[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:20

Cp112, eet je paard al dat hooi ook op ? Ik voer wel hooi, maar als hij er 1 plak van opeet is het veel ......

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:56

Ja hoor, hij eet alles op, staat ook nog een shetlander bij maar die eet niet zo heel veel dus hij zal al met al zo'n 2 plakken hooi hebben.

iloveyouJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:35

Hallo.

Kan iemand mij zeggen hoe dat gaat als je een oud paard van 21 jaar hebt...
Maak je je er veel kosten aan.. >? zo ja wat voor'n kosten..?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:19

Wij hebben ook een paard van 21. Ik rijd er 3 a 4 keer in de week op maar dat verschilt natuurlijk per paard Knipoog.
Opzich hebben wij er niet heel veel kosten aan. Ons paard doet het nog super op basisbrok met hooi en met slecht weer een regendeken. verder komt daar natuurlijk de hoefsmid enz bij Knipoog

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:12

Kaat_E schreef:
Even voorstellen...
Gentle is 25 lentes jong en 1m58 groot (Westfaal).
Gisteren heb ik van de dierenkliniek (waar ze stond voor darmtesten omdat ze nu echt niet meer op gewicht bleef) de raad gekregen over te schakelen op specifiek voer voor oudere paarden.

In eerste instantie wou ik Cavalor Strucomix Senior geven, omdat dat het makkelijst te verkrijgen is hier in de buurt (Antwerpen-Linkeroever / Zwijndrecht / Melsele).

Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoeveel voeren jullie daarvan? In combinatie met ander krachtvoer of niet?

In de zomer zou het bij mij in combinatie met weidegang zijn, in de winter hooi / voordroog.

Maar Gentle verricht nog licht arbeid, dus ik twijfelde of ze aan die Cavalor Senior genoeg zou hebben?

Misschien een beetje late reactie, maar ik voer nu Cavalor Strucomix Senior, maar ik ga overschakelen naar een ander voer.
Het is niet dat hij het er slecht op doet, maar ik heb nu al in de laatste 4 maanden, in 8 verschillende zakken, stenen , en steenflinters ( hele dunne stukjes steen) gevonden. Aangezien mijn paard een slecht gebit heeft en ik niet wil dat hij nog meer
tanden/kiezen verliest, ga ik overschakelen naar een ander merk. Hij is sowieso heel wantrouwend met eten, en met het telkens op stenen bijten, is hij nog veel wantrouwender geworden, ik moet nu handje voor handje het voer doorlopen, voordat ik het geef.
Ik wilde een klacht neerleggen maar kan geen Nederlandse website vinden, alleen een internationale, dus weet niet goed waar ik m'n klacht moet neerleggen. ( heb de bar-codes vande zakken bewaard).

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:15

Klacht is serieus genoeg... maar eeh, kan toch ook in België
www.cavalor.be

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:17

Bedankt voor de link! Ik kon alleen .com vinden.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:51

stenen? die heb ik er nog nooit in gevonden, zal er eens op letten! wat ik wel vaak vind zijn klonten melasse, maarja die brokkel ik zelf wel fijn.. goed om te weten

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:25

Ik voer het al meer dan 1.5 jaar, en daarvoor ook nooit problemen gehad. Maar de laatste maanden/ weken is het flink raak.
Ik zal even kijken of ik een foto kan maken ( zal dit weekend pas zijn, dat ik ze kan plaatsen). Er zitten ook steentjes in die bijna niet van brokken te onderscheiden zijn.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:06

wat zouden jullie een 18-jarig paard voeren. hij eet verder goed en is in goed konditie.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:22

Als er geen problemen zijn gewoon zo houden Melissa7.... en zolang hij goed hooi eet, veel hooi aanbieden!!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:37

Zoals beloofd, de steentjes die ik in het voer met enige regelmaat vindt.

