[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:12

Marije_jiplover schreef:
Mijn ouwetje bij wie het gebit zo ong is opgegeven door de dierenarts en tandartsen (hij is nu 27) krijgt fijner, natter en korter voordroog of kuil wel nog weg, hoe grover en droger het hooi wordt, hoe moeilijker hij eet en hoe meer proppen ik vind.
Gelukkig groeit het gras nu weer en dat gaat nog heel redelijk om weg te krijgen.
Het wisselt bij hem ook echt per baal die we krijgen, hoe goed hij het ruwvoer nog opneemt.

Blijf je wel gewoon hooi geven, ondanks de proppen ? En pluisje88 wat doe jij, geef je nog wel hooi ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:39

__elise__ schreef:
Ze staat op 24/7 een weiland en ze eet nog wel gras. Daarnaast krijgt ze ook (grof) hooi bijgevoerd, maar hier maakt ze vaak proppen van. In de poep zijn vaak nog grove stukken hooi terug te vinden, ik vraag me af hoeveel ze hier nog vanaf opneemt.

In plaats van hooi een product als Hartog compact gras geven kan een optie zijn. Dta is fijner van structurr en krijgen ze soms nog wel redelijk weg.

Edit: wat fijn dat je je over dit dier ontfermt hebt :j Top! _/-\o_

Marije_jiplover

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 21:17

Ja hij krijgt voorlopig nog elke dag ruwvoer. Er gaat nog steeds veel meer op dan er proppen liggen, al merk ik wel dat hij soms het ruwvoer amper heeft aangeraakt.
Maar hij staat nu overdag weer op het gras en neemt daar aardig wat van op en krijgt ook 1x daags bietenpulp bijgevoerd en ook 1x daags wat daily plus (luzerne).

Ik voer verder op het oog, als hij veel ruwvoer laat liggen, voer ik daar minder van en vul ik dat aan met meer pulp of daily plus.
Mocht hij serieus geen ruwvoer meer wegkrijgen, dan zal ik hem geen hele porties meer blijven aanbieden, maar wel altijd iets te kauwen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:43

Maris schreef:
Marije_jiplover schreef:
Mijn ouwetje bij wie het gebit zo ong is opgegeven door de dierenarts en tandartsen (hij is nu 27) krijgt fijner, natter en korter voordroog of kuil wel nog weg, hoe grover en droger het hooi wordt, hoe moeilijker hij eet en hoe meer proppen ik vind.
Gelukkig groeit het gras nu weer en dat gaat nog heel redelijk om weg te krijgen.
Het wisselt bij hem ook echt per baal die we krijgen, hoe goed hij het ruwvoer nog opneemt.

Blijf je wel gewoon hooi geven, ondanks de proppen ? En pluisje88 wat doe jij, geef je nog wel hooi ?

Ik heb geloof ik al 2 keer geschreven dat hij nog +- 4,5 kg weg eet in een nacht. Als ik het hem niet voer kan hij het ook niet eten :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:20

Bij de Paardenkamp in Soest geven ze de paarden zonder tanden zelfs nog wat hooi ook al krijgen ze het niet meer weg. Het sabbelen en plukken op het hooi is ook gewoon een bezigheidstherapie.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:14

pluisje88 schreef:
Ik heb geloof ik al 2 keer geschreven dat hij nog +- 4,5 kg weg eet in een nacht. Als ik het hem niet voer kan hij het ook niet eten :)

Nou niet boos worden, dat is niet nodig ! Ik bedoelde je meer te vragen hoeveel van die 4,5 kg je paard dan opeet en hoeveel proppen je vindt.

Fransje23, dank je wel voor je antwoord ! Fijn te horen dat ze in soest toch nog gewoon hooi krijgen.

Marije_jiplover, hier ook wat meer proppen. Maar hij probeert wel alles op te eten aan hooi.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:18

fransje23 schreef:
__elise__ schreef:
Ze staat op 24/7 een weiland en ze eet nog wel gras. Daarnaast krijgt ze ook (grof) hooi bijgevoerd, maar hier maakt ze vaak proppen van. In de poep zijn vaak nog grove stukken hooi terug te vinden, ik vraag me af hoeveel ze hier nog vanaf opneemt.

In plaats van hooi een product als Hartog compact gras geven kan een optie zijn. Dta is fijner van structurr en krijgen ze soms nog wel redelijk weg.

Edit: wat fijn dat je je over dit dier ontfermt hebt :j Top! _/-\o_

Ja, ik ben ee zelf ook ontzettend blij mee. Elke dag word ik weer gelukkig van haar!

Ik heb even gekeken naar dat Hartog gras, dat klinkt inderdaad goed. Alleen hoe zorg ik ervoor dat haar maatje dit niet allemaal opeet? Ze staan altijd samen...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:05

Misschien ze toch een paar uur apart zetten af en toe zodat ze even rustig kan eten? :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 05:56

Maris schreef:
pluisje88 schreef:

Nou niet boos worden, dat is niet nodig ! Ik bedoelde je meer te vragen hoeveel van die 4,5 kg je paard dan opeet en hoeveel proppen je vindt.

Fransje23, dank je wel voor je antwoord ! Fijn te horen dat ze in soest toch nog gewoon hooi krijgen.

Marije_jiplover, hier ook wat meer proppen. Maar hij probeert wel alles op te eten aan hooi.

