[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:47

Pluisje88, kan jouw paard nog wel voordroog / hooi eten ?

ankem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:28

Het is nu echt verhaartijd. Vergeet niet dat dat de paarden ook extra energie kost! Vaak zie je de oudjes tijdens het aanmaken of loslaten van de wintervacht ook wat terugvallen in gewicht en conditie.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 01:19

Nee slecht zoals ik in mijn stukje had beschreven maris. Hij krijgt veel te weinig weg voor zijn grootte.

Merk idd dat de laatste 2 weken hij weer wat in begint te vallen door het verharen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:30

Krijgt hij dan niet te weinig ruwvoer binnen ( Ivm dat ik maar 2 scheppen vervangend ruwvoer zie staan) ? Of staat er zoveel gras dat je hoopt dat hij daarmee kan compenseren ?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:07

Hij wil niet meer eten dan dat dus dan houdt het snel op... Als ik het aanbied maar hij eet het niet dan kan ik er weinig aan veranderen. Hij staat wel in een groot weiland waar in het voorjaar/zomer kniehoog gras staat. Dan krijgt hij dus echt genoeg binnen.

Dit jaar strookbegrazing toegepast tot het gras op was dus tot december was er voldoende gras. Nu is het even uitzingen tot er weer genoeg gras staat

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:25

Vanmiddag komt de DA. Ben benieuwd! We willen in elk geval bloed- en mestonderzoek laten doen. De staleigenaar meet 4 cm erbij sinds twee weken geleden, maar wij vonden dat ze aan de "onderkant" meer kwijt was (borst, onderkant hals, schouder, onderaan achterhand). Niet bij haar buik/ribben, dat leek ongeveer hetzelfde.
Kan dat naast elkaar bestaan - ergens aankomen en tegelijk ergens anders verliezen?

Het kan zijn dat wij ernaast zitten en ze toch iets aankomt, maar dan heb ik liever nu toch de DA erbij... Kunnen we ook het voer bespreken, wat daarin aangeraden wordt. Duimen julie mee?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:01

Update: DA heeft van alles bekeken, beluisterd, tanden gecheckt, bloed afgenomen. Hij vond haar niet te mager voor een ouder paard (wij wel, gezien hoe snel ze is afgevallen...) en gaat een breed bloedonderzoek doen, ook voor PPID / Cushing. Hij gaf daar ook een foldertje van mee (denkt dat dat het is..?)
Een vrouw die daar ook was vertelde dat zij geen medicatie geeft aan haar paard met PPID omdat dit zo 200 - 250 euro per maand kost en het met aangepast voer prima gaat. Ben wel geschrokken van dit alles. Op de lange termijn gaan wij dat soort kosten ook niet kunnen opbrengen, vrees ik. (Ik kan niet meer werken en ga daarom mijn baan verliezen...)
Mest nam de DA niet mee, omdat hij alles dat hij wilde weten (ook evt wormbesmetting) uit het bloed zou kunnen opmaken. Over twee dagen de uitslag. En dan hopelijk ook gerichte adviezen over het voer...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:05

200 a 250 euro per maand is grote onzin. Ik betaal 102,50 voor 60 pillen en ik geef 3/4 prascend. Stel je geeft 1 pil per dag, dan ben je 50 euro per maand kwijt. Mocht het verergeren kan je altijd omhoog gaan, maar dat is meestal na enkele jaren van Cushing.

En met aangepast voer ga je het absoluut niet redden als een paard Cushing heeft. Een paard met Cushing lijdt intern enorm, de uiterlijke kenmerken zie je eigenlijk pas na 3 jaar Cushing. Daarvoor heeft een paard dus interne symptomen. En die kun je juist remmen met de prascend.

Jammer dat die vrouw dergelijke onwaarheden heeft verteld.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:27

Dat is wel een ander verhaal ja... Dat klinkt een stuk haalbaarder. Wat bedoel je met intern lijden? Ik heb een stuk van het centrale topic gelezen en herken haast niks, alleen het afvallen. Ze is fit, levendig, eet graag, ze is niet bang of humeurig. We weten nog niks natuurlijk, nog twee dagen wachten. Maar de DA geeft niet zomaar een foldertje mee denk ik..?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:30

Als gevolg van de "tumor" is de hormoonhuishouding ernstig ontregeld. Voorbeeld van een intern probleem is dat de thermostaat kapot is.

