Hiervan mogen paarden 7 à 12 kg per dag hebben aangezien ze voornamelijk water bevatten
Zie voorbeeld:
Pastis
Geplaatst: 17-01-15 18:07
Het zijn inderdaad winterwortelen, bevat vnl water. Quasi geen suikers e.d. Dierenarts had gezegd dat de wortels geen kwaad konden. De stalbaas husselt ze onder het hooi, zijn ze even zoet mee tot ze buiten mogen. 'S avonds hetzelfde als ze binnenkomen. Tegen dat het hooi en wortelen opzijn krijgen ze krachtvoer.
fransje23
Geplaatst: 17-01-15 20:36
Douraque schreef:
Voeder wortelen zit toch juist minder suiker in dan normale penen?
Volgens mij zijn het gewoon winterwortels, dezelfde die je in de winkel koopt. Maar ze bestaan inderdaad grotendeels uit water.
Vind dat je paard best veel krachtvoer krijgt, weet niet hoeveel hij in de werk staat.
ik blijf 10 kilo wortels op een dag erg veel vinden....die van mij krijgen er weleens een.
Pastis
Geplaatst: 17-01-15 21:09
@Fransje; hij werkt zo'n 3 á 4x/week. Hij heeft een tijd 2x/d 1 schep gekregen maar dan vermagert hij weer.
@ Geerke; ik heb vroeger nooit zoveel wortelen gegeven maar op zijn nieuwe stalling krijgen ze dit allemaal. Ik heb al eens aangegeven er wat minder te geven, maar dat kan enkel als ik zelf de porties klaarzet. Ik doe dat zo'n 3x/w. De andere dagen is het de stalbaas die portioneert. Ik heb het er met de da over gehad, en hij ziet er geen kwaad in.
fransje23
Geplaatst: 17-01-15 21:28
Het is zeker niet mogelijk om de basisbrok te vervangen voor een ander krachtvoer waar wat meer in zit? Misschien zou je nog iets vetrijks bij kunnen geven. Lijnzaadbrok bijvoorbeeld compenseeert door het fosforgehalte ook weer wat de calcium uit de luzerne en bietepulp. Maar een gewoon scheutje lijnzaadolie zou kunnen natuurlijk.
Mijn paard krijgt ook dagelijks witlofwortels, wel minder ongeveer 12 kilo.
Ik kan wel proberen te zorgen dat ie altikd zijn 16+mix krijgt, maar dan zit ik weer met 't probleem om zelf de porties klaar te zetten. Als ik ga krijgt hij zijn basisbrok niet, dan moet ie het met mijn emmertje doen.
MissBonny
Geplaatst: 22-01-15 14:13
Dit topic ga ik ook even volgen!
Heeft iemand hier toevallig ook een merrie van 24 jaar? Word alleen recreatief gereden, krijgt 's morgens en 's avonds een hooinet en in de middag een half hooinetje. Verder 's morgens en 's avonds een halve kilo biks, met brood/appels of wortels. Ze is alleen de laatste tijd flink ingevallen bij haar billen en rug...
Maris
Geplaatst: 22-01-15 14:46
Misschien moet je dan toch wat meer hooi gaan voeren ! Of eet ze dat niet op ?
Mijn lease paardje is 21 jaar en begint toch wat te vermageren Hij krijgt 1 kilo brok in de ochtend en 1 in de avond, over de brokken gaat mais meel.
Bietenpulp hebben ze geprobeerd maar dit liet hij wat te lang in zijn bak liggen waardoor het droger werd en hij het moeilijk door kon slikken. Hooi krijgt hij meerdere keren per dag een hooiruif vol alleen eet hij dit niet zo heel goed, laat vrij veel liggen. ze staan ook veel in de wei alleen staat hier nog niet zoveel gras, het hooi in de wei laten ze links liggen en eten ze niet van.
Hebben jullie nog tips die de eigenaren misschien kunnen proberen?
@WinBinChes... je voert dus 18+muesli en daarbij ook nog een basisbrok. Je zegt dat je wat anders wil... wat dan? Waarom wil je de basisbrok vervangen?
