Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:38

Ja die opmerking over zijn kont gaat puur om de onderste foto. Ik weet dat hij overal inlevert ( helaas)
Mar goed, als je bijna 32 wordt en een jaar niets doet, ziet ie er nog prima uit.

Voor zijn spieren krijgt hij nu merriebrok, zitten extra eiwitten in, dat scheelt veel!
En straks de wei op, gaat hem ook goed doen!

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:42

Voor zijn leeftijd ziet ie er goed uit hoor!
Ja je ziet het wel qua bespiering maar is ook logisch toch.

Ivana78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:46

Mijn oudje is 2 dagen geleden 35 geworden *\o/* Afbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:47

Gefeliciteerd Y)(^) Op naar de 36.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:49

Ivana78: WOW!!!!! wat goed, van harte, hopelijk plakt ie er nog wat aan vast!

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:57

Gefeliciteerd!

Hier heeft moon een dik achterbeen :(:) krijgt ontstekingsremmer en koel het, hopelijk is het snel beter

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:20

35! Wat een pracht leeftijd! Van harte gefeliciteerd!!! *\o/*
Ik hoop dat die van mij het ook haalt. :j

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:59

Gefeliciteerd! Inderdaad vind ik dat ook een mooi streven voor de mijne!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:12

Wauw, 35!
Gefeliciteerd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:37

Ahh dat koppie <3
Gefeliciteerd! Wat een leeftijd zeg :wow:

Ivana78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:38

Dankjewel iedereen!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:43

Gefeliciteerd nog Ivana!
Wat een leeftijd inderdaad! Wauw!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:48

Wauw 35! Wat een leeftijd, gefeliciteerd!!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:07

wauw, 35, gefeliciteerd!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:20

Geweldig! 35 alweer. Ik hoop ook dat ik in goede gezondheid zolang nog van mijn meisje mag genieten (al wilde ik haar eerder deze week ernstig achter het behang plakken :D )

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:08

Mag ik mij hier ook melden?
Ik zoek voor mijn 'oudje' van 23 jaar een pensioenstal in omgeving drenthe/zuid-oost Groningen.
Weet iemand toevallig een fijne kleinschalige stal?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:08

tjiftjaf schreef:
Mag ik mij hier ook melden?
Ik zoek voor mijn 'oudje' van 23 jaar een pensioenstal in omgeving drenthe/zuid-oost Groningen.
Weet iemand toevallig een fijne kleinschalige stal?

Welkom! Helaas kom ik niet uit die omgeving dus ik kan je er niet mee helpen. Als je wat meer zuidelijker zat dan wel!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:11

Ik heb jullie advies nodig. Ik zit namelijk een beetje in dubio.
Vorige week heb ik gemerkt dat Lotje tijdens het stilstaan haar linker voorbeen grotendeels ontlast. Ze staat er wel op maar met het meeste gewicht op de andere benen. Ik kan met 1 vinger er tegenaan tikken en dan knikt het meteen naar voren. Ook houdt ze het niet lang vol als ik haar been rechts voor op til. Dit is een teken voor mij dat ze toch ongemak heeft.
Het lastige is dat ze 100% zuiver loopt. Ik heb haar zelfs aan de longe gedaan om te zien hoe het gaat aangezien cirkels/bochten normaal voor haar moeilijk zijn. Ze is erg vlot, ook in de wei. Op wandeling loopt ze (vooral op de terugweg) flink door en het liefst draaft ze aan.
Wat moet ik hiermee doen? Aan de ene kant krijg ik het idee dat ze zo fit is dat ze eigenlijk meer kan dan hier en daar een wandeling. Ik denk dat ze misschien meer struikelt omdat ze haar benen niet meer goed optilt door luiheid. Benen goed optillen is toch niet nodig in de wei. Hierdoor krijg ik toch weer de neiging om haar wat op te pakken en weer onder het zadel/barebackpad op pad te gaan.
Maar aan de ander kant knaagt het aan mij dat ze dat been niet helemaal belast. Ook heb ik nog een beetje angst van onze val. Geen angst voor mijzelf maar eerder dat ik het niet los kan laten dat het niet was gebeurd als ik er niet op had gezeten.

