goed is, er horen geen harde stukjes meer in te zitten.
Kan je niet iemand anders te voeren op de dag dat je niet kan ?

Edit : ooh niet 1 op 1 voeren ! Dat is veel te weinig water !!!

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:24

Dit is hem.

Afbeelding

Edit; er werd me ook geplette mais geadviseerd met muesli. Hij heeft nog goede tanden dus hij hoeft in dat opzicht geen slobber

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:44

Kan je niet zorgen dat hij iig elke dag zijn SP krijgt? Stalhouder of misschien een ander pensionklant?
Hoe oud is hij? Hij heeft al echt mooi grijs hoofd... maar er is maar weinig bespiering in zijn bovenlijn nog aanwezig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:46

Geen mais geven !! Helemaal niet goed voor zijn darmen. Gewoon lekker die kilo sp, en dan proberen elke dag.

Fries is 22 jaar schreef ze.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:58

Ik vergeet telkens te vertellen dat er nu gewoon weinig energie in het gras zit, dus paarden gaan nu terugvallen. Zeker oudere paarden. Daarom vanaf half augustus ofzo meer gaan bijvoeren naast de weidegang. En dat Doe je het beste met meer en/ of beter ruwvoer. Dus goed hooi bijvoeren of lucerne of sp.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:30

Oké bedankt. Maar dan snap ik nog niet hoeveel water je erbij moet doen want op het pak staat 1 op 1.. en Hoe lang moet je het inweken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:37

Nee,dat heb jij niet goed gelezen.
Op het pak staat 1 kilo seniores priores per 100 kilo paard.

Maar het water toevoegen staat er per 1 kg seniores priores dat er 3 liter water toegevoegd moet worden en dat ongeveer 4 uur laten weken.

Hier staat alles wel.goed lezen
http://www.subli.nl/seniores-priores/

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:37

Oke bedankt. Is sp dan de enige goede aanvulling voor mijn paard? Aangezien hij nog goeie tanden heeft en gewoon nog kan kauwen.
Laatst bijgewerkt door BWendyB op 07-09-16 09:04, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:54

Goede kwaliteit ruwvoer er bij, een aanvullend vitaminesupplement,
bij ons krijgen veel paarden marstall force bij de seniores priores
Kijk anders eens op www.voervergelijk.nl
Daar staat heel veel informatie op over voeding en kun je zelf ook voeding opzoeken

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:04

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:24

Ik merk ook dat mijn paard nu minder fit is ! Hij staat van 09.30 tot 17.00 uur op de wei. Heb het voer een beetje opgeschroefd naar 3/4 schep brok 's morgens en 's avonds. Verder krijgt hij voldoende hooi en elke dag zijn schep slobber met glucosamine. Er zit nu idd te weinig voeding in het gras voor ze.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:29

BWendyB schreef:
Ik kwam dit ook tegen https://www.welkoop.nl/winkel/pavo-spee ... kg_1186382
Kan dit combineren met muesli en lijnzaadolie en dan kijken wat hij erop doet :)

Speedibeet kan ook idd. Maar veel paarden vinden sp lekkerder.
Je paard heeft nu gewoon meer of betere kwaliteit ruwvoer nodig. Zoals al eerder gezegd. SP is idd eigenlijk voor paarden die niet meer goed kunnen kauwen, maar wordt ook veel gebruikt om paarden aan te laten komen. Krachtvoer zoals granen is daarvoor veel minder geschikt.

Hoeveelheid water op sp, zieijn vorige berichtje. Je hebt geluk dat het goed is gegaan met zo weinig water. Maar nu niet meer doen hoor !
Weken met koud water zal ongeveer 6 uur duren , met heet water misschien 45 minuten. Je kan voelen of het goed is. Zie vorige berichtje.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:12

Bedankt voor jullie tips. Hoeveel lijnzaadolie zal ik erbij geven?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:52

BWendyB schreef:

ik zou hem even geen lijnzaadolie voeren zolang hij dunne mest heeft !

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:54

Maris schreef:
BWendyB schreef:

ik zou hem even geen lijnzaadolie voeren zolang hij dunne mest heeft !

Het is niet dat het eruit spuit ofzo hoor. Het is iets aan de dunne kant.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:56

maakt niet uit, ik zou het toch niet doen. Olie maakt de mest nog dunner....

