[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:48

Super, bedankt :)

Ik ga nu sowieso 2 kg. Seniores Priores voeren per keer, zo mogelijk 2x per dag.
Scheut olie erdoor en dan hopen dat ze weer wat op gewicht komt. Ze moet gewoon zo snel mogelijk op gras.. dan zal het al een stuk beter gaan..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:46

Niet in 1 keer zoveel gaan geven hoor, gewoon opbouwen. Je kan er ook nog kortgehakselde lucerne of grasmix b.v. doorheen mengen. Dat is goed voor de vezels.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:28

Maris schreef:
Kan je het dan niet beter in de bak van Hartog zelf aanbieden ? een net op de wei neer leggen lijkt me niet veilig. En hoe los je het op met de andere paarden, die willen dan toch ook van het compactgras eten ?

Iedereen bedankt voor de reacties. Bak lijkt me inderdaad gevaarlijk. Was even vergeten dat het gehakseld is.... dom 8)7 . Ik zet haar haar nu vaak even 1 of 2 uur apart op een stuk waar meer gras is (indien voorradig :D ).

Net op de grond heb ik laatst al gedaan. Bovenkant dichtgemaakt en net onder de omheining door vastgezet met een geitenpin (die trekken ze niet uit de grond) en er staan geen paarden met ijzers in de groep. Mijn ouwetje is de baas van de kudde dus als zij wil eten kan dat ook zonder problemen. Natuurlijk gaat de rest verder met opeten als zij stopt.... dat dan weer wel.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:42

Na een flinke magere periode voor mijn 21jarige kwpn-er is ze nu weer mooi op gewicht.

Ik voer nu in dat morgen. 1, 5 schep pulp met 1/2 emmer luzerne
In de middag 1, 5 schep pulp en in de avond 1, 5 schep pulp met 1/2 schep basis en 1/2 schep luzernebrok. En over de hele dag een grote (afval)container vol met hooi. Meestal heeft ze bij de avond nog liggen en anders geef ik nog bij. Er staat een shet van 27 bij en die eet ook mee. In de ochtend en avond. En staat nu meestal de rest van de dag op het gazon.

Wat is jullie mening over deze menu kaart?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 09:53

Beetje veel calcium en weinig fosfor door en pulp en lucerne te geven misschien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 10:30

Ik vroeg me idd ook af of je niet met bv zemelen die scheve Ca:P verhouding zou moeten compenseren.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:30

Ligt er aan of die halve schep pulp geweekt is, of niet. In het geweekte geval zou ik me om Ca:P geen zorgen maken, in het ongeweekte geval wel.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:41

Het zijn 1,5 scheppen pulp. En al het pulp word geweekt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 18:53

Wanneer is het 1,5 schep? Voor of na het weken?

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:17

Misschien dat ik mn vraag hier wel kwijt kan.
Ik heb een merrie van 20 en ze ziet er hartstikke goed uit, ze heeft een buikje en mager is ze nooit geweest. Momenteel krijgt ze van mij na het rijden Natures best of 18+ van Pavo. Nu wil ik haar meer eiwitten voeren zonder dat ze dik word. Dit ivm spierverlies en oudere paardwn he ben meer eiwitten nodig. Is lucerne een dikmaker of niet? De meningen lopen nogal uiteen wat dat betreft. Van stal uit krijgt ze 2x per dag een handje basisbrok en 2x per dag hooi/voordroog. En ze staat overdag op een schrale weide.
Ik rijd zelf 2/3x per week dressuurmatig en de rest van de week hobbelt ze door het duin of beetje in de bak met mn bijrijders

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:24

Het ligt aan de hoeveelheden die je voert. Een ouder paard bij mij op stal is goed aangekomen (vorige winter) en op gewicht gebleven (deze winter) door 2x daags driekwart emmer lucerne te krijgen (naast een halfje muesli per keer en uiteraard ruwvoer). Twee andere oudere paarden bleven goed op gewicht met een vergelijkbare hoeveelheid grasmix. Kleinere hoeveelheden schieten dus niet zo op.
Mijn eigen merrie mist 4 kiezen en heeft dus meer baat bij een anderssoortige dikmaker.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:39

Ik zou dan kiezen om alleen 18+ te voeren en geen Nature's Best... meer eiwit en minder zetmeel.
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken/1063/18plus/337/natures-best/

Luzerne als dikmaker komt vanuit de eiwitten er zit helemaal niet zoveel suiker in.
http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-feiten/20/feiten-en-fabels-over-luzerne

Ik zou eerst eens gaan berekenen hoeveel eiwitten ze nu ongeveer binnen krijgt en of dat echt te weinig is. Als ze er nu goed uitziet zou ik niet meteen heel veel extra eiwitten gaan toevoegen.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/93/behoefte-energieeiwit

Super handige site die voervergelijk.nl ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:48

Marije_jiplover schreef:

1,5 schep droog. Dat is bijna een emmer geweekt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:14

Evelijn schreef:
Ik zou eerst eens gaan berekenen hoeveel eiwitten ze nu ongeveer binnen krijgt en of dat echt te weinig is. Als ze er nu goed uitziet zou ik niet meteen heel veel extra eiwitten gaan toevoegen.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/93/behoefte-energieeiwit

Is de behoefte aan eiwitten ( goede eiwitten/aminozuren) bij oudere paarden niet hoger als dat daar staat ? Volgens Pavo ( is dus wel reclame, dus klopt het ??) hebben paarden meer eiwitten nodig, iets van 15% ofzo.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:29

Wanneer kies je eigenlijk voor wat?

