[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:00

Ik voer het elke winter ik heb het nu verhoogt naar 100%.Eerder een kilo per dag om haar op gewicht te houden. Ik ben benieuwd. Daarnaast geef ik wel wat scheppen luzerne zodat ze wat te knabbelen heeft.

Da raadde grasbrok aan heeft niemand hier ervaring mee ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 13:48

Ik voer nu mijn haf zijn voordroog nagenoeg volledig links laat liggen nu een mengsel van bietenpulp, luzernebrok, zemelen, pavo 18+ en zonnebloemolie.
Daarnaast nog een flinke emmer gehakselde luzerne of compactgras of iets vergelijkbaars, wissel een beetje af.
Hij krijgt het nu verdeeld over 3 emmers per dag, in totaal aan ongeweekt spul is het zo'n 5 kg (hij weegt ong 450 kg).
Zolang er nog gras groeit mag hij ook minimaal 1 uur per dag 'ergens' grazen.
Kwa energie gaat dit goed, hij komt weer wat aan en hij heeft looplust voor 10. Kwa verveling ben ik nog zoekende naar wat voor hem fijn is.
Een vierde voermoment erbij heeft hij al regelmatig, omdat ik de bak gehakselde luzerne meestal niet tegelijk voer met de emmers geweekt spul.
Nog meer voermomenten creëren is lastig. Vooral omdat hij dus eigenlijk niet nog meer te eten nodig heeft, dus dan zou hij dus vaker een kleiner beetje krijgen en dan is die emmer nog sneller leeg...
Een slowfeed systeem voor geweekt voer heb ik nog niet gevonden. Wil hem ook niet nog meer frustreren.
Overigens krijgt hij wel nog steeds voordroog aangeboden, dus hij kan het wel proberen. Maar ik merk dat hij het of opeet, al dan niet met eat proppen ertussendoor die hij laat vallen, of hij keurt het geen blik waardig.
En dat verschilt echt van dag tot dag, soms is dezelfde baal voordroog s morgens wel eetbaar volgend hem en s middags kijkt hij er niet eens naar.
Best raar voor een paard dat bekend stond als kliko: alles wat wel of niet eetbaar was, verdween erin...

tomatenplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:16

Mijn paard kreeg eerder senior priories, maar kwam daar niet van bij. Hij krijgt sochtends en savonds nu 0,75 schep bietenpulp, 0,75 schep lucernebrok, 0,75 zemelen, 0,5 schep muesli en 0,5 schep basisbrok. In de middag krijgt hij 1 schep sp, 1 schep lucerne, 1 schep gerstenbrok en 1 handje hennepzaad(bevat goede oliën). Verder onbeperkt hooi, maar daar wordt volgensmij alleen op gesabbeld.
Misschien zijn er meer paarden waar sp niet bij werkt, dan is bovenstaande wellicht het proberen waard.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:28

Lonan schreef:
Ik kan wel een nieuw topic aanmaken maar deze bestaat dus ik stel mijn vraag hier.

Ik heb een welsh arabier van 29 jaar, ze hoeft niets meer sinds een jaar of 2 a 3.
Nu heb ik nooit geen moeite gehad om haar op gewicht te houden doormiddel van hooi en subli senior priores maar ik merkte dat ze proppen maakte. Ze had al niet veel voortanden meer en nu kon de tandarts er niks mee want ze zitten allemaal los.
Wie heeft er ervaring met paarden die geen hooi meer kunnen eten of heel slecht, in haar mest kun je ook zien dat het niet goed verteert.
Wie voert er hartog grasbrok ?
En dan heb je nog een grasmix of luzerne.. := teveel info gevoel :=

Wie heeft ervaring hiermee, het mogen ook andere merken zijn...het gaat dus echt om vervanging van en ik ben benieuwd of mensen hiernaast nog wel hooi aanbieden.