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:53

1:1 staat inderdaad zeker niet op de zak hoor. Dat is echt niet goed, dan zet het nog enorm uit in je paard zijn slokdarm en maag, dat kan grote problemen veroorzaken!
Er staat precies wat ellepel zegt: 1 op 3 delen water en minimaal 4 uur weken.
Afbeelding

Zelf wil ik ook even de kenners hier om advies vragen.
Wij hebben een merrie van 23 staan die tot vorig jaar altijd eerder te vet dan te mager was. Ze heeft jaren terug een zware peesblessure gehad en sindsdien wordt er niet zwaar meer mee gewerkt. Echter is ze wel dusdanig goed hersteld dat ze zo'n 5 keer per week rustig bereden wordt. Een buitenrit van een uurtje, of een half uurtje in de bak. Geen gekkigheid zoals wedstrijden, zwaardere oefeningen of springen meer.
Nu echter lijkt de leeftijd toch toegeslagen te zijn. Ze werd afgelopen jaar erg lamlendig en viel wat in. Opeens leek het echt een oud paard. Na een hoop gedokter werd EOHRT (?) geconstateerd en zijn de aangetaste tanden getrokken. We zijn toen meteen met een kilo sp per dag gestart, maar het heeft tot het weideseizoen geduurt voordat ze weer echt mooi in haar vel zat.
Ze krijgt de kilo sp nu dus naast onbeperkt gras (hoewel ze wel wat schraal gehouden worden naar mijn zin door veranderingen in de kudde, waardoor er meer sobere types tussen lopen). Ook krijgt ze 1 kilo muesli: Havens natural balance erbij en een scheut lijnzaadolie. Hierop is ze prachtig op gewicht.
Nu zit ik me echter al te bedenken hoe ik kan zorgen dat ze deze winter niet terug zal vallen in gewicht.
Ze gaat straks weer in haar stalletje met uitloop, snachts gaat het stalletje dicht. Ze krijgt bijtijds een dekentje erbij zodat ze geen extra energie kwijt is aan warm blijven (en omdat het gewoon een beetje een watje is, die snel staat te bibberen).
Ze krijgt dan standaard kuilgras 3 x daags. Dit is bij ons op stal vrij lastig te veranderen. Dan zou ik het zelf los moeten gaan regelen, dus dat verander ik liever niet. Ze staat hier ook al bijna haar hele leven en heeft het altijd prima gedaan op kuil, dus ik verwacht niet dat daar het probleem ligt. Ook vindt ze hooi niet lekker. Toen ze bij de veearts stond heeft ze dagen haast niks gegeten en thuis begon ze meteen te schranzen.
Dan dus de seniores, die kunnen we evt ook nog wat ophogen.
Ik twijfel alleen of de natural balance nog wel de juiste match voor haar is. Echt zwaar werken doet ze niet meer en er zit geloof ik nog best wat energie in.
Ze heeft swinters de neiging om wat druk te worden. Dat is zonde, want naast dat het lastig is (buiten rijden of wandelen is dan echt wel een uitdaging zeg maar...), is het zonde van energie die ze kan gebruiken om op gewicht te blijven.
Dus kan ik haar beter overzetten op seniorenbrok of muesli, of nog wat anders/combinatie? Ik zie door de bomen het bos niet meer zo...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:57

Ik denk dat ik dan zou gaan aanvullen met meer sp,
dus niet 1 kilo per dag,maar 3, en dan verdeeld over 3 voerbeurten :j
Ik geef de tinkermerrie van 24 er dagelijks een schep pavo 18 plus bij,dat bevalt bij haar erg goed :j
Daar kun je ook nog naar kijken?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:00

Ja, zat ik ook aan te denken. Misschien niet meteen 3, maar even kijken hoeveel ze nodig heeft om netjes op gewicht te blijven. Die muesli zie ik ook vaak voorbij komen, dus dat is ook zeker een optie.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:55

Cerilene, het is dus puur om haar op gewicht te houden ? Ze eet verder nog wel goed en voldoende kuil ( zonder proppen te maken ) ?
In principe zou dan 1 kg sp per dag genoeg moeten kunnen zijn. Maar ik begrijp dat je dat nu ook al geeft ? Veel paarden gaan zo rond half augustus wat terugvallen als ze daar gevoelig voor zijn. Ds dat is dan de tijd om ook wat meer te gaan voeren. Je kan ook nog denken aan b.v. lucerne door de sp een mengen. Dan krijgt ze gelijk ook wat meer eiwitten binnen. alhoewel dat misschien niet nodig is als ze kuil krijgt van eerste snede.
De natural balance of ander krachtvoer is wel fijn voor extra vit en min. In sp zitten die niet super veel, dus aanvulling daarvan kan nodig zijn. Zeker als het kuil ook niet zoveel vit en min bevat misschien.

Je zou eventueel de natural balance kunnen vervangen door sp. Maar dan moet je wel weten hoe het zit met die vit en min. Je zou er dan ook nog een los vit en min mengsel bij kunnen geven om dat op te lossen.