[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:08

Even een vraagje hier: mijn 28 jarige Cushing patiënt geef ik pavo speedibeet bij, echter hij vind de smaak niets. Ik moet het mengen met muesli om het hem te laten eten

Maar nu wil ik dat hij aankomt in gewicht en moet ik dus meer gaan voeren. Probleem is dus dat hij de speedibeet niet lekker vind.

Met welke bietenpulp hebben jullie de ervaring dat paarden dit extreem lekker vinden? Subli of nog een andere optie?

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:10

Speedibeet en gewoon bietenpulp vond de mijne ook niet lekker, maar Seniores Priores van Subli vindt ie daarentegen erg lekker :) Ik zou het gewoon een keer uitproberen als ik jou was! Met die van Masters ben ik niet bekend mee.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:13

Mijn merrie vindt de bietenpulp van Speedibeet juist lekkerder dan de gewone bietenpulp. Ze vindt dat op een bepaald moment niet lekker meer, omdat het toch vaak relatief lang staat vanwege de inweektijd. Da's met slobber die lang staat ook zo, dan eet ze het niet meer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:14

De seniores priores valt regelmatig niet in de smaak, als ik de ervaringen lees in dit topic. Als het al een lastige eter is qua pulp zou ik met die van Masters beginnen.

Je zou ook kunnen proberen de speedibeet te mengen met wat luzerne- of grasbrok of Wiessencobs. Die laatste ruiken altijd lekker grassig en kruidig misschien maakt dat het aantrekkelijker?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:16

Punt is wel bij senior priores dat je deze min 6 uur moet weken. Ik kom slechts 1x per dag op hetzelfde tijdstip op stal. Kan ik het dan bijv s'avonds om 19:00 klaarzetten en de volgende dag om 19:00 geven?

Mijn paard is extreem moeilijk met eten. Hij hoort ivm zijn Cushing zo min mogelijk suiker/zetmeel binnen te krijgen, maar dan laat hij het voer na 2 weken staan en lust het niet meer. Voer met meer suiker/zetmeel gaat wel naar binnen

Denk dat het echt te maken heeft met de smaak. Combineren met grasbrok heb ik nog niet geprobeerd, maakt dat het aantrekkelijker?

En welke is dat van Masters?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:17

Mijn lust overigens zowel Speedibeet, gewone pulpbrok als de ook de Kwikbeet kortom het is bijna een alleseter. :')

Had van Equitana van de week een proefzakje van een heel gezonde biologische kruidenslobber meegenomen. Dat gemengd met luzerne en haar vitaminekorrel gegeven maar dat bliefde ze toch echt niet. Pas toen ik minder verantwoorde appelsloober erbij deed ging ze eten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:20

Douraque schreef:
Denk dat het echt te maken heeft met de smaak. Combineren met grasbrok heb ik nog niet geprobeerd, maakt dat het aantrekkelijker?

Het veranderd in ieder geval de smaak en de geur :j

Deze is van Masters:
http://www.mastersdiervoeders.nl/produc ... x/senior/7

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:36

De mijne wilde absoluut de speedibeet niet, liet hij gewoon staan. Nog nooit met hem meegemaakt!
Seniores gaat er godzijdank wel heel goed in.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:49

Maar mijn paard is zo'n moeilijke eter jammergenoeg. Zelfs grasmix was hij na 2 weken zat

Denk dat ik eerst grasbrok ga proberen icm speedibeet. En anders Senior Priores ga proberen.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:58

Douraque schreef:
Punt is wel bij senior priores dat je deze min 6 uur moet weken. Ik kom slechts 1x per dag op hetzelfde tijdstip op stal. Kan ik het dan bijv s'avonds om 19:00 klaarzetten en de volgende dag om 19:00 geven?

Mijn paard is extreem moeilijk met eten. Hij hoort ivm zijn Cushing zo min mogelijk suiker/zetmeel binnen te krijgen, maar dan laat hij het voer na 2 weken staan en lust het niet meer. Voer met meer suiker/zetmeel gaat wel naar binnen

Dat kan denk ik wel gewoon (deed ik namelijk ook), mits je het op een koele plek bewaard.
Een andere oplossing is misschien wat appelsap/moes door het voer heen te doen? Is niet de beste oplossing, maar dan eten ze het in ieder geval wel!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:24

Subli sp ging er bij die van mij echt niet in. Ook niet met honing, stroop, appelmoes of allerlei andere zooi erin. Heb er zelfs pavo slobber mash doorheen gegaan en ook niet was het niet helemaal zijn ding. Hij At het nog steeds met lange tanden.

Nu krijgt hij de senior van masters en daar doet hij een moord voor. Nog steeds en we zijn al weer 4 zakken verder...
Ik wil juist graag dat hij meer ruwvoer binnen krijgt omdat z'n tanden heel slecht zijn en hij te weinig kuil/hooi eet, dus geef hem Savonds altijd nog een grote bak met pulp, gemengd met grasbrok en maïsmeel. Dit vond hij ook super lekker. Hij zat gewoon te bedelen om zijn emmer. De laatste dagen laat hij het staan dus denk dat de winter nu echt voorbij is :P

Mijn paard heeft geen cushing dus daar let ik veder niet op... Hoef niet zo nauw te kijken dus...

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:38

Ik volg even mee :)
Mijn merrie is 22 en heeft ppid. Ze kreeg 2 volle emmers speedibeet per dag, maar van het ene op het andere moment lustte ze het niet meer.. apart..

Seniores priores eet ze wel beter. Overigens heb ik ooit op voervergelijk.nl de vraag gesteld hoe lang je dit kunt bewaren als het aangemaakt is. Het antwoord was 24 uur. Zelf zou ik hier zomers wel mee oppassen en het dan korter laten staan.

