[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:09

Haha ik heb er verder niet zo veel verstand van maar weet wel wat ik allemaal in mijn paard naar binnen stop. En dat is Euhm... Errug veel ;)

De mijne krijgt:
2 scheppen brok (verdeeld over 2 voerbeurten)
1 schep droge pulp (geweekt is dat dus meer)
1 schep maïsmeel en zemelen (allebei een halve)
En savonds nog extra een hele schep slobber (masters senior of havens slobber) of een extra schep brok.
Overdag de hele dag in de wei en savonds op stal met hooi. Hij krijgt onbeperkt maar eet ongeveer 2a3 plakken hooi weg in die tijd.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:15

Het mewrk ben ik ook benieuwd naar!
Weet niet of je het al geeft maar van het merk: Masters eet eigenlijk elk paard wel.

Halve schep slobber geef je en dagelijks beweging?

Misschien heeft je paard gewoon meer nodig.
Want senioren slobber staat er ook om bekend dat het een goede dikmaker is.
Of geef 2 porties op een dag.
Maar dan hele scheppen.

Merriebrok weet ik niet of dat een dikmaker is.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:18

fransje23 schreef:
Wat voor (welk merk etc) slobber en muesli voer je Lizzy?

Ik wissel af met slobber qua merk, aangezien ze een slechte eter is. Vaak laat ze de helft alweer staan. Hang dan de voerbak in stal, maar die gooit ze (met inhoud) door de hele stal heen.

Qua merk heb Subli Slobber en een Duits merk Slobber, St. Hippolyt, (op Horse-Event gehaald)
Verder krijgt ze muesli van Pavo en Subli.
Ben aan het kijken voor Concept van Havens, proefzakje meegekregen op HE, dat vond ze wel erg lekker.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:21

linnie050 schreef:
Het mewrk ben ik ook benieuwd naar!
Weet niet of je het al geeft maar van het merk: Masters eet eigenlijk elk paard wel.

Halve schep slobber geef je en dagelijks beweging?

Misschien heeft je paard gewoon meer nodig.
Want senioren slobber staat er ook om bekend dat het een goede dikmaker is.
Of geef 2 porties op een dag.
Maar dan hele scheppen.

Merriebrok weet ik niet of dat een dikmaker is.

Senioren Slobber wil ik van het weekend halen. Hoor daar vaker goede dingen over +:)+
Masters moet ik even kijken waar ik dat kan halen. Zal het even noteren :) (hou alles bij welk merk en wat ik geef en gegeven heb :+ )
2 porties geven wordt een beetje lastig. Ik ben er vaak of in de ochtend, of in de middag/avond. Staleigenaar wilt niet zoveel moeite doen. Brok geven gaat nog wel, maar ook liever niet. In het weekend zou ik wel 2 porties kunnen geven. Goed idee!
Qua beweging staat ze overdag buiten. Rijden ongeveer 3/4 x in de week (3 kwartier a een uur) en logeren 2 x in de week. Ze heeft 1, max 2 dagen vrij in de week.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 29-09-15 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:21

pluisje88 schreef:
Voer ik dan zo mega veel? Die van mij krijgt bijna 5x zo veel per dag. Ik heb geen idee wat normaal is maar in mijn ogen krijgt ze gewoon weinig lizzy. Wel eens geprobeerd om alles gewoon eens wat meer op te voeren en te kijken hoe ze het dan doet? (Mits er geen cuching in het spel is natuurlijk)

ik heb ook altijd het gevoel dat ik veel geef als ik het hier soms lees. Als ik de mijn zo weinig geef zoals sommige hier geven wat voor hun prima kan werken dan kan,ik op mijn paard zijn ribben,piano spelen. Dan staat ZE graatmager.
Mijn oudje van 25 jaar krijgt nu s morgens 1 schep zupa met een halve schep fibre force en een halve schep zemelen. Smiddags een halve schep geweekte luzerne korrel met een halve schep fibre force en een halve schep zupa. En s avonds een schep zupa met een schep fibre force, een halve geweekte luzerne korrel en een halve schep zemelen. De hele dag op de wei van half acht s morgens tot half zes s avonds en dan voor de nacht onbeperkt hooi. En drie keer in de week krijgt ZE nog een schep slobber bij. Dit is ons nieuw voerschema sinds een week of twee om ZE nog meer te laten bij komen. Ze heeft wel cushing. Vind dit altijd veel lijken. Maar geven we minder dan valt ze gelijk af.

