[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:38

Voer jij daar ook nog hooi of kuil bij Marije?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 13:02

Nee, dat eet hij niet meer.
Wel onbeperkt beschikking over Compact Gras van Hartog.
Hij doet een dag of 4 over een 20 kg baal.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:07

Normaal begin ik vanaf september het voer op te drijven met geweekte grasbrok en equifyt zuppa omdat er dan minder in het gras zit. Maar ik mag nu even mijn volledige voerschema gaan aanpassen.
gisteren da geweest want mijn merrie liep al een,paar dagen stijf. Vrijdag was een ramp. Wankelen met de achterhand. Hele korte passen nemen met de achterbenen en slepen met de achterbenen. Ze staat spierbevangen. Grr baal zo hard omdat het waarschijnlijk mijn fout is. Ze mochten de wei van de buren leeg eten waar lang doorgeschoten gras op stond. Dus had ze 24/7 daar op de wei laten staan maar was wel haar zelfde portie eten blijven bijgeven. Met het gedacht in dat lang doorgeschoten gras zit niet veel meer in. Natuurlijk geen rekening gehouden met de suikers. Nu heb ik dus een chagrijnige oude tante staan die het er absoluut niet mee tevreden is dat ze op de paddock moet blijven,staan met hooi en geen eten meer mag hebben. Geweldig met dit weer.

Maar als je graag je paarden,op gewicht houd naar de winter toe op tijd beginnen met ruwvoerders bij te geven. Ik deed dat altijd met pulp, zuppa, of luzernce of grasmix. En dan,verder opdrijven wanneer ze niet meer op,de wei staan. En heel veel hooi.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:31

Marije_jiplover schreef:
Nee, dat eet hij niet meer.
Wel onbeperkt beschikking over Compact Gras van Hartog.
Hij doet een dag of 4 over een 20 kg baal.

Ok zo wil ik het ook gaan doen. Jij hebt een haflinger toch? Ik een fjord dus zal ik ongeveer dezelfde hoeveelheden aan gaan houden. Ik vind dat nog lastig te bepalen als ze geen hooi meer eten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 14:51

Op zich vond ik het redelijk gemakkelijk om te bepalen hoeveel je met bijvoeren. Als je weet hoeveel hooi je paard normaal eet. In de winter b.v. 12 kilo hooi. Stel dat ze dan nog 7 kilo hooi eten, dan moet je dus 5 kilo hooi gaan vervangen. Dus dan b.v. 5 kg grasmix/ compact gras/ lucerne/ grasbrok.
Of 3,5 kilo sp/pulp/ masters / hippostar ( voer met pulp erin ). Dat klopt altijd vrij goed.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:21

Ja dat is zo Maris. Alleen hoeveel geef je van wat. Waar doe je het beste aan?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:29

Is er ook iemand die bepaalde supplementen of vitamines extra voert?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:31

Je bedoelt welke mengeling je dan moet geven ? Weet je misschien doen wij te ingewikkeld, er zijn zat mensen die alleen sp geven en klaar....

Ik gaf zelf zoveel mogelijk grasmix omdat dit nog het meeste overeenkomt met hooi. Los kon mijn paard het niet meer eten, maar wel door de slobbermengsels. Dus zo kon ik nog een kilo of 2 grasmix voeren. En dan de rest sp/masters en soms grasbrok ook nog.

Calimero, ik was helemaal fan van de vit en min mix van Healthy herbs. Aan de prijs, maar hij deed het er super op. En totaal natuurlijk, dat vond ik een heel fijn idee. Ik heb ook mixen gevoerd met extra zink, koper en geen ijzer, maar daar deed mijn paard het niet fijn op.
En hij kreeg ook joint comp, glucosamine etc ivm gewrichten.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:25

Ja Maris, voeding met structuur is toch het beste voor de darmen. En alleen sp, dan heb ik het idee dat ze maar zo weinig tijd eten dan op een dag. Dus daarom wil ik toch iets met gras blijven voeren.

Ik had bedacht om Compact gras met gewoon hooi te geven. En daarbij de Masters seniorenslobber en grasbrok te voeren.
En dan in deze hoeveelheden per dag: 2 kilo hooi, 2 kilo compactgras, 2 kilo masters en 2 kilo grasbrok. Dan krijgt hij 8 kilo in totaal.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:26

O ja en ook nog wat lucerne.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:25

Dus dan 9 kg als je het omrekent naar hooi vervanger. Alles vervangt 1 : 1 behalve de masters die vervangt 1: 1,5
Hoe groot is je paard ? En hoeveel hooi at je paard normaal aan hooi ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:07

Maris schreef:
Dus dan 9 kg als je het omrekent naar hooi vervanger. Alles vervangt 1 : 1 behalve de masters die vervangt 1: 1,5
Hoe groot is je paard ? En hoeveel hooi at je paard normaal aan hooi ?

Ik reken qua vervangers 1kg/100kg gewenst gewicht + hooi oid als bezigheidstherapie. Hooi reken je als voer 2kg/100kg gewicht. Bij jouw 12kg hooi voorbeeld = dan 600kg paard. Als je daar 5kg hooi vervanger in moet stoppen naast de 7kg die er nog wel in gaan, dan had die aan 12kg hooi tekort.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:43

Ik Snap het niet helemaal . 12 kg hooi is idd voor paard van 600 kg ongeveer. Nog 7 kg hooi eten, dan moet je 5 kg hooi gaan vervangen. Tot zover Snap ik het. Maar dan ?

