[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:31

Hallo, ik meld me ook even in dit topic. Ik heb een kwpn-er van 29 jaar (nou ja, volgende maand Y)(^) ). Heeft alle kiezen nog maar helaas nog maar 1 tand. Volgens de tandarts nog goede kiezen maar wel wat ruimte ertussen natuurlijk. Paard krijgt onbeperkt voordroog.

Dagelijks 1 maatschep pavo 18+ (daarvoor pavo sportmuesli) en ik geef altijd en halve emmer grasmix van Hartog. Eerst lucerne maar dat was ineens klaar. Soms eet ze de hele emmer leeg en de volgende dag schopt ze hem om en loopt weg.... Af en toe maakt ze veel proppen van het voordroog maar meestal gaat het goed. Ik vind het soms best lastig. Ze is zeker niet schraal maar ik wil er ook voor waken dat dat gebeurt.

Van de week een proefzakje speedibeet gegeven en dat ging er best in. Vraag me alleen af of het nodig is om dit soort dingen bij te gaan voeren zolang het andere voer er nog goed in gaat.

Nog meer eigenaren van tandeloze paarden hier? Vorig jaar zomer had ze er nog 3 (waarvan 2 boven elkaar) en nu nog maar 1.... maak me toch een beetje zorgen over het aankomende weideseizoen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:44

Hier totaal geen spijsverteringsproblemen bij de "oudjes", integendeel, ik voer hen zelfs iets minder dan de jongere dieren. Mijn oudste zijn 23 en 20, maar staan nog (te) rond en gezond, al krijgen ze beperkt ruwvoer. Ze waren wat dof geworden in hun vacht, en nu geef ik hen dubbel zoveel "krachtvoer" als vroeger (Fibermix van Lannoo, laag in suikers en zetmeel), krijgen nu zeker 2 kg/dag, en nu glimmen ze weer (niet altijd zo makkelijk met schimmeltjes natuurlijk). Mijn merrie van bijna 13 (de enige die af en toe moet werken) krijgt zelfs een iets "zwaarder" merk krachtvoer door de tekorten die ze had (maar nog altijd laag suikers en zetmeel).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:57

ellenlouise schreef:
Nog meer eigenaren van tandeloze paarden hier? Vorig jaar zomer had ze er nog 3 (waarvan 2 boven elkaar) en nu nog maar 1.... maak me toch een beetje zorgen over het aankomende weideseizoen.

Paard bij mij op stal mist de snijtanden (die zijn getrokken overigens) maar die kan nog wel grazen. Ze plukken het gras dan met hun lippen dus het moet niet al te kort gras zijn.

Ik heb mijn paard weer van de 18+ af en weer op een sportmuesli gezet. Haar peesblessure is genezen en ze werkt inmiddels toch wel weer redelijk serieus en wat zwaarder een sportmuesli leek mij geen overbodige luxe. Kreeg het idee dat ze net dat beetje extra power nodig had.

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:03

Hi all,

Ik heb een paard van 23 in principe goed in conditie. Ik geef hem nu Senioren muesli en gewoon hooi. Overdag staat hij op t land. Maar geen idee of hij de senioren voeding echt nodig heeft.
Hij heeft genoeg pit en energie.
Wie o wie helpt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:18

Als hij het nu goed doet op zijn dieet, dan hoef je toch niets te veranderen ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:30

Herkennen jullie kale plekken nu tijdens het verharen ? het verharen gaat op sommige plekken zo snel dat de wintervacht er nog niet zit. Op andere plekken zie je al weer duidelijk haren komen.
Maar wie weet de oorzaak ? Kan het verstikking van de vacht/huid zijn ?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:43

Nee hier niet bekend met kale plekken gelukkig. Geen idee wat het zou kunnen zijn... Nog nooit eerder gezien

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:46

Mijn merrie krijgt dat soort plekken als ik teveel en te intensief poets. Deken/geen deken, koude/warme winter, dat maakt allemaal niet uit. Dit jaar gaat het verharen an sich wel beter, omdat ze beter op gewicht is en ook energie 'over' heeft voor het verharen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:49

Maris schreef:
Herkennen jullie kale plekken nu tijdens het verharen ? het verharen gaat op sommige plekken zo snel dat de wintervacht er nog niet zit. Op andere plekken zie je al weer duidelijk haren komen.
Maar wie weet de oorzaak ? Kan het verstikking van de vacht/huid zijn ?