Afbeelding

Rechtsboven is dus een brokje, links boven een steentje.
Haast niet van elkaar te onderscheiden.

Afbeelding

Even ter vergelijking hoe groot ze zijn.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:13

maximee schreef:
Wat een mooi centraal topic Knipoog
Ik zou ook zograag willen dat m'n pony geen gierstrepen meer achterlaat en dat ze weer een beetje vet op d'r botten kreeg! Het gaat echt aan m'n hart!

mijn pony was ook erg mager
ze is 24 en haar voer schema is nu zo:

08.30 een groot portie kuilgras(echt halve tot 3kwart plak)
12.00 1 kilo marstall Concours vaak krijgt ze nog een kwart tot half schepje erbij
15.00 weer de zelfde portie kuil gras
17.00 1 kilo biks pavo condition
19.00 weer zelfde portie kuil

en zomers dag en nacht in de wei

me pony lijkt wel drachtig zo dik.
verder rij ik 1,5 uur met haar per dag L1 niveau ong.
en staat ze ong 1 uur los

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:02

Leuk topic heb net alle 12 pagina's gelezen. Er staan hele nuttige dingen in vind ik. Ik heb een C pony van 21 en had laatst al een topic geopend of er meer mensen zijn met oudjes en wat je die dan voert. Heb laatst een voer advies gekregen en er werd daarin geopperd om senioren voer te geven. Had er zelf nog nooit bij stil gestaan om dat nu al te doen. Ik heb er over na gedacht maar ga het nu nog niet geven. Dat kan altijd nog. Ik begin nu soms met kleine dingetjes wel te merken dat hij toch wat ouder wordt. Vorig jaar voor het eerst begon hij af te vallen in de winter. Heb hem toen extra voordroog bij gevoerd en toen was het weer goed. Dit jaar op het einde van het weide seizoen begon hij ineens stijf te lopen. Bleek hij kou op de spieren te hebben van de koude nachten. Hij staat in de zomer dag en nacht buiten maar op het eind van het seizoen begon het wel wat frisser te worden buiten maar andere jaren nooit last van gehad. Heb hem toen een deken opgelegd voor de nachten en toen ging het weer goed.

Hij krijgt nu het volgende
9.00 voordroog en 1/4 powerplusmix gemengd met 1/4 reform kruiden muslie
13.30 voordroog
19.30 voordroog en 1/4 powerplusmix gemengd met 1/4 reform kruiden muslie

Hij staat nu zonder deken op stal. Ik probeer hem elke dag zo'n 3 uurtjes op het land te zetten maar is wel eens lastig omdat er maar 1 klein stukje beschikbaar is in de winter en ik ze zelf binnen en buiten moet zetten. Dan krijgt hij een ongevoerde regen deken op.Daarnaast krijgt hij 5 a 6 keer in de week beweging. Meestal dressuur matig gereden maar ook voor de afwisseling gaan we regelmatig even naar buiten , longeer ik hem, spring ik met hem en doen we af en toe een trail parcours op stal. Ik ga hem binnen kort scheren en dan krijgt hij zijn 300 grams deken op.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:53

dat zijn inderdaad flinke steentjes Nagelbijten / Gniffelen ik zal het eens in de gaten gaan houden!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:45

Hallo, ik heb jullie advies (weer) nodig.
Even een opfrisser: mijn paardje van 31 is sinds vorige winter erg mager. Krijgt 2x per dag een goede hoeveelheid subli seniores priores met 1x een scheut olie er doorheen. Verder onbeperkt hooi en het gras dat hij nog in de wei kan vinden. Meer (vaker) bijvoeren kan niet.

Nu wilde ik maismeel aan de slobber gaan toevoegen om hem wat dikker proberen te maken. Maar toen mijn zus vandaag bij de Boerenbond was, raadde de medewerker om veulenbrok bij te voeren (Pavo Podo Grow). Dit zouden we ook door de slobber kunnen doen. Het is heel eiwitrijk krachtvoer.

