[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:09

Ja, bijna elke dag. Op andere dagen komt mijn verzorgster. Maar nu in de vakantie sowieso elke dag.
Wat is lucerne? Als ik zoek op Google krijg ik een plaats in Zwitserland _O-

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:37

Kimmie25501 schreef:
Ja, bijna elke dag. Op andere dagen komt mijn verzorgster. Maar nu in de vakantie sowieso elke dag.
Wat is lucerne? Als ik zoek op Google krijg ik een plaats in Zwitserland _O-

Probeer luzerne eens :))

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:44

Luzerne is een ruwvoer, vaak gehakseld in zakken ( oa van Hartog ) te verkrijgen. Is wat hoger in eiwit en staat ook bekend als dikmaker.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:53

Maris schreef:
Calimero_ schreef:
Ik voer de oude pony bij ons nu ipv seniores priores speedibeet met slobbermeel van horsefood omdat hier meer voedingsstoffen in zitten en ik al een tijdje alle paarden op horsefood heb.

Slobbermeel is weer op basis van granen denk ik ? Kijk je dan wel uit met hoeveelheden voer als je pony niet genoeg ruwvoer binnen krijgt ? Of eet je pony nog steeds gewoon 100% goed hooi ?

Ze eet inderdaad nog hooi, maar heeft wel proppen liggen dus verteert niet alles goed meer. Verder krijgt ze Luzerne bij. Ze krijgt 2 kilo van de slobbermeel samen met 500 gram (droge) speedibeet verdeeld over 2 voerbeurten. Verder onbeperkt hooi en gras.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:59

Als dat slobbermeel idd allemaal granen is, zou ik minder meel voeren en meer pulp (of meer luzerne of grasmix of ...). Je moet immers ruwvoer vervangen en dat doe je niet met granen !

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:36

Maris schreef:
Als dat slobbermeel idd allemaal granen is, zou ik minder meel voeren en meer pulp (of meer luzerne of grasmix of ...). Je moet immers ruwvoer vervangen en dat doe je niet met granen !

Ze is veel te mager dus ik zal er toch iets van vlees op moeten krijgen. Dit wil ik bereiken door nu iets meer slobbermeel toe te voegen en later weer omlaag te stellen. Gras, hooi en Luzerne is al onbeperkt en kan dus niet omhoog. Ik heb de combinatie slobbermeel en speedibeet op aanraden van horsefood in deze hoeveelheid samengesteld.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:16

Hmmm. Maar zij verkopen graag hun eigen producten natuurlijk en in hun assortiment zitten geen ruwvoervervangers dacht ik ?!
Logisch dat slobberfood aanzet door oa die mais erin. Maar mais bevat veel zetmeel, soort mc Donalds voer dus.
In ieder geval dan zeker niet te lang geven hoor. Is niet goed voor de darmen !

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:27

Maris, oh ja bedankt! Ik geef ook Pavo 18+ muesli, zit daar ook luzerne in denk je?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:16

Ja, ik denk dat daar ook Luzerne in zit. Vaak nogal harde sprietjes hooi van een cm of 4 lang ofzo. Maar om aan te zetten moet je er wel een kilo of meer per dag van voeren hoor. Niet zomaar een beetje wat in de 18+ zit.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:23

Er zit echt nauwelijks luzerne in 18plus muesli... dat is echt krachtvoer voor oudere paarden. Is wel mooi spul maar om echt aan te komen heb je ruwvoer vervangers (zoals luzerne,bietenpulp, grasbrok etc.) nodig. Wat je ook nog kan proberen maar wat je ook echt moet opbouwen is het voeren van olie. Dat helpt qua aanzetten ook wel een beetje.

Hoeveel 18plus voer je eigenlijk? Want een standaardvoerschep is met muesli echt niet een kilo maar meer iets van 700 gram... daar moet je wel rekening mee houden tijdens het voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:30

Ik heb de 18 plus ook,maar dat krijgt kelly alleen maar,appie mag geen graan want dat zit er in
Ik leg even uit hoe ik het zie

Maar weet je wat het nadeel daar van is van de 18 plus?
, als je je paard er wat dikker van wil hebben en ze meer vitamines wil geven dan moet je daar best wel veel van gaan geven
Bij oreo zit je dan zomaar op 4 kilo denk ik.
In krachtvoer...want dat is de 18 plus, zitten naast vitamines heel veel andere dingen toegevoegd.

