[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:17

Sanequi is met pulp, dus weken. Lijkt mij ?
Enige wat ik weet van een aantal mensen is dat paarden Sanequi vaak niet zo lekker vinden. En ik zie niet zo de toegevoegde waarde ervan tov sp en al helemaal niet tov masters seniorenbrok ( bevat net als sanequi ook yea sacc = darmondersteuning).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:28

Ik wil perse pulp en krachtvoer loskoppelen, omdat mijn haflinger nog werkt en ik de hoeveelheid krachtvoer wil kunnen aanpassen aan de arbeid, maar de pulp als basis ruwvoer gewoon constant wil houden.
Daarom voer ik ook geen SP, maar meng ik nu zelf pulp en zemelen en in de winter ook grasbrok en afhankelijk van de arbeid meer of minder 18+ van pavo. En bij minder 18+ vul ik nu in de zomer nog aan met vital complete om aan voldoende vitaminen en mineralen te komen.

Heeft iemand misschien de ingrediënten declaratie van Sanequi Senior?
Op internet vind ik die nl niet.
Er staat wel heel duidelijk op de website van Sanequi dat het zowel droog als geweekt als slobber gevoerd kan worden. Dan lijkt me dat er geen bietenpulp in zit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:45

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:43

Seniores priores is een ruwvoervervanger, staat ook wel op de zak dacht ik
Krijgen de oudjes bij ons ook,maar daarnaast dus ook de marstall force om vitamines aan te vullen en staan ze dik in het gras :j

Marije_jiplover

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 19:56

Maar er zit mij te veel al in dat ik zelf wil bepalen.
Daarom meng in dus zelf m'n pulp en grasbrok en zemelen en vul dat aan met vitaminen.
SP verkoopt zichzelf als compleet voer en ik wil de verhouding graag zelf in de hand houden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:23

Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Ik vond de sp altijd super fijn, alle verhoudingen klopten redelijk en maar 1 zak voer ipv 4 naast elkaar om sp "te vervangen."
MAAR ik gaf er altijd ook nog wel ander voer bij hoor, dus ook grasbrok en grasmix.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:05

Het enige wat ik wel erg jammer vind van de sp...is dat er iets van haver in zit.
Op stal staan dan de emmers klaar en zie altijd bovenop dan het graan/haver ,iggen, en appie mag dat niet hebben.
Dus tegen de tijd dat hij er aan toe is om een ruwvoervervanger te moeten krijgen zal ik dus ook zelf moeten gaan mixen.
Denk dat ik dan pulp doe,grasmix en vitamines :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:09

Alleen moet je die pulp dan wel uitbalanceren qua calcium en fosfor. Zeker als je er veel kg van geeft.
Misschien met HAB/ HAP brok dan ?!
En ook aan eiwitten moet je denken om aan te vullen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:56

ellepel schreef:
Het enige wat ik wel erg jammer vind van de sp...is dat er iets van haver in zit.
Op stal staan dan de emmers klaar en zie altijd bovenop dan het graan/haver ,iggen, en appie mag dat niet hebben.
Dus tegen de tijd dat hij er aan toe is om een ruwvoervervanger te moeten krijgen zal ik dus ook zelf moeten gaan mixen.
Denk dat ik dan pulp doe,grasmix en vitamines :j

Bij de senioren slobber van Masters heb je dat niet. Hij is wel duurder dan de sp.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:14

Helaas, staat bij dat het een mengeling is van ontsloten granen en tarwezemelen.
Ik heb appie eens de mash&mix van cavalor gegeven? Binnen 2 dagen zat hij onder de schilfers en veel jeuk.
Terwijl de cavalor ook een hele fijne slobber is :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:20

Helaas heeft het een reden dat ik hier al een tijdje niet meer actief ben geweest..
[IM] Goodbye my lover - Kamulet

Ik wil jullie heel veel geluk wensen met jullie paardjes en hoop dat jullie nog heel lang van ze zullen mogen genieten :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:18

pluisje88 schreef:
Helaas heeft het een reden dat ik hier al een tijdje niet meer actief ben geweest..
[IM] Goodbye my lover - Kamulet

Ik wil jullie heel veel geluk wensen met jullie paardjes en hoop dat jullie nog heel lang van ze zullen mogen genieten :j

Knap dat je al weer zo snel een ander paard kan toelaten in je leven. Blijf je niet vergelijken steeds ?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:04

Nee valt eigenlijk wel mee. Als ik met haar om ga ga ik gewoon om met een paard. Merk wel dat ik de verbinding en harmonie heel erg mis die ik met hem had. Die heb ik met haar natuurlijk niet en dat vind ik wel moeilijk. Maar dat resulteert zich eigenlijk sneller in nog harder kamulet missen dan moeite hebben met zizi in de omgang zegmaar. Hoop dat je het snapt want het is vaag ;)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:15