:j Mijn merrie (fjord) van 24 heeft dit ook. Heb haar in oktober geschoren (behalve zadel benen en hoofd) Eerst dacht ik dat het schimmel was maar dit was niet zo, vervolgens voor de zekerheid een extra ontwormingskuur maar dit deed het hem ook niet. Mijn merrie is overigens wel mager geworden ondanks de vele dekens. Vermoedelijk is dit een combi van haar slechte gebit en het feit dat oudjes voer slechter opnemen. Ze staat nu op een grote hoeveelheid bietenpulp en serioren priores maar echt snel wil dat aankomen niet ben nu 3 maanden bezig met dit gezamenlijk voeren bietenpulp kreeg ze sinds december al..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:52

Ik ben niet bekend met kale plekken. Mijn merrie verhaard erg goed en gelijkmatig. Verbaas mij alleen ieder aar weer hoeveel haar er van een paard af kan komen :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:20

Kale plekken kan ook bij Cushing voorkomen.

De mijne is ook weer flink afgevallen. Hij krijgt 1 kilo muesli, kilo peen, 3/4 kilo senioren slobber met 3 liter water geweekt, en zoveel hooi als hij kan eten. Vaak heeft hij nog over. Ik ga nu maar naar de kilo seniorenslobber, hopen dat dat wat helpt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:37

cynthiar schreef:

De mijne is ook weer flink afgevallen. Hij krijgt 1 kilo muesli, kilo peen, 3/4 kilo senioren slobber met 3 liter water geweekt, en zoveel hooi als hij kan eten. Vaak heeft hij nog over. Ik ga nu maar naar de kilo seniorenslobber, hopen dat dat wat helpt.

Peen werkt in grote hoeveelheden laxerend. Als de kilo in dit geval teveel is, kan dat deel van de oorzaak zijn.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:13

Ja zou hij afvallen door peen? Hij krijgt al heel zijn leven een kilo peen per dag. Hij is ook koliekgevoelig dus laxerend vind ik niet zo erg. Hij is een fjord van bijna 27 met Cushing. Ook als hij volop in de wei staat met veel gras komt hij niet heel veel meer aan, terwijl dat vroeger hij vet werd van lucht.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:58

cynthiar schreef:

Maar waarom veroorzaakt cushing dan kale plekken ? Zou het niet eerder komen door de langere vacht door eventueel cushing met als gevolg verstikking van de huid ?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:53

Ik heb hier een 23-jarige die echt supergoed en mooi uit de wintervacht komt. Ik voer nu zo'n twee maanden omega 3-6-9 van Subli bij. Effect is duidelijk zichtbaar.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 15:01

In plaats van lang haar kan Cushing ook voor kale plekken veroorzaken, is dus iets hormoniaals. Bij honden en hamsters zie je dat ook vaak bij Cushing.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:38

Na twee weken kom ik hier toch weer even inbreken... Ondanks grote hoeveelheden bietenpulp - al 1,5 maand lang - vermagert La Roche (kwpn, 22) nog steeds. Ze laat nu wel haar haren los, gelukkig, dus we hebben flink gepoetst. Maar ze is weer voelbaar en zichtbaar verder afgevallen. Ook onderaan de achterhand en voor bij haar schouders, borst, hals is ze duidelijk vermagerd. Er steekt nu zelfs een bot uit bij de borst.
Na de Pasen gaan we overleggen met stal (ze staat met pensioen en wordt volledig verzorgd daar) en dan wil ik graag de DA erbij halen. Nou ga ik daar de komende dagen ongetwijfeld heel vaak aan denken en me zorgen over maken, dus ben ik benieuwd...

Wat kun je in zo'n geval nou testen of behandelen? Haar weidegenootjes zijn wel in goede conditie, ze worden op tijd ontwormd (na telling). La Roche eet goed, krijgt ontzettend veel voordroog, bietenpulp, brokjes en zonnebloemolie, haar mest ziet er goed uit, ze lijkt zich ook goed te voelen. Oogt niet ziek of ongemakkelijk. Op momenten lijkt ze wel iets rustiger dan normaal. Kun je meten (door bloedonderzoek, of uit de mest ofzo?) of ze voldoende voedingsstoffen uit haar eten haalt? Want ik ben bang dat dat niet het geval is. En wat dan? Daar is niets aan te doen, of wel? Kun je het afremmen? We willen haar graag een mooie oude dag geven. Niet laten wegteren...
Laatst bijgewerkt door Iranda op 04-04-15 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:49

Iranda schreef:
Na twee weken kom ik hier toch weer even inbreken... Ondanks grote hoeveelheden bietenpulp - al 1,5 maand lanh - vermagert La Roche (kwpn, 22) nog steeds. Ze laat nu wel haar haren los, gelukkig, dus we hebben flink gepoetst. Maar ze is weer voelbaar en zichtbaar verder afgevallen. Ook onderaan de achterhand en voor bij haar schouders, borst, hals is ze duidelijk vermagerd. Er steekt nu zelfs een bot uit bij de borst.
Na de Pasen gaan we overleggen met stal (ze staat met pensioen en wordt volledig verzorgd daar) en dan wil ik graag de DA erbij halen. Nou ga ik daar de komende dagen ongetwijfeld heel vaak aan denken en me zorgen maken, dus ben ik benieuwd...