Hai Lonan, je post is al van een tijdje geleden zie ik maar misschien kijk je hier nog eens. Hoe is het nu met de losse voortanden van je paard? Heeft de tandarts ze eruit gehaald? En hoe zijn de kiezen? Dat is bij die van mij wel (helaas) gebeurd. Kiezen zijn op zich nog wel redelijk goed. Ik voerde altijd een halve emmer grasmix per dag bij. Luzerne was mijn paard ineens zat en grasbrok is geperst gras en ziet eruit als grote biksbrokken en grasmix is een mengsel van gedroogd (kort) gras en een klein aandeel grasbrokken. Momenteel geef ik helemaal geen grasmix bij. Ze eet gewoon voordroog en pavo sportsmuesli en zo vaak mogelijk een half uur/uurtje gras. Oh, en de mijne is ook 29 maar kan gelukkig nog wel ruwvoer eten (af en toe wel proppen).

pluisje88

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:33

Hebben jullie een tip voor een paard dat geen lucerne lust? Qua eiwitten zou hij het goed kunnen gebruiken maar hij wil het echt niet eten...

JustLizzJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:34

pluisje88 schreef:
Hebben jullie een tip voor een paard dat geen lucerne lust? Qua eiwitten zou hij het goed kunnen gebruiken maar hij wil het echt niet eten...

Ben ik ook benieuwd naar. Hier wordt het ook niet altijd even goed gegeten.

Wellicht dat grasbrok een optie is?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:35

Grasbrok gooi ik wel een beetje bij in de slobber maar echt lekker vindt hij dat ook niet helaas.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:46

En,luzerne korrel weken en onder wat muesli mengen? Zo Wilt mijn oude merrie het eten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:48

Ik weet niet waar ik dat kan kopen. Onze voerleverancier heeft het niet en de welkoop ook niet...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:03

Oh jammer bij verkopen ZE gewoon luzerne korrel. En wij weken dat in water. Wordt wel een groen papje maar met muesli erbij eet ze dat heel goed. En,zij kan soms ook heel kieskeurig zijn

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:18

Lucerne brok hebben ze ook van Hartog, dus dat moet in de buurt wel te verkrijgen zijn denk ik. Maar waarom wil je lucerne voeren ? Echt vanwege de eiwitten of meer als ruwvoer vervanger of nog andere reden ?
Fetura van agrobs is een grasbrok hoog in eiwitten. En anders veulen of merriebrok of pavo 18+, allemaal wat hoger in eiwitten.

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:46

Hallo!
Het valt me op dat de meeste oudere paarden te dun zijn, en hier ook naar gevoerd word. Nu gaat het bij mij om een bijna 25 jarige pony die juist te dik is! Hij is hoefbevangen dus veel mag hij al niet hebben qua voer. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:47

Geen krachtvoer geven, alleen een balancer of een vit en min supplement.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:25

Maris schreef:
Lucerne brok hebben ze ook van Hartog, dus dat moet in de buurt wel te verkrijgen zijn denk ik. Maar waarom wil je lucerne voeren ? Echt vanwege de eiwitten of meer als ruwvoer vervanger of nog andere reden ?
Fetura van agrobs is een grasbrok hoog in eiwitten. En anders veulen of merriebrok of pavo 18+, allemaal wat hoger in eiwitten.

Ik heb de lucernebrok nog nergens kunnen vinden. Extra eiwit kan hij wel gebruiken en idd ook als ruwvoervervanger. Hij eet amper nog ruwvoer en hij is erg schraal qua spiermassa

JustLizzJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:33

pluisje88 schreef:
Maris schreef:

Ik heb de lucernebrok nog nergens kunnen vinden. Extra eiwit kan hij wel gebruiken en idd ook als ruwvoervervanger. Hij eet amper nog ruwvoer en hij is erg schraal qua spiermassa

Je zou dit eens kunnen proberen: http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... uzernebrok

Je kan dat ook wat weken zodat de brokjes zachter worden en wellicht dat hij het dan wel lekker vindt?

Wat je anders kan proberen (als hij nog wel brokjes kan eten): high fibre brok, dat valt ook onder ruwvoer en bevat veel vezels; in de kliniek waar mijn jonkie heeft gestaan met problemen met zijn darmen adviseerden ze Dodson & Horell high fibre nuts, maar je hebt dat ook van Hippostar high fibre pellets etc. Daar zit in ieder geval veel vezel in en kan het ruwvoer deels vervangen.

Voor de eiwitten zou je dan bv nog naar een veulen/merriebrok kunnen kijken, dat wordt vaker gegeven aan oude paarden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:25

pluisje88 schreef:
Maris schreef:

http://www.topdiervoeding.nl/luzernebrok-10.html Is van havens volgens de site, of hier bestellen of vragen bij een verkoper die havens heeft.

