[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:01

Llora, hoe is haar gebit?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:29

Haar tanden zijn in januari nog helemaal gedaan. Bij het laatste dierenarts bezoek had ZE terug wat last van,kleine beginnende haken. Maar omdat mijn paard al zoveel stress had toen en er niets mee aan te vangen viel komt de tandarts ZE in oktober samen met de rest doen. Dan,brengt ze ook verdoving mee. Want omdat ze prascend krijgt mag ze niet zomaar elke verdoving krijgen. Maar in principe mochten,de beginnende haken nog geen last geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:44

Aangezien ze Cushing heeft moet je er goed opletten dat ze niet teveel suikers& zetmeel binnen krijgt om hoefbevangenheid te voorkomen. Als ze nog goed kan kauwen zou je huidige rantsoen in principe voldoende moeten zijn misschien dat er wat weinig eiwitten in zitten maar dat is ook afhankelijk van het hooi.
Misschien voor extra eiwitten nog aanvullen met luzerne? Luzernebrok van Hartog zou je door de Zupa kunnen mengen en bevat geen melasse in is ook niet al te duur.
Dagelijks een scheutje lijnzaadolie kan ook een goed aanvulling zijn.

Mogelijk dat ze met de verhoging van de medicijnen ook nog wat makkelijker aankomt in gewicht?

Ik geef zelf al jaren dagelijks een beetje van een compleet vitamines en mineralensupplement. Je weet niet wat er precies in het ruwvoer zit en krachtvoer krijgt ze verder ook nauwelijks dus zou weet ik zeker dat ze alles binnen krijgt. Ik geef Marstall Force maar ik hoor ook veel positieve berichten over Vitalbix. Heb met die laatste zelf geen ervaring.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:52

Ik geef speciaal de fibre force omdat er minder suikers en zetmelen inzitten. Hoop dat ik hier goed mee doe. Maar kan je de fibre force onder krachtvoer rekenen. En is het dan het beste dat ik eventueel ook marstall force bij geef? Of is dat vooral voor paarden die alleen,op hooi staan. En is de equifyt zupa goed om te geven. ZE eet het liever dan pulp of speedibeet. En,olie krijgt ZE dagelijks bij . De lijnzaadolie voor paarden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:17

Wat je nu voert is goed hoor!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:23

super. dus ik hoef geen extra vitaminen en mineralen bij te voeren? of kan dit nooit geen kwaad?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:18

Het hangt helemaal af hoeveel er in het ruwvoer zit en of de darmen van je paard nog voldoende werken om zelf de vitamines aan te maken en op te nemen. Probeer het anders een tijdje en kijk of ze er van op knapt. :)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:29

is er eigenlijk veel verschil tussen de senior priors en de zupa van equifyt? of zijn ze allebei goed om een paard bij te laten komen? of is er eentje beter als de andere? de zupa kan ik hier in de buurt kopen. de sp zou ik moeten bestellen. en mag je bij de sp nog gewone museli van fibre force bijgeven? sorry voor de vele vragen
En,het hooi is geleverd. Yes. Nu het hooi is laten analyseren zodat we weten of het goed is. Momenteel krijgt ze nu toch marstal force bij. Voor de zekerheid.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:22

llora schreef:
is er eigenlijk veel verschil tussen de senior priors en de zupa van equifyt? of zijn ze allebei goed om een paard bij te laten komen? of is er eentje beter als de andere? de zupa kan ik hier in de buurt kopen. de sp zou ik moeten bestellen. en mag je bij de sp nog gewone museli van fibre force bijgeven? sorry voor de vele vragen
En,het hooi is geleverd. Yes. Nu het hooi is laten analyseren zodat we weten of het goed is. Momenteel krijgt ze nu toch marstal force bij. Voor de zekerheid.