Wat kun je in zo'n geval nou testen of behandelen? Haar weidegenootjes zijn wel in goede conditie, ze worden op tijd ontwormd (na telling). La Roche eet goed, krijgt ontzettend veel voordroog, bietenpulp, brokjes en zonnebloemolie, haar mest ziet er goed uit, ze lijkt zich ook goed te voelen. Oogt niet ziek of ongemakkelijk. Op momenten lijkt ze wel iets rustiger dan normaal. Kun je meten (door bloedonderzoek, of uit de mest ofzo?) of ze voldoende voedingsstoffen uit haar eten haalt? Want ik ben bang dat dat niet het geval is... En wat dan? Daar is niets aan te doen, of wel?
ja dit kan door bloedonderzoek. Oudjes nemen iddi der goed voedingsstoffen op dus dat zou heel goed kunnen. Mijn m'n merrie is er ook zo een. Warm houden zorgen voor voldoende voer en hopen dat ze weer aankomt in de zomer. Ik voer er nu senioren priores bij naast de 1,5 kilo speedibeet.. Geeft wel weer wat extra merk ik want die van mij verhaart nu ook

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:54

Als je paard af blijft vallen zou ik in ieder geval een bloedonderzoek laten doen en testen op parasieten (wormen, tekorten in de voeding en PPID (cushing) e wat de DA nog meer aan zou raden.

Gebit is nog wel goed? Wat voor brokjes krijgt ze?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:04

De mijne is vorig jaar en dit jaar op bloed getest, was helemaal goed. Geen tekorten. En toch vermagert hij. Zomers op de wei komt hij wel weer aan, maar swinters wil het er niet meer aanblijven. Hij heeft wel cushing.
Laat je ook het bloed testen op wormen want in mest kunnen ze niet alles zien, daardoor zou ze nog wel bloedworm kunnen hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:09

Iranda@Geef je alleen maar bietenpulp?
Je kunt dat mengen met zemelen en sojahullen.Oudere paarden verliezen vaak spieren omdat ze een grotere eiwitbehoefte hebben namate ze ouder worden.In bietenpulp zit eigelijk niet veel,behalve vezels,pectine en calcium.Maar geen eiwit.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:24

Mijn paard ziet er nu, en zag er dit jaar voor het eerst echt super uit. Maar er gaat wel een giga hoeveelheid voer in. Hij heeft amper kiezen over dus dat moet ik ook vervangen. Zal mijn voerschema nog eens even plaatsen:

Deze winter:
Ochtend: 1 schep brok
Overdag: groot weiland met voldoende gras (einde van de winter op uiteraard maar bijgevoerd met kuil in de wei)
Middag/avond: (bij binnenkomst) 1 schep brok en 1/2 schep geweekte masters senior slobber
Avond (rond 7/8 uur) 1 schep grasbrok, 1 schep maïsmeel en kwart schep grasbrok droog (bijna zon hang emmer vol. Bijna niet te tillen na het weken) met 150 ml zonnebloemolie erin
Na het rijden/werken halve schep 18+ müsli.

Verder af en toe wortels omdat hij het lekker vindt ;)

Kuil krijgt hij aangeboden in een bak/slowfeeder omdat hij het anders verknoeit. Hij krijgt nog ongeveer 4,5 a 5 kilo weg in de tijd die hij op stal staat. Hij krijgt meer aangeboden maar de rest blijft over. Heel zelden heeft hij het zo goed als op.

Nu het mooier weer wordt heeft hij niet meer zo veel behoefte aan de slobber van savonds. Die laat ik nu dus weg.

Verder geef ik hem wel supplementen poeder en merk dat dit hem heel goed doet. Hij heeft toch wat moeite met het opnemen van voedingsstoffen. Hij krijgt elke dag een schepje biotine, magnesium en vitamine e. Sinds kort krijgt hij ook biergist. Dit doet echt wonderen voor de dikke benen! Hij heeft zo goed als geen dikke benen meer als hij in de ochtend de stal uit komt!

