[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:11

Dag allen,
Ik heb een zak seniores priores van subli over. Heb dit afgelopen winter aan mijn paard gevoerd omdat hij te veel afviel, maar hij heeft het niet meer nodig. De zak heeft altijd droog gelegen en vrij van ongedierte. Hij is gratis af te halen in Groesbeek.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:08

Hier gaat het goed met oma paard! Vorige week weer een bezoekje van de dierenarts ivm haar verjaardag (33 alweer) en helemaal goedgekeurd!

Heb er een nieuw project bij. Een shet! Hij is zoooo leuk! Maaarrr te dun (ondervoed) en slechte vacht (veulenhaar,winterhaar) dus een flinke klus. Een 2 jarige dus geen senior maar wat voeding betreft dus hetzelfde laken en pak.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:49

Nog even mijn oudje promoten hier :D
[RIJ-ITP] Met mijn 29 jarige haflo over het Kootwijkerzand

Pony viel tijdens de vakantie wel wat af vanwege het iets hardere werken dan dat hij thuis normaal doet. Lekker wat hooi gegeven en bij de Lexa Senior wat extra Speedibeet met olie wat goed heeft geholpen :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:54

Ziet goed uit voor zijn leeftijd!
Lexa senior is toch gewoon een vitamine korrel speciaal voor oudere paarden?Draagt dat dan ook bij aan het aankomen?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:57

pleiada schreef:
Ziet goed uit voor zijn leeftijd!
Lexa senior is toch gewoon een vitamine korrel speciaal voor oudere paarden?Draagt dat dan ook bij aan het aankomen?

Dankjewel :o
Klopt helemaal pleiada :j Het voordeel van de vitaminekorrel is, vind ik, dat je met een kleine hoeveelheid voorziet in de basisbehoefte en daarbij nog dikmakers kunt voeren die over het algemeen vrij eenzijdig kwa samenstelling zijn. In ons geval is dat Speedibeet :P

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:18

Dat lexa senior ken ik niet. Lijkt me best wat. Heb je daar toevallig wat meer informatie over wbt kosten ed?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:37

pluisje88 schreef:
Dat lexa senior ken ik niet. Lijkt me best wat. Heb je daar toevallig wat meer informatie over wbt kosten ed?

Hier een linkje naar de Lexa Senior Mineraal. Deze is ook verkrijgbaar in granulaatvorm, staat ook op de site. http://www.kifrahorse.nl/webshop/lexa-v ... eraal.html
Kosten voor een paard van 500 kg zijn vanaf € 12,07 per maand. Je geeft er 20 gram per 100 kg lichaamsgewicht van :)
Mocht je meer willen weten, pb me gerust :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:35

Ik neem aan dat je dan moet minderen in het mineralen supplement als je wel krachtvoer of b.v. seniores priores geeft ?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:29

Maris schreef:
Ik neem aan dat je dan moet minderen in het mineralen supplement als je wel krachtvoer of b.v. seniores priores geeft ?

Dat is wel verstandig ja omdat je anders te hoog in bepaalde waardes waaronder Selenium komt te zitten. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:32

Wie van jullie weet wat ze de paarden voeren op de wildtshof ?
Ik begreep uit e-mailcontact dat ze daar seniores priores voeren aan de paarden die niet meer (goed) hooi kunnen eten. Maar ook dat ze er nog een brok naast voeren om tekorten in de sp aan te vullen. Wie weet wat meer over die brok ? Ik geloof dat ze hem zelf maken/samenstellen. Maar ik zou heel graag weten wat ze dan extra voeren met die brok naast de sp !

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:41

Ik weet dat ze PAVO 18 plus hebben getest bij de Wildtshof maar verder heb ik ook niet meer info voor je :-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:45

Misschien dan wel een redelijke kans dat de brok van hun zelf op de 18 plus lijkt ?! Jammer dat de 18 plus nog zoveel suiker en zetmeel bevat.....

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:14

Even een vraag. Mijn paard staat in een kleine groep 24/7 buiten. Ze heeft vrijwel geen tanden meer (wel kiezen). Ze kan nog gras eten maar als het te kort is natuurlijk niet. En helaas is dat af en toe het geval. Voor die periodes wil ik graag dat er iets voor haar te eten ligt. Nu dacht ik eraan om een baaltje compactgras van Hartog in een slowfeeder te doen en deze (veilig :) ) in de wei te leggen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik denk aan compactgras omdat ze hier veel langer mee doen. Ik hoor het graag!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:19

Kan je het dan niet beter in de bak van Hartog zelf aanbieden ? een net op de wei neer leggen lijkt me niet veilig. En hoe los je het op met de andere paarden, die willen dan toch ook van het compactgras eten ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:30

Compactgras voer je of los in de voerbak (oppassen, sommige paarden krijgen er slokdarmverstopping van) of in de bijbehorende bak. Het is gehakseld spul en blijft daarom niet in een net zitten. Overleg met de pensionhouder qua lengte gras al dan niet door draadje tussen haar stuk en dat voor de rest van de groep. Apart kan je wel bijvoer aanbieden zonder dat je er naast staat. Je voert anders de hele kudde nl en hebt geen zicht op hoeveel jouw paard ervan binnenkrijgt.

