Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:23

ik vind er niet heel veel verschil in zitten eigenlijk.

he bah, wat eng, die koorts.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:26

Hebben jullie de oudjes al bloot staan voor een paar uurtjes?Mijn ruinen zijn 25 en in goede gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:38

EmptyWords schreef:
ik vind er niet heel veel verschil in zitten eigenlijk.

he bah, wat eng, die koorts.

Zit ook maar een kleine week tussen de foto’s, klopt zit inderdaad niet veel verschil in, maar elke kleine verbetering ben ik blij mee.

De bovenste foto is van gisteren, de onderste van vorige week :)
Ze begint wel goed te verharen nu, haar flank is iets voller en spieren staan iets minder strak (wat ik voel dan).

Britta31 schreef:
Hebben jullie de oudjes al bloot staan voor een paar uurtjes?Mijn ruinen zijn 25 en in goede gezondheid.

Nee ik nog niet, maar is meer vanwege dat ze best wel vermagerd is dus liever nog even zo laten, vanaf donderdag wil het weer wat slechter worden geloof ik qua weer.

Als ik met haar wandel of in de molen wel zonder deken trouwens.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:45

Hier mijn ruin van bijna 32 nog altijd geen deken.
Hij red zich nog prima zonder.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:18

Gister heeft Lotje eventjes zonder deken gestaan terwijl ik er was. Vandaag is die eraf gehaald voor een dagje zon.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:42

Denisejazz, hoe gaat het vandaag met jazz? Al aan de betere hand?
Ik zie ook niet heel veel verschil romy :o

Mijn schimmel is voorlopig even ‘verlost’ van ijzers die er om de haverklap afvliegen. Als de wei weer droog genoeg is krijgt die weer beslag. Tot die tijd geen wandelingen en andere activiteiten..

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 20:29

@romy1234
Vind de bovenste foto er beter uit zien, maar dat kan ook een beetje gezichtsbedrog. Omdat de belichting bij de 2e foto wat donkerder is.

@britta31
Ik heb nu een 100 gram deken op liggen, maar zodra het wat lekker weer word doe ik hem wel eventjes af, zodat ze lekker kan rollen zonder deken

Het gaat al iets beter met Jazz.
De koorts is gezakt en ze heeft vandaag weer gegeten. De dierenarts is vandaag nog een keer gekomen, om de ontstekingsremmer te geven. Hij vond dat ze 1 dikke uier had, die ik even in de gaten moet houden. Morgen komt die nog voor de laatste keer controleren.

Het is al een hele geruststelling dat ze weer der zelf is en weer eet!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:06

Schrikken zeg Denisejazz!! Fijn dat het nu iets beter gaat. Blijft opletten!

Weinig verschil inderdaad Romy, maar dat er een week verschil in zit verklaard een hoop haha!
Alle kleine beetjes helpen, dat wel!

Hier hebben ze vandaag zonder deken gestaan, vannacht staan ze op stal, dan is de deken ook af. Aangezien het nu voorlopig wat beter weer wordt laat ik m af. Maar ze hadden ook alleen maar 0 grams op.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:10

Gefeliciteerd el camino!! Toen was die van mij nog niet eens geboren!

Mijn oudje is gisteren tijdens een bosrit neergestort. Anders kan ik het niet omschrijven... hij ging zo uit het niets naar de grond..

Hij is 2 jaar geleden al eens eerder ingezakt maar dat was anders, dat was een struikeltje en hij kon weer omhoog krabbelen. Nu ben ik helaas ook behoorlijk gehavend. Ben met mijn hoofd op het beton geklapt en mijn jukbeen een kin zijn dik en blauw.

Ik denk dat ik nu misschien gewoon moet zeggen klaar... niet meer erop en gewoon wandelen

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:22

Britta31 schreef:

Ja, sinds vandaag. 24 jaar en sinds jaren goed op gewicht dus ik durfde het aan

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:37

happy2014 schreef:

Mijn oudje is gisteren tijdens een bosrit neergestort. Anders kan ik het niet omschrijven... hij ging zo uit het niets naar de grond..

