[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lillytjuh

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:22

Mijn ouwetjes van 24 en 30 jaar krijgen nog gewone basisbrok (3 kg per paard per dag) en daarnaast muesli met extra selenium (1kg per paard per dag). Het hooi verschilt van kwaliteit en dit merk ik vooral aan die van 30. Die begint wat gevoelig te worden op de luchtwegen en bij een slecht pak hooi wil ze nog weleens gaan hoesten. Ze zijn ook erg dol op kuil trouwens maar dat voeren ze bijna nooit bij ons op stal wat ik wel jammer vind! Gewoon hooi krijgen ze in grote hoeveelheden en als de kwaliteit slecht is merk ik dat ze het door de stal gaan slepen en er meer mee lopen te spelen als dat ze het eten! Hun gebit wordt regelmatig gecontroleerd maar er is eigenlijk nooit iets wat er aan gedaan moet worden dus ik denk dat ik in mijn handjes mag knijpen met ze! Wel valt me dit jaar op dat die van 30 voor het eerst goed op gewicht blijft in deze tijd van het jaar! Die van 24 is door een antibiotica kuur in combinatie met vochtafdrijvers wel veel afgevallen en die moet ik nu weer proberen op gewicht te krijgen. Dit had ze echt nog nooit gehad, ze is altijd een beetje "vettig" geweest dus weer een nieuwe ervaring voor me!

Michelliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:00

Mijn vriendin heeft een heel oud paard (43) die last heeft van zijn tanden welke voer kan ze dan het best gebruiken?

Michelliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:05

O wacht heb het antwoord al gevonden

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:43

Michelliee schreef:
Mijn vriendin heeft een heel oud paard (43) die last heeft van zijn tanden welke voer kan ze dan het best gebruiken?

Ik denk seniores priores van Subli. Of misschien ook pre alpin senior van Agrobs ?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:59

Zoo 43... da's een hele mooie leeftijd zeg!! Fjoew!!
Ik zeg SUBLI!!!! Koud in de week en voor je het geeft heet water erbij zodat het lekker handwarm is... De mijne doet het er goed op!!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:11

Ik zit erover te denken mijn 31 jaar oude welsh pony Gras-Mix van Hartog te geven. Qua beschrijving voldoet dat behoorlijk goed aan wat hij nodig heeft. Tot voor nu kreeg hij 2 jaar Lucerne van Hartog, omdat sinds 2 jaar hooi en kuil niet meer lukt met zijn gebit. Nu merk ik dat de Lucerne ook al minder gaat. Heeft er iemand ervaring met Gras-Mix? Of raadt je juist wat anders aan?
Mais kuil en Mais brok heb ik het niet op. Pre-Alpin senior zat ik ook aan te denken, maar velen schijnen het niet 1 2 3 te lusten, en laat ik nou net een kieskeurige pony hebben Knipoog
Verder krijgt hij Dodson en Horrel krachtvoer. De pasture mix en 16 plus mix gemengd met elkaar en geweekt. Daarnaast nog allerlei gezonde dingen zoals geraspte wortel, appel, broccoli enz enz. Reacties over Gras-Mix zijn heel erg welkom iig. Wanneer je wat anders aan raadt omdat jou pony het er goed op doet, ook welkom Vork

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:19

Mijn paard krijgt luzerne mix.... van een "huismerk" geloof ik want het is een witte zak... Ik had ook eerst die van Hartog... Die krijgt ie ook slecht weg.. deze lukt beter gelukkig!!!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:39

Mijn paard is een hele grote ruin[1.78m] die een poos in slechte conditie is geweest.Ik heb hem weer op gewicht gekregen door draversbrok van Hartog,gebroken maìs en veel voordroog te voeren.
het is nogal een stresskip,daardoor verliest hij gauw weer vlees.
Dus het is zaak goed op te letten of hij magerder wordt.
Laatst heb ik een fles Omega-olie van de Paardendrogist gekocht en die door het voer gedaan.Daar is hij erg van opgeknapt.Z`n vel is beter en z`n benen zijn opgedroogd.Nu voer ik Magnesium bij[1 maatschepje per dag]voor meer rust en soepelheid .
Heeft iemand daar ervaring mee en moet je daar ook een stopperiode bij inlassen?

Oja, hij is 20jr en heeft nog een heel goed gebit.Wat hij nog graag laat zien,als ik hem opzadel.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:35

Wat een leuk en leerzaam toppic!

Mijn merrie wordt in juli volgend jaar 20. Ze is nog erg voorwaarts en geniet nog van de heerlijke recreatieve bos ritten die we samen maken.

Ze heeft echt een heel slecht gebit..nog maar weinig tanden en kiezen. zo heb ik haar gekregen en dit was al jaren zo..Verder is het een kerngezond paard die nog geen dag kreupel gelopen heeft! Wel af en toe wat stijfjes. Als ik haar's ochtends van stal haal en haar na de wei breng gaat ze altijd eerst even rekken en strekken met haar achterbenen in stal wat echt een heel erg leuk gezicht is.

