[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haboshof

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:22

Wij hebben een aantal oude paarden. Wij voeren grasbrok geweekt. Subli seniores en inderdaad veulenbrok. Verder in de winter extra olie en muesli. Er is er eentje van 32 die kan geen hooi meer eten vanwege zijn gebit. Hij eet Hartog grasmix ipv hooi.
Ze staan 'snachts op stal en overdag in de wei.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:34

BaiNar schreef:
Is vet, wordt ie dus dikker van! Let wel dat het een goede hoeveelheid moet zijn voordat het aanslaat... ik geef 1 fles per 4 dagen (zonnebloemolie).

Gelukkig ziet mijn pony (28) er nog aardig goed uit. Je ziet wel dat ze wat ouder wordt. Maar vindt dit wel een heel interesant topic voor straks als het wat minder gaat. Ze heeft gelukkig al haar tanden en kiezen nog. Dat scheelt natuurlijk wel.

Zomers is mijn pony altijd wat magerder omdat ze heel veel jeuk heeft (zomereczeem) en dat kost heel veel energie. Ze loopt dat heel veel rondjes. In de winter komt ze dan wel wat meer bij. Wel apart he want meestal is het andersom.

Maar van dat olie is wel ene goed idee om als ze wat magerder wordt om dat te gaan geven.

Zal binnenkort weer eens een foto maken van hoe ze er nu uitziet.

Mirjam

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:57

Ik kom me ook maar even melden Knipoog

Ga er zo maar eens voor zitten en alles een beetje doorlezen.
Ik heb een merrie van 27 jaar, oud type KWPN.
Ik wil haar graag wat extra's gaan geven, ze krijgt nu nog steeds de voeding waar ze het al jaren prima op doet, maar zeker nu het kouder word, merk ik dat ze 'hongeriger' is.
Ze valt soms letterlijk aan op voer.

Ze staat dag en nacht buiten met een fijne schuilstal en als het echt koud word, doe ik haar een deken op.
Je kan nu echt zien dat ze ouder is, wordt hoekig aan de achterhand, haar rug gaat zakken en ze word steeds magerder.

Wat kan haar bij geven? Wat is smakelijk?

Ze krijgt nu een halve kilo onderhoudsbrok en hooi bijgevoerd, daarnaast een halve emmer wortels en om de dag een Hippostar musli koek. 1 x keer per week een subli slobber.

Ik hoor graag jullie tips! Lachen

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:40

Dat ze op de rug wat smaller wordt kan je daar ook nog wat aan doen of is dat een kwestie van spieren die wegvallen?.

Mirjam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:31

Mijn paard kwam erg vermagerd de winter uit. Mede door de voeding en zeer schrale weide op die stal.
16 mei heb ik haar verhuisd naar een andere stal met een vette weide.

Deze foto is van 16 augustus dit jaar, nog steeds erg 'slank' , heupen en ribben zijn te zien, misschien toont het niet zo op de foto maar het was toch echt zo. Ze stond hier dus al 3 maanden op een volle wei, kun je nagaan, hoe ze er 16 mei uit zag.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NMDIUQEZ.jpg

Ik ben op de weide pavo podo 3 (laatste stadium veulenbrok) gaan bijvoeren 1 kg per dag met een scheut zonnebloemolie.

Dit is haar half oktober dit jaar, een ruime 2 maanden later. Ze staat nu in de nacht op stal met onbeperkt hooi, krijgt in de ochtend en in de avond 1 kg pavo podo 3, met olie, glucosamine, appelazijn en foeneknof. Overdag staat ze van 8 tot 5 op de weide.
Zo ziet ze er nu uit.
Afbeelding
Afbeelding

Bora is 23 jaar. Ze was ook niet meer happy in het begin, ik vind het verschil tussen de foto in de link en de laatste foto dan ook een super positieve verandering.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:47

Hey mindim,

Ik vindt haar er wel goed uitzien hoor. Rij je ook nog op haar?. Zal binnenkort eens een foto nemen van die van mij hoe ze er nu uitziet.