Autumnn

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:23

Bedankt voor alle hulp en tips tot nu toe! +:)+

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:28

Lizzyy schreef:
Bedankt voor alle hulp en tips tot nu toe! +:)+

bij mij had de dierenarts luzerne korrel aangeraden om bij te komen. Hier zitten heel veel eiwitten in. Mijn da zei dat ik meer eiwitten moest voeren omdat oudere paarden dit meer nodig hebben. Mocht ook wel niet teveel eiwitten geven.

Dit was bij het begin van het,nieuw voerbeleid
[/[img]
Afbeelding
[/[img]
Afbeelding

En dit is na een goede week het nieuwe voerbeleid. Ik vind dat er op haar poep al meer spek zit.
[/[img]
Afbeelding
[/[img]
Afbeelding

Ik geef momenteel de slobber van pavo bij. Maar wil overstappen op een senior slobber. Iemand ervaring met een goed merk dat graag wordt gegeten door moeilijkere eters

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:51

Masters zoals hierboven al staat.

Kan je zien hoe snel het eigenlijk kan gaan!
Ben benieuwd over een maand.

Ik heb alleen geen verstand van cushing en voeding dus wat je het beste aan een paard met cushing kan geven dat weet ik niet.

Wat doe je nog met je paard?
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 29-09-15 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:52

Ik zie dat Marstall een optie voor mij kan zijn. Zit redelijk in de buurt.
Moet ik dan enkel de Marstall slobber geven, en hoeveel?
En wat nog meer? Seniores Priores? Maar dan krijgt ze 2 x slobber.

Heeft iemand verder ervaring met Concept van Havens?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:55

Seniorenvoer van Masters schijnen ze graag te eten, leiver dan de SP van Subli. Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens.

Misschien is de PAVO 18+ wel een optie om er bij te gaan geven. Vinden veel paarden ook wel lekker.
Luzernekorrel ipv losse luzerne en dan door de muesli is zou ook kunnen.

Een beetje lijnzaadolie door het voer kan ook gene kwaad.

Is je paard altijd een slechte eter geweest? Anders zou je een PPID (cushing) test overwegen. Door die aandoening veranderd hun smaak soms ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:56

Marstall is een ander merk dan Masters ;)

Van Marstall zou de Cornmuesli wel goed kunnen werken. :j

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:02

linnie050 schreef:
Masters zoals hierboven al staat.

Kan je zien hoe snel het eigenlijk kan gaan!
Ben benieuwd over een maand.

Ik heb alleen geen verstand van cushing en voeding dus wat je het beste aan een paard met cushing kan geven dat weet ik niet.

Wat doe je nog met je paard?

Awel ik had ook al het idee die van masters. Alleen is kijken hoeveel suikers en zetmelen erin zitten. Bij paarden met cushing moet je vooral letten op suikers en zetmelen in verband met hoefbevangenheid waar cushing paarden gevoelig aan zijn. Voor de rest valt dit goed mee. Enige nadeel van de cushing. ZE eet de oren van mijn kop. Die heeft precies altijd honger en dat was ook zo vlak voordat we met de medicatie begonnen. Met haar wordt er eigenlijk niets meer gedaan. Enkel is aan de hand wandelen omdat haar achterbenen niet meer goed zijn. Haar pezen zakken een,beetje door en heeft op beide achterbenen een,peesklap gehad. Dus ZE is een grasmaaiertje geworden en dar gaat haar heel goed af

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:05

fransje23 schreef:
Marstall is een ander merk dan Masters ;)

Van Marstall zou de Cornmuesli wel goed kunnen werken. :j

Haha dan heb ik net de verkeerde een mail gestuurd _O-
Wie weet waar hun mee komen :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:07

fransje23 schreef:
Seniorenvoer van Masters schijnen ze graag te eten, leiver dan de SP van Subli. Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens.