Nou is mijn vraag: wat heeft meer zin om dikker te worden en aan te sterken: maismeel of veulenbrok? Wat raden jullie aan?

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!!!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:53

Naar mijn idee kan veulenbrok wel een beetje te rijk zijn!! Ik zou eerder de hoeveelheid slobber dan opvoeren. Hoeveel krijgt hij daarvan per dag???

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:58

Hij krijgt twee keer een behoorlijke emmer per dag.
Wat is het nadeel van te eiwitrijk voer?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:47

xjudithx schreef:

Ik heb het net even nagekeken maar je pony moet 1 kilo subli seniores priores per 100 kilo lichaamsgewicht hebben. Je moet dit 6 uur laten weken in 3 liter water. En je moet het minimaal verdelen in 4 porties. Kun je niet een keer vaker de pony dit voer geven? Ik denk namelijk dat dat de beste oplossing is voor je pony.

En heb je hem ook al een deken opgelegd dat zal zeker ook schelen dan hoeft hij zijn energie niet te verspillen aan het warm houden van zich zelf maar kan het het gebruiken om wat dikker te worden.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:38

monsera schreef:
xjudithx schreef:

Ik heb het net even nagekeken maar je pony moet 1 kilo subli seniores priores per 100 kilo lichaamsgewicht hebben. Je moet dit 6 uur laten weken in 3 liter water. En je moet het minimaal verdelen in 4 porties. Kun je niet een keer vaker de pony dit voer geven? Ik denk namelijk dat dat de beste oplossing is voor je pony.

En heb je hem ook al een deken opgelegd dat zal zeker ook schelen dan hoeft hij zijn energie niet te verspillen aan het warm houden van zich zelf maar kan het het gebruiken om wat dikker te worden.

Ik geef al een jaar subli seniores priores en ik weet hoe je het moet geven en hoeveel, maar toch bedankt voor het meedenken. Drie keer per dag voeren gaat helaas niet. Hooi wel, maar slobber niet.
Maar mijn vraag was eigenlijk wat jullie zouden aanraden: maismeel of veulenbrok?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:46

Geen van beiden eigenlijk!!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:09

BaiNar schreef:
Geen van beiden eigenlijk!!

En waarom precies?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:35

Het geven van olie door het voer, wordt je pony daar ook dikker van?. Of heeft het een andere werking.

Mirjam

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:23

Is vet, wordt ie dus dikker van! Let wel dat het een goede hoeveelheid moet zijn voordat het aanslaat... ik geef 1 fles per 4 dagen (zonnebloemolie).

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:15

xjudithx schreef:
Hallo, ik heb jullie advies (weer) nodig.
Even een opfrisser: mijn paardje van 31 is sinds vorige winter erg mager. Krijgt 2x per dag een goede hoeveelheid subli seniores priores met 1x een scheut olie er doorheen. Verder onbeperkt hooi en het gras dat hij nog in de wei kan vinden. Meer (vaker) bijvoeren kan niet.

Nu wilde ik maismeel aan de slobber gaan toevoegen om hem wat dikker proberen te maken. Maar toen mijn zus vandaag bij de Boerenbond was, raadde de medewerker om veulenbrok bij te voeren (Pavo Podo Grow). Dit zouden we ook door de slobber kunnen doen. Het is heel eiwitrijk krachtvoer.

Nou is mijn vraag: wat heeft meer zin om dikker te worden en aan te sterken: maismeel of veulenbrok? Wat raden jullie aan?

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!!!

Ik heb inmiddels antwoord gekregen van het Pavo grooming team dat ik gemaild had. Zij raden maismeel af, geven daar uitleg bij, en leggen uit waarom veulenbrok (pavo podo grow) geschikt is voor oudere paarden. Daar heb ik wel wat aan. Als iemand geinteresseerd is dan kan ik het antwoord wel per pb versturen.