[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:09

Batlow schreef:
Wat is trouwens het gevolg wanneer calcium fosfor verhouding lang ongelijk blijft?

Wanneer langere tijd de calcium-fosfor verhouding niet klopt, meestal een hoger calcium, kan een tekort aan fosfor ontstaan. Calcium verdring als het ware de opname van fosfor maar ook van magnesium. Ze maken in het verteringsstelsel gebruik van dezelfde "opnamemondjes", wanneer deze allemaal bezet worden door calcium, blijft er minder plek over voor opname van fosfor en magnesium.

Batlow

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:11

Maar wat kan er dan gebeuren wanneer dat dus niet meer wordt opgenomen? Dan bedoel ik met name gevolgen voor de gezondheid?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:12

Maris schreef:
Verschilt natuurlijk per merk liksteen. Er staat altijd wel op hoeveel koper etc erin zit. Maar dan moeten ze misschien wel een halve kg per dag ( ik noem maar wat ) ervan eten om genoeg aan mineralen binnen te krijgen en dat lijkt me niet echt gezond ivm de hoeveelheid zout erin.
reken zelf maar uit aan de hand van de gegevens van de liksteen die je geeft hoeveel een paard ervan moet krijgen als je b.v. 300 mg zink per dag wilt toevoegen.
Enige merk waar echt veel mineralen inzitten is de liksteen plus/extra van HH.

Helemaal mee eens! Ik heb een keer 8 verschillende linkstenen met elkaar vergeleken. Het percentage natrium (zout) varieerde van 94-99%, er blijft dus weinig plaats over voor "al die andere" mineralen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:23

Batlow schreef:
Maar wat kan er dan gebeuren wanneer dat dus niet meer wordt opgenomen? Dan bedoel ik met name gevolgen voor de gezondheid?

Wanneer in het lichaam een tekort aan fosfor ontstaat, gaat het fosfor uit de botten onttrekken. Dat kan leiden tot gebreken aan de beenderen.

Calcium en fosfor samen spelen ook een rol bij het functioneren van de spieren, oa de prikkeloverdracht.

Magnesium speelt ook een rol bij het functioneren van de spieren, een tekort leid tot spiertrillingen, gespannen, prikkelbare spieren, nervositeit.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:29

Maris schreef:
Verschilt natuurlijk per merk liksteen. Er staat altijd wel op hoeveel koper etc erin zit. Maar dan moeten ze misschien wel een halve kg per dag ( ik noem maar wat ) ervan eten om genoeg aan mineralen binnen te krijgen en dat lijkt me niet echt gezond ivm de hoeveelheid zout erin.
reken zelf maar uit aan de hand van de gegevens van de liksteen die je geeft hoeveel een paard ervan moet krijgen als je b.v. 300 mg zink per dag wilt toevoegen.

Hoeveel mineralen jouw paard nodig heeft naast zijn ruwvoer is natuurlijk ook afhankelijk van wat je jouw paard verder voert. Het verschilt enorm of je hem bijvoorbeeld 5 kg hooi op een dag voert of onbeperkt voordroog.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:35

levita effe opmerking dat Ca en Mg via hetzelfde kanaal opgenomen worden lijkt me logisch (beide 2waardig positief geladen) en maar P niet (negatief geladen, zeker in de vorm van fosfaaat)

Calcium is betrokken bij de spiercontractie dus op termijn geeft een teveel verhoogde spierspanning en/of contracties. Magnesium zorgt voor de onstpanning vd spier(vezels).

fosfor te veel geeft botontkalking

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:58

petitparis schreef:
levita effe opmerking dat Ca en Mg via hetzelfde kanaal opgenomen worden lijkt me logisch (beide 2waardig positief geladen) en maar P niet (negatief geladen, zeker in de vorm van fosfaaat)

Calcium is betrokken bij de spiercontractie dus op termijn geeft een teveel verhoogde spierspanning en/of contracties. Magnesium zorgt voor de onstpanning vd spier(vezels).

fosfor te veel geeft botontkalking

OK niet helemaal goed omschreven! Fosfor concurreert in ieder geval ook met calcium voor opname in het bloed. Fosfor is daarbij "sterker"en gaat bij opname voor op calcium.

Bij een overschot aan fosfor, een hoger fosfor dan calcium in het rantsoen, krijg je idd botontkalking door een tekort aan calcium.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:59

Wie van jullie maakt zelf een soort seniores priores voor zijn/haar paard ? Mijn paard blijkt toch wat tekorten te hebben en ik kreeg een paar pb's dat dit kan komen door de sp..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:13

Levita30 schreef:
Maris schreef:

Helemaal mee eens! Ik heb een keer 8 verschillende linkstenen met elkaar vergeleken. Het percentage natrium (zout) varieerde van 94-99%, er blijft dus weinig plaats over voor "al die andere" mineralen.

Wat een levensgevaarlijke explosieven moeten dat dan zijn geweest....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:57

Sep schijnt voor een groot deel toereikend te zijn maar een paard mag tig kg in een dag hebben dus als je minder voert dan het aangeraden aantal kg dan komen er idd tekorten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 20:37

Ik voer bietenpulp, afhankelijk van de arbeid vd dag aangevuld met meer of minder 18+ en evr vital complete en evt zemelen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:04

Marije_jiplover schreef:
Ik voer bietenpulp, afhankelijk van de arbeid vd dag aangevuld met meer of minder 18+ en evr vital complete en evt zemelen.

Maar voer je daar dan meerdere kilo's per dag van ?

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:06

Maris schreef:
Wie van jullie maakt zelf een soort seniores priores voor zijn/haar paard ? Mijn paard blijkt toch wat tekorten te hebben en ik kreeg een paar pb's dat dit kan komen door de sp..

Senior Prirores is in principe complete voeding. Dus het bevat ook gewoon vitamines en mineralen.
Je mag 1kg per 100kg lichaamsgewicht voeren. De richtlijn is als de sp hoofdvoeding is. Als dit niet nodig is dan geef je uiteraard minder.

Als je er bijv maar heel weinig van geeft kan het gebeuren dat ze er tekorten van krijgt. Maar dat is ook bij bijv basisbrok oid.
Als je denkt dat er tekorten zijn geef je toch een extra vitamine korrel ernaast?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:28

Als je uitrekent hoeveel mineralen etc sp bevat kom je ook bij een rantsoen op alleen sp aan tekorten. Zink bijvoorbeeld.
En ik snap dat je sp moet minderen in hoeveelheid als je ook nog hooi geeft.En natuurlijk kan je er een vit en min bijgeven.
Maar die tekorten kunnen ook komen door een teveel aan een andere stof zoals b.v. ijzer in de sp. dan wordt het verhaal al moeilijker. Plus dat tekorten ook kunnen ontstaan doordat ingrediënten ( in de sp ) andere stoffen wegroven. Denk dan aan b.v. sojaproducten die ook nog GM zijn in de sp.
En dan bevat sp ook niet erg veel eiwitten ( oudere paarden hebben hoger % essentiele aminozuren nodig ). Hoe vul je dat dan aan ?
Vandaar mijn vraag naar alternatieven.
Laatst bijgewerkt door Maris op 03-07-15 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:35

Ik geef Bietenpulp,lijnzaad,wiesenfasern of wiesencobs en vul dat op het moment aan met marstall optimal..Optimal geef ik aan mijn oudere merrie die een mindere vacht kreeg en het helpt haar erg goed,maar je kan natuurlijk dan zelf ook een vitaminen/mineralen mengsel toevoegen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:40

pleiada schreef:
Ik geef Bietenpulp,lijnzaad,wiesenfasern of wiesencobs en vul dat op het moment aan met marstall optimal..Optimal geef ik aan mijn oudere merrie die een mindere vacht kreeg en het helpt haar erg goed,maar je kan natuurlijk dan zelf ook een vitaminen/mineralen mengsel toevoegen..

Ik zal eens kijken naar optimal. Maar geef jij dan van bovenstaande meerdere kilo's per dag ? En hoe doe je dat dan met de calcium : fosfor verhouding ivm de pulp ? En wat zag je aan de vacht van je merrie ? Sorry voor zoveel vragen !

edit: ooh 34 % suiker en zetmeel in de Optimal !

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:15

Ik geef in de winter meer dan in de zomer,maar geen kilo's..Ongeveer een 3/4 schep ongeweekte pulp..Lijnzaad zit wat hoger in fosfor dus dan doe ik daar een bekertje per keer bij(op de gok,denk niet dat het uitmaakt als de verhoudingen niet perfect kloppen)..Mijn voerboer maalt zelf lijnzaad en dan betaal ik voor 25 kg maar 17 euro,maar je kan het ook zelf malen of bewerkt kopen?

Mijn merrie verhaarde wel helemaal,maar de zomervacht werd weer wat dikker met wat langere haren er tussen..Nu is ze weer bijna helemaal mooi in haar vacht..Optimal voer ik maar een halve schep van per dag,dus dan valt het zetmeel gehalte in verhouding natuurlijk wel mee..Het is geloof ik ook redelijk hoog in zink en koper..Ik denk dat de combi van de lever kruiden en de vitaminen en mineralen zorgen dat het zo goed werkt bij mijn paard?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:17

Fijn toch dat het werkt ?! Maar ik geef liever geen voer zo hoog in suikers en zetmeel.
En ik moet wel een aantal kg's ruwvoervervanger geven, dus dan moet je op die verhouding calcium: fosfor toch veel meer letten als met maar een halve kg per dag ofzo.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 11:22

Maris schreef:
Marije_jiplover schreef:

Maar voer je daar dan meerdere kilo's per dag van ?

Nog niet, aangezien hij ook nog volop gras en redelijkerwijs hooi wegkrijgt.
In de winter krijgt hij wel meer van dit mengsel en dan ook 2x per dag.
Maar de 18+ krijgt hij in de winter verdeeld over evt meerdere voerbeurten niet meer dan 1,5 kg na (flinke) arbeid.
Als hij niet werkt of weinig werkt krijgt hij in de zomer een handje18+ en aangevuld met de vital complete en in de winter ong 500-750 gram 18+.

De kilo's die ik opvoer zijn de kilo's bietenpulp, bij grotere hoeveelheden met zemelen erbij.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:42

Vraagje. Ik heb een shetlander van 27 jaar. Nu vroeg ik me af. Sinds gisteren strompeld ze met haar voorbeen. Ik heb nog nooit een paard gezien met hoef bevangenheid. Ik voer haar altijd het zelfde dus dacht niet dat dat het kan zijn eigenlijk.

Ze eet mee met het paard. Luzerne, pulp, basisbrok en hooi. Af en toe heel even op een stukjes gras.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:14

Is er ook iemand die Seniores Priores echt als hoofdvoeding geeft, waarvan het paard er dus weinig anders naast eet?
Mag ik vragen wat dat ongeveer per maand kost?
En kan ik dit voer dan ook 2x per dag geven? Of moet het echt persè verdeeld over 4x per dag?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:49

Martine_R schreef:
Is er ook iemand die Seniores Priores echt als hoofdvoeding geeft, waarvan het paard er dus weinig anders naast eet?
Mag ik vragen wat dat ongeveer per maand kost?
En kan ik dit voer dan ook 2x per dag geven? Of moet het echt persè verdeeld over 4x per dag?

Dat kan je beter zelf uitrekenen, ligt aan het gewicht van je paard namelijk.
Voorbeeld : Zeg dat je paard 600 kg weegt , dan dus minimaal 6 kg sp per dag. Is dus 180 kg per maand = 9 zakken sp maal ongeveer 9 euro. In de winter zal je paard waarschijnlijk nog wat meer nodig hebben als die 6 kg sp.
Als je zoveel kg per dag voert, wat nog 3 keer zoveel wordt door het water wat je erbij mengt is 2 maal per dag voeren wel erg weinig misschien. Dan voer je dus 6 kg droge sp per dag = 3 kg droog per keer = 12 liter in 1 keer.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:15

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in dit topic en heb al enige pagina's gelezen. Ik ben eigenlijk altijd in het bezit geweest van oudere (25+) ijslanders en heb nooit problemen gehad met voeding. Ze kregen altijd onbeperkt ruwvoer en alleen 's winters een kilo basisbrok, paar penen en een paar handen lucerne. Ze deden het hier altijd prima op, zelfs mijn voormalige 30+er heeft nooit een ribbetje laten zien.
Op dit moment ben ik in het bezit van een 18 jarige nerveuze ijslander met zomereczeem. Ik heb hem ondertussen alweer 7 jaar en dik is hij nooit echt geweest. Ook omdat ik een beetje huiver word van de sobere rassen met kilo's overgewicht. Hij was altijd precies goed maar dit jaar krijg ik er maar geen vet op, ook niet sinds hij weer op het land staat. Het is niet dat de ribben zichtbaar zijn, maar reserves heeft hij ook niet.
Het liefst zou ik hem SP bijvoeren maar dat word dus helemaal niet verkocht hier in de buurt. Na overleg met een winkel hier in de buurt heb ik besloten om het Pavo Speedibeet(0,5kg/p.d.), Pavo Nature's best(0,5kg/p.d.) en lucerne(paar handjes per dag) bij te gaan voeren. Ik vroeg mij af of dit uiteindelijk genoeg zal zijn? Of is het misschien verstandiger om de volgende keer de Pavo 18+ muesli te nemen? Ik vind het moeilijk om te bepalen wat ik precies moet gaan geven omdat hij èn nerveus is èn zomereczeem heeft.
Hebben jullie misschien nog tips?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:25

Als je niet (veel) aan je management hebt veranderd en je paard is 'ineens' magerder dan de jaren ervoor op hetzelfde management, controleer dan ook in elkgeval of het gebit in orde is en of je paard geen wormen heeft.
Of de jou aangeraden voeding voldoende is, zul je vanzelf zien is mijn ervaring. Daar is niet een bepaald antwoord op te geven, alhoewel ik denk dat het een prima begin is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:26

Ik heb altijd het idee dat natures best meer voor het idee van de eigenaar is dan voor de voedingswaarde voor het paard. Maar kan me vergissen natuurlijk ;) ik zou zelf misschien sneller naar de 18+ muesli gaan. Al weet ik niet hoe dit wat in verhouding met de jeuk. Heb je al eens geleken of het paard een magnesiumtekort heeft ivm de nerveusiteit?