Mirjam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:26

Nee, ze heeft een fout voorbeen. Ze is ernstig kreupel gewesst en haar vorige eigenaar heeft daar bij mijn weten niet naar laten kijken. Met een stijvig voorbeen tot gevolg. Ze galopeerd en draaft er nog wel op hoor.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:39

Jemawi schreef:
Ik kom me ook maar even melden Knipoog

Ga er zo maar eens voor zitten en alles een beetje doorlezen.
Ik heb een merrie van 27 jaar, oud type KWPN.
Ik wil haar graag wat extra's gaan geven, ze krijgt nu nog steeds de voeding waar ze het al jaren prima op doet, maar zeker nu het kouder word, merk ik dat ze 'hongeriger' is.
Ze valt soms letterlijk aan op voer.

Ze staat dag en nacht buiten met een fijne schuilstal en als het echt koud word, doe ik haar een deken op.
Je kan nu echt zien dat ze ouder is, wordt hoekig aan de achterhand, haar rug gaat zakken en ze word steeds magerder.

Wat kan haar bij geven? Wat is smakelijk?

Ze krijgt nu een halve kilo onderhoudsbrok en hooi bijgevoerd, daarnaast een halve emmer wortels en om de dag een Hippostar musli koek. 1 x keer per week een subli slobber.

Ik hoor graag jullie tips! Lachen

Tja... de gouden tip is gewoon Subli Senior Pr. En dat gewoon verdelen over de dag... Wortels zijn leuk maar zit niks aan voeding in voor je paard...

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:39

Oh das wel jammer dat je niet meer op haar kan rijden. Heb je haar al lang?.

Vind het wel moeilijk om dr mooi op gewicht te houden. Vroeger had ik dat totaal niet, werd ze al heel snel dik. Nu krijgt ze flink hooi.
En haar zemelen met kruiden natuurlijk.

Mirjam

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:49

BaiNar schreef:
Tja... de gouden tip is gewoon Subli Senior Pr.

niet ieder paard vind dat even lekker Bloos die van mij haalde haar neus er gewoon voor op Ach gut
ik voer nu balance muesli van hartog. dit is geen typische ouderenmuesli, maar mijn ouwetje doet het er beter op als dat ze ooit op alle oude paarden mengsels heeft gedaan Clown erg smakelijk voer met extra structuur en weinig eiwit.

ik zal eerdaags eens wat foto's gaan nemen van mijn 30-jarige. vind haar er op der nek na gewoon goed en rond uitzien! maar nu moet ik wel zeggen dat mijn pony altijd al rond is geweest Clown

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:12

Rianneke... dan heb jij geen paard met een gebitsprobleem... zodra ze dat hebben heb je gewoon een probleem... En dan is Subli gewoon super... En die van mij at het ook slecht in het begin.... toen heb ik het half/half gedaan met de slobber die ik al had en dat later een beetje afgebouwd... Ook zet ik het in de week natuurlijk maar als ik het dan geef aan mijn paard verdun ik het nog met warm water...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:31

mirtje27 schreef:

Vind het wel moeilijk om dr mooi op gewicht te houden. Vroeger had ik dat totaal niet, werd ze al heel snel dik. Nu krijgt ze flink hooi.

Mirjam

Oh nee hoor, ik vind het niet erg om niet op haar te rijden. Ik heb haar nu 6 jaar en toen ik haar kocht, kon je al niet op haar rijden. Men keek niet meer naar haar om en ik heb haar in een benarde positie uit het land gehaald en op stal gezet (na eerst de eigenaar te hebben aangesproken) die winter er na, heeft hij me een keuze gegeven, kopen of ze gaat voor de dood. Tja en toen was ik al vreselijk aan d'r gehecht. Dus nu staat ze al weer 6 jaar bij mij op pension. Ik ken haar al vanaf dat ze jong was.