Ik ken de zupa niet, maar op www.voervergelijk.nl kan je ze mooi naast elkaar zetten en zien wat het verschil is. Zo op het eerste gezicht is er al 1 groot verschil: seniores is compleet voer, zupa aanvullend. Seniores is echt een ruwvoervervanger. Je mag er dus ook gewoon alles naast blijven voeren.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:26

Ik heb mijn paard een aantal jaar sp gevoerd maar aankomen ervan deed ze niet. Deze winter wil ik Marstall senior plus geven. Iemand ervaring hiermee? Wil het liefst dat ze aankomt maar aangezien dat al een paar jaar een onmogelijke opgave is weer wat anders proberen. Marstall heb ik wel gegeven toen ze nog jong was maar toen had ze andere behoeftes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:29

Sleeper schreef:
Ik heb mijn paard een aantal jaar sp gevoerd maar aankomen ervan deed ze niet. Deze winter wil ik Marstall senior plus geven. Iemand ervaring hiermee? Wil het liefst dat ze aankomt maar aangezien dat al een paar jaar een onmogelijke opgave is weer wat anders proberen. Marstall heb ik wel gegeven toen ze nog jong was maar toen had ze andere behoeftes.

Loop tegen hetzelfde probleem op. Ben nu maar van mijn geloof gevallen en sportbrok aan het opbouwen. Gras, hooi, 2 kg pulp/grasbrok etc. en njet. (nee geen cushing). Elke keer 2-3maanden tijd geven en eigenlijk niks resultaat. Dan toch maar deze kant op proberen, want dit kan niet zo doorgaan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:37

Wat is dat toch lastig he om oudjes goed op gewicht te houden. Jij hebt ook al heel wat geprobeerd zo te lezen. Ik weet ook niet meer wat ik nog meer kan doen, net als jij zo een beetje alles geprobeerd. Vooral als de winter er weer aankomt krijg ik toch weer een beetje benauwd.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:39

Ik volg dit topic niet echt maar wilde even melden dat ik mijn oudje in eerste instantie aan de SP had, maar daar kwam ze niet echt (of niet snel genoeg) van aan.
Toen ben ik merriebrok gaan voeren (zo'n 2,5 kilo per dag) en toen ging het een heel stuk sneller. Ik blijf bij de merriebrok met zonnebloemolie :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:48

Maar merriebrok is geen ruwvoervervanger , dus die 2,5 kilo vind ik al heel veel eigenlijk :o De darmen hebben vezels nodig, zeker als ze geen hooi meer eten !
En zonnebloemolie vind ik al helemaal niets vanwege het hoge aandeel omega 6 erin. Maar goed als je paard het er goed op doet .......

Sleeper en tamary, hebben jullie alleen sp geprobeerd ? Ik vind dat mijn paard beter/meer aankomt van masters seniorenbrok.
Laatst bijgewerkt door Maris op 22-09-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:49

Maris schreef:
Maar merriebrok is geen ruwvoervervanger , dus die 2,5 kilo vind ik al heel veel eigenlijk :o

Sleeper en tamary, hebben jullie alleen sp geprobeerd ? Ik vind dat mijn paard beter/meer aankomt van masters seniorenbrok.

Nee dat klopt. Ze krijgt er natuurlijk gras en hooi bij.
2,5 kg is veel, maar het is ook even om er voor de winter nog even wat gewicht bij te krijgen want ze staat 24/7 buiten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:09

Maris schreef:
Maar merriebrok is geen ruwvoervervanger , dus die 2,5 kilo vind ik al heel veel eigenlijk :o De darmen hebben vezels nodig, zeker als ze geen hooi meer eten !
En zonnebloemolie vind ik al helemaal niets vanwege het hoge aandeel omega 6 erin. Maar goed als je paard het er goed op doet .......

Ik heb echt al heel veel uitgeprobeerd. Ben al 3 jaar met dit aan het tobben. Elke keer als ik wat lees denk ik 'dan ga ik dat uitproberen' Maar De tip heb ik nog niet gevonden. Ze mankeert verder niks. Heb haar uitvoerig, bloed/inwendig, laten onderzoeken vanwege haar gewicht maar niks uitgekomen. Ze is ook verder gewoon vrolijk, ondeugend en actief alleen het gewicht wil niet. Misschien meer een kwestie inmiddels van accepteren en proberen het gewicht constant te houden maar dat is in de winter echt een uitdaging.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:34

Masters seniorbrok dus ook al geprobeerd ? Daarin zit namelijk yea sacc wat zorgt voor een betere vertering van voer.
En hoeveel geef je dan per dag ( en hoeveel hooi ) ?

