Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:04

Zo die ziet er geschoren goed uit! Zal ie vast fijn vinden :)

Hier gaan ze op tijd naar buiten en tegen 13.00 uur weer op stal, ze kan normaal wel vrij goed tegen de warmte maar gisteravond stond ze behoorlijk bezweet, dus even lekker afgespoeld, wel goed alert gelukkig.
En ik heb vd week een fotoshoot zonsondergang gewonnen! Zou eigenlijk gisteravond zijn op locatie maar wou haar met die hitte niet op de trailer hebben dus wordt hopelijk volgende week een keer.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:33

Ik heb een beetje een dilemma. Mijn (bijna) 24 jarige staat al 17 jaar op dezelfde pensionstal. Afgelopen winter is ze erg mager geworden en vond ik haar ook niet meer zo happy. Een ouder dier heeft natuurlijk ander voermanagement en verzorging nodig, wat op onze enorm grote pensionstal (met zo'n 100 paarden) erg lastig is. Ik ben nu op zoek ben naar een andere pensionstal, maar ik vind het wel moeilijk om mijn dame te verplaatsen. Een aantal mensen hebben echt horrorverhalen verteld over paarden die enorm achteruit gingen en ik heb ook al veel te horen gekregen dat je oude bomen niet meer moet verplaatsen. Ergens denk ik: van een plek op een betere stal kan ze alleen maar beter worden. Maar ik maak me toch een beetje zorgen. :o
Hebben jullie ervaringen met het verplaatsen van oudere dieren, en hoe ging dit?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:42

Toen onze ruin van 25 alleen kwam te staan is er een "pension" ruin van 30 bijgekomen als maatje.Hij stond 10 jaar op dezelfde plaats en was bij ons binnen 2 weken gewend.Geen drama niets.Hij is vorig jaar gestorven en nu is er een ruin van 25.Hij heeft ook lang op dezelfde plaats gestaan en was binnen 2 dagen al gewend.De volgende dag was hij zelfs al de baas.Nu staan ze hier wel 24/7 aan huis.

Afbeeldingdit was al de volgende dag.Rustig naast elkaar.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 29-06-20 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:44

Ik denk dat het ook meespeelt hoe erg je paard nu op haar gemak is. Mijn senior (25) zou ik niet willen verplaatsen, die heeft het erg naar haar zin. Maar zou ik een senior met pensioen krijgen van een manege, dan laat ik hem daar echt niet staan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:48

Mijn ruin had wel gelijk een goede klik met de eerste en ook met de tweede ruin.Dat scheelt ook natuurlijk.Er was geen strijd onderling.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:51

Ik snap je dilemma zeker! Mijn oudje staat ideaal waar ze nu is maar helaas is dat 2 uur rijden van mij ivm mijn studie. Ik heb ook vaak getwijfeld om haar te verplaatsen maar dat zou puur eigenbelang zijn voor mezelf. Ik laat haar dus mooi staan waar ze is.

Als jou paard naast het mager worden voor de rest goed staat, zou ik eerder opteren om zelf wat meer tijd bij te dragen in de voedermanagement indien dat mogelijk zou zijn. Maar als er op die stal meer factoren zijn die meespelen waardoor je oudje het niet meer goed doet, dan zou een ander perfecte stal misschien beter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:51

Lastig inderdaad, vooral omdat je niet weet hoe hij reageert op verhuizing.
Ik heb de mijne vorig jaar verhuisd van stal op 25 jarige leeftijd en dat gaf geen enkel probleem maar zij is ook vrij makkelijk met wennen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:47

Wat doen jullie met de regen vannacht?Regendeken of bloot.Mijn ruinen zijn beide gezond.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:16

Britta31 schreef:
Wat doen jullie met de regen vannacht?Regendeken of bloot.Mijn ruinen zijn beide gezond.

Niks, het is niet koud buiten. Tevens staat de mijne 's nachts altijd binnen. Maar als ze buiten zou staan dan zou ik alsnog geen deken op leggen denk ik. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:19

Ja,een beetje een overbezorgd baasje.Ze zijn niet van suiker.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:23

Dankjewel voor alle input, ik ben er nu iets geruster op. Eerst maar eens op zoek naar een geschikte andere plek voordat ik de knoop definitief doorhak. En wat ook wel een fijne gedachte is: is de nieuwe plek niets, dan kunnen we altijd terug.