Misschien is de PAVO 18+ wel een optie om er bij te gaan geven. Vinden veel paarden ook wel lekker.

Is je paard altijd een slechte eter geweest? Anders zou je een PPID (cushing) test overwegen. Door die aandoening veranderd hun smaak soms ook.

Luzerne heb ik geprobeerd, maar dat eet ze echt helemaal niet.
Met moeite 1 stengeltje :+
Zijn luzernekorrels anders qua smaak? En waar is dat goed voor?

Ze is 8 jaar manegepaard geweest, en heeft daar (voorzover ik weet, ik zag haar hooguit 4x in het jaar) at ze goed.
Cushing zal ik even op rondzoeken. Ik hoop het niet.

Even opgezocht:

Het meest opvallende symptoom van de ziekte is het veranderen van de vacht; het paard krijgt een langere, zwaardere en krullende vacht over het hele lichaam, wat iets wegheeft van een schapenvacht. Soms verandert ook de kleur van de vacht. Verder valt op dat het paard slomer is, een dikkere buik heeft, meer drinkt en plast (nattere stal), een grotere eetlust heeft en dat met name over de rug de spieromvang afneemt. Daarnaast zijn de paarden die lijden aan de ziekte van Cushing extra gevoelig voor het oplopen van infecties en ontstekingen en voor het krijgen van suikerziekte en hoefbevangenheid.

Hieruit zie ik geen enkele symptonen :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 14:11

Een halve voerschep droge slobber, als dat gewone slobber is (en geen variant met bietenpulp) dan is dat iets van 200 gram? Dat is ook niks kwa hoeveelheid.
En de halve kg muesli die je voert, is dat nagewogen of een halve voerschep?
Een halve voerschep muesli is nl vaak maar rond de 300-350 gram en vertekent daardoor.
Echt grote hoeveelheden voer zijn het niet.

Mijn oude haf krijg in het weideseizoen waarin het gras volop groeit een halve schep pavo 18+ standaard en na arbeid komt daar een halve schep bij, ene keer 18+ andere keer Care4life.

En dan nog hooi en dus gras.

Nu het gras niet genoeg meer voedt voor hem komt daar zo'n 300 gram (ongeweekt gewogen) bietenpulp bij en het aandeel hooi stijgt, maar daar neemt hij niet voldoende meer van op.
Als er helemaal geen gras meer is komt er een halve schep 18+ met halve schep daily plus bij en ik voer dan het aandeel bietenpulp op het oog op, en ga dat dan ook nog aanvullen met zemelen voor het corrigeren van de P/Ca verhouding.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:12

Marije_jiplover schreef:
Een halve voerschep droge slobber, als dat gewone slobber is (en geen variant met bietenpulp) dan is dat iets van 200 gram? Dat is ook niks kwa hoeveelheid.
En de halve kg muesli die je voert, is dat nagewogen of een halve voerschep?
Een halve voerschep muesli is nl vaak maar rond de 300-350 gram en vertekent daardoor.
Echt grote hoeveelheden voer zijn het niet.

Mijn oude haf krijg in het weideseizoen waarin het gras volop groeit een halve schep pavo 18+ standaard en na arbeid komt daar een halve schep bij, ene keer 18+ andere keer Care4life.

En dan nog hooi en dus gras.

Nu het gras niet genoeg meer voedt voor hem komt daar zo'n 300 gram (ongeweekt gewogen) bietenpulp bij en het aandeel hooi stijgt, maar daar neemt hij niet voldoende meer van op.
Als er helemaal geen gras meer is komt er een halve schep 18+ met halve schep daily plus bij en ik voer dan het aandeel bietenpulp op het oog op, en ga dat dan ook nog aanvullen met zemelen voor het corrigeren van de P/Ca verhouding.