Maar de simpelste optie is denk ik om seniores of andere slobber te geven als je er bent. Of je pensionhouder moet hooi willen bijvoeren als er te weinig gras staat (ook behoud van de grasmat trouwens). Als ze met de lippen gras kan eten, kan ze hooi lijkt mij ook weg krijgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:14

Probleem met met in de weide neerleggen is inderdaad dat je geen zicht hebt wie het op eet.

Is het niet mogelijk je paard een aantal uren apart te zetten met hooi, SP of langer gras zodat ze in alle rust wat extra kan eten?

Er oud paard bij mij op stal deed het best aardig op compact gras. Er zitten meer voedingsstoffen in dan in de meeste soort hooi en is duur de fijnere structuur ook makkelijker weg te krijgen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:39

Was het niet heel stoffig ?
Ik heb ooit ( paar jaar geleden ) eens een pak compact gras geprobeerd en moest echt letterlijk een stofmasker voor doen toen ik het uit elkaar haalde. Daarna nooit meer geprobeerd.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:07

Heeft iemand nog tips voor mij? Ik probeer mijn verzorgpaard wat dikker te krijgen (ze is echt te mager). Ze leeft nu voornamelijk op (vrij slechte kwaliteit) kuil. Van mij krijgt ze 1x per dag Seniores Priores erbij.

Nu kom ik maar 1x per dag bij haar, en kan ik het Seniores Priores dus niet 4x per dag geven. Maar ik durf haar eigenlijk ook niet meer te geven dan die bak Seniores Priores, want ik ben bang dat haar maag anders tè vol raakt in een keer...

Is er nog iemand met tips? Is er voer waar ze nog meer van aandikken dan van SP, en dat je maar 1x per dag hoeft te geven? Of weet iemand een supplement waar ze veel van aankomen?
Ik heb zelf al bedacht om een lijnzaadolie bij het voer te doen.

PS: En nee, het is niet mogelijk dat de eigenaar haar nog een keer SP geeft of iets anders... :=

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:16

Hoeveel droge sp (die je dan aanlengt met water natuurlijk ) geef je dan ?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:20

Maris schreef:
Hoeveel droge sp (die je dan aanlengt met water natuurlijk ) geef je dan ?

Ik geef ruim 1 kilo droog en dan natuurlijk 3 liter water erbij. Paard ''eet'' dus ruim 4 kilo en ik vind het eng om haar meer te geven in èèn keer := Of doen jullie dat wel?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:24

De inhoud van een maag van een paard is iets van 15 liter. Dus die 4 liter kan gewoon hoor. Ik dacht dat haboshof iets van 2 kg droog per keer gaf. Zij heeft veel ervaring met oudere paarden. zoek anders even haar berichtjes op in dit topic !

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:25

Ga ik even doen, dankje! ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:26

Al even voor je gekeken, maar haar berichtjes zijn toch wel heel handig om te lezen hoor.
haboshof schreef:
We gaan wel uit van die kilo per 100 kg. Maar we schatten het gewicht van het paard met zo'n meetband. Ik denk niet dat het helemaal klopt. We voeren de Subli 'smorgens en 'savonds. Bij de grootste is dat 2 kilo per keer. En dan gaan ze dus na de ochtendmaaltijd in het land.'sAvonds de tweede maaltijd bij het op stal zetten. En dan tegen 11 uur nog een kilo Subli en een kilo merriebrok. We beginnen met eerst een scheut olie over het voer. Ik heb het even gemeten in een bekertje. Dat is ongeveer een kwart, zo'n 50 ml. Als ik gevoerd heb , zet ik de volgende portie vast klaar. Het paard waar ik het nu over heb is 1.58m en 26 jaar oud.

De andere warmbloed is kleiner en krijgt twee keer 2 kilo seniores en om 23.00 uur nog de kilo merriebrok.Hij krijgt trouwens niks anders omdat hij dat niet meer kwijt kan(Indy 34 jaar, ruin van 1.52m)

In totaal hebben we nu 29 paarden /pony's waarvan er 16 boven de 20 zijn.(2x 21, 1x23, 1x 25, 3x26, 1x 27,3x 28, 3x 29 1x 31, 1x 33, 1x 34)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:35

Dankje! Ik heb haar ook al een berichtje gestuurd, hoop dat ze nog wat tips heeft. Maar ik lees al dat ik dus wel wat meer kan gaan voeren per keer.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:16

Iets van olie erdoor... dat levert veel energie op zonder dat het koolhydraten bevat. Je moet het wel langzaam opbouwen omdat lichaam eraan moet wennen. Maar wel prettige manier om toch meer calorieën te voeren zonder echt veel volume.
Op voervergelijk staat er ook wel meer informatie over.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/91/vetrijk-rantsoen