Ik lees trouwens ook goede verhalen over cush care van Dodson& Horrell als je paard moet aankomen in gewicht.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:11

Sleeper schreef:
Wat is dat toch lastig he om oudjes goed op gewicht te houden. Jij hebt ook al heel wat geprobeerd zo te lezen. Ik weet ook niet meer wat ik nog meer kan doen, net als jij zo een beetje alles geprobeerd. Vooral als de winter er weer aankomt krijg ik toch weer een beetje benauwd.

ik ken dit gevoel. vanalles proberen en het een tijd aanzien en geen resultaat. de mijn heeft cushing en krjjgt sinds juni prascend en sinds eind augustus zijn we verhoogd naar 3/4 pil. ik had gehoopt door de verhoging dat ze ging bij komen maar na meer als vier weken geen resultaat. ben nu op aanraden van de dierenarts luzernekorrels aan het bijvoeren sinds een week. hier zit 17 % eiwitten in wat zou zorgen dat ze meer bijkomt. dus hopelijk snel resultaat. heb alleen geen idee hoeveel ze ervan mag krijgen op een dag. momenteel krijgt ze een schep per dag.
ik wordt er soms moedeloos van.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:23

ik voerde vorige winter al 18+ bij als extra. nu ben ik eigenlijk perongeluk vorige week begonnen dit meer te voeren omdat mijn normale brok op was en ik geen tijd had om wat te halen. ik had het idee dat ik echt verschil zag! nu heb ik mijn gewone basisbrok 1/1 gemixt met de 18+ en dat krijgt hij als standaard voer 2x per dag een schep (buiten de pulp slobber e.d.) en ik heb het idee dat hij echt bij trekt nu!

Hopen dat dit doorzet en dat hij lekker rond wordt ervan. Dan is de 18+ ondanks dat ik het erg duur vindt wel een blijvertje :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:46

Ik kom ook even binnen vallen :)
Mijn relatief jong oudje ( :D ) is 17 en vorige winter was ze vrij schraal. Ik had haar net en wist nog niet goed te voeren.
Nu ben ik begonnen met Slobber, maar is ze niet weg van.
Luzerne eet ze helemaal niet.
Is een kieskeurige eter zoals jullie merken :j
een vriendin van mij zei dat merriebrok bijvoeren ook een goede dikmaker was.
klopt dit, en hoeveel kan ik dit voeren?
(en hebben jullie anders andere ideeën?)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:51

Wat is haar huidige rantsoen, Lizzy? Hoeveel hooi krijgt ze in de winter en staat ze ook nog op het gras?

Is haar gebit in orde?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:09

fransje23 schreef:
Wat is haar huidige rantsoen, Lizzy? Hoeveel hooi krijgt ze in de winter en staat ze ook nog op het gras?

Is haar gebit in orde?

Tandarts is recent geweest. Ze krijgt 1/2 slobber met 30 gram magnesium en 1/2 kg muesli. Als ze geen arbeid verricht krijgt ze enkel 1/2 kg muesli.
Overdag staat ze op gras en in de avond binnen met onbeperkt hooi.
In de winter staat ze buiten (van 10 tot 5 ongeveer) met hooi en in de avond binnen met hooi :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:52

Voer ik dan zo mega veel? Die van mij krijgt bijna 5x zo veel per dag. Ik heb geen idee wat normaal is maar in mijn ogen krijgt ze gewoon weinig lizzy. Wel eens geprobeerd om alles gewoon eens wat meer op te voeren en te kijken hoe ze het dan doet? (Mits er geen cuching in het spel is natuurlijk)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:03

pluisje88 schreef:
Voer ik dan zo mega veel? Die van mij krijgt bijna 5x zo veel per dag. Ik heb geen idee wat normaal is maar in mijn ogen krijgt ze gewoon weinig lizzy. Wel eens geprobeerd om alles gewoon eens wat meer op te voeren en te kijken hoe ze het dan doet? (Mits er geen cuching in het spel is natuurlijk)

Zou kunnen, daarom vraag ik ook raad :) Wat raden jullie aan om dan te gaan geven?
Ik rij ongeveer 3 a 4 keer in de week en ik longeer 2 x in de week. Ze heeft 1, max. 2 dagen vrij in de week.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:06

Wat voor (welk merk etc) slobber en muesli voer je Lizzy?