Hij eet echt 4,5 kilo op. Dat krijgt ie dus echt binnen. In zijn bak past denk ik een kilo of 6 a 7. Nu met mijn nieuwe slowfeeder gaat het beter. Hij kan minder veel per keer pakken dus hij maakt minder proppen en krijgt het beter weg. Nu gaat die bak leeg op twee handjes na zegmaar. Is ook erg afhankelijk van hoe meneer de pet ernaar heeft staan hoor... :') nu eet hij dus goed hooi, maar dan laat hij zijn brokken weer staan. Gewoon blijven aanbieden en hij zal zelf wel pakken wat hij nodig heeft denk ik dan :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:12

Ooh Pluisje88, dan kan hij nog best redelijk hooi eten gelukkig !

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:17

Ja klopt maar voor een groot schip van 1.73 is 4,5 kilo wel te weinig. Zeker in de winter :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:07

Ja, dat is idd veel te weinig. Gelukkig dat er ruwvoervervangers bestaan !

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:26

Voor wie heeft meegedacht even een korte La Roche update... We zijn nu 3 weken verder en ze komt merkbaar aan! Na 6 weken zou er weer een wormeitelling worden gedaan geloof ik (dus 3 weken vanaf nu). Nou was ze met poetsen bij haar borst en buik wel wat narrig gisteravond, dus misschien heeft ze toch wat buikpijn. Maar ze eet goed en ze heeft al duidelijk meer vlees op haar botten. Heel blij mee :-)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:50

Wat fijn dat het wat beter gaat!

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:44

Hallo hier ook een eigenaar van een ouwetje.
Gino is dit jaar 26 geworden, eind vorig jaar nog gebit nagekeken en zag er nog super uit.
Eind vorig jaar ook nog bloed onderzoek gehad en ook niks op aan te merken. Ook geen wormen . Hij glimt ook als een spiegeltje!
Het viel me vandaag opdat hij sinds hij op de wei staat toch wat afvalt terwijl die voorheen snel juist te dik werd.
Hij staat nu hele dagen op een wei in een kudde waar hij zich erg goed in voelt.
Als hij op stal komt krijgt hij onbeperkt hooi. Aan voer krijgt hij 1 kilo havens basisbrok gemengd met 18+.
Heeft iemand tips om hem toch wat voller te krijgen?
In de winter voer ik sp maar nu doe ik dat liever niet omdat ik met dat warme weer liever niet een lange tijd week ivm verzuring.

Ik ga overmorgen weer voer halen oa 18+. Misschien een andere brok erbij halen?
Ik geef hem 3 tot 4 keer per lichte beweging.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:07

Ik heb zelf een oudje van 29 die nog regelmatig voor lange ritjes meegenomen wordt. Volgende week mag hij zelfs nog mee op vakantie :D Ik voer hem sinds een tijdje de vitamine korrel van Lexa en ik moet zeggen, ondanks dat ik het zelf verkoop :o , dat hij het er super op doet! Er zitten hoge gehaltes vitaminen en mineralen in afgestemd voor oudere paarden. Lexa heeft voor oudjes met een slecht gebit ook een vitamine supplement in granulaat vorm.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:06

Misschien ipv SP in de zomer speedibeet voeren? Dat hoef je maar 1 minuten te weken voor je het kunt voeren. Basisbrok vervangen voor merriebrok om wat extra goed opneembare eiwitten te voeren is misschien ook een idee?

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:12

Speedibeet heb ik al eens geprobeerd maar daar haalde hij toen zijn neus voor op.
Ik kan het nog eens proberen misschien in combi met de 18+ eet hij het wel.
Merrie brok geven aan een ruin?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:19

Ja hoor dat kan gerust merriebrok aan een ruin. Hij zal zich niet verwijfd gedragen van merriebrok :D
In merriebrok zit beduidend meer eiwit dan in basisbrok en oudere paarden hebben een verhoogde behoefte aan goed opneembaar eiwit.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:14

Haha dan tast het niet zijn ego aan. Ik ga het eerst nog even proberen met de speedibeet in combi met 18+.
Bedankt!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 06:05

Bietenpulp?
De senioren slobber van masters hoeft niet heel lang te weken
Gelijk bij aankomst aanmaken en als je weggaat even voelen of je geen korreltjes meer voelt. Dan kan je het geven.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 06:07

Kitty mooie leeftijd zeg!
Wat zit er allemaal in de korrel en de gehaltes?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:54

linnie050 schreef:
Kitty mooie leeftijd zeg!
Wat zit er allemaal in de korrel en de gehaltes?

Ja leuk he :) Ben ook zo trots op 'm! Vandaag 18 km in 2,5 uur gereden over de hoge veluwe. Pony was super enthousiast.
Ik heb op mijn site helemaal gespecificeerd staan wat en hoeveel er van alles in zit. Hier het linkje naar de senior mineraal brokjes: http://www.kifrahorse.nl/webshop/lexa-v ... eraal.html

En de granulaat: http://www.kifrahorse.nl/webshop/lexa-v ... ulaat.html

Mocht je informatie missen, laat het gerust weten :)

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:57

Hoi allemaal!
Mag ik hier even een vraagje stellen?
Op de site van D&H staat dat je de 16+ muesli eventueel ook kan weken. Weet er iemand hoelang en met hoeveel water je dat moet doen? Is het hetzelfde als bij 18+ van Pavo ( 1op 1 en min. half uur) ?
Alvast bedankt!

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:09

Yellow_sun; ik nam indertijd 2 delen water op 1 deel 16+. Ik goot er thuis warm water over, en gaf het +-20' later aan paardlief.