@Eloya... ipv bietenpulp misschien luzerne(mix). Werd de bietenpulp gemengd met de brok want alleen pulp wordt wel vaker niet zo goed gegeten. Je kan ook subli senoires priores proberen, misschien dat hij dat beter eet dan de bietenpulp. Moet wel ook geweekt worden.
fransje23
Geplaatst: 14-03-15 23:53
Ik zou het in beiden gevallen toch zoeken in de hoek van de ruwvoeders met een hogere voedingswaarde dan hooi. Gecombineerd met wat krachtvoer en eventueel een schetje olie.
Bietenpulp is zo een goed ruwvoeder en omdat het geweekt is bovendien ook goed weg te krijgen voor paarden met een wat slechter gebit. Ook luzerne is goed en evat bovendien goed verteerbare eiwitten waar een ouder paard meer behoefte aan heeft.
De bietenpulp kan je aantrekkelijker maken door het krachtvoer of slobber er doorheen te mengen.
Seniores priores of de seniorenvoer van Masters zijn ook goed opties
Hij heeft zijn kies kortgeleden gebroken en deze is ook getrokken. Kuil mag hij om die reden niet meer eten.
Ik vind de brok op een of andere manier niet passen bij hem. Ik zoek iets anders met andere energie waarden. Hij staat net hier, is wat aan de magere kant gekomen op dit dieet. Teken voor mij dat we wellicht iets moeten aanpassen. Misschien minder brokjes en meer 18+?
Dat vind ik lastig omdat ik met het oudere paard geen ervaring heb. Misschien een omega olie over het eten, daar heb ik fijne ervaring mee als extra.
de 18+ kun je ook geweekt voeren, als slobber. SP van Subli werkt erg goed, mogelijk moet je het opbouwen en het paard er aan laten wennen. Mijn paard heb ik rustig laten wennen aan de SP, uiteindelijk kreeg hij 1kilo SP smorgens en 1 kilo s avonds ( ongeweekt) + bijna onbeperkt hooi.
Maris
Geplaatst: 18-03-15 17:05
Hebben jullie nog tips mbt hooi ? mijn paard maakt proppen van zijn hooi, tenminste als het geen goed hooi is. maar wat is dan wel precies goed hooi ? Ik heb al overal pakken hooi gehaald, maar nog niets bevalt helemaal goed. Klopt het dat korter hooi gemakkelijker kauwen is ? En dan niet al te grof ?
Mijn ouwetje bij wie het gebit zo ong is opgegeven door de dierenarts en tandartsen (hij is nu 27) krijgt fijner, natter en korter voordroog of kuil wel nog weg, hoe grover en droger het hooi wordt, hoe moeilijker hij eet en hoe meer proppen ik vind. Gelukkig groeit het gras nu weer en dat gaat nog heel redelijk om weg te krijgen. Het wisselt bij hem ook echt per baal die we krijgen, hoe goed hij het ruwvoer nog opneemt.
Die van mij heeft ik grote moeite met ruwvoer. Idd hoe zachter en fijner hoe beter voor hem maar zelfs dan maakt hij proppen. Blijft toch lastig.
Morgen komt de tandarts weer voor de jaarlijkse behandeling maar erg veel kan hij niet meer doen helaas.. Er valt niet meer zo veel te vijlen zegmaar
Iranda
Geplaatst: 21-03-15 00:33
Hoi allemaal, ik hoop dat het okee is dat ik hier even binnen kom vallen... Onze 22-jarige merrie La Roche staat sinds een jaar met pensioen. Ze wordt daar goed verzorgd, maar ik maak me toch wat zorgen. Ze wordt merkbaar ouder (meer grijze haartjes, soms wat gezapiger etc). De laatste maanden is ze flink afgevallen en ze laat nog amper haar wintervacht los. Sinds een maand krijgt ze bietenpulp bij om aan te komen, naast haar gebruikelijke voer (veel voordroog en wat brok met zonnebloemolie eroverheen). Maar het lijkt niet te helpen. Ik heb zelfs het idee dat ze nog steeds wat invalt (wel minder snel). Je kunt haar ribben goed zien, ondanks haar lange vacht, haar ruggengraat ligt er een beetje bovenop, in haar flanken en achterhand is ze ook ingevallen en bottiger.
Ze lijkt zich verder goed te voelen, kijkt helder en vrolijk uit haar ogen, eet enthousiast, is levendig en als haar eten bijna op is kan ze flink katten naar de buurvrouw. Zoals altijd Kauwen gaat prima, anderhalf jaar geleden is de tandarts geweest en alles was keurig. Ik denk dat ze minder opneemt uit haar voer. Ze is ook gevoeliger geworden met haar buik, voordat ze met pensioen ging heeft ze een maagzweer gehad en vorig voorjaar ondanks heel voorzichtig opbouwen van op gras staan toch koliek.
Zijn er andere dingen die we kunnen proberen? Ik meende dat bietenpulp voor veel paarden een goede oplossing is om aan te komen. Maar dat helpt dus niet genoeg...
Maris
Geplaatst: 21-03-15 11:56
Als je de laatste 10 pagina's van dit topic doorleest kom je al een heel eind denk ik. Lucerne is ook een goede dikmaker en heeft als voordeel dat er ook (veel) goede eiwitten in zitten. Van een tekort aan eiwitten kunnen ze ook mager worden, vooral in de toplijn. Alleen zowel lucerne als bietenpulp bevatten veel calcium, dus je moet dan wel opletten op de calcium : fosfor balans ( zemelen bijvoeren b.v. ). Ipv pulp zou je ook seniores priores of masters senioren voer of senior fiber ( geloof dat het zo heet ) van hippostar kunnen geven. Deze producten bevatten veel pulp , maar ook andere bestanddelen waardoor de calcium : fosfor verhouding veel beter is. Begin dan voorzichtig aan met die slobbers en voer het op. Hoeveel droge pulp krijgt ze nu per dag ?
Maris
Geplaatst: 21-03-15 16:08
Wat ik me nog afvroeg, zijn er hier veel mensen die 18plus van Pavo voeren ? En bevalt dat goed ? Ik heb een beetje het idee dat seniores priores ( en masters ) niet genoeg eiwitten bevatten voor oudere paarden. weet iemand daar meer vanaf ? 18PLus bevat in ieder geval veel eiwitten ( 15%) en sp en masters maar iets van 11%.
Mijn ouwe van bijna 23 krijgt 18Plus... maar echt als krachtvoer bij onbeperkt hooi. Hij krijgt maar zo'n kilo tot 1 1/2 per dag (ligt beetje aan wat we doen).
Denk dat als hij ouder wordt en hij toch meer zou moeten krijgen.. dat ik dan zou kiezen voor toevoegen van senoir priores... omdat dat een compleet voer is... en dus ook deels ruwvoer kan vervangen.
Maar nu wordt hij ook nog 3-4x per week gereden en wilde ik juist de basismuesli die ik voerde vervangen door iets waar meer inzat zonder veel meer voer te moeten geven. In dat opzich is 18Plus muesli echt mooie oplossing geweest.
Ik ga het topic nog grondig doorlezen, maar wilde toch alsvast mijn situatie hier even dumpen, wellicht heeft iemand wel een goede tip voor me.
Ik heb een fjord van 21, volledig op pensioen omdat hij kapot gewerkt is. Loopt 24/7 in paddock met schuilstal, samen met zn grote vriend. Vorig jaar is hij twee kiezen verloren en in een half jaar extreem afgevallen en spieren verloren. Zn gebit wordt sowieso 2x per jaar gecontroleerd. Hij is nu weer langzaam aan het bijtrekken, iig weer supervrolijk en verhaart nu al goed (vorig jaar niet). Dus ik denk dat ik wel aardig zn dieet te pakken heb, maar tips en aanvullingen zijn welkom want hij mag van mij wel nog sneller aankomen. Vroeger werd hij dik van lucht...
Hij krijgt onbeperkt goed hooi. Wel grof en het kost hem dus moeite, maar dit is het enige hooi waar zn maatje het goed op doet dus zolang hij het weg kan krijgen wil ik dit zeker niet aanpassen. Ik wil hem ook zo lang mogelijk hooi laten eten, dat houd de rest van de kiezen tenminste in goede staat.
Verder krijgt hij 2 x per dag een bak SP, ongeweekt een kilo per keer. Ik heb getest om nog meer te voeren, maar dan eet hij direct weer minder hooi en dat vind ik ook geen fijn idee. Op minder gaat hij weer afvallen. Ook elke dag een kilo muesli, op dit moment nog pavo 18+ maar ik ga overschakelen op sanequi senior. Over de muesli gooi ik een lading lijnzaadolie omdat hij anders teveel schrokt en het toch weer iets extras is.
Heeft er iemand nog een tip om nog net ietsje meer erin te krijgen? Hoog qua voedingswaarde maar niet te vullend?