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:05

Krachtvoer krijgt hij inderdaad al niet meer, zijn we gelijk mee gestopt toen hij hoefbevangen werd. Wat is precies een balancer?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:13

Een balancer is ook een soort vit en min mengsel, b.v. van Dodson& Horrell, voerjepaardgezondenfit of yourhorsetrace.

Pluisje88, als je een dealer in de buurt hebt van Hartog dan kunnen ze de lucernebrokken vast voor je meebestellen bij Hartog. Lijnzaad bevat trouwens ook veel eiwitten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:49

Lijnzaad kan ik wel makkelijk aankomen.

Voeren jullie droog of gekookt?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:51

Ik zou ook voor ook voor lucernebrok gaan(kan ook geweekt)en anders kan je online marstall wiesenfasern of agrobs fetura..Ik geef wiesenfasern tegenwoordig,kan geweekt en droog gegeven worden..Mijn paard krijgt nog wel eens geweekte lucerne,maar droog absoluut niet meer..Ik denk dat het te scherp is in haar mond en ze heeft er vorig jaar een paar keer lichte slokdarmverstopping van gehad.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:32

Het probleem is dat hij wiesenfasern en hooicobs ed absoluut niet wil eten. Hij vindt het niet lekker

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:44

Vraag anders aan rene Wielens een proefzakje alpengrun mash..Dat vinden al mijn paarden super lekker en als mijn oudere merrie wat minder eetlust heeft helpt het als ik dat door haar wiesenfasern doe..Zowiezo ook goed spul om wat aan te komen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:08

pluisje88, heb je in plaats van de sp al eens masters seniorenbrok of hippostar senior feed geprobeerd ? Dat zijn beide producten die lijken op sp maar wel allebei net wat anders smaken.
Of sp met lekkere brok erdoorheen gemengd ?

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:05

@ ellenlouise, Leuk dat je nog even reageert. Ze maakte proppen vandaar ik de dierenarts/tandarts weer heb gebeld. Het probleem is dat ze het bitstuk niet in kan, dus hoe de kiezen er uit zien is een raadsel, ze heeft wel gevoeld, die leken oke.
2 jaar geleden heeft ze veel getrokken en moest ze flink gesedeerd worden, ik vond dat ik haar dat niet weer aan wilde doen vandaar dat we andere opties zoeken. En het was ook echt niet mogelijk hoor, haar weinige tanden konden dat niet aan.
Ze eet overigens wel wat mee qua hooi als er nog wat in de bakken ligt. Ze staat in " de zonnebloem" groep ( allemaal 18+ en eten niet zo snel )bij ons op stal, maar omdat ze slobber en luzerne krijgt staat ze smorgens wat langer op stal. Op het land kan ze helaas niet momenteel.
Staan jullie oudjes nog wel steeds op het land?

Grasbrok, heb ik besteld en later werd ik gebeld dat ze het niet meer konden krijgen.
Ik heb overal heen gebeld maar niemand die het heeft.
Ik heb toen op marktplaats gekeken en er waren boeren die het verkochten maar ik las daar slechte berichten over elders op bokt, omdat dat anders samengesteld zou zijn, want boeren geven het vaak aan koeien, dus ik heb het niet aangedurfd.

Grasmix neem ik de volgende keer ook mee ipv luzerne, ter afwisseling maar eens proberen.

@ Xpattystagor, ik zou als ik in jouw schoenen zou staan enkel nog maar hooi gaan voeren.

Lastig soms om de juiste balans te vinden en te weten wat genoeg is en waar ze alle voedingsstoffen binnen krijgen, ik vind het best een gepuzzel soms, ik ben al heel blij dat SP bestaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:17

Grasbrok kan vrij rijk zijn en eenzijdig qua grassoorten, maar het is en blijft gewoon gedroogd gras. Ik kan er hier wel aan komen, maar de grasdrogerij zit een dorp verderop, dus dat scheelt een stuk. Van deze drogerij gebruik ik al jaren de grasbrok en nooit last, ik begin ook het vermoeden te krijgen dat het de enige manier is om mijn oudste dikker te krijgen.