Hij is 2 jaar geleden al eens eerder ingezakt maar dat was anders, dat was een struikeltje en hij kon weer omhoog krabbelen. Nu ben ik helaas ook behoorlijk gehavend. Ben met mijn hoofd op het beton geklapt en mijn jukbeen een kin zijn dik en blauw.

Ik denk dat ik nu misschien gewoon moet zeggen klaar... niet meer erop en gewoon wandelen

Poeh... heftig!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:41

happy2014 schreef:

Heftig zeg!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:55

ja best wel...mijn lijf komt wel weer goed en mijn paard ook. Hij liep na de val goed. We zijn naar huis gelopen, was nog een km of 5 en dat ging prima. Morgen ga ik hem even goed checken.

ik vind het vooral heel heftig dat hij gewoon neerstorte..hoe dan :-( iets neurologisch toch, of is hij gewoon op? of toch gewoon domme pech....

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:01

Jeetje Happy, dat is eng!
Je weet nooit wat het is natuurlijk.

Ik heb afgelopen tijd ook vaker dat Pep zich verstapt.
Blijft eng hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:59

Wat fijn Denise dat het beter gaat met jazz, hopelijk blijft dat ook zo.

Jeetje happy, daar schrik je wel van!
Ja je weet toch nooit precies waar dat nou vandaan komt, toch ouderdomskwaaltje misschien?

Afgelopen zondag is mijn vorige pony helaas ingeslapen :(
Hij was 26 en zij vond hem sochtends in stal liggend en spastisch met zijn benen, da erbij maar helaas was het gewoon echt klaar.
Best wel verdrietig erom, heb met hem leren lezen en schrijven, wat een topper was dat.
Gelukkig van de zomer nog bij hem geweest, hij had het zo goed daar en altijd goed contact met eigenaresse gehad.
Ze heeft ook heel lief een stuk staart voor mij afgeknipt zodat ik daar een mooi sieraad van kan maken en hij wordt geloof ik vandaag gecremeerd.
Afbeelding
Toen ik hem nog niet zo lang had

Afbeelding
Afgelopen zomer op bezoek <3

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:00

Happy, dat is altijd erg schrikken !Chico is ook vaak gevallen , bij hem komt het door zijn artrose. Hij wikkelt niet goed meer af, en struikelt dan. Hij kan zich met deze leeftijd niet goed herstellen en stort dan ook neer. Gelukkig nooit schade.... maar wel schrikken....

Ahhh Romy wat sneu....

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:12

Sneu hoor Romy!
Fijn om te weten dat ie het goed heeft gehad maarja.
Dat is alleen maar om de pijn te verlichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:54

Natuurlijk vind ik het heel verdrietig maar hij was bijna 27, dus je weet dat het een keer gaat gebeuren.
Ben al lang blij dat ik van de zomer nog bij hem op bezoek ben geweest.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:59

wat verdrietig Romy, fijn dat je hem van de zomer nog hebt bezocht in ieder geval!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:02

El Camino, ik vermoed dat Olly ook artrose heeft, maar het gekke is, zijn benen zijn op de foto geweest een paar maanden terug en amper artrose te zien. Toch merk ik klinisch wel het een een ander, niet lekker afwikkelen, meer struikeltjes, loopt niet zo fijn op niet gladde bodem (als ik bv even off road moet).

is Chico ook gevallen met jou erop? Ik vind het wel eng om nu weer op te stappen. Hoewel de valpartijen meevallen. We zijn nu 3x gevallen, eerste keer 3 jaar geleden, tweede keer ongeveer 1.5/2 jaar geleden en van het weekend dus. Niet heel vaak dus (als je bedenkt dat ik nog zo'n 3x per week boshobbel)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:53

Ja we vielen altijd samen.... -O- maar gelukkig bleef hij altijd liggen tot ik eronder uit was gekropen. Het boeit hem ook niet. Je gaat uiteindelijk alleen nog op heel vlakke paden in galop, of op een vlak weiland en wordt heel voorzichtig. Maar soms viel hij ook in stap in de buitenbak gewoon.... zolang dat maar af en toe was nam ik dat risico. Al hebben velen gezegd dat ik moest stoppen met risico's nemen.
Wel terecht maar omdat we beiden nog zoveel plezier hadden in het rijden nam ik dat risico bewust.
Je moet er wel goed over nadenken vindt ik. We reden elke dag gewoon tot zijn blessure afgelopen april...