En niet elk Cushing paard heeft die symptomen, elk paard is daarin anders

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:37

Dat klinkt wel logisch. We kunnen ook niet alles weten, juist omdat ze met pensioen staat. Ze wordt al 1,5 jaar niet meer gereden en we gaan in het weekend op bezoek, dus dingen als snel moe, snel zweten zullen wij niet merken. Ik ben niet goed in wachten. Maar de horror-factor van PPID is wel een stukje minder nu :-)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:49

Het is absoluut geen horror een paard met Cushing, aanpassen wel. Ook zal je, mocht het paard Cushing hebben, het voer moeten aanpassen. Dus zo min mogelijk suiker/zetmeel, tenzij je paard dat niet wil zoals die van mij. Ook, als het paard gevoelig is voor hoefbevangenheid, moet je oppassen met gras

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:41

Heeft iemand van jullie ervaring met het voeren van hippostar senior mash ? Dit product is vergelijkbaar met seniores priores en masters seniorenbrok.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:38

Ik ken het niet... Maar ben wel op zoek naar eventuele alternatieven voor bietenpulp, mocht dat aan de orde zijn. (Nu nog even niet...)

De uitslag van het bloedonderzoek is binnen: La Roche heeft geen Cushing. Wel is er 1 eiwitfractie (bèta - ontstekingswaarde) verhoogd, wat kan komen door een wormbesmetting of door andere oorzaken. Dus nu extra ontwormen en mestonderzoek. Ook had ze seleniumtekort (iets onder de onderwaarde van "normaal"). We moeten 1 maand multivitamine bijgeven en kijken hoe ze het daarop doet.
Het kan zijn dat ze minder opneemt zei de DA. Maar voorlopig hebben we een plan. Dit is wel het spannende seizoen; vorig jaar kreeg ze koliek van de overgang naar op gras staan, terwijl dat al heel voorzichtig werd gedaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:19

Is ondersteunen met darm compositum dan misschien een idee ?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:40

Ik kan de DA ernaar vragen. Voor nu moeten we eerst het mestonderzoek afwachten. Vorig jaar is het na die ene keer gelukkig ook goed gegaan, de truc was geloof ik nóg voorzichtiger opbouwen en zorgen dat ze haar buikje al vol voordroog had. La Roche was iets te gulzig :-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:13

Fijn dat de uitslag best meevalt Iranda.

Ze krijgt toch bietenpulp? Dat is een soort probiotica, door de pectine goed voor darmflora. Misschien dat ze de overgang nu beter aan kan.

Ik ben nu al regelmatig bezig met mijn paard aan de hand te laten grazen om te wennen. Straks komt ze op een weiland waarop eerst de melkkoeien hebben gelopen zodat de "kop"er vast af is. Dat scheelt ook wel.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:40

Ja, nu krijgt ze bietenpulp. Goed om te weten dat dat ook beschermend werkt.
Slim, aan de hand wat grazen!

Ik ben nu wel benieuwd naar dat mestonderzoek... Ben niet goed in wachten ;-)

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:13

Maris schreef:
Kan ze lucerne verdragen ? Daarin zitten veel hoogwaardige eiwitten ! Alleen kom je dan weer wat in de knoei met pulp EN lucerne voeren omdat in beide producten de calcium : fosfor verhouding niet goed is ( teveel calcium ). Dan kan je beter seniores priores en lucerne voeren misschien. Seniores priores (sp) bevat veel pulp maar daarin is de verhouding calcium : fosfor al wel recht getrokken.

Of anders pulp voeren met een brok hoog in eiwitten zoals b.v. pavo 18plus of pavo podo grow ( veulenbrok ).
Enige wat ik niet weet in hoeverre het voorjaarsgras nu die tekorten aan eiwit kan gaan aanvullen.

Oh ik moet me toch echt meer in het voer verdiepen. Wist echt niet dat er eiwit in lucerne zit, of is dat echt heel dom? }:0 Geef normaal grasmix bij maar heb laatst een zak lucerne gehaald en geef ook een paar handjes speedibeet bij. Neem aan dat dat niet zo'n probleem is.

Mijn paard krijgt 1 schep 18+ aangevuld met ongeveer een halve emmer lucerne (eet ze vaak niet helemaal op) en sinds kort dan ook nog wat speedibeet. Verder onbeperkt kuil/voordroog.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:53

Lucerne bevat idd heel veel eiwit ( en veel calcium), beide niet zo super goed voor de nieren. Mensen zijn het er niet helemaal over eens of die eiwitten in lucerne nu goed kunnen worden afgebroken in de darmen bij paarden.
Maar goed, paarden hebben wel eiwitten nodig natuurlijk. En op de site van pavo stond dat oudere paarden wel 14 - 16% aan eiwitten nodig hebben.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:05