Producten met pulp erin vervangen qua energie meer als grasbrok, gehakseld gras etc.
1 kg pulp/ SP/ Masters vervangt 1,5 kilo hooi. Dus 3,5 kg pulp vervangt iets meer als 5 kg hooi qua energie.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:44

Hij is een fjord van ongeveer 475 kilo.
Hij kreeg ongeveer 9 kilo hooi per dag, maar daarvan liet hij een hoop liggen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:45

Dan kloppen de hoeveelheden die je geeft precies toch ?!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:48

Hij kreeg op zijn oude stal: 9 kilo hooi, 1 kilo masters slobber, 750 gram coolmix van havens en een kilo lucerne. En op het laatst nog 1 kilo grasbrok omdat hij het hooi slecht at. Het was altijd per hooibaal verschillend of hij het wel of niet at.
Nu ga ik naar een andere stal waar ik beter zelf het voer kan regelen dus wil het anders gaan doen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:49

Maris schreef:
Dan kloppen de hoeveelheden die je geeft precies toch ?!

Ja dat dacht ik ook.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:57

Het hangt ook een,beetje van paard tot paard af merk ik. En of ze 24/7 buitenstaan of niet. Mijn paarden verbruiken een pak meer hooi in de winter dan de paarden die op stal staan die ik rijdt. Kijk naar de richtlijnen en hou je paardje in het oog. Valt hij wat af moet je bijgeven.

Ik geef onbeperkt hooi en geef nog equifyt zuppa en geweekt grasmix en luzerne bij. Dit jaar wil ik graag nog compact gras bijgeven.hier eet het oudje als ze s nachts op stal staat 12 kilo hooi op. En eet ze s avonds twee scheppen,zuppa en twee scheppen grasmix met haar muesli op en een emmer luzerne. En dat is allemaal op s morgens.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:17

Wat ik berekend had was voor als hij op stal staat. Voorlopig staat hij nog op gras en voer ik 1 kilo grasbrok en 1.25 kilo masters bij.

Op stal krijgt hij snacht maar 3 kilo hooi op.
Hij staat wel ook op stro, dus daar kan hij ook van eten. ( als hij op stal staat)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:26

Dat is ook een goed idee dat stro. Dat kan je ook doen.hier staat ze op vlas. Maar zij is ook de enige die s nachts op stal gaat zodat ze s nachts rustig hooi kan eten. En die twaalf kilo is dan op. Vreetzakje. S morgens gaat zij dan mee op de paddock waar vier hooinetten van,twaalf kilo hangen,voor vier paarden. Maar dat is als ze niet meer op de wei gaan. Als ze overdag op de wei gaan krijgen ze s avonds een kleine baal hooi verspreid op vier plaatsen en dat eten ze dan nog niet eens op. In de winter maanden gaat elke spriet hooi eraan.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:42

Wat zouden jullie doen?
Het oudje wat sinds 2 maanden bij ons staat kon eerst niet meer hooi eten maar na een bezoek van de tandarts en enige hersteltijd (3 kiezen getrokken) kan zij nu weer hooi eten op heel af en toe een klein beetje propjes. Ze kreeg dan ook slobber en pavo speedibeet omdat ze moeite had met kauwen. Nu zit ik te twijfelen om over te gaan naar een seniorenmuesli ipv de slobber en de speedibeet achterwege te laten omdat ze onbeperkt hooi kan eten. Zouden jullie het oude schema aanhouden of overgaan op een brok/muesli?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:04

Ik zou deels de seniorenslobber blijven geven. Zeker omdat je verteld dat ze toch nog soms proppen maakt van het hooi. Dat duidt erop dat ze toch niet helemaal goed kan kauwen en dus ook minder goed verteerd. Met de slobber geef je tegelijk veel water, waardoor de darmen ook minder snel verstoppen door eventueel niet goed gekauwd hooi. Plus zo hoeft ze niet 100% afhankelijk te zijn van hooi voor haar energie.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:35

Daar heb je gelijk in. Alleen is die proppen wel maar 1, hooguit 2 dagen per week dat er laten we zeggen 5 proppen liggen. Ik dacht zelf dat het komt door de ruimte tussen de kiezen wat er af en toe blijft hangen. Kauwen klinkt gewoon erg goed en ze eet aardig wat hooi. We spoelen elke ochtend met water om de resten tussen de kiezen te krijgen. Verder eet ze als een gek en verslikt ze zich soms helemaal met de slobber wat ik niet zo fijn vind. Vandaar mijn twijfel ook nog steeds.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:55

Maar ze slikt dan ongetwijfeld ook een deel van de proppen in. Verslikken kan je misschien tegengaan/ verminderen door de slobber met wat minder water (als dat kan ) te maken en/of er bijvoorbeeld gehakseld gras door heen te mengen (zodat ze toch moet kauwen op de slobber ).

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:15

Oké,dankjewel voor de tips!