Verder heb ik een 3.5 jarige tinker, die ook nog lekker 'groen' blijft tot voorjaar 2010. Rijden is voor mij niet het walhalla, wel leuk vanzelf, maar het bezig zijn met paarden op zich, vind ik even leuk, misschien nog wel leuker.

@Rianneke Je moet gewoon kijken welk voer het beste aanslaat. Als ze seniores priores niet wil hebben, tja jammer dan en idd verder zoeken naar iets anders. Ik geef pavo podo, daar doet ie het van mij prima op, 2 kg per dag. Ik wilde overstappen op een subli voer (was er nog niet uit welke) maar ik hoor dat daar lang niet zoveel mineralen, sporenelementen en vitaminen en voedingstoffen in zitten. Dat ik dan een goed supplement moet bij gaan voederen. Nou dan toch maar Pavo podo. Een scheut olie over het voer en de hoeveelheid opbouwen kan ook aanzettend werken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:02

BaiNar schreef:
Rianneke... dan heb jij geen paard met een gebitsprobleem

idd! geen idee hoe het komt dat haar tandjes nog zo goed zijn, maar ze kan echt alles nog wegkrijgen Pling

die pavo podo ken ik trouwens niet eens Bloos is dat ook speciaal ouderen voer?

maar voorlopig blijf ik bij de muesli die ik nu voer. ze doet het er erg goed op en dan heb ik tenminste niet zoveel soorten voer hier staan Bloos in het verleden had ik 4 verschillende soorten en nu nog maar 2 Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:40

nee, podo is voer voor jonge paarden juist. Daar zit iets meer in.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:17

Mindim schreef:
mirtje27 schreef:

Mirjam

Oh nee hoor, ik vind het niet erg om niet op haar te rijden. Ik heb haar nu 6 jaar en toen ik haar kocht, kon je al niet op haar rijden. Men keek niet meer naar haar om en ik heb haar in een benarde positie uit het land gehaald en op stal gezet (na eerst de eigenaar te hebben aangesproken) die winter er na, heeft hij me een keuze gegeven, kopen of ze gaat voor de dood. Tja en toen was ik al vreselijk aan d'r gehecht. Dus nu staat ze al weer 6 jaar bij mij op pension. Ik ken haar al vanaf dat ze jong was.

Verder heb ik een 3.5 jarige tinker, die ook nog lekker 'groen' blijft tot voorjaar 2010. Rijden is voor mij niet het walhalla, wel leuk vanzelf, maar het bezig zijn met paarden op zich, vind ik even leuk, misschien nog wel leuker.

@Rianneke Je moet gewoon kijken welk voer het beste aanslaat. Als ze seniores priores niet wil hebben, tja jammer dan en idd verder zoeken naar iets anders. Ik geef pavo podo, daar doet ie het van mij prima op, 2 kg per dag. Ik wilde overstappen op een subli voer (was er nog niet uit welke) maar ik hoor dat daar lang niet zoveel mineralen, sporenelementen en vitaminen en voedingstoffen in zitten. Dat ik dan een goed supplement moet bij gaan voederen. Nou dan toch maar Pavo podo. Een scheut olie over het voer en de hoeveelheid opbouwen kan ook aanzettend werken.

Dat heb ik ook hoor. Vind het ook niet erg dat ik niet meer op haar kan rijden. Wel heb ik nog een jongere paard, alhoewel zij ook alweer 17 is geworden. Daar rijd ik nog wel op.

Verzorgen vindt ik ook net zo leuk en soms inderdaad nog wel leuker. Ik wandel nog wel af en toe een stukje met dr.

Maar nu kan ik i.v.m mijn eigen lichamelijke klachten niet rijden, maar mis het ook niet eens.