Wanneer lucerne, bietenpulp of senioren slobber?
Wat zijn de verschillen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:34

Seniorenslobber bevat vaak een hoog aandeel pulp, dus die 2 zijn redelijk vergelijkbaar. Alleen in de seniorenslobber is vaak de calcium : fosfor recht getrokken. Plus extra vit en min zijn toegevoegd. Pulp zal nog net wat meer vezels bevatten en iets meer een dikmaker.
Lucerne kies je als je paard eiwitten nodig heeft of dikker moet worden. Als alternatief voor als je hooi niet zo rijk is of als je paard niet meer zo goed hooi kan eten.

Grasbrok heb je ook nog trouwens als alternatief. zal wat minder MJ geven per kilo als sp/ masters/ hippostar slobber, denk ik.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:59

Ja in die link staat niet dat ouderen paarden meer eiwitten nodig hebben en dat is wel zo, alleen moet je vervolgens naar je paard kijken of die echt extra eiwitten nodig heeft of dat je al voldoende voert...
Ginger1991 moet volgens mij vooral zich wat meer inlezen ipv gewoon luzerne bij te voeren zonder voor iets waar pony misschien nog geen behoefte aan heeft.

wat je kiest is volgens mij persoonlijk, maar er zit wel verschil tussen hoeveel energie etc. erin zit. Je paard moet het ook goed eten... En per merk is het ook verschillend. Ik heb ook wel luzerne en bietenpulp gevoerd en dan beide op verschillende momenten van de dag om ruwvoer te vervangen.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:57

Evelijn schreef:
Ja in die link staat niet dat ouderen paarden meer eiwitten nodig hebben en dat is wel zo, alleen moet je vervolgens naar je paard kijken of die echt extra eiwitten nodig heeft of dat je al voldoende voert...
Ginger1991 moet volgens mij vooral zich wat meer inlezen ipv gewoon luzerne bij te voeren zonder voor iets waar pony misschien nog geen behoefte aan heeft.

wat je kiest is volgens mij persoonlijk, maar er zit wel verschil tussen hoeveel energie etc. erin zit. Je paard moet het ook goed eten... En per merk is het ook verschillend. Ik heb ook wel luzerne en bietenpulp gevoerd en dan beide op verschillende momenten van de dag om ruwvoer te vervangen.

Ik was niet van plan om zomaar wat te geven hoor. Ik verdiep me in voeding omdat ik het interessant vind. (Zowel hond als paard) en omdat sommige visies nogal uiteen lopen was dat mijn vraag. Bij mij stond lucerne bekend als een dikmaker+de eiwitten. Maar er zijn ook mensen die beweren dat lucerne absoluut niet dik maakt vandaar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:03

kvulden schreef:
Marije_jiplover schreef:

In dit geval zou ik wel zemelen bij gaan geven om de Calcium/fosfor verhouding te corrigeren.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:15

kvulden schreef:
Marije_jiplover schreef:

In dit geval zou ik wel zemelen bij gaan geven om de Calcium/fosfor verhouding te corrigeren.[/quote]

En dan zemelen ipv wat?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:36

Niet in plaats van, maar erbij. Omdat zemelen meer fosfor bevatten als calcium. En zowel pulp als lucerne meer calcium als fosfor ( in verhouding ).
Of ipv pulp misschien seniores priores. Dat bevat veel pulp, maar de verhouding erin tussen calcium : fosfor is al rechtgetrokken. Plus dat er extra vit en min inzitten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:24

Maris schreef:
Niet in plaats van, maar erbij. Omdat zemelen meer fosfor bevatten als calcium. En zowel pulp als lucerne meer calcium als fosfor ( in verhouding ).
Of ipv pulp misschien seniores priores. Dat bevat veel pulp, maar de verhouding erin tussen calcium : fosfor is al rechtgetrokken. Plus dat er extra vit en min inzitten.

Ok bedankt voor de uitleg. Ze krijgen ook al extra vit en min via de liksteen. Ik heb nog nooit zemelen gevoerd. Hoeveel zou ik daar van moeten geven?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:00

kvulden schreef:
Ok bedankt voor de uitleg. Ze krijgen ook al extra vit en min via de liksteen. Ik heb nog nooit zemelen gevoerd. Hoeveel zou ik daar van moeten geven?

Dat hangt een beetje vanaf van welk merk/leverancier je de bietenpulp en luzerne voert De calcium/fosfor verhouding verschilt weleens door toevoegingen etc. Deschep basisbrok zal misschien ook al een klein beetje compenseren.
Maar de verhouding in je voer dient rond de 2:1 (calcium: fosfor) uit de komen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:57

Ik heb luzerne van de welkoop. Pulp met 9g fosfor en 8,8g calcium. De rest van de brokken weet ik even niet daar staat geen zak meer van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:15

kvulden, via een liksteen krijgen paarden vaak niet echt veel mineralen binnen, dan moeten ze wel heel veel likken van die liksteen. Maar goed, je geeft ook al wat krachtvoer, daar zitten ook vit en min in natuurlijk.
Seniores priores is gewoon handig omdat daar alles al aan is toegevoegd om tot de juiste calcium : fosfor verhouding te komen.