Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kaat_E schreef:Even voorstellen...
Gentle is 25 lentes jong en 1m58 groot (Westfaal).
Gisteren heb ik van de dierenkliniek (waar ze stond voor darmtesten omdat ze nu echt niet meer op gewicht bleef) de raad gekregen over te schakelen op specifiek voer voor oudere paarden.
In eerste instantie wou ik Cavalor Strucomix Senior geven, omdat dat het makkelijst te verkrijgen is hier in de buurt (Antwerpen-Linkeroever / Zwijndrecht / Melsele).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoeveel voeren jullie daarvan? In combinatie met ander krachtvoer of niet?
In de zomer zou het bij mij in combinatie met weidegang zijn, in de winter hooi / voordroog.
Maar Gentle verricht nog licht arbeid, dus ik twijfelde of ze aan die Cavalor Senior genoeg zou hebben?
maximee schreef:Wat een mooi centraal topic
Ik zou ook zograag willen dat m'n pony geen gierstrepen meer achterlaat en dat ze weer een beetje vet op d'r botten kreeg! Het gaat echt aan m'n hart!
xjudithx schreef:Hij krijgt twee keer een behoorlijke emmer per dag.
monsera schreef:xjudithx schreef:Hij krijgt twee keer een behoorlijke emmer per dag.
Ik heb het net even nagekeken maar je pony moet 1 kilo subli seniores priores per 100 kilo lichaamsgewicht hebben. Je moet dit 6 uur laten weken in 3 liter water. En je moet het minimaal verdelen in 4 porties. Kun je niet een keer vaker de pony dit voer geven? Ik denk namelijk dat dat de beste oplossing is voor je pony.
En heb je hem ook al een deken opgelegd dat zal zeker ook schelen dan hoeft hij zijn energie niet te verspillen aan het warm houden van zich zelf maar kan het het gebruiken om wat dikker te worden.
BaiNar schreef:Geen van beiden eigenlijk!!
xjudithx schreef:Hallo, ik heb jullie advies (weer) nodig.
Even een opfrisser: mijn paardje van 31 is sinds vorige winter erg mager. Krijgt 2x per dag een goede hoeveelheid subli seniores priores met 1x een scheut olie er doorheen. Verder onbeperkt hooi en het gras dat hij nog in de wei kan vinden. Meer (vaker) bijvoeren kan niet.
Nu wilde ik maismeel aan de slobber gaan toevoegen om hem wat dikker proberen te maken. Maar toen mijn zus vandaag bij de Boerenbond was, raadde de medewerker om veulenbrok bij te voeren (Pavo Podo Grow). Dit zouden we ook door de slobber kunnen doen. Het is heel eiwitrijk krachtvoer.
Nou is mijn vraag: wat heeft meer zin om dikker te worden en aan te sterken: maismeel of veulenbrok? Wat raden jullie aan?
Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!!!