Van de muesli weet ik, ze krijgt een hele voerschep. Dus ongeveer een 1/2 kg. Slobber iets meer dan een halve kg.
Bietenpulp ken ik niet. Wat is dat, hoe moet dat aangemaakt worden? Is het brok, slobber? Hoeveel zou ik daar van moeten voeren?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 14:20

Ok, niet iedereen is zich daarvan bewust nl.

Bietenpulp is een geperste brok (of vlok) die aangemaakt moet worden met water, het neemt ongeveer 5x het eigen gewicht(! niet volume) aan water op en moet dan ook een aantal uur weken voor het volledig is uitgezet en je het kint voeren.
Het is een van de bestanddelen van Seniores Priores.
Ik voer liever zelf losse bestanddelen, dus bietenpulp en 18+, omdat ik dan kan varieren in hoeveelheid voer na wel of geen arbeid.

En ja, om in te gaan op iemand die hier reageert op hoeveelheden: het ene paard is het andere niet en bij een ouder paard zullen de hoeveelheden wel op gaan lopen.
Heb een stalgenoot met een fjord die een jaar jonger is dan mijn haf en die voert hem momentewl meer dan 2x zoveel als ik mijn haf. Hij neemt al veel minder ruwvoer op dan mijn haf en heeft dat dus echt nodig. Ik zag mijn haf na de winter aankomen toen het gras groeide en heb dus de bietenpulp weer weggelaten, waar zijde bietenpulp is gaan verdubbelen om hem op gewicht te houden.
Hoeveel je moet voeren verschilt echt zo per paard

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:28

Marije_jiplover schreef:

Bietenpulp is een geperste brok (of vlok) die aangemaakt moet worden met water, het neemt ongeveer 5x het eigen gewicht(! niet volume) aan water op en moet dan ook een aantal uur weken voor het volledig is uitgezet en je het kint voeren.
Ik voer liever zelf losse bestanddelen, dus bietenpulp en 18+, omdat ik dan kan varieren in hoeveelheid voer na wel of geen arbeid.

En ja, om in te gaan op iemand die hier reageert op hoeveelheden: het ene paard is het andere niet en bij een ouder paard zullen de hoeveelheden wel op gaan lopen.
Heb een stalgenoot met een fjord die een jaar jonger is dan mijn haf en die voert hem momentewl meer dan 2x zoveel als ik mijn haf. Hij neemt al veel minder ruwvoer op dan mijn haf en heeft dat dus echt nodig. Ik zag mijn haf na de winter aankomen toen het gras groeide en heb dus de bietenpulp weer weggelaten, waar zijde bietenpulp is gaan verdubbelen om hem op gewicht te houden.

Bedankt voor je uitleg, Marije_jiplover! Waar kan je dat halen? Jij geeft dit dus liever dan slobber?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:30

Lizzyy schreef:
Het meest opvallende symptoom van de ziekte is het veranderen van de vacht; het paard krijgt een langere, zwaardere en krullende vacht over het hele lichaam, wat iets wegheeft van een schapenvacht. Soms verandert ook de kleur van de vacht. Verder valt op dat het paard slomer is, een dikkere buik heeft, meer drinkt en plast (nattere stal), een grotere eetlust heeft en dat met name over de rug de spieromvang afneemt. Daarnaast zijn de paarden die lijden aan de ziekte van Cushing extra gevoelig voor het oplopen van infecties en ontstekingen en voor het krijgen van suikerziekte en hoefbevangenheid.

In het begin kunnen de symptomen een stuk geringer zijn. Aan mijn paard zie je op het oog ook niets en ze is nooit hoefbevangen etc. geweest. Heb een test laten doen omdat ze 23 is en is toch al bloed liet prikken ter controle en toen bleek ze het dus wel te hebben..