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:45

Romy1234 schreef:
Natuurlijk vind ik het heel verdrietig maar hij was bijna 27, dus je weet dat het een keer gaat gebeuren.
Ben al lang blij dat ik van de zomer nog bij hem op bezoek ben geweest.

Heel veel sterkte Romy! Y;(

ElCamino schreef:
Ja we vielen altijd samen.... -O- maar gelukkig bleef hij altijd liggen tot ik eronder uit was gekropen. Het boeit hem ook niet. Je gaat uiteindelijk alleen nog op heel vlakke paden in galop, of op een vlak weiland en wordt heel voorzichtig. Maar soms viel hij ook in stap in de buitenbak gewoon.... zolang dat maar af en toe was nam ik dat risico. Al hebben velen gezegd dat ik moest stoppen met risico's nemen.
Wel terecht maar omdat we beiden nog zoveel plezier hadden in het rijden nam ik dat risico bewust.
Je moet er wel goed over nadenken vindt ik. We reden elke dag gewoon tot zijn blessure afgelopen april...

Lotje is mei vorig jaar een keer terwijl ik erop zat zo hard gestruikeld (over niks) waardoor ze tot de grond kwam met haar knieën als een koe en kon dus niet goed opstaan. Voordat ik eraf kon springen begon ze al te kruipen over het asfalt en toen kwam ze overeind. Het ging zo snel dat ik er niet af kon springen, maar ze had wel haar knieën helemaal open geschaafd.
Sinds dien ben ik er niet meer opgeklommen. Ik pas er prima op en ze is zo ontzettend fit (actiever dan de jongere paarden), maar zoiets wil ik nooit meer meemaken. Want ik kan het niet verhelpen om te denken dat ze misschien makkelijker haar val had kunnen opvangen als ik er niet op had gezeten.

We hebben zo veel plezier door gewoon aan de hand te wandelen. Af en toe mag mijn verzorgster erop en ik ben 2 weken terug voor het eerst erop gegaan 100m naar een speeltuin en het gevoel is heerlijk! Maar toch vind ik het de risico's niet waard.

Het is helaas iets wat je zelf moet besluiten. In mijn geval ging het om een stom struikelgeval. In jou geval zou ik het zelf al niet aandurven omdat het toch meer medisch lijkt dan struikelen. :(:)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:50

Ik heb het gehad in het bos tijdens een wandeling met Iwan van 30.Hij zat niet op te letten en struikeld ergens over en daar lag hij op zijn knieen.Ook nog op een smal bospad waar je niet met een voertuig kan komen.Gelukkig kwam hij weer omhoog met 2 modder knieen.Ik weet niet hoe we hem daar weg hadden moeten krijgen.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:25

@Romy1234 sterkte!

Heeft een van jullie ervaringen met een goed vliegenmasker dat evt. 24/7 op kan? Ik krijg Bink's ogen niet meer rustig en af en toe verergert het flink. Hij heeft nu weer een week medicijnen waardoor het weer gaat (overigens geen beschadiging en geen pijn), maar ik weet dat als ik nu stop met de oogzalf dat het over 1 à 2 weken weer feest is. Volgens DA kan een vliegenmasker helpen (i.v.m. stof ook). Ik heb nu de Cashel Crusader gekocht. Die zit goed, maar vroeg me af of jullie nog tips hadden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:55

Ik gebruik voor mijn paarden allemaal de shires hoofdkappen. Bevalt mij goed. Mijn oudere merrie heeft ook gauw dat als het harder waait (en dat deed het nogal recent vrij vaak en veel) dat ze last van haar oren krijgt.
Ik heb nu recent de deluxe aangeschaft. Die heeft ook wat meer ruimte bij de ogen.