[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:28

kvulden schreef:
Ik heb luzerne van de welkoop. Pulp met 9g fosfor en 8,8g calcium. De rest van de brokken weet ik even niet daar staat geen zak meer van.

Waar heb e die pulp vandaan want dat is wel een aparte verhouding Ca:P voor bietenpulp :) Meestal zit er beduidend meer Calcium daan fosfor in.
Als deze verhouding klopt hoef je geen zemelen bij te geven.

kvulden

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:10

Ik koop mij voer bij een voederbedrijf die het voer komt brengen. Het bedrijf heet klein hekkelder. Ik heb de gegevens van het etiket.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:40

Ik geef mijn pony 1x p dag 3/4 pavo speedibeet, 1 schep luzerne en bekertje pavo vital complete en nog een scheut kof-eze van naf.
Nu lees ik over die verhoudingen ca-fo. Nou weet ik niet of deze samenstelling het balans uit elkaar brengt? Weet iemand dat? Pony heeft ook cushing en krijgt daar de tabletjes voor

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:40

Als je zo weinig geeft zal dat wel meevallen. Vanaf welke hoeveelheid pulp/lucerne geven zo ook al weer het advies zemelen of granen bij te gaan voeren ? 2 kilo ?
Enige is dat meer calcium zoals je nu voert voor oudere paarden soms belastend kan zijn voor de nieren. Dat is ook de reden dat sommigen geen lucerne adviseren voor oudere paarden ( ook vanwege de hoge eiwitten erin, is ook belastend voor de nieren ). Maar echt niet iedereen is het daarover eens hoor.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:53

Ik geef het als mix door de speedibeet. Anders eet hij het bijna niet... Iets anders er in doen is lastig, hij wordt snel bevangen dus mag vrijwel geen suiker binnen krijgen. En in het meeste krachtvoer zit vaak wel wat suiker. Verder krijgt hij 10 kg droog hooi per dag

Edit: zou het dan zin hebben, om half schep zemelen aan het voer toe te voegen?
Laatst bijgewerkt door Batlow op 21-06-15 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:58

Als hij het er goed op doet, lekker gewoon blijven geven.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:59

Maris schreef:
Als hij het er goed op doet, lekker gewoon blijven geven.

Nou, hij krijgt dit pas sinds kort, dus ik weet nog niet of hij het er goed op gaat doen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:02

Waarom ben je dit dan gaan voeren ? Werd hij te mager ? Zemelen bevatten vaak toch wel weer koolhydraten.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:32

Ik geef, ondanks dat ik het zelf verkoop ( klinkt zo commercieel maar zo bedoel ik het niet) nu al een poosje Lexa Senior Mineraal aan Amigo. Ik merk echt verschil met de vorige vitaminen brokjes die ik geprobeerd heb. Hij is energieker en beweegt soepeler. Omdat ik mijn enthousiasme graag deel wil ik best wat brokjes opsturen tegen alleen de verzendkosten, mocht iemand het willen proberen. Nogmaals, dit is niet bedoeld als verkooppraatje :) PB me maar bij interesse

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:56

Zitten daar veel mineralen/sporenelementen in ? Wacht ik zal even googlen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:10

Maris schreef:
Waarom ben je dit dan gaan voeren ? Werd hij te mager ? Zemelen bevatten vaak toch wel weer koolhydraten.

Inderdaad wat dunner. Hij krijg veel hooi, heeft de volgende dag altijd nog wat in zijn net hangen, dus daar ligt het niet aan. Voor zijn gewicht van 350 kilo komt hij aan zijn minimum benodigdheden van ruwvoer. Hij krijgt wel gras maar heel beperkt ivm cushing en snel bevangen worden. Paar keer per week heeft hij enkele uurtjes toegang. Toch mag er van mij nog best wat vet op. Rijden ook niet veel, af en toe nog in het bos, vandaar dat ik wat ben gaan bijvoeren

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:12

Kitty_ schreef:
Ik geef, ondanks dat ik het zelf verkoop ( klinkt zo commercieel maar zo bedoel ik het niet) nu al een poosje Lexa Senior Mineraal aan Amigo. Ik merk echt verschil met de vorige vitaminen brokjes die ik geprobeerd heb. Hij is energieker en beweegt soepeler. Omdat ik mijn enthousiasme graag deel wil ik best wat brokjes opsturen tegen alleen de verzendkosten, mocht iemand het willen proberen. Nogmaals, dit is niet bedoeld als verkooppraatje :) PB me maar bij interesse

Ik heb vitamine brokjes van pavo, is dat iets soortgelijks? Ik heb weer een nieuwe emmer nodig. Is dit beter als je het vergelijkt met pavo vitalcomplete of heb je dit nooit gebruikt? Anders heb ik eventueel wel interesse

Edit: weet niet of er bij mij een verkooppunt zit? Omgeving Breda?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:59

Maris schreef:
Zitten daar veel mineralen/sporenelementen in ? Wacht ik zal even googlen.

Het is een compleet vitamine en mineraalvoer. Je geeft er 20 gram per 100 kg lichaamsgewicht van :j

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:05

Batlow schreef:
Kitty_ schreef:

Ik heb vitamine brokjes van pavo, is dat iets soortgelijks? Ik heb weer een nieuwe emmer nodig. Is dit beter als je het vergelijkt met pavo vitalcomplete of heb je dit nooit gebruikt? Anders heb ik eventueel wel interesse

Edit: weet niet of er bij mij een verkooppunt zit? Omgeving Breda?

Klopt, het is vergelijkbaar met Pavo vitamine brokjes, Metazoa etc. Alleen is de Lexa senior afgestemd op oudere paarden. Zo zit er meer vitamine C, vitamine E, vitamine B, zink, mangaan en selenium in.
Ik heb voorheen ook weleens Pavo complete gegeven, maar dan praat ik over een aantal jaar geleden :)

Je kunt alle Lexa vitamine brokjes trouwens vergelijk op Voervergelijk: http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... -complete/

Op dit moment is Lexa alleen via mijn site te krijgen, wellicht dat dit in de toekomst nog veranderd :-) De emmertjes worden nu gewoon per post verstuurd

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:51

En wat kost zo'n emmer en wat is de inhoud? En hoeveel gram voer je? Stuur me anders even een pb, ik heb wel interesse in een paar proefbrokjes!

Edit: ik zie nu de link overbodige vragen :Y)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:57

Batlow schreef:
En wat kost zo'n emmer en wat is de inhoud? En hoeveel gram voer je? Stuur me anders even een pb, ik heb wel interesse in een paar proefbrokjes!

Edit: ik zie nu de link overbodige vragen :Y)

Geeft niet, mocht je nog meer vragen hebben, PB gerust :D

De proefjes die ik verstuur zijn maximaal 200-250 gram, de hoeveelheid mag je zelf aangeven ivm de verzendkosten :o

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:06

Hallo allemaal.

Ik heb een verzorgpony van inmiddels 37 jaar. Nu heeft hij vaak periodes dat hij wat afvalt en aankomt. Echter wordt hij nu wat schuw en is wat slomer. Hij staat overdag op het weiland en in de nachten binnen. Ik geef hem vaak een banaan extra maar zou graag willen weten of er iets anders (zachts) is wat ik zou kunnen bijvoeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:48

Pulp, grasbrok, slobber, gehakseld gras/hooi misschien ?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:06

Ja hij krijgt nu in de ochtend en avond brood en bix aangelengd met water. Zat zelf te denken hem anders in de middag bij te voeren met Pavo Slobber.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:20

Misschien is seniores priores een idee?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:58

Dat krijgt hij soms al bijgevoerd hoorde ik. Is deze beter dan de Pavo slobber?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:00

Seniores Priores is een totaal anders product dan Pavo Slobber. SP kan een volledig rantsoen incl. ruwvoer vervangen als je een paard hebt wat zelfs geen ruwvoer meer weg kan krijgen, terwijl de slobber van Pavo een aanvullend voer is: je moet daar dus nog altijd wél ruwvoer (hooi) bij geven.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:41

Wat is trouwens het gevolg wanneer calcium fosfor verhouding lang ongelijk blijft?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:10

Maris schreef:
kvulden, via een liksteen krijgen paarden vaak niet echt veel mineralen binnen, dan moeten ze wel heel veel likken van die liksteen. Maar goed, je geeft ook al wat krachtvoer, daar zitten ook vit en min in natuurlijk.
Seniores priores is gewoon handig omdat daar alles al aan is toegevoegd om tot de juiste calcium : fosfor verhouding te komen.

Hoeveel moet een paard aan de liksteen zitten om op peil te zijn dan? Mijn paarden delen hun box en iedere maand gaat er een nieuw liksteen in.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:50

Verschilt natuurlijk per merk liksteen. Er staat altijd wel op hoeveel koper etc erin zit. Maar dan moeten ze misschien wel een halve kg per dag ( ik noem maar wat ) ervan eten om genoeg aan mineralen binnen te krijgen en dat lijkt me niet echt gezond ivm de hoeveelheid zout erin.
reken zelf maar uit aan de hand van de gegevens van de liksteen die je geeft hoeveel een paard ervan moet krijgen als je b.v. 300 mg zink per dag wilt toevoegen.
Enige merk waar echt veel mineralen inzitten is de liksteen plus/extra van HH.