Ik meng nu de speedibeet en seniores priores met muesli (care4life) en nu eet ze het wel. Ik voeg wat extra eiwit toe in de vorm van sojameel.

Als je kokend water over de seniores doet weekt het wel stukken sneller trouwens.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:26

Mag ik ook even wat vragen hier?
Ik heb een shetlander van ruim 30. Zijn tanden zijn nog prima in orde, dus hij kan nog gewoon alles eten.
Nu heb ik hem een jaar geleden op slobber gezet aangezien er een kies was getrokken en hij dus even geen hard voer mocht. Vandaag was de dierenarts er en ik heb haar gevraagd wat zij goed vond om hem te geven (qua slobber of gewoon voer).
Ze gaf aan dat ik hem het beste op slobber kon houden aangezien hij het hier goed op doet, en als ik weer 'hard' voer zou geven dan weet ik niet hoe hij daar op reageert.
Hij hoeft niet aan te komen, maar ook niet af te vallen. Hij heeft een verleden met hoefbevangenheid.
Er zijn natuurlijk ook veel verschillende soorten/merken slobber, en ik weet niet zo goed wat ik nou moet voeren. Ik weet ook niet meer wat ik nu voer. O:)
Dus mijn vraag is: wat voor soort/merk slobber zouden jullie aanraden? :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:39

Bedoel je een normale slobber of een speciale seniorenslobber? :)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:51

Uhm, dat weet ik ook niet zo goed. Ik heb weinig verstand van voer en weet ook niet zo goed wat het verschil is?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:58

Een gewone slobber is krachtvoer en geef je dus extra naast hooi/ gras. Seniorenslobber is een compleet voer en dus ruw en krachtvoer in een. Dit kan je geven als hoofdvoer als je paard door tandproblemen niet meer goed kan kauwen. De senioerenslobber moet je vanwege het aandeel bietenpulp best een tijdje laten weken voor je het kan voeren.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 00:01

Dankje voor de uitleg! Mijn pony kan nog gewoon goed hooi en gras eten, dus een gewone slobber lijkt mij dan beter. Maar dan nog uitzoeken van welk merk...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 00:03

Douraque schreef:

Ik week de SP tijdens het uitmesten. Kleine kilo op 2L heet water en na een uurtje is het echt geheel zacht.

Gras is natuurlijke, bekende smaak, en dat maakt grasbrok een goede optie, zeker met cushing paard en de smaakveranderingen door de medicijnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 00:07

xXxXsasxXxX schreef:
Dankje voor de uitleg! Mijn pony kan nog gewoon goed hooi en gras eten, dus een gewone slobber lijkt mij dan beter. Maar dan nog uitzoeken van welk merk...

Je kan kiezen voor een goed verkrijgbare slobber. Die van Subli bevat voor een gewone slobber niet zoveel koolhydraten en is gunstig geprijsd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 00:20

Mijn haflinger die echt alles lust (dacht ik) haalde dus echt zn neus op voor geweekte grasbrok.
De halve zak die ik van iemand had overgenomen heb ik uiteindelijk handje voor handje droog opgevoerd door zn ontbijtje met 18+ en Daily plus.
Een handje geweekte grasbrok door zijn bietenpulp maakte dat hij de pulp eigenlijk ook het liefst liet staan... terwijl hij die normaal kaal zo lekker vindt dat de bodem uit de emmer wordt gelikt...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 00:25

Volgens mij gaat voor paarden ook op: over smaakt valt niet te twisten :D

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:29

mijn paard is al 24 jaar oud hij heeft een kaak verbrijzeling gehad en hij heeft nog maar 3 tanden ofzo
hij is dus moeilijk dik te krijgen want hij krijgt brok of gras of ander hard voer niet naar binnen dus geef hem slobber daar word hij heel snel dik van :)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:22

Ik vind de seniorenslobber van masters nogsteeds echt een aanrader! Mijn pony eet het al 3 jaar op advies van de dierenarts iedere dag op en blijft goed op gewicht. Hij krijgt nu zo'n 3 kilo per dag en hoger als dat heb ik nog niet hoeven gaan, maar volgens mij(excuse me if I'm wrong) mogen ze er 8 kilo per dag van hebben. Ik heb het deze winter ook aangeraden aan een stal genootje, en haar 20 jarige heeft er nog geen winter zo goed uit gezien de afgelopen jaren. En dat op 1 kilo per dag. Aanrader dus!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:24

Oh ja, die 20 jarige is trouwens een ontzettend moeilijke eter maar dit laat hij niet staan. Wel moeten we vaak zijn hooi in kuil veranderen en na een week weer andersom etc, want hij is nogal snel uitgekeken. Ook mijn eigen pony eet zijn muesli niet, maar de slobber wel haha.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:06

felineepino schreef:
Ik vind de seniorenslobber van masters nogsteeds echt een aanrader! Mijn pony eet het al 3 jaar op advies van de dierenarts iedere dag op en blijft goed op gewicht. Hij krijgt nu zo'n 3 kilo per dag en hoger als dat heb ik nog niet hoeven gaan, maar volgens mij(excuse me if I'm wrong) mogen ze er 8 kilo per dag van hebben. Ik heb het deze winter ook aangeraden aan een stal genootje, en haar 20 jarige heeft er nog geen winter zo goed uit gezien de afgelopen jaren. En dat op 1 kilo per dag. Aanrader dus!

Ben het absoluut met je eens!! :j :j mijn portomonnee helaas niet -O- vind het erg duur. Als je toch echt die 8 kg per dag zou geven ben je met 2,5 dagen door een zak van 16,- heen!! -O-

Mijn zeer moeilijke eter breekt de tent af voor deze slobber :')