[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:36

Ik ben niet zo héél actief meer op bokt, maar heb nu toch jullie hulp nodig.

Mijn 14-jarige ruin is een kleine 2 maand geleden van stal veranderd en in die tijd toch wat vermagerd.
Mentaal zit het goed, hij wordt nog elke dag vrolijker.
Hij is niet graatmager, ribben zie je een dag wel/ een dag niet maar ik wil hem toch ietsjes voller. Nu zit ik met een paar (ahum) problemen:
- Pulp lust hij niet. Niet koud, niet warm, niet droog, niet nat. Stalhouder is ook absoluut tegen dat soort voeders vanwege zwelgevaar in de maag ed.
- Supplementen lust hij voor een maand, daarna laat hij nog liever zijn voer liggen.
- Hooi lust hij niet ... van een armpje meer voordroog krijgt hij diarree.
- Vanwege de diarree durf ik geen olie over zijn voer te (laten) doen.
- Meer energie heeft hij absoluut niet nodig, hij doet elke dag wel iets (rijden, longeren, stappen) en qua energie zit dat oké.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een soort koekje oid dat ik als beloning kan geven ... en ooit heb ik daar wel eens iets over gelezen maar de naam van het product zijn mijn hersencellen al lang kwijt.

Wie o wie kan me helpen met evt. de naam van dit product en/ of een gouden tip?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:27

Optiwolk schreef:
Ik ben niet zo héél actief meer op bokt, maar heb nu toch jullie hulp nodig.

Mijn 14-jarige ruin is een kleine 2 maand geleden van stal veranderd en in die tijd toch wat vermagerd.
Mentaal zit het goed, hij wordt nog elke dag vrolijker.
Hij is niet graatmager, ribben zie je een dag wel/ een dag niet maar ik wil hem toch ietsjes voller. Nu zit ik met een paar (ahum) problemen:
- Pulp lust hij niet. Niet koud, niet warm, niet droog, niet nat. Stalhouder is ook absoluut tegen dat soort voeders vanwege zwelgevaar in de maag ed.
- Supplementen lust hij voor een maand, daarna laat hij nog liever zijn voer liggen.
- Hooi lust hij niet ... van een armpje meer voordroog krijgt hij diarree.
- Vanwege de diarree durf ik geen olie over zijn voer te (laten) doen.
- Meer energie heeft hij absoluut niet nodig, hij doet elke dag wel iets (rijden, longeren, stappen) en qua energie zit dat oké.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een soort koekje oid dat ik als beloning kan geven ... en ooit heb ik daar wel eens iets over gelezen maar de naam van het product zijn mijn hersencellen al lang kwijt.

Wie o wie kan me helpen met evt. de naam van dit product en/ of een gouden tip?

Maar wat eet hij dan wel?met alleen een koekje en geen ruwvoer of ander voer word hij niet dikker ben ik bang :7
Stalhouder moet zich eens verdiepen in bietenpulp.Je moet het gewoon goed weken dan is er niets aan de hand.Ik heb nog nooit koliek gehad en ik voer al 25 jaar bietenpulp.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:41

Idd wel een beetje een vage vraag over een koekje. Wat voor koekje dan ? Om dikker van te worden ??

Om je paard wat dikker te laten zijn, probeer eens lucerne bij te geven of grasmix als hij hooi niet eet. Meer ruwvoer dus.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:51

Mijn moeilijke eter heeft nu al twee zakken masters weggewerkt en het gaat er nog steeds met smaak in, zonder gezeur. Hij is al behoorlijk aangekomen ondanks dat hij nu maar een half per dag krijgt. Hij is daardoor ook weer meer hooi gaan eten en het gaat gewoon echt goed met hem! Echt super! Grote nadeel vind ik wel van het voer dat het nogal kostbaar is....

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:08

Voordroog lust hij, krachtvoer, snoepjes, wortels, ...
Maar dus hooi en pulp niet.

Het was een soort koek waar een paard maar 1 per dag van mocht krijgen en oudjes die enkel op de wei stonden kregen daar hun voedingsstoffen mee binnen.
Dat is alles dat ik nog weet, het was van een forum waar ik vroeger op zat maar nu al dik drie jaar weg is ...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:16

Bedoel je niet pavo's summerfit koek? Maar daar krijg je je paard niet dikker mee... dat is echt bedoel om te voeren naast weidegang. Is juist gemaakt voor wat sobere rassen die al meer dan genoeg hebben aan gras/ruwvoer om te zorgen dat ze toch iets extra aan mineralen/vitamine krijgen.

