Zilfstar schreef:Silly_Woman schreef:Het is heel heftig, ik ken het gevoel maar al te goed. En soms.weet je dat de beslissing het enige is wat je kunt doen voor je paard.
Ik heb mijn paard nu sinds zijn 3e, is altijd een kluns geweest dus af en aan een wondje hier, hoofd gestoten daarHij is nu 13 jaar jong..
En een aantal keer een flink dure blessure gehad.
Nu heeft hij sinds 2019 hanetred wat met een aantal maanden zo verergerd was dat ik niet meer op hem kon rijden.
Hij stond nog steeds vrolijk bij ons op de pp met onbeperkt hooi en al zijn vriendjes. Rende een rondje (stap, draf én galop) en kwam als ik riep.
Ik heb altijd gezegd als hij nu iets heftigs krijgt ga ik niet lopen dokteren, maar is dat het einde. Hij kan bijvoorbeeld ook niet meer de trailer op, daar krijgt hij stress van de en dan gaat het hanetred been de lucht in. En in de trailer meerdere bochten om op 3 benen is geen succes recept.
Toen we 3 weken geleden bij de wei aankwamen stond hij heel erg te zweten en nog meer op 3 benen dan normaal.
Natuurlijk de dierenarts gebeld, die vermoedde een hoefzweer, maar omdat je niet aan zijn been mocht komen moest hij verdoofd worden. Met palperen compleet geen reactie![]()
Toch maar een foto laten maken en natuurlijk helemaal niets te zien.
Normaliter doe je bij een hoefzweer geen pijnstillers geven, maar omdat hij zo pijnlijk stond toch maar metacam gegeven. (Je laat een paard niet inslapen omdat er misschien een hoefzweer in zit)
Na een 10 dagen metacam moesten we stoppen, maar liep hij nog steeds niet goed. Hij stond iig niet meer zwetend/pijnlijk.
Dus na een weekje aankijken of er toch een hoefzweer door zou breken is er niets doorgekomen. Staat in sommige houdingen ongemakkelijk en kan niet meer draven.(doorstappen kan hij niet en in galop is het regelmatig op 3 benen) Zijn compenserende achterbeen wordt nu ook af en aan dikker en hij valt terug in conditie.
Dus afgelopen week de beslissing gemaakt dat het klaar is voor hem. Voor meer onderzoek zou ik naar een kliniek moeten. Buiten het feit dat dat veel geld kost kan hij dus niet meer de trailer op. En voor een paard dat sowieso niet meer gezond gaat worden vind ik het geen toegevoegde waarde hebben.
Maandagmiddag komt de dierenarts, hij krijgt in de tussentijd weer metacam (is net snoep voor hem, dus hij is zeer gelukkig als we aankomen) voor de zekerheid. En dan houd ik mij maar vast aan het feit dat hij een aantal jaren een goed leven gehad heeft bij ons.
Sterkte
Dank je! Ik kan nu nog een beetje klinisch denken, morgen wordt een ander verhaal
En NATASxBAILEY jij natuurlijk ook sterkte! Hoop dat je voor jezelf de juiste beslissing kan maken!