Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Optiwolk schreef:Ik ben niet zo héél actief meer op bokt, maar heb nu toch jullie hulp nodig.
Mijn 14-jarige ruin is een kleine 2 maand geleden van stal veranderd en in die tijd toch wat vermagerd.
Mentaal zit het goed, hij wordt nog elke dag vrolijker.
Hij is niet graatmager, ribben zie je een dag wel/ een dag niet maar ik wil hem toch ietsjes voller. Nu zit ik met een paar (ahum) problemen:
- Pulp lust hij niet. Niet koud, niet warm, niet droog, niet nat. Stalhouder is ook absoluut tegen dat soort voeders vanwege zwelgevaar in de maag ed.
- Supplementen lust hij voor een maand, daarna laat hij nog liever zijn voer liggen.
- Hooi lust hij niet ... van een armpje meer voordroog krijgt hij diarree.
- Vanwege de diarree durf ik geen olie over zijn voer te (laten) doen.
- Meer energie heeft hij absoluut niet nodig, hij doet elke dag wel iets (rijden, longeren, stappen) en qua energie zit dat oké.
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een soort koekje oid dat ik als beloning kan geven ... en ooit heb ik daar wel eens iets over gelezen maar de naam van het product zijn mijn hersencellen al lang kwijt.
Wie o wie kan me helpen met evt. de naam van dit product en/ of een gouden tip?
pluisje88 schreef:Mijn moeilijke eter heeft nu al twee zakken masters weggewerkt en het gaat er nog steeds met smaak in, zonder gezeur. Hij is al behoorlijk aangekomen ondanks dat hij nu maar een half per dag krijgt. Hij is daardoor ook weer meer hooi gaan eten en het gaat gewoon echt goed met hem! Echt super! Grote nadeel vind ik wel van het voer dat het nogal kostbaar is....
Optiwolk schreef:Voordroog lust hij, krachtvoer, snoepjes, wortels, ...
Maar dus hooi en pulp niet.
Het was een soort koek waar een paard maar 1 per dag van mocht krijgen en oudjes die enkel op de wei stonden kregen daar hun voedingsstoffen mee binnen.
Dat is alles dat ik nog weet, het was van een forum waar ik vroeger op zat maar nu al dik drie jaar weg is ...
Evelijn schreef:Bedoel je niet pavo's summerfit koek? Maar daar krijg je je paard niet dikker mee... dat is echt bedoel om te voeren naast weidegang. Is juist gemaakt voor wat sobere rassen die al meer dan genoeg hebben aan gras/ruwvoer om te zorgen dat ze toch iets extra aan mineralen/vitamine krijgen.
Losse pulp is ook totaal niet lekker (en ook niet echt dikmakend)... die van mij kreeg het gemengd met 18+muesli... maar nu hij op nieuwe stal krijgt hij meer hooi en hoeft hij de pulp niet... dus nu krijgt hij alleen muesli (en dus berg hooi en wortels)
fransje23 schreef:Optiwolk schreef:Voordroog lust hij, krachtvoer, snoepjes, wortels, ...
Maar dus hooi en pulp niet.
Het was een soort koek waar een paard maar 1 per dag van mocht krijgen en oudjes die enkel op de wei stonden kregen daar hun voedingsstoffen mee binnen.
Dat is alles dat ik nog weet, het was van een forum waar ik vroeger op zat maar nu al dik drie jaar weg is ...
Maar met zo een koekje wordt hij toch niet dikker?
Je moet dan toch denken aan meer ruwvoer. Er is buiten pulp nog wel meer te bedenken: Hartog compact gras, luzerne, luzernebrok, grasbrok, wiessencobs etc.
Optiwolk schreef:fransje23 schreef:Je moet dan toch denken aan meer ruwvoer. Er is buiten pulp nog wel meer te bedenken: Hartog compact gras, luzerne, luzernebrok, grasbrok, wiessencobs etc.
Maar zijn dat dingen die