[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:02

Evelijn schreef:
Nog een voordeel van bietenpulp is dat het ook zorgt voor betere vertering van het krachtvoer. PAVO adviseert hun Speedibeet ook in combinatie met 18Plus voor oudere en magere dieren.
(alleen jammer dat mijn ouwe geen bietenpulp meer wil, de grote merrie die ik rijd likt zo een bak pure bietenpulp leeg maar meneer blieft het niet)

Kan je toevallig aan,equifyt zuppa geraken? Dat bestaat uit 55 % pulp, 35% grassen en kruiden en 15 % lijnzaadolie. Als ik een,paardje heb dat niet graag pulp eet geef ik dit. Eten ze ook wel heel graag. Het is alleen iets duurder.
Grasbrok en luzerne brok is zen Super product als je het weekt. Ideaal om,oude magere paarden,iets dikker te krijgen.

Morgen komt de tandarts kijken.
Mijn merrie is in december nagekeken en volledig bijgeveild, maar sinds kort smost ze enorm met haar eten. Een derde van haar voeding valt terug uit haar mond. Ook is ze terug wat ingevallen. Dus extra nazicht zal goed zijn. Hopelijk geen tand los ofzo. Maar ja op 26 jarige leeftijd zal dat wel al eens kunnen zeker. Denk er toch over na om half jaarlijks nu haar tanden te laten nakijken. Voor zekerheid.

Kimmie25501

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:22

ellepel, voordat ik iets ga kopen wacht ik eerst af wat de dierenarts zegt.
Anders zit ik straks met 88 zakken voer waar ik niks aan heb :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:32

Daar heb je gelijk in hoor.
wanneer komt die? Ben wel benieuwd :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:35

@Ilora, zie dat Equifyt vooral in zuiden van het land en Belgie wordt verkocht... en ik woon dichtbij Groningen dus dat is niet echt te doen.Gelukkig doet meneer het nu op gras best goed maar ja straks wordt het weer winter dus dan moeten we wel weer meer bijvoeren.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:43

ellepel, hij komt donderdag.
Ik zal je op de hoogte houden van wat eruit komt!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:47

Evelijn schreef:
@Ilora, zie dat Equifyt vooral in zuiden van het land en Belgie wordt verkocht... en ik woon dichtbij Groningen dus dat is niet echt te doen.Gelukkig doet meneer het nu op gras best goed maar ja straks wordt het weer winter dus dan moeten we wel weer meer bijvoeren.

Wat je ook kan,doen en,wat ik soms doe als de equifyt zuppa niet voorradig is is pulp weken samen met een,luzerne korrel of grasbrok. Nu ik kan mij wel voorstellen dat pulp niet echt lekker is als je ziet hoe het eruit ziet. Maar het is zo'n goed product om te laten aankomen. Luzerne brok komen ZE ook heel goed van aan. Mijn merrie eet liever luzerne brok dan gewone luzerne. Vermoed dat dat voor haar gemakkelijker is.

Ik ga deze winter de senioren slobber van masters is proberen. Naar het schijnt ook een goede

@kimmie 2550 ik ben benieuwd voor donderdag. Hopelijk vinden ZE iets E. Nu moet ik zeggen dat als ik je foto's zie dat mijn merrie ook zo was toen ZE cushing hebben ontdekt.futloos en loom. Niet altijd maar toch regelmatig. Nu is ZE terug veel alerter en heeft meer energie. We hebben ze wel terug dikker gekregen maar de bovenlijn blijft moeilijk. Zij is er nu wel 26 jaar.

Dit was ze toen we juist wisten dat ze cushing had
[/[img]
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:03

Ilora, je weet het vast wel, maar terugvallen in de bovenlijn is vaak de bespiering. Ik weet niet of je nog veel met haar doet ? dat kan ook heel veel schelen natuurlijk. Maar soms is het een goed idee om extra eiwitten te gaan voeren. Spieren hebben aminozuren ( = eiwitten ) nodig.
Aan de andere kant..... je geeft al luzerne bij. Of niet altijd ? Want luzerne bevat wat meer eiwitten. Pulp juist weer heel weinig.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:29

Maris schreef:
Ilora, je weet het vast wel, maar terugvallen in de bovenlijn is vaak de bespiering. Ik weet niet of je nog veel met haar doet ? dat kan ook heel veel schelen natuurlijk. Maar soms is het een goed idee om extra eiwitten te gaan voeren. Spieren hebben aminozuren ( = eiwitten ) nodig.
Aan de andere kant..... je geeft al luzerne bij. Of niet altijd ? Want luzerne bevat wat meer eiwitten. Pulp juist weer heel weinig.