Losse pulp is ook totaal niet lekker (en ook niet echt dikmakend)... die van mij kreeg het gemengd met 18+muesli... maar nu hij op nieuwe stal krijgt hij meer hooi en hoeft hij de pulp niet... dus nu krijgt hij alleen muesli (en dus berg hooi en wortels)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:27

pluisje88 schreef:
Mijn moeilijke eter heeft nu al twee zakken masters weggewerkt en het gaat er nog steeds met smaak in, zonder gezeur. Hij is al behoorlijk aangekomen ondanks dat hij nu maar een half per dag krijgt. Hij is daardoor ook weer meer hooi gaan eten en het gaat gewoon echt goed met hem! Echt super! Grote nadeel vind ik wel van het voer dat het nogal kostbaar is....

Wat fijn dat het zo goed gaat!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:30

Optiwolk schreef:

Het was een soort koek waar een paard maar 1 per dag van mocht krijgen en oudjes die enkel op de wei stonden kregen daar hun voedingsstoffen mee binnen.
Dat is alles dat ik nog weet, het was van een forum waar ik vroeger op zat maar nu al dik drie jaar weg is ...

Maar met zo een koekje wordt hij toch niet dikker?

Je moet dan toch denken aan meer ruwvoer. Er is buiten pulp nog wel meer te bedenken: Hartog compact gras, luzerne, luzernebrok, grasbrok, wiessencobs etc.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:38

Het lijkt dat mijn Paard en shetlander is beter bij trekken nu ik hun voer heb aangepast. Ik weet en meet nu heel secure wat ze krijgen zodat het makkelijk is als er aanpassingen moeten komen. Ik hoop ze gaan gauw een puntje omhoog in de Body condition score.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:33

Super Kvulden !

Weten jullie of seniores priores en/of masters echt een volledig voer zijn ? Ik hoor wel eens dat er niet genoeg aminozuren in zitten ??? Wie weet daar meer over ? En wat is een goed product om die aminozuren dan aan te vullen als lucerne niet mogelijk is ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:23

In principe zou de seniores en de masters een volledig voer moeten zijn. Misschien zou je voor wat extra ewit lijnzaadbrok bij kunnen geven? Heb je specieke aminozuren die je bij zou willen geven?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:43

Lijnzaad en Copra bevatten veel aminozuren..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:01

fransje23 schreef:
In principe zou de seniores en de masters een volledig voer moeten zijn. Misschien zou je voor wat extra ewit lijnzaadbrok bij kunnen geven? Heb je specieke aminozuren die je bij zou willen geven?

Van wat ik overal lees komen van lysine en methionine tekort in een paardendieet.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:10

Evelijn schreef:
Bedoel je niet pavo's summerfit koek? Maar daar krijg je je paard niet dikker mee... dat is echt bedoel om te voeren naast weidegang. Is juist gemaakt voor wat sobere rassen die al meer dan genoeg hebben aan gras/ruwvoer om te zorgen dat ze toch iets extra aan mineralen/vitamine krijgen.

Losse pulp is ook totaal niet lekker (en ook niet echt dikmakend)... die van mij kreeg het gemengd met 18+muesli... maar nu hij op nieuwe stal krijgt hij meer hooi en hoeft hij de pulp niet... dus nu krijgt hij alleen muesli (en dus berg hooi en wortels)

Kan die koek wel zijn ja!
Maar zoals ik al zei, 't was lang geleden dat ik daar iets over gelezen had. Blijkbaar de info verkeerd opgeslagen :=
Hij krijgt nu voor beloning gewoon snoepjes uit een tonnetje, zijn wortels een beter idee of heeft dit niets toe te voegen in deze situatie?

fransje23 schreef:
Optiwolk schreef:

Maar met zo een koekje wordt hij toch niet dikker?

Je moet dan toch denken aan meer ruwvoer. Er is buiten pulp nog wel meer te bedenken: Hartog compact gras, luzerne, luzernebrok, grasbrok, wiessencobs etc.

Maar zijn dat dingen die elke dag als voer gegeven moeten worden of die ik kan bijgeven als beloning?
Ik heb qua mestbeleid en kwaliteit van de piste (oa) een superstal, maar qua voer is het echt wel "dit en niets anders" soms {:)-:( Stalhouder geeft niet graag extra dingen bij. Ik ben er 6/7 dus iets dat in beloning-vorm gegeven kan worden is dan wel handig.

Bovendien kreeg mijnheer Paard van mij deze week stiekem toch een armpje voordroog bij en stond hij tegen het eind van de week met dikke benen, ondanks dat hij even hard werkt als anders -O-

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:56

Van dingen geven als beloning zal een paard niet echt dikker worden. Maar je paard is 14 jaar, dus je kan misschien beter vragen in het topic over te dunne paarden. [VS] Centraal topic voor paarden die te dun zijn
Alhoewel het advies waarschijnlijk hetzelfde zal zijn.... dus meer ruwvoer in de vorm van lucerne of grasmix bijvoorbeeld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:02

Optiwolk schreef:
fransje23 schreef:

Maar zijn dat dingen die elke dag als voer gegeven moeten worden of die ik kan bijgeven als beloning?
Ik heb qua mestbeleid en kwaliteit van de piste (oa) een superstal, maar qua voer is het echt wel "dit en niets anders" soms {:)-:( Stalhouder geeft niet graag extra dingen bij. Ik ben er 6/7 dus iets dat in beloning-vorm gegeven kan worden is dan wel handig.