Mijn paard eet momenteel 2 voerscheppen luzerne, een halve Pavo 18+, een scheutje lijnzaadolie, 50 gram Force en een handje schwarzkummelbrokjes. Aan ruwvoer onbeperkt gras en een plakje droog hooi. Daarmee blijft ze prima op gewicht :)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:31

Lizzyy schreef:
fransje23 schreef:

Luzerne heb ik geprobeerd, maar dat eet ze echt helemaal niet.
Met moeite 1 stengeltje :+
Zijn luzernekorrels anders qua smaak? En waar is dat goed voor?

Ze is 8 jaar manegepaard geweest, en heeft daar (voorzover ik weet, ik zag haar hooguit 4x in het jaar) at ze goed.
Cushing zal ik even op rondzoeken. Ik hoop het niet.

Even opgezocht:

Ik week de luzerne korrels altijd in wat water. Dan wordt het een papje en eet ze dat gemakkelijker. Want de korrel is wel redelijk hard. De gewone luzerne stengels daar heeft zij ook moeite mee om te eten.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:34

Marije_jiplover schreef:

Oei ik bedoelde het niet verkeerd van die hoeveelheden. Daar mee dat ik er had bijgezet als dat voor die paarden prima werkt. Ik had altijd het gevoeld dat ik extreem veel gaf als dat ik hier soms lees. Maar mijn paardje heeft het echt nodig of ZE valt af. Ik zou liever ook minder geven. Scheelt meer in de portefeuille hihi. Maar was echt niet verkeerd bedoelt. Elk paard is anders

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 14:53

Zo was mijn antwoord ook niet bedoeld hoor Ilora. Als jouw paard veel nodig heeft, dan is dat zo.
Wel weet ik dat mijn oude haf vroeger op de manege 2 kg sportbrok kreeg per dag en een pluk kuil en hij veel magerder was dan sinds hij bij mij woont en in eerste instantie onbeperkt ruwvoer kreeg en een handje muesli met een compleet supplement. En hij nog veel meer energie ook.
Dus veel kan wel verkeerd zijn, als de basis niet klopt.
Maar oudere paarden die veranderen sowieso in behoefte en als dan ook nog de ruwvoeropname en vertering achteruit gaat, zul je wel moeten compenseren.

Ik voer bietenpulp omdat het veel ruwe celstof bevat en daardoor deels het tekort aan opname aan ruwvoer kan compenseren Lizzyyy.
Een gewone slobber heeft dat niet. Seniores priores heeft als een vd belangrijke bestanddelen ook bietenpulp, om dezelfde reden: het compenseren van ruwvoer. Ik ken niet alle seniorenslobbers, ik weet dus niet of de seniorenslobber van masters ook bietenpulp bevat bv.
18+ van Pavo is een senioren muesli die je ongeweekt of als slobber kunt voeren. Deze bevat nog geen bietenpulp, Pavo zelf raadt aan dit indien nodig zelf te mengen met speedibeet. Dat is een snelwekende bietenpulp vlok die ze zelf in het assortiment hebben.
Ik heb van de cooperatie in wekerom een bietenpulpbrok die stukken voordeliger is en die na uitgebreid testen na 2 uur weken in koud water volledig is uitgezet (eigen bevindingen). Daarmee kan ik meestal toe, dus ik voer meestal die pulp. Voor als ik eens krap in mijn tijd zit heb ik altijd een zak speedibeet achter de hand.

De meeste voercooperaties verkopen wel bietenpulp, al zit er per merk wel verschil in suikergehalte. Het is een restproduct uit de suikerindustrie en in principe is het meeste suiker eruit.
Speedibewt heeft een suikergehalte van 5%, die ik koop 8% volgens info van de producent, maar er zijn er ook met 12% of meer.

