[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 17:05

Ik voer 18+ aan mijn haf van 27.

Ik voer het naast ruwvoer en bietenpulp, luzerne en zemelen.

Ik voer juist bewust losse componenten en geen compleet voer als seniores priores, omdat ik nu zelf de verhoudingen kan bepalen.
Heeft hij meer arbeid verricht, dan verhoog ik het aandeel 18+, terwijl de hoeveelheid bietenpulp/zemelen gelijk kan blijven.

Bij complete voeren zit je aan de door de fabrikant bedachte verhoudingen vast en moet ik alles verhogen of verlagen wanneer er meer of mimder arbeid is verricht.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:10

De 18plus kan je natuurlijk ook altijd minderen of vermeerderen ook als je daarnaast seniores priores geeft.

Maar zou sp ( of masters ) alleen genoeg zijn ivm de eiwitten, dat vraag ik me af. Of moet je dan echt iets toevoegen zoals 18plus voor meer eiwitten in het dieet ?

Marije_jiplover

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 17:18

Dat is denk ik paardafhankelijk, hoeveel behoefte aan eiwitten ze hebben.

Ik heb zelf geen ervaring met de seniores priores, omdat ik al langer af en toe bietenpulp bijvoerde. En nu zijn gebit dus slechter wordt, ik gewoon meer bietenpulp ben gaan voeren, waarbij dat dus vnl dient om dat wat hij minder opneemt aan ruwvoer te compenseren.
Krachtvoer heb ik daarbij niet hoeven wijzigen, wanneer ik zou zijn overgestapt naar de SP zou ik daarmee ook aan het rekenen moeten gaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:20

Dat ligt ook aan hoeveel het dier nog werkt etc. Dat is niet zomaar te zeggen... veel teveel eiwitten is ook niet goed dat belast de nieren weer teveel.
Als je denkt dat jouw paard wat tekort komt aan eiwitten, dan zou je ook luzerne kunnen gaan bijvoeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:22

Ik snap het. Mijn paard krijgt geen krachtvoer, wel sp en masters. Maar omdat ik een beetje twijfel of hij daarmee wel genoeg eiwitten binnen krijgt mijn vraag erover. Lucerne kan hij niet zo goed verdragen ( dikke benen) vandaar dat er dan een andere manier moet zijn om goede eiwitten toe te voegen aan het dieet. Daarom dacht ik aan 18plus.

Evelijn, ja idd teveel eiwitten is ook weer niet goed. Zucht, wel moeilijk allemaal. ik denk dat vooral de goede eiwitten zoals methionine etc van belang zijn om toe te voegen eventueel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 17:34

Dan voer je toch ook krachtvoer? SP is een combinatie van ruwvoer met krachtvoer, volgens de productspecificaties van Subli zelf?

Heb je de indruk dat je paard echt eiwit te kort komt? Treedt er spierverlies oid op?
Want je kunt ook wel heel veel beredeneren en berekenen aan voer, maar ik hanteer ook zelf altijd nog de stelling een goed voer is een voer waar je paard het goed op doet. Als je vindt dat hij het goed doet op de SP en Masters, waarom dan willen veranderen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:36

Sp is niet echt krachtvoer hoor. Zit ponybrok in, maar dat is echt super laag in energie, eiwitten etc.

Ik wil dus misschien veranderen omdat ik idd wat spierverlies zie.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:59

Mijne doet het erg goed op de 18+ van pavo. Had hem een paar dagen op 4 kilo staan. Nu op 2 kilo en dan wel geweekt en met omega olie. Verder een kilo brok erbij. Daar doet hij het goed op. Zag met een paar dagen al verschil. Hij kreeg eigenlijk teveel brok en te weinig van de muesli. Ik laat heem eerst hier op staan en kijk met een week hoe hij erbij staat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:35

Waarom gaf je dan 4 kg ervan ? Dat is wel heel erg veel ! Ik vind zelfs nu die 2 kg plus dan nog 1 kg brok wel erg veel .... :o

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:03

Omdat hij wat aan de magere kant was. 2 kilo is voor onderhoud en hij was te mager en vandaar dat hij tijdelijk op 4 heeft gestaan. Stress van de verhuizing en ik wou niet dat hij nog meer ging afvallen.

Verdeeld over 2 voerbeurten hoor. Hij mag nog steeds wel wat aankomen. De brok moet op, dus een halve per voerbeurt erbij en dan hoop ik als de zak leeg is hij ook op gewicht is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:04

Daarbij is het ook een grooooot paard

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:09

maar dan kan je toch veel beter bietenpulp of b.v. seniores priores geven en daarbij dan 18plus ? Ipv zoveel krachtvoer met nog best veel suikers. Speedibeet zit op 8% suikers en seniores priores op iets van 14% suikers en zetmeel. Dat is een behoorlijk deel lager als de 18 plus.

Hoe groot is hij dan ?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:19

Ik ben er nooit een voorstander om te switchen van voer als een paard net verhuisd is. Hij is 1.75+ en wordt regelmatig aan het werk gezet.

Onbeperkt ruwvoer en straks in de wei. De brok haal ik er straks af. De sp is naar mijn idee meer ruwvoer en dat krijgt hij voldoende. Heeft hij denk ik ook te weinig aan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:28

Ja hij heeft er een kleine week opgestaan. Puur om afvallen tegen te gaan omdat hij al wat mager was toen hij hier kwam te staan. Normaal zou ik dat ook niet zo snel doen. Hij stond op 2 kilo brok en 1 kilo 18+ Hier heb ik dat andersom aangepast.