Mirjam

sjant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:49

Wegens overlijden van mijn lieve oudje heb ik 3 zakken subli seniores over. Meer info via pm.

Chantal

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:40

sjant schreef:
Wegens overlijden van mijn lieve oudje heb ik 3 zakken subli seniores over. Meer info via pm.

Chantal

Hoi Chantal,

Allereerst heel veel sterkte met het overlijden van je paardenkind. Ik wil eventueel de zakken wel overnemen. Wat wil je er voor hebben?

Groetjes Sarie

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:39

Heel intressant topic,

Heb een E-pony ruintje van 21 jaar, staat inmiddels al weer 2,5 jaar op pensioen wegens een peesblessure toen de tijd...

hij gaat als t goed is binnen kort verhuizen, ben hard op zoek naar een goede plek voor hem. (dus mocht iemand nog iets weten, liefst in brabant of zuid holland) Haha!:o

Maar goed, to the point, hij is nog in super conditie, ziet er goed uit, zijn tanden mankeerd niks aan en hij vind zelf niet dat hij 21 is, Waarschijnlijk moet ik zelf voer voor hem gaan regelen, dus dacht ik misschien kunnen jullie mij helpen met advies wat ik hem het beste kan voeren, hij krijgt nu 2x per dag super mooi kuilgras en drie keer per dag 1/2 schep basisbrok, verder nog appels en wortels, maar das voor t lekkere daar zit verder niks in..

Ben benieuwd naar jullie advies..

Groetjes Paula

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:46

Kalicha, als ie het hier nog goed op doet zou ik er niet veel aan veranderen... Het enige wat ik zou doen is 3 x per dag kuil/hooi geven en 2 x per dag brok... omdat ik ruwvoer belangrijker vind, maar da's mijn mening!!

Irena_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:02

Ik zou er ook niets aan veranderen.
Het lijkt me prima wat hij nu krijgt en als hij het er goed op doet waarom zou je dan veranderen?

Wij hebben ook een senior op stal staan, die seniores priores krijgt met hooi.
Volgens de tandarts kan hij beter hooi eten dan kuilvoer, omdat hij van kuilvoer meer proppen maakt.
Wie heeft hier ervaring mee?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:08

Irena_7 Mijn ouwetje eet inderdaad ook alleen maar hooi, kuil is moeilijker weg te krijgen.... Ik geef mijn paardje ook nog een luzerne-mis erbij, 2 x per dag een halve emmer!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:06

Ik ben van stal veranderd en dus ook van kuil naar hooi. Nou, ze staat in het hooi te eten niet normaal, kuilgras ging een stuk makkelijker naar binnen, is ze niet zo zot op geloof ik. Wel sopt ze al haar hooi (deed ze met de kuil ook), naast haar staat haar grote vriend Durios van 25 en die doet dat ook. De drinkbakken zitten vol hooi. Doen meerdere oudjes dit? Het hooi is totaal niet stoffig trouwens.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:53

Mijn oudje doet het niet, maar mijn andere paard van 17 sopt ook het hooi weg. We hebben op stal ook een pony staan van 25 die sopt ook met zijn hooi, maar die zijn gebit is niet zo goed meer.

Mirjam

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:30

Proppen maken, of soppen zoals jullie het noemen duidt toch vaak op een gebitsprobleem....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:30

Ze gooit al haar hooi voor ze het eet in haar wateremmer. Staat ze in de paddock te ver van het water dan doet ze het niet. Water is dus geen voorwaarde om het hooi te eten. Verder gaat het hooi schoon op, ik vind proppen dan ook geen vergelijking met soppen in dit geval, want ze propt niet. Ook met haar brokken propt ze niet en valt niets uit de mond. Haar gebit wordt regelmatig nagekeken en is prima, dus het hoeft niet perse te duiden op een gebitsprobleem.

Ik ken een pony die de helft van haar biks verliest en ook echte proppen maakt van het hooi wat ze dan niet weg krijgt.