Mijn haf is niet gevoelig voor suikers, als je paard dat wel is loont het dus de moeite om dat na te vragen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:03

Marije_jiplover schreef:
Zo was mijn antwoord ook niet bedoeld hoor Ilora. Als jouw paard veel nodig heeft, dan is dat zo.
Wel weet ik dat mijn oude haf vroeger op de manege 2 kg sportbrok kreeg per dag en een pluk kuil en hij veel magerder was dan sinds hij bij mij woont en in eerste instantie onbeperkt ruwvoer kreeg en een handje muesli met een compleet supplement. En hij nog veel meer energie ook.
Dus veel kan wel verkeerd zijn, als de basis niet klopt.
Maar oudere paarden die veranderen sowieso in behoefte en als dan ook nog de ruwvoeropname en vertering achteruit gaat, zul je wel moeten compenseren.

Ik voer bietenpulp omdat het veel ruwe celstof bevat en daardoor deels het tekort aan opname aan ruwvoer kan compenseren Lizzyyy.
Een gewone slobber heeft dat niet. Seniores priores heeft als een vd belangrijke bestanddelen ook bietenpulp, om dezelfde reden: het compenseren van ruwvoer. Ik ken niet alle seniorenslobbers, ik weet dus niet of de seniorenslobber van masters ook bietenpulp bevat bv.
18+ van Pavo is een senioren muesli die je ongeweekt of als slobber kunt voeren. Deze bevat nog geen bietenpulp, Pavo zelf raadt aan dit indien nodig zelf te mengen met speedibeet. Dat is een snelwekende bietenpulp vlok die ze zelf in het assortiment hebben.
Ik heb van de cooperatie in wekerom een bietenpulpbrok die stukken voordeliger is en die na uitgebreid testen na 2 uur weken in koud water volledig is uitgezet (eigen bevindingen). Daarmee kan ik meestal toe, dus ik voer meestal die pulp. Voor als ik eens krap in mijn tijd zit heb ik altijd een zak speedibeet achter de hand.

De meeste voercooperaties verkopen wel bietenpulp, al zit er per merk wel verschil in suikergehalte. Het is een restproduct uit de suikerindustrie en in principe is het meeste suiker eruit.
Speedibewt heeft een suikergehalte van 5%, die ik koop 8% volgens info van de producent, maar er zijn er ook met 12% of meer.

Mijn haf is niet gevoelig voor suikers, als je paard dat wel is loont het dus de moeite om dat na te vragen.

Het meeste dat ik bijgeef is ook ruwvoer. De luzerne korrel en de zupa. De zupa is ook op basis van pulp. Met kruiden bij en,lijnzaadolie en die eten ZE liever dan gewone pulp. Hihi. Moeilijke eters.
En veel hooi. Vanaf ze niet meer op de wei gaan gaat er hier twee en een halve grote van elke 350 a 400 kg balen hooi met gemak door op een,kleine drie weken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:55

Lizzyy, er zijn 4 verschillende slobbers die eigenlijk meer ruwvoervervanger zijn als krachtvoer.
Dat zijn : seniores priores van Subli
seniorenbrok van Masters
senior mash feed van Hippostar
senior van Sanequi ( duur voer en vaak alleen bij de da verkrijgbaar)

Alle 4 die slobbers bevatten een (groot) deel pulp, Dus je moet ze echt van te voren weken. Dit kan je natuurlijk ook gewoon geweekt klaar zetten voor de staleigenaar om het dan te voeren.
Er zijn nog tig andere slobbers, maar die bevatten allemaal (veel) granen en een hoog zetmeel en suiker gehalte. Bovenstaande slobbers zitten onder de 15% suiker en zetmeel ( sp en masters in ieder geval ).
Zupa van Equifyt bevat ook pulp en werkt daarom een beetje vergelijkbaar, maar veel paarden vinden dat niet zo mega lekker.

Lucerne kan idd aanzetten omdat het veel eiwitten bevat en er genoeg paarden zijn die dat tekort komen waardoor ze met name in de bovenlijn terugvallen ( bespiering ). Merriebrok en veulenbrok ( podo grow) bevatten ook veel eiwitten en hebben daarom hetzelfde effect als lucerne.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:09

Is er iets vergelijkbaar met podo grow? Paard deed het er wel aardig op en vond er erg lekker maar ik vind pavo echt belachelijk duur..