Heel veel sterkte! Wel heel veel plezier met je nieuwe paard.
Een beetje dubbel om dit zo te typen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:38

ik heb je topic gelezen pluisje, kamulet heeft het heel fijn bij jou gehad.
Zo een plotselinge dood is vreselijk,maar gelukkig was het geen lijdensweg :(:)

Ik zou ook absoluut weer een ander paard na appie willen,, na mijn eerste paard had ik ook vrij snel een andere.
En het kost tijd, en best veel ook om een band met een paard op de bouwen, maar als je die eenmaal hebt.... <3

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:11

Ik zit na te denken wat voor voer ik het beste kan geven aan mijn 22jarige fries.
Hij mag best nog wat aankomen. Ik geef hem nu Pavo natures best muesli. Verder staat hij 24/7 in de wei. Ik las hier dat seniores priores ook wel een aanrader is? En zal ik dat erbij geven of ipv muesli??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:13

Sp is eigenlijk gemaakt als ruwvoer vervanger, maar ook super geschikt om paarden beter op gewicht te brengen en te houden. Er zitten alleen niet zoveel vit en min in, dus je kan er ook heel goed muesli naast geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:17

Ik meng voor kelly pavo18 plus door de seniores priores.
ze heeft bedacht dat ze het anders niet lekker vind :+
en als de slobber te dun is.
Dan wil ze het ook niet. Best grappig eigenlijk, ze wil er persè op kauwen haha :')

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 07:59

Hallo, ik kom even binnen vallen en kan helaas niet het hele topic lezen. Ik hoop dat jullie mij ondanks dat nog wat tips kunnen geven.

Ik ben sinds gisteren de hele trotse eigenaresse van een 26 jarige. Ze ziet heeft een super glanzende vacht en kijkt heel fris uit der ogen. Maar is wel erg ingevallen bij der rug, kont en flanken.
Ze staat bij mij overdag op de wei 9.00-17.00 en dan alleen in een stal met uitloop van zo'n 5x9m.
Daar krijgt ze onbeperkt hooi, maar is ze njet heel happig op, gras eet ze wel goed.

Ik heb de senioren slobber van subli al in huis, maar hoeveel geven jullie? En moet ik dat ook een beetje opbouwen?
De stalhouder had het over koeien mais, of zitten daar teveel suikers of andere dingen in.

Kracht voer heb ik nog niet getest hoe ze eet, maar ze is nog kwiek zat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 08:25

Ik zou haar gebit laten controleren, als je aangeeft dat ze wel gras maar geen hooi eet.
Hooi gaat met een slecht gebit moeilijker dan gras.
Misschien is een flinke onderhoudsbeurt genoeg om haar wel weer van haar hooi te laten genieten. Of het gebit is inderdaad 'op', dan weet je dat ook en dan moet je het inderdaad in ruwvoervervangers gaan zoeken.

Mais ben ik niet zo'n fan van als paardenvoer.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 08:37

Oh vergeten te zeggen de afspraak met TA staat al, maar kan helaas niet eerder dan 28 september.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:45

Ik zou het dan voor nu iig houden bij de seniores priores en dat wat opbouwen.
Misschien daarover nog een flinke scheut (lijnzaad)olie.

Koeienmais zou ik ook niet zo snel aanbeginnen. Beetje mais is niet het probleem maar de darmen van paarden zijn niet geschikt voor grote hoeveelheden mais.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:31

Wat ik me nog afvroeg, aangezien het 'stalseizoen' er weer aan zit te komen en de peerden geen of weinig gras meer krijgen. Veranderen jullie nog iets aan je voer voor de oudjes?

Wij gaan voor het eerst de winter in met een oudje van 26 met een slecht gebit. Ze is de laatste 2 maanden mooi bij gekomen maar ik wil dit graag zo houden in de winter en het liefst nog iets erbij zien te krijgen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:37

Ik wel, nu m'n merrie overdag op het land staat, heb ik haar hoeveelheid muesli teruggeschroefd. Ze krijgt nog dezelfde hoeveelheid hooi als in de wintermaanden, dus ik verhouding meer hooi dan muesli. Vorige zomer heb ik het ook op deze manier gedaan en toen is ze netjes op gewicht gebleven, heel fijn met haar artrose.
Als ze straks in de winter meer op stal is, dan krijgt ze meer muesli en ik ben nu al op zoek naar een vervanger voor hooi. Ik ben daarin aan het kijken naar verschillende Agrobs voer, om dat straks bovenop haar normale hoeveelheid te geven. Ik ben alleen nog niet uit over wat ze gaat krijgen, of de Wiesencobs of de Wiesenflakes.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 11:42

Ik ook.
Hij krijgt nu maar ong 1-1,5 kg bietenpulp per dag over 2 voerbeurten.
Van de winter hoog ik dat uiteindelijk op naar 2,5-3 kg aangevuld met 1-1,5 kg grasbrok, verdeeld over 3 voerbeurten, ook nog aangevuld met meer zemelen en meer 18+muesli dan nu in de zomer. En ij de winter vul ik ook nog aan met olie.