Maar ze heeft hier totaal geen hinder van en eet alles zo weg met die paar tanden van haar!

Ze krijgt per dag
2 kilo basisbrok
3/4 kilo kruidenmuesli
onbeperkt hooi en kuilvoer
paar penen en appels

Eerst kreeg ze meer maar ze werd echt te dik naar mijn zin dus ik heb haar rantsoen iets aangepast en nu zit ze weer hartstikke mooi in haar velletje! Ze staat overigens als het heel koud is wel met een deken aan in de wei.

Ze staan elke dag buiten en nu 's nachts lekker op stal. Ik rij haar 2 of 3 keer per week en verder wandelen of fietsen we samen. Het is absoluut geen paard om stil te staan want ze werkt nog veel te graag.

Ze zit momenteel erg lekker in haar vel en doet tegenwoordig aan het stoei en speelrondje mee van crossen en bokken samen met mijn 2 jonge paarden. Voor mij een teken dat ze lichamelijk en geestelijk een happy horse is!
Afbeelding

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:10

Nou Barbara.... Die ziet er goed uit zeg... en gedraagd zich ook dat ze lekker in haar vel zit dus... lekker zo houden als het gaat en toppic onthouden voor als het een keer nodig blijkt!!! Knipoog

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:36

Hallo,
Ik ben voor onze oude shet (rond de 40, precieze leeftijd onbekend) op zoek naar ander voer. Hij kreeg tot nu toe iedere dag twee keer een halve kilo geweekte grasbrok, een handvol basisbrok, een handvol muesli en een wortel (in stukjes).
Sinds kort krijgt hij er ook lucerne bij.
Hij staat buiten met een riante schuilgelegenheid.

Heeft iemand hier ook ervaring met sanequi, dat voer wat ontwikkeld is door Anneke Hallebeek?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:02

Dierenarts raadde me toevallig vandaag de sanequi senior aan. Maar ik kan nergens vinden wat erin zit ..... Pavo was een alternatief. Maar ik vind maar 1 brok van pavo die voor oudere paarden wordt aangeraden --. herbasan en daar zit 41% suikers en zetmeel in !!! En ik moet juist seniorvoer gaan geven omdat mijn paard suikergevoelig is ..... ????

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:23

Ik meld me hier ook weer even. Clown Lees wel trouw mee.
Bijna een maand geleden, heb ik Cavalor aangeschreven wegens het feit dat ik steeds steentjes in hun Senior-voer vond. Eigenlijk meer uit frustratie omdat het me telkens een hoop tijd koste om het voer handje voor handje door te lopen voordat ik het kon geven. En nu afgelopen donderdag had ik een mooie brief gekregen met 2 tegoed bonnen voor 2 zakken voer. Gelukkig heb ik tot 30 april '09 om te beslissen of ik uberhaupt het nog een keer ga proberen, omdat het wel het enige krachtvoer is wat mijn paard lekker vind. Voorlopig krijgt hij slobber , dat is het enige wat hij op dit moment eet (buiten hooi en gras), ander voer tuft hij uit, of laat het gewoon staan, en dan na de winter ga ik weer een poging wagen om hem weer op 'droog'voer te zetten. Maar ik vond het wel een mooi gebaar om 2 zakken te vergoeden. Ja

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:01

Mijn paardje ook even op Cavalor gehad.... had 2 dagen later direct een harde manenkam.... weer terug op de Subli en 2 dagen later was ie weer slap.... Dat is dus ook wel iets om rekening mee te houden...

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:27

BaiNar schreef:
Mijn paardje ook even op Cavalor gehad.... had 2 dagen later direct een harde manenkam.... weer terug op de Subli en 2 dagen later was ie weer slap.... Dat is dus ook wel iets om rekening mee te houden...

Ik heb het bij m'n paard niet gemerkt dat ie last had, van het 1 of ander met Cavalor.
Subli kan ik gewoon echt vergeten, heb het ooit geprobeerd, maar na 3 weken niet willen eten, toch maar weer op Cavalor gezet.En zoals gezegd
hij staat nu op slobber en dat laat ik tot het eind van de winter zo. In ieder geval bedankt voor de tip! Ja

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:47

Veel soorten cavalor voer bevat E 324 ( etoxyquine ). Voor mij een reden om dat voer niet te voeren ....

Ik weet inmiddels ietsje meer over het sanequi voer.
Sanequi Senior ( ontwikkelt door A Hallebeek, da ) bevat : gerstvlokken, havermoutpellets, lucerne, maisvlokken, tarwezemelen, lijnzaadolie, havervlokken, vit en min, erwtenvlokken, johannesbrood, gist en appelpulp.
Dit voer kan ook als slobber gegeven worden en kan het ruwvoer vervangen. Wordt alleen bij de dierenarts verkocht.
Ik heb nog geen idee hoeveel % eiwit, ruwe celstof , vet etc erin zit.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:04

mijn oude shet van ongeveer 30 staat nu op marstall voer voor senioren. hij doet het er ontzettend goed op en ik ben er heel blij mee!