Zo zag hij er deze winter uit. Gaat heel wat voer in maar ben er best trots op dat ik hem, ondanks dat het zon zeurder is met eten zo heb kunnen houden. Het is nogal een schip namelijk ;)

Afbeelding

Afbeelding

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:12

Goeie vraag, welk merk brokken weet ik niet. Normale basisbrok. Havens dacht ik? Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat zij als enige daar wormen ofzo zou hebben. Voor ze met pensioen ging is de tandarts nog geweest, dat lijkt me niet de oorzaak maar de DA kan er wel meteen even naar kijken natuurlijk. Toen ze ging verhuizen is La Roche nog extra met breed spectrum ontwormd, daarna met de rest tegelijk. Deze familie heeft al vele jaren paarden met pensioen, ze weten wel wat ze doen en de andere paarden (ook die van de andere groepen) zien er allemaal goed uit. Ze laten bijv. mestonderzoek doen voordat ze ontwormen, geven meerdere keren op de dag ruwvoer en paarden die moeite hebben met kauwen krijgen slobber ipv brok.
Als wij er zijn geven we subli zonder, gewoon als extraatje, meestal 1x per week, dus dat telt niet.
Op zich wil hij alles wel voeren, maar nu heb ik liever eerst dat de DA erover meedenkt. Wel een goed idee van jullie om het voeren eens helemaal uit te pluizen, dat kunnen we de DA mooi voorleggen en samen een plan maken. Ik zal dinsdagochtend de staleigenaar bellen en daarna de DA (of dat hij dat doet), het liefst dat staleigenaar er ook bij om te kunnen navragen en overleggen.
Ik ben zo bang dat haar darmen minder goed zijn. Vorig jaar had ze rond deze tijd koliek, terwijl ze echt heel voorzichtig het op gras staan opbouwden had La Roche er last van. Ook zij als enige. En dat had ze nooit.

Als het iets anders is, graag, gauw aanpakken en dan gaan we naar het goede seizoen om weer lekker aan te komen. Als het aan de darmen ligt, wil ik dat weten. En weten wat je nog kunt doen om zoveel mogelijk te ondersteunen. Ik heb al gemerkt dat je niet teveel moet googlen; ik las bijv. ergens dat de meeste oude paarden steeds minder opnemen en uiteindelijk sterven van de honger. Lijkt me vreselijk...
Laatst bijgewerkt door Iranda op 05-04-15 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:17

ik las bijv. ergens dat de meeste oude paarden steeds minder opnemen en uiteindelijk sterven van de honger. Lijkt me vreselijk...[/quote]

Dit heb je natuurlijk zelf in de hand nu. Vroegah bij wilde paarden had dit gekunt denk ik dat ze dan al snel een makkelijk prooi waren en dus ook niet konden sterven van de honger. Oude mensen nemen voeding ook minder makkelijk op ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:39

Iranda, bietenpulp is misschien te eenzijdig voer voor haar ? Want idd eiwitten zijn wel erg belangrijk voor oa de spieropbouw. Bij te weinig eiwitten in het dieet vallen ze vooral langs de toplijn af en ook vocht vasthouden kan er een teken van zijn.
Ik zit er ook een beetje mee te stoeien,, wel of niet genoeg eiwitten in het dieet. Ik vond laatst ergens op internet dat oudere paarden wel iets van 15% eiwit nodig hebben in hun dieet. Wacht ik zal even googlen voor je .... http://www.pavo.nl/advies/voeding-en-ge ... dere-paard er staat oa :

Hoogwaardige eiwitten en vetten

Een gemiddeld werkend paard heeft behoefte aan een eiwitgehalte van 8-10% in zijn voer. Bij oudere paarden bedraagt dit percentage 14-16%. dit is nodig om de spieren en lichaamsconditie op peil te houden. Het gaat hierbij vooral om het gehalte aan essentiële aminozuren in goed opneembare vorm.

En die eiwitten hebben ze ook nodig voor de aanmaak van de nieuwe vacht, dus in deze tijd ook weer van belang.
Kan ze lucerne verdragen ? Daarin zitten veel hoogwaardige eiwitten ! Alleen kom je dan weer wat in de knoei met pulp EN lucerne voeren omdat in beide producten de calcium : fosfor verhouding niet goed is ( teveel calcium ). Dan kan je beter seniores priores en lucerne voeren misschien. Seniores priores (sp) bevat veel pulp maar daarin is de verhouding calcium : fosfor al wel recht getrokken.

Of anders pulp voeren met een brok hoog in eiwitten zoals b.v. pavo 18plus of pavo podo grow ( veulenbrok ).
Enige wat ik niet weet in hoeverre het voorjaarsgras nu die tekorten aan eiwit kan gaan aanvullen.