Bovendien kreeg mijnheer Paard van mij deze week stiekem toch een armpje voordroog bij en stond hij tegen het eind van de week met dikke benen, ondanks dat hij even hard werkt als anders -O-

Als je wilt dat het paard aan komt in gewicht gaat het echt niet lukken met kleine beloningen.
Maar mag je wel een zelf bijvoeren? Dan geeft je hem toch een flinke bak luzerne/ grasmix of een slobber van geweekte gras- en luzernebrok als je er bent, bijvoorbeeld naar het rijden.

Het seniorenvoer voor Masters bevat van alles o.a. ook bietenpulp maar wordt vaak beter gegeten dan alleen bietenpulp. Overigens heeft je stalhouder een gek idee over bietenpulp.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:09

Maris schreef:
Van wat ik overal lees komen van lysine en methionine tekort in een paardendieet.

Oke maar is dat tekort er ook als je krachtvoer bij geeft?

Mijne krijgt op dit moment
Krachtvoer: 1/2 kg basisbrok, halve schep Pavo 18+,
Ruwvoer: halve emmer luzerne, 2 maal daags bergje hooi/kuil en wat ze nog eet aan gras overdag op het land en 's nachts stro in de box
Supplement: 50 gr Marstall force, MSM (ben ik mee begonnen tijdens haar peesblessure) en Nigella sativa ( voor gezonde luchtwegen)
Voor de lekker: 5-6 stuks witlofwortelen

Ze is mooi op gewicht, heeft genoeg energie en zit goed in haar vacht (is al aan het verharen)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:23

Fransje23, mijn paard krijgt geen krachtvoer..... wel seniores priores en masters. Maar of daar nu die aminozuren inzitten, dat vraag ik me af.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:03

[quote="fransje23"

Als je wilt dat het paard aan komt in gewicht gaat het echt niet lukken met kleine beloningen.
Maar mag je wel een zelf bijvoeren? Dan geeft je hem toch een flinke bak luzerne/ grasmix of een slobber van geweekte gras- en luzernebrok als je er bent, bijvoorbeeld naar het rijden.

Het seniorenvoer voor Masters bevat van alles o.a. ook bietenpulp maar wordt vaak beter gegeten dan alleen bietenpulp. Overigens heeft je stalhouder een gek idee over bietenpulp.[/quote]

Ik moet binnenkort even bij een ruitersportzaak zijn die Pavo verdeelt, zal dit even meenemen naar hun en kijken wat ik 'm kan bijvoeren :j

Mijn stalhouder heeft wel meer gekke ideeën ... :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:30

Maris schreef:
Fransje23, mijn paard krijgt geen krachtvoer..... wel seniores priores en masters. Maar of daar nu die aminozuren inzitten, dat vraag ik me af.

Heb je al geprobeerd het op te vragen bij de fabrikant?

Geef je ook verder geen aanvullende compleetsupplement oid?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:18

Nee, nog niet opgevraagd, geen idee ook of ze die info vrij geven. Op voervergelijk staat er in ieder geval niets over. Maar deze producten bevatten b.v. ook niet echt veel ( te weinig ) vitamine E.

En nu geen vit en min supplement idd. Ik ben een beetje de weg kwijt qua vit en min supplementen. Ik weet wel goede, maar is nu veel zink en koper b.v. juist wel goed of niet. etc etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:38

Soms worden dingen hoe meer je je er in verdiept alleen maar lastiger :D Daarbij zijn er inmiddels zoveel soorten voer en vitaminekorrels, de bomen worden steeds minder zichtbaar.

Feitelijk zou je eerst een ruwvoeronderzoek moeten laten doen en dat als leidraad gebruiken. Daarbij ook nog rekening houdend met de specifieke behoeftes van het paard.
Dat heb ik allemaal niet voor handen en dus geef ik maar van alles wat Soms bedenk ik weleens dat het ratsoen van mijn paard met meer zorg uitgezocht wordt door mij dan mijn eigen eten....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:43

Maris schreef:

Waarom dan niet een beetje krachtvoer? Is een stuk makkelijker dan tig poedertjes e.d.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:50

In een klein beetje krachtvoer zitten echt niet voldoende vit en min etc. Dan moet je weer kilo's ervan voeren, dus dat schiet niet op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:55

Maris schreef:
In een klein beetje krachtvoer zitten echt niet voldoende vit en min etc. Dan moet je weer kilo's ervan voeren, dus dat schiet niet op.

Hangt wel een beetje af van welk krachtvoer je kiest. Er zijn best soort met een relatief hoog gehalte aan vitamines.