Er wordt met haar eigenlijk niets meer gedaan. Enkel nog wat aan de hand wandel. Haar hartje is niet meer 100%. Gisteren merkte de da op dat de ruis iets meer is geworden en dat haar hart af en toe is overslaagd. Maar op zich leek alles in orde. ZE is ook 26.
Zij krijgt voor de eiwitten soja schroot bij en luzerne brok en grasmix geweekt. Voor de rest olie, seniorenmuesli en pulp of zuppa. En veeel hooi. ZE eet als een,olifant. Ik weet dat de bovenlijn niet meer helemaal goed komt door te weinig spieren hoewel toen,ik selenium en vitamine E bijgaf dat ZE daar wel voller van werd op de bovenlijn. Maar dat durf ik in de zomer niet echt bijgeven omdat ZE op de wei staat. Zolang ZE laar vrolijk en alert en actief is ben ik gelukkig

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:31

Voor hartproblemen, lees eens over meidoorn ! De bloei ervan is nu net voorbij, maar de bloesem ( en ook het blad ) zijn heel goed ter ondersteuning van het hart !

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:36

Maris schreef:
Voor hartproblemen, lees eens over meidoorn ! De bloei ervan is nu net voorbij, maar de bloesem ( en ook het blad ) zijn heel goed ter ondersteuning van het hart !

Oh wist ik niet. Wel interessant. Had aan de da gevraagd of er iets was om het hart te ondersteunen maar daar Kon ze niet direct op antwoorden. Voor mijn oude hond had ik hartpillen. En die meidoorn waar kan je dat bestellen of kopen en,kan dit kwaad in combinatie met de medicatie voor cushing? Ik ga even,opzoekwerk doen naar meidoorn

Edit: Wat ik kan vinden is de circulatiemix. Daar zou meidoorn moeten inzitten en zou speciaal voor hart en bloedvaten zijn.zou dat iets goed zijn?

[/[img]
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:16

Vooral in Duitsland ( daar lopen ze altijd voor qua supplementen en ontwikkelingen vind ik ) geven ze meidoorn aan paarden. Het wordt voor mensen ook gebruikt, craetagus druppels. Zie b.v. http://www.avogel.nl/webwinkel/producte ... uppels.php

duitse woord is : weissdorn. Google er maar eens op, of is je duits niet zo goed ? zie oa https://www.masterhorse.de/kraeuter/her ... /weissdorn
Ik gaf het in de zomermaanden als mijn paard last had van de hitte. Hielp echt. Volgens mij heb ik nog wel een zak kruiden ervan liggen ...... Zal eens zoeken.

tessjaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:35

hoi hoi, ik heb een vraagje..
sinds vorig jaar staat mijn senior op seniorespriores van subli. dit omdat hij snel invalt vanaf september. in het voorjaar omgeschakeld naar fitmix van horsefood omdat hij de power miste in de trainingen (staat nog voor de wagen en loopt lesjes).
nu de fitmix bijna op is en ik weer rustig om wil schakelen naar seniores priores ben ik vast begonnen met SP voeren. hij vind het alleen totaal niet lekker. ik kan de fitmix niet de winter door blijven voeren omdat hij daar net te weinig aan heeft. de SP eet hij nu dus met lange tanden.
De Speedibeet van pavo vind hij ook niet lekker. ook als ik dit meng met musli eet hij dit niet graag. iemand anders een idee??

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:47

En wat muesli/iets anders lekkers door de SP doen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:59

Seniorenslobber kopen van masters.
Ander merk alle oudere paarden die ik ken, en ook van gohya een bokker die verwaarloosde paarden opvangt eten het super goed.
En ze komen goed op gewicht.
Zit een bepaald smaakje aan of zo waar ze gek op zijn.
Wij hebben een verkooppunt in de buurt zitten bij zo een molen achtig e winkel.
Ik heb hier ook vitamine korrels van.
Vitcrix heet het. Een goede samenstelling ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:58

Ik weet niet of het een senioresmuesli is,maar de mash&mix van cavalor is ook erg fijn spul :j

Zo had ik eergister grasbrok geweekt?
Appie vond het heerlijk,maar kelly dacht van vreet die rommel zelf maar op :+
Nou ja, het is nu ook nog niet nodig,tegen de tijd dat het winter is eet ze het vast wel weer :j

Ilora,mag ik jou wat vragen?
Waarom schrijf jij ze steeds met hoofdletters? Geen kritiek hoor,gewoon nieuwsgierig,lijkt wel grappig namelijk :D

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:58

ellepel schreef:
Ik weet niet of het een senioresmuesli is,maar de mash&mix van cavalor is ook erg fijn spul :j

Zo had ik eergister grasbrok geweekt?
Appie vond het heerlijk,maar kelly dacht van vreet die rommel zelf maar op :+
Nou ja, het is nu ook nog niet nodig,tegen de tijd dat het winter is eet ze het vast wel weer :j

Ilora,mag ik jou wat vragen?
Waarom schrijf jij ze steeds met hoofdletters? Geen kritiek hoor,gewoon nieuwsgierig,lijkt wel grappig namelijk :D

Dat is mijn gsm die dat zelf doet. Ik krijg het niet verandert in mijn woorden boek. Zelfs als ik het in kleine letters wil zetten beslist mijn gsm om het in hoofdletters te zetten. Ik heb het opgegeven om het te veranderen over mij druk in te maken. Haha. Krijg het niet verandert. Heb je met een stomme Windows Phone.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:42

Oh is dat het haha, nou ZE is wel heel belangrijk blijkbaar voor je telefoon :P :D

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:40

Ginger1991 schreef:
Misschien dat ik mn vraag hier wel kwijt kan.
Ik heb een merrie van 20 en ze ziet er hartstikke goed uit, ze heeft een buikje en mager is ze nooit geweest. Momenteel krijgt ze van mij na het rijden Natures best of 18+ van Pavo. Nu wil ik haar meer eiwitten voeren zonder dat ze dik word. Dit ivm spierverlies en oudere paardwn he ben meer eiwitten nodig. Is lucerne een dikmaker of niet? De meningen lopen nogal uiteen wat dat betreft. Van stal uit krijgt ze 2x per dag een handje basisbrok en 2x per dag hooi/voordroog. En ze staat overdag op een schrale weide.
Ik rijd zelf 2/3x per week dressuurmatig en de rest van de week hobbelt ze door het duin of beetje in de bak met mn bijrijders

Ik voer Constance cocos voor eiwitten en vezels. Is echt goed spul, wel opbouwen. Soms vinden ze t eerst niet lekker.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:42

Zijn er hier mensen die compact gras van Hartog voeren?
Ik zoek iets tervervanging van voordroog. Ik ga op een andere stal staan waar hij meer naar buiten kan. Maar daar voeren ze voordroog. En daar krijgt mijn paard diarree van. Tenminste op mijn vorige stal. Dus ik ben op zoek naar iets vervangends wat ook makkelijk eetbaar is en betaalbaar.
Hij krijgt sowieso ook grasbrok en seniorenslobber. En lucerne.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:02

Ik heb 1 keer compact gras geprobeerd, maar ik had een super stoffige baal. Daar schrok ik echt enorm van. Maar ik begrijp van andere mensen dat dat helemaal niet altijd zo is.
Kan je niet beter hooibalen halen ? Of kan je paard dat niet meer eten ?
Ander nadeel van compact gras is dat het van productie gras wordt gemaakt, dus behoorlijk rijk.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:14

Hooi eet hij ook steeds moeilijker. Hij gaat het wel nog krijgen maar omdat ze niet genoeg hebben op stal, kan ik maar 1 baal per week krijgen. Dit is van te voren gemeld dus ik was ervan op de hoogte. Hun hebben hooi en voordroog van eigen land en dat is dus al voor een jaar binnen. Maar buiten dat is hij steeds lastiger met hooi eten. De ene baal eet hij goed en de andere eet hij niks van. Zijn gebit is ook versleten ( hij is 28) dus dat werkt ook niet mee. Omdat de baaltjes van Hartog klein zijn en het gras daarin kort leek me het wel wat. Ook qua vervoer en opslag.
Hij mag trouwens nog flink aankomen dus als het rijk voer is is het in zijn geval wel goed.
Ik las alleen over slokdarmverstoppingen?
De mijne eet wel heel rustig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:21

Ik snap het. Ik ben ook heel lang op zoek geweest wat mijn paard nog kon eten. En maar zoeken naar fijn hooi, bleek hij grover hooi beter te kunnen eten !
Maar ik gaf ipv compact gras altijd grasmix. Veel minder stoffig. En ook handig in baaltjes. Alleen de harde brokken erin kon hij dan weer niet eten, dus die haalde ik er iedere keer uit ( leuk klusje ) en die weekte ik dan.
De grasmix deed ik trouwens door de sp/ masters seniorenbrok heen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:24

Ik voer Compact gras aan mijn senior die geen voordroog of hooi meer weg krijgt.
Hij krijgt het als hele baal met binders er omheen rechtop in een speciekuip.
Hij eet dit redelijk goed.

Heb na een paar losse baaltjes gekocht te hebben een hele pallet ineens laten komen, die staat gewoon buiten naast de parkeerplaats op m'n pensionstal.
Dat zijn geloof ik 58 baaltjes.
Hij doet in de winter 4-5 dagen met een baaltje (krijgt daarnaast nog 3x per dag een volle emmer geweekt voer met oa bietenpulp en grasbrok).
In de zomer doet hij er wat langer mee, omdat hij dan ook gras heeft.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:29

Ok dan wil ik dat toch gaan proberen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 17:36

Iemand hier ervaring met Sanequi Senior?
Was gisteren met m'n andere pony bij de dierenarts en toen kwam het ook nog even op Jip en wat ik die voer.
Ik vertelde ook dat hij er nu goed uitziet, maar dat hij als het gras weer op is hij altijd een forse terugval heeft, hoeveel ik hem ook voer.
Mijn dierenarts was zelf behoorlijk te spreken over dit voer, waar senioren ook nog wel van konden aankomen. Dus ik wil dat wel in mijn achterhoofd houden als hij op mijn combi van bietenpulp, grasbrok, zemelen en 18+ toch teveel terugvalt.

Op bokt vond ik een paar oudere posts over dit voer die zeiden dat het perse geweekt moet worden omdat het ook bietenpulp bevat, maar op de website van Sanequi zelf staat dat het zowel droog als geweekt kan worden gevoerd?