Kleine update over La Roche: ze blijkt een flinke Strongylide besmetting te hebben. De mest van de andere paarden is ook onderzocht en ongeveer de helft had wormen, andere helft niet. Zou eigenlijk niet moeten, want de vorige ontworming is niet zo lang geleden. Ik had ook echt geen wormen verwacht omdat de andere paarden er allemaal super uitzien, alleen die van ons vermagert. Ze doen het wel goed, met mestonderzoek ipv standaard ontwormen. Op de vorige stal was dat anders. Het zou wel kunnen dat La Roche kwetsbaarder is en minder weerstand heeft, waardoor juist zij er zo'n last van heeft.
Nu dus ontwormen en over 6 weken weer een telling. De DA zegt dat we nu in een maand wel een duidelijke verbetering moeten gaan zien. Dus ik ben benieuwd!
Straks weer lekker poetsen. Haar wintervacht komt eindelijk los, dus genoeg te doen :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:57

Iranda schreef:
Kleine update over La Roche: ze blijkt een flinke Strongylide besmetting te hebben. De mest van de andere paarden is ook onderzocht en ongeveer de helft had wormen, andere helft niet. Zou eigenlijk niet moeten, want de vorige ontworming is niet zo lang geleden. Ik had ook echt geen wormen verwacht omdat de andere paarden er allemaal super uitzien, alleen die van ons vermagert. Ze doen het wel goed, met mestonderzoek ipv standaard ontwormen. Op de vorige stal was dat anders. Het zou wel kunnen dat La Roche kwetsbaarder is en minder weerstand heeft, waardoor juist zij er zo'n last van heeft.
Nu dus ontwormen en over 6 weken weer een telling. De DA zegt dat we nu in een maand wel een duidelijke verbetering moeten gaan zien. Dus ik ben benieuwd!
Straks weer lekker poetsen. Haar wintervacht komt eindelijk los, dus genoeg te doen :-)

mestonderzoek is niet betrouwbaar.Fijn dat je nu in iedergeval iets weet!Ze gaat nu vast aankomen.Tegen wormen valt niet op te voeren. ;)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:30

Hallo iedereen,
Ik kom hier zomaar even binnen gevallen.

Ik heb sinds een paar maandjes een enorm leuke, maar wel oude pony in mijn bezit. Het verhaal kun je ook hier lezen: [PP] Achtergelaten pony.
Na verschillende tips van jullie bokkers ben ik begonnen met het voeren van Seniores Priores omdat ze wat mager was en erg dunne poep had. Ik ben begonnen met 0,5kg (1x daags) en heb dat na een aantal weken opgehoogd naar 1kg (2x daags 0,5kg) omdat het naar mijn mening te weinig effect had. Na een poosje 1kg gevoerd te hebben, begon ze er weer wat beter uit te zien. Het gras ging groeien en omdat ik bang was voor hoefbevangenheid ben ik weer minder gaan voeren (2x daags 0,3 kg, 0,6 kg totaal). Foute boel!! Poep was nog dunner dan koeienflatsen en ze begon heel erg in te vallen, werd chagrijnig etc...
Nu krijgt ze een week al 2kg per dag gevoerd, 1kg voordat ik ga werken (rond 6:30), 0,5kg na het werk (rond 18:30) en 0,5kg voor het slapen (tussen 22u en 22:30). Ze zit nu beter in haar vacht, begint lekker te verharen, zit een stuk beter in haar vel (stuk minder chagrijnig, loopt meer, oortjes naar voren, vrolijker, etc..), nog wel wat aan de dunne kant naar mijn mening. Poep eerste paar dagen erg mooi en vast, laatste paar dagen iets dunner. Maar ik wil graag wat minder vaak gaan voeren, naar twee keer per dag. Denken jullie dat ik 2x daags 1,0kg kan gaan voeren?

Het gaat btw over een shetlander van 30 jaar (we hebben ondertussen het paspoort en ze is echt 30), ik gok ong. 200kg. Ondertussen is ze ontwormd met Equest Pramox (december 2014) en Eraquell (maart 2015), deze zaterdag komt de tandarts langs (lelijk gebitje). Vorige week mestonderzoek gedaan, daar zit niks in. Eind deze maand zal ik haar weer ontwormen met Eraquell.
Mochten jullie nog tips hebben om haar wat voller te maken, hoor ik het graag. Vooral bij de ribbetjes en de rug is ze wat dunachtig.

Groetjes

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:40

Eet de pony ook nog wat anders naast de SP?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:07

Ze staat op 24/7 een weiland en ze eet nog wel gras. Daarnaast krijgt ze ook (grof) hooi bijgevoerd, maar hier maakt ze vaak proppen van. In de poep zijn vaak nog grove stukken hooi terug te vinden, ik vraag me af hoeveel ze hier nog vanaf opneemt.