Marije_jiplover schreef:Zo was mijn antwoord ook niet bedoeld hoor Ilora. Als jouw paard veel nodig heeft, dan is dat zo.
Wel weet ik dat mijn oude haf vroeger op de manege 2 kg sportbrok kreeg per dag en een pluk kuil en hij veel magerder was dan sinds hij bij mij woont en in eerste instantie onbeperkt ruwvoer kreeg en een handje muesli met een compleet supplement. En hij nog veel meer energie ook.
Dus veel kan wel verkeerd zijn, als de basis niet klopt.
Maar oudere paarden die veranderen sowieso in behoefte en als dan ook nog de ruwvoeropname en vertering achteruit gaat, zul je wel moeten compenseren.
Ik voer bietenpulp omdat het veel ruwe celstof bevat en daardoor deels het tekort aan opname aan ruwvoer kan compenseren Lizzyyy.
Een gewone slobber heeft dat niet. Seniores priores heeft als een vd belangrijke bestanddelen ook bietenpulp, om dezelfde reden: het compenseren van ruwvoer. Ik ken niet alle seniorenslobbers, ik weet dus niet of de seniorenslobber van masters ook bietenpulp bevat bv.
18+ van Pavo is een senioren muesli die je ongeweekt of als slobber kunt voeren. Deze bevat nog geen bietenpulp, Pavo zelf raadt aan dit indien nodig zelf te mengen met speedibeet. Dat is een snelwekende bietenpulp vlok die ze zelf in het assortiment hebben.
Ik heb van de cooperatie in wekerom een bietenpulpbrok die stukken voordeliger is en die na uitgebreid testen na 2 uur weken in koud water volledig is uitgezet (eigen bevindingen). Daarmee kan ik meestal toe, dus ik voer meestal die pulp. Voor als ik eens krap in mijn tijd zit heb ik altijd een zak speedibeet achter de hand.
De meeste voercooperaties verkopen wel bietenpulp, al zit er per merk wel verschil in suikergehalte. Het is een restproduct uit de suikerindustrie en in principe is het meeste suiker eruit.
Speedibewt heeft een suikergehalte van 5%, die ik koop 8% volgens info van de producent, maar er zijn er ook met 12% of meer.
Mijn haf is niet gevoelig voor suikers, als je paard dat wel is loont het dus de moeite om dat na te vragen.
Het meeste dat ik bijgeef is ook ruwvoer. De luzerne korrel en de zupa. De zupa is ook op basis van pulp. Met kruiden bij en,lijnzaadolie en die eten ZE liever dan gewone pulp. Hihi. Moeilijke eters.
En veel hooi. Vanaf ze niet meer op de wei gaan gaat er hier twee en een halve grote van elke 350 a 400 kg balen hooi met gemak door op een,kleine drie weken