Britta, ik heb ze 24/7 buiten staan nu zonder deken. Ik controleer wel 's avonds even of ze het niet koud hebben, maar ze zitten hier best aardig in de vacht, dus tot nu toe hebben we het zonder deken gered.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:59

Britta31 schreef:
Ja,een beetje een overbezorgd baasje.Ze zijn niet van suiker.

Blootje. Als ze te nat worden hebben ze een mooie schuil stal :D

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:21

De mijne stond/staat ook zonder deken. Het is 15-21 graden dus vind dat ook voor een combi vliegen/regendeken nog net wat warm als de zon even doorkomt.
Een gevolg: schimmel was geen schimmel meer :+
Afbeelding
Maar word zelfs nog gelukkig van hem als hij er zo smerig bij loopt haha. Heb een chaos week en was zo lekker om even lekker voor hem te zorgen <3

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:43

Het kan zo heerlijk zijn om even de tijd te nemen om goed te poetsen.

Mijn stadgenoot komt gemiddeld 4x per dag op stal op t moment. Dus zodra de regen voorbij was zijn de dekens ook gelijk af gegaan.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:52

haha zeker in vind poetsen en tuttelen heerlijk. Beetje jammer is wel dat ik hartstikke allergisch ben voor paarden dus soms/regelmatig moet ik het vroegtijdig afkappen :+

Oh dat is ideaal indd :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:30

Queelens schreef:
De mijne stond/staat ook zonder deken. Het is 15-21 graden dus vind dat ook voor een combi vliegen/regendeken nog net wat warm als de zon even doorkomt.
Een gevolg: schimmel was geen schimmel meer :+
[ [url=m/fXc89b.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar word zelfs nog gelukkig van hem als hij er zo smerig bij loopt haha. Heb een chaos week en was zo lekker om even lekker voor hem te zorgen <3

Zo herkenbaar dit :') .

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:57

Ik haal Nap uit de wei,zit hij aan 1 kant van zijn lichaam onder de bulten.Hij heeft er niet echt last van dus kijk het even aan.Wel de eikenbomen nagekeken en geen rups te zien.Max,zijn vriend heeft nergens last van.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:23

Ai britta....
Moon kan er ook wat van, van varken imiteren haha

Overmorgen gaan we naar de Summerchallenge. Barrels en poles heb ik goed vertrouwen in, moon staat kwieker dan ooit en hij weet wat hij moet doen. De extreme daarentegen... we mogen niet verkennen. Dat wordt lachen :')

Vorig weekend wel nog even lekker naar t bos geweest!
Afbeelding

Afbeelding
Vond mn “trage” bit niet. Dus met barrelbit geweest. En dat heb ik geweten _O-

realdaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:26

Heerlijk zo door het bos *D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:38

Nap heeft bulten door de vliegen.Hij heeft geen jeuk dus het moet weg trekken.Ik laat nu wel even dag en nacht de vliegendeken op.Zijn vriend heeft er geen last van.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:57

Jaaaaaa Lotje is jarig vandaag! *\o/*
29 jaar alweer! Wat vliegt de tijd. Het voelt als niet zo lang geleden dat ze nog maar 18 was en ik 12 :D.

Elk jaar doen we een fotoshoot voor haar verjaardag. De echte foto's van de daarvan komen nog, maar voor nu andere hele leuke van vandaag :D

Het is een soort van traditie vanuit de vorige eigenaren (waar ik Lotje 11 jaar geleden van heb) om haar op haar verjaardag kwarktaart te geven. Dus kijk en geniet!

Afbeelding

Afbeelding

Geen zorgen, het was maar een klein stukje! Oude pony's mogen verwend worden. :j

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 18:46

Gefeliciteerd *\o/* *\o/* *\o/*

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 08:10

Gefeliciteerd! Wat een leuke traditie :D *\o/*

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:58

Gefeliciteerd *\o/*

jolmer20