Lastig wel hoor.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:28

Hey je reactie weg!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:39

Zwerte schreef:
Ik ga het topic nog grondig doorlezen, maar wilde toch alsvast mijn situatie hier even dumpen, wellicht heeft iemand wel een goede tip voor me.

Ik heb een fjord van 21, volledig op pensioen omdat hij kapot gewerkt is. Loopt 24/7 in paddock met schuilstal, samen met zn grote vriend. Vorig jaar is hij twee kiezen verloren en in een half jaar extreem afgevallen en spieren verloren. Zn gebit wordt sowieso 2x per jaar gecontroleerd. Hij is nu weer langzaam aan het bijtrekken, iig weer supervrolijk en verhaart nu al goed (vorig jaar niet). Dus ik denk dat ik wel aardig zn dieet te pakken heb, maar tips en aanvullingen zijn welkom want hij mag van mij wel nog sneller aankomen. Vroeger werd hij dik van lucht...

Hij krijgt onbeperkt goed hooi. Wel grof en het kost hem dus moeite, maar dit is het enige hooi waar zn maatje het goed op doet dus zolang hij het weg kan krijgen wil ik dit zeker niet aanpassen. Ik wil hem ook zo lang mogelijk hooi laten eten, dat houd de rest van de kiezen tenminste in goede staat.

Verder krijgt hij 2 x per dag een bak SP, ongeweekt een kilo per keer. Ik heb getest om nog meer te voeren, maar dan eet hij direct weer minder hooi en dat vind ik ook geen fijn idee. Op minder gaat hij weer afvallen.
Ook elke dag een kilo muesli, op dit moment nog pavo 18+ maar ik ga overschakelen op sanequi senior. Over de muesli gooi ik een lading lijnzaadolie omdat hij anders teveel schrokt en het toch weer iets extras is.

Heeft er iemand nog een tip om nog net ietsje meer erin te krijgen? Hoog qua voedingswaarde maar niet te vullend?

Ik herken jouw verhaal heb hetzelfde probleem met mijn fjord ook. Ik voer haar nu 3 scheppen geweekt pavo speedibeet en verder hooi dit gaat er goed is maar wil maandag een zak sp er bij gaan halen en er naast voeren..

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:45

Hi, Ik heb niet het hele topic door gelezen maar wel een vraag. Mijn paard van 26 heeft afgesleten kiezen en moeite met eten. Nu heb ik Subli senioren slobber gekocht maar dit hoeft ze niet. Heeft iemand een tip, idee wat de meeste paarden wel lekker vinden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 01:11

onpaard schreef:
Hi, Ik heb niet het hele topic door gelezen maar wel een vraag. Mijn paard van 26 heeft afgesleten kiezen en moeite met eten. Nu heb ik Subli senioren slobber gekocht maar dit hoeft ze niet. Heeft iemand een tip, idee wat de meeste paarden wel lekker vinden?

Je zou de Subli senioren kunnen mengen met gewone slobber of wat brok die ze lekker vind en kijken of het dan beter gaat. Vaak moeten ze ook wel wat wennen aan de structuur en de smaak.
Overigens schijnt het seniorenvoer van Masters wat beter in de smaak te vallen.

Lukt dat niet kan je nog een eigen mengsel gaan maken met grasbrok, luzernebrok en eventueel Speedibeet en dan aanvullen met een vitaminekorrel/balancer.

Compact gras van hartog is trouwens wel een fijn product om extra te geven bij de Seniores priores. Zit wat meer in de het gemiddelde hooi en doordat het erg fijn en kort is krijgen ze het vaak ook nog goed weg.

Geweekte grasbrok is ook een mooie aanvulling trouwens :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 01:14

Vraag voor de 18 plus voeders als er geschreven wordt 1 kilo is dat dan werkelijk 1 kilo voer of 1 voerschep? Ik gok dat een schep 18plus minder dan een kilo weegt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 06:51

1 voerschep is idd minder dan 1 kg bij de 18+.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:03

Ik geef een voerschep en dat is zeker minder dan een kilo. Ik denk dat het 800a900 gram is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:15

onpaard schreef:

De merrie van mijn vriendin vond het niet te vreten. Niet 'kaal', niet met biks en niet met muesli erdoor. Je zou dus nog kunnen proberen of biks/muesli/zoiets werkt, maar het is dus geen garantie.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:20

Sprak net 2 vriendinnen en die zeiden ook al dat als ze eenmaal hun neus er voor optrekken dat het moeilijk is om dat te veranderen. Ze nemen allebei een andere slobber voor senioren voor me mee om te laten proeven en hopelijk lust ze dat wel.

Een met bietenpulp erdoor, schijnt lekker zoet te zijn en dat lusten de meeste wel.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:52

Bietenpulp is ook een bestanddeel van SP, dus als je paard dat specifieke bestanddeel niet graag eet dan zal een andere slobber daar niet zoveel aan veranderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:04

Hilli schreef:
Bietenpulp is ook een bestanddeel van SP, dus als je paard dat specifieke bestanddeel niet graag eet dan zal een andere slobber daar niet zoveel aan veranderen.

Volgens mij is bietenpulp zelfs een hoofdbestanddeel, wat tevens de inweektijd verklaard.