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:01

mijn paard is 24 en krijgt per dag 1 kilo bietenpulp(geweekt natuurlijk Knipoog ) 2 kilo marstall voor senioren en hooi en doet het hier prima op Haha!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:31

graag advies gevraagd Haha!

Ik heb op dit moment 2 oudjes staan, ze krijgen nu de cool-mix van havens....maar aangezien die voor sobere rassen is en ik ze graag wat dikker wil lijkt mij dit minder geschikt voer,

Ik wil graag overstappen op voer dat:
veel vezels/structuur bevat
geschikt is voor oudere paarden
paarden wat bij laat komen

heb jullie advies?
Ik dacht zelf aan het bijvoeren van maisvlokken met lucerne (lucerne krijgen ze nu ook al), maar welk muesli/brok dan voor de vit/min? of is er ook een voer met alles in?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:37

sylva schreef:
Ik zit erover te denken mijn 31 jaar oude welsh pony Gras-Mix van Hartog te geven. Qua beschrijving voldoet dat behoorlijk goed aan wat hij nodig heeft. Tot voor nu kreeg hij 2 jaar Lucerne van Hartog, omdat sinds 2 jaar hooi en kuil niet meer lukt met zijn gebit. Nu merk ik dat de Lucerne ook al minder gaat. Heeft er iemand ervaring met Gras-Mix? Of raadt je juist wat anders aan?
Mais kuil en Mais brok heb ik het niet op. Pre-Alpin senior zat ik ook aan te denken, maar velen schijnen het niet 1 2 3 te lusten, en laat ik nou net een kieskeurige pony hebben Knipoog
Verder krijgt hij Dodson en Horrel krachtvoer. De pasture mix en 16 plus mix gemengd met elkaar en geweekt. Daarnaast nog allerlei gezonde dingen zoals geraspte wortel, appel, broccoli enz enz. Reacties over Gras-Mix zijn heel erg welkom iig. Wanneer je wat anders aan raadt omdat jou pony het er goed op doet, ook welkom Vork

Ik wilde hartog compact grass en grasmix gecombineerd geven ipv hooi maar dat oudje van mij is nog te eigenwijs en eist gewoon hooi, wat hij wonderbaarlijk goed eet.
Hij krijgt door zijn biks/muesli/lucerne/wortels wel een schep grasmix en dat eet hij prima gewoon mee.

Grasmix is veeeeeel zachter dan de lucerne, ruikt heerlijk! Er zitten ook structuurbrokjes tussen, dezelfde vorm als van die buis-vorimige paardensnoepjes (http://proto5.thinkquest.nl/~bge0119/snoepjes.jpg)
Maar ik vind 't goed spul Ja Maar misschien is dat compactgras (gewoon gehakseld hooi, heel droog zodat oude paarden het goed kunnen eten ook) ook wel wat voor jou dan... combi van die twee bijvoorbeeld.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:41

ik was aan het kijken voor dodson&horrell en eggersmann...helaas hier slecht te krijgen Boos!.

Ik wil dus graag overstappen naar een muesli die een beetje aanzet, waarvan ik niet teveel hoef te voeren (ze krijgen nu half pot muesli en 1/4 brok 2x per dag)

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:55

Ik heb net even alles grof weg gelezen en heel wat ideeen opgedaan.
Ik heb een 25 jarige Kwpn-er en een 23 jarige fjord..
De fjord heeft geen problemen, is wel wat stijf en heeft wat vachtproblemen maar door haar te scheren is dat inmiddels ook verholpen..
Mijn Kwpn-er is altijd heel fit en mooi in zijn vel geweest, maar op dit moment ziet hij er net wat minder uit..Ik heb ook moeite om hem op gewicht te houden/krijgen en hij heeft een paar maal per week last van diarree..
Nu krijgt hij een kilo brok en een kilo muesli per dag, ik geef hem 1 kg maismeel sinds kort erbij, hij krijgt kuilgras en wat gewoon hooi, en krijgt wat vitamines door het voer..Een paar maal per week krijgt hij ook nog wat slobber.
Vroeger voerde ik ook bietenpulp maar daar is hij niet zo zot op, laat het vaak staan..
Nu las ik hier ergens iets over Luzerne..Zou dat wat zijn om hem wat minder schraal te krijgen?? of toch pulp doen en dit mengen met wat slobber???

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:06

Lucerne is een dikmaker idd. Dus dat zou je kunnen proberen. Nadeel van lucerne is wel de scheve calcium : fosfor verhouding. Er zit veel calcium in, ook niet zo goed voor oudere paarden ( ivm eventuele nierproblemen ).

Olie zou je ook kunnen proberen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:08

Olie geef ik eigenlijk iedere dag al over het voer, net als lijnzaad door de slobber/maismeel..
Vergeten te vermelden: hij wordt nog een keer of vier/vijf bereden of gelongeerd per week..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:41

Deken op kan ook helpen hem beter op gewicht te houden. Dan hoeft hij minder energie te steken in zichzelf warm houden.