Er zitten allerlei verschillende soorren graan in, en appelpulp, en wortel, en erwten en gerst en haver en soja,mais zonnebloem en van alles en nog wat.
De darmen van een ouder paard werken vaak wat minder goed en kunnen bij grotere hoeveelheden daar dan wat moeilijkheden mee krijgen.

Daarom is het eigenlijk beter om ze ruwvoer te geven . Of lekker veel mals gras, met een vitaminekorreltje.
Maar ja als je een ouder paard hebt dan word dat ruwvoer vaak ook niet goed verteerd.
Dus worden ze wat dunner.

Die bietenpukp is makkelijk verteerbaar , bevat veel vezels en heeft een hoge voedingswaarde en daarom word het dus aan paarden gegeven.
Je hebt gewone bietenpulp,maar ook de seniores priores, wij geven dwt de oudjes dus naast hun gras en hooi om ze eat extra te geven en het helpt.

Ik ga appie aankomende winter een ander ranstoen geven,die krijgt er dagelijls 2 kilo geweekte grasbrok bij
Dat vind ik persoonlijk iets beter nog kwa voedingswaarde.
Maar elk paard is anders.
Er zij ook lucerne brokken ,die moet je ook even in wat er weken tot het een papje word.
Of losse lucerne geven, je begint met niet zo heel veel,en kun je voor een ouder paard makkelijk omhoog voeden naar een emmer of 2 per dag.

Sorry voor de typfouten :o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:41

Nog een voordeel van bietenpulp is dat het ook zorgt voor betere vertering van het krachtvoer. PAVO adviseert hun Speedibeet ook in combinatie met 18Plus voor oudere en magere dieren.
(alleen jammer dat mijn ouwe geen bietenpulp meer wil, de grote merrie die ik rijd likt zo een bak pure bietenpulp leeg maar meneer blieft het niet)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:46

Nadeel is soms de verkrijgbaarheid van bepaalde merken.
Ik heb zelf alleen een fiets,dus moet het doen van wat er hier in de buurt zit.
Kan niet iedere keer vervoer regelen, heb nu met mazzel 16 zakken grasbrok kunne kopen ,dus dat scheelt dan.

Appie vind bietenpulp zo ook niet lekker hoor, geweekte grasbrok gelukkig wel.
En hij mag dan geen pavo.
Dus word het aankomende winter onbeperkt kuil. 2 kio geweekte grasbrok,
En dan ben ik nog aan het twijfelen om hem er dagelijks een kilo dieetmix van subli bij te doen, of foch gewoon de
vitaminebrokjes van lexa die ik nu geef.
Kelly krijgt straks wel seniores priores :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 21:12

Mijn senior krijgt als basis ruwvoer vervanger bietenpulp. In de zomer met wat zemelen en beetje 18+ (nog geen voerschep per dag, dus ong. 500 gram) en daarnaast gras op de wei erbij heeft de beschikking over compact gras naar behoefte.
In de winter als er geen gras meer is voer in de hoeveelheid bietenpulp op en voeg er nog grasbrok en meer zemelen aan toe en krijgt hij bij elkaar bijna een kg 18+ per dag.
Ik vind geweekte bietenpulp echt een super product.
Mijn jonkie krijgt het af en toe ook, na een pittige training of bij warm weer, om alvast wat vocht aan te vullen. Ze vinden het allebei heerlijk en doen het er goed op.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:13

Evelijn, niet heel veel. Gewoon een beetje voor het lekker, met fenegriek of supplement erdoor. Ik voer het vooral zodat ik supplement kan geven.
ellepel, ik heb nu zo vaak seniores priores gehoord, ik ga er maar eens naar kijken. Kun je dat trouwens bij de boerenbond halen? Want daar moet ik toch nog heen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:40

Is dat hetzelfde als de welkoop? Dat denk ik dan wel.
Je kunt een zak meenemen en kijken of hij het lekker vind.?
Doe je eerst een halve voerschep,flink water er bij en laat het wel een paar uur staan om te weken tot het een dikke brij is :j
Met heet water er op zet het wel sneller uit,dat kun je ook doen .
Maar proberen kan altijd he :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:44

Ja, dat kun je juist (alleen maar) bij de Boerenbond/Welkoop krijgen. Het is van Subli en dat is hun huismerk toch een beetje?