Ik twijfel heel erg. Stalgenoten zeggen dat ze zo fit is (de fitste van stal terwijl ze veruit de oudste is) dat ze wel meer actieve dingen zou kunnen doen. En rust roest, daar men ik mee eens. Maar tegelijkertijd ben ik bang dat ze door meer belasting misschien meer problemen zal krijgen.

Wat denken jullie? Haar gewoon op de wei laten met hier en daar wandelingen aan de hand of toch hier en daar wat actievere dingen doen?

Achtergrond informatie voor degenen die het niet (meer) weten: Lotje is bijna 29, is al zo'n 8 jaar (minus 3 jaar vanwege omstandigheden, zie mijn topic) met pensioen vanwege artrose in beiden voorbenen thv kogel/kroongewricht. Ze krijgt duivelsklauw en glucosamine + MSM als supplementen. Ze is ontzettend fit, maar kon het bakwerk niet meer aan vanwege de bochten en is daarom met pensioen. Tot vorig jaar veel onder het zadel op buitenrit geweest maar na een vervelende struikelval gaan we alleen aan de hand wandelen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:20

Ik zou toch de hoefsmid laten kijken. Kan een ontsteking zijn of een overhoef.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:48

tjiftjaf schreef:
Ik zou toch de hoefsmid laten kijken. Kan een ontsteking zijn of een overhoef.

Bedankt voor het meedenken!
Een hoefprobleem kan ik natuurlijk niet uitsluiten, maar een ontsteking lijkt mij onwaarschijnlijk. Het been en de hoef was niet warm. Ook geen zwelling van het been. Wel kon ik gedurende 2 dagen toen het me net opviel een pols voelen, wat dus abnormaal is. Maar dat is op dag 3 ook verdwenen. Ik kon de laatste dagen niet zelf naar stal maar zal morgen weer even kijken.

Edit: verder lijkt het mij vooral door de artrose komen. Ze is altijd wel licht voetig geweest van voor. Ik heb dus zo lang dat ze de diagnose heeft met mijn vingers tegen haar been kunnen tikken (lichtjes) waardoor ze naar voren knikken. Maar nu is het overduidelijk erger links dan rechts.
Ik heb net de DA gemaild waar we 7 jaar geleden zijn geweest. Daar heeft ze ook de diagnose gekregen. Ik heb om de RX + notities gevraagd en dan kan ik even kijken wel been erger was. Ik was toen 15 en zonder mijn ouders daar en kon het denk ik door de spanning niet goed meer volgen/onthouden.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:37

Dat is een lastige. Kan het dat ze het ontlast misschien juist omdat ze te weinig 'werkt' en daardoor wat gevoelig is? Maakt het nog uit op welke ondergrond ze staat?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:42

Jennifer_S schreef:
Dat is een lastige. Kan het dat ze het ontlast misschien juist omdat ze te weinig 'werkt' en daardoor wat gevoelig is? Maakt het nog uit op welke ondergrond ze staat?

Dat vind ik dus het lastige. Aan de ene kant roept heel haar lichaam dat ze meer kan. Behalve de artrose wat de reden was waarom we geen bakwerk meer konden doen. Dus zou je denken dat we op buitenrit actiever zouden kunnen zijn, maar ze is nu zo vaak aan het struikelen. Aan de ene kant denk ik dat het komt juist doordat ze niet meer getraind wordt. Maar straks is het wel door de artrose en maak ik het alleen maar erger door te rijden.

Ik zie haar in de wei niet ontlasten. Ik zal er extra op letten. Het rare is dat ze liever op asfalt loopt dan in de berm als ze de keuze heeft. Wat dan niet overeen komt met het feit dat ze juist op het harde ontlast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:31

Lastige situatie, ik zou zelf denk ik de da/kliniek bellen met uitleg van de situatie en vragen hoe hun erover denken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:35

Lastig Emily.. Ik zou ook de da bellen en dit voorleggen.
Mijn oudje heeft soms ook de voorkeur voor asfalt dan berm, maar dat is wanneer de berm ongelijk is of hoog gras.

Hier mogen ze lekker de wei weer in! Ze was wel een beetje afgevallen door het verharen, maar ik denk dat nu ze de wei weer in mogen ze snel weer bijtrekt :).

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:03

De DA bellen om advies staat zeker op de planning :j