Ik ben in elk geval wel blij met bietenpulp als een deel aanvulling op het ruwvoer. Hier voldoet naast voldoende ruwvoer een mengsel van Speedibeet, 18Plus en TopSport op dit moment het beste i.c.m. de inspanning die ik vraag van mijn merrie.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:34

Oke bedankt! Ik heb alleen geen voerschep haha.
Ik gebruik altijd een bakje waar precies een kilo inkan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:51

Of er een kg in het bakje kan, hangt af van het soort voer.
Een kg brok is namelijk minder in volume dan een kg muesli. En per brok en muesli verschilt het ook nog weer.
Of je dus een kg voert, weet je alleen zeker als je het bakje mét het betreffende voer hebt nagewogen.
Voer je van merk A met jouw bakje precies een kg, kan het best zo zijn dat je van merk B 900 gram voert en van merk C 1100 gram, als je hetzelfde bakje even vol doet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:52

Maar wat er in dat bakje kan, hangt toch ook maar net af van het volume van dat bakje en het voer? Het kan best een kilo muesli zijn die daarin gaat, maar veel minder als het bijvoorbeeld gaat om hetzelfde bakje maar dan met luzerne.

Ik weeg mijn verschillende soorten voer bij introductie altijd na en weet dus hoeveel er in een schep gaat of in een bekertje (en hoeveel bekertjes er in 1 schep gaan).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:53

Kimmie25501 schreef:
Oke bedankt! Ik heb alleen geen voerschep haha.
Ik gebruik altijd een bakje waar precies een kilo inkan.

Maar b.v. muesli weegt weer veel lichter als brok. Dus in dat bakje kan misschien 1 kg brok, maar maar 700 gram muesli. Ha, edit werd hiervoor ook al gezegd.
Voerschep is vaak ook ongeveer 1 kg brok qua inhoud. Begin dan met een halve kilo/ half bakje sp. En doe er dan 3 keer zoveel water bij. Met koud water heeft het dan een ur of 6 nodig om te weken, met heet water misschien 45 minuten.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:03

Ik heb voor een paar euro een bagageweegding gekocht, een nieuwe versie van een veerunster. Zorg dat er altijd een plastic zak(je) op stal ligt en dan kan je alles nauwkeurig wegen.
Ik heb bijvoorbeeld eens een paar boterhammen meegenomen en die plastic zak bewaard. Maak er aan de bovenkant een gaatje in en dan kan daar het haakje van de weger doorheen. Zak vullen en wegen maar.
Zo kan je voer nauwkeurig wegen, maar ook de portie hooi. Strotouwtjes om de plakken heen en die aan dat haakje hangen.
Ik gebruik een plastic zak van een half brood, daar kan best wat voer in.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:30

Hoi allemaal,

Ik heb een 23-jarige pony (1.54) die eigenlijk jaren te dik is geweest. Afgelopen winter was hij moeilijk op gewicht te houden en toen hij in mei de wei op ging trok hij weer aardig bij.

Nu wordt de wei weer kaler en valt hij weer in. Hij is niet te mager, maar hij moet ook niet meer afvallen.
Hij is in het voorjaar onderzocht op cushing, maar zijn waardes waren niet verhoogd. Toch heb ik zijn voer aangepast naar voer met minder suiker en zetmeel.

Hij staat nu van 9 tot 17 op de wei. Daarnaast krijgt hij 's morgens, eind van de middag en 's avonds kuil en voer ik hem zelf nog hooi bij als ik op stal ben.
Verder krijgt hij een schep Calvalor Fiber Force aangevuld met lijnzaad en wil ik gaan starten met luzerne (van Metazoa).

Ik zie nu al op tegen de winter en vraag me af wat goed voer voor hem zou zijn om hem op gewicht te houden. Hebben jullie ideeën?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:33

Ja, lees maar eens in dit topic. Je moet je pony gewoon goed op gewicht kunnen houden hoor. Als hij goed gezond is tenminste.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:39

Hilli schreef:
Ja, dat kun je juist (alleen maar) bij de Boerenbond/Welkoop krijgen. Het is van Subli en dat is hun huismerk toch een beetje?

Ik ben in elk geval wel blij met bietenpulp als een deel aanvulling op het ruwvoer. Hier voldoet naast voldoende ruwvoer een mengsel van Speedibeet, 18Plus en TopSport op dit moment het beste i.c.m. de inspanning die ik vraag van mijn merrie.

Even op terugkomen, bij pets place kun je namelijk ook paardenvoer bestellen!
Ik bestel er wel eens slobber van cavalor, de mash and mix, goed spul!
En zij leveren ook,subli,
Word aan huis bezorgd, en leuke is dat boven de 25 euro je geen verzendkosten hebt, je betaald wel voor de zware zakken voer,maar in principe ben je helemaal niet zo duur uit :)

Suor, lees in elk geval de laatste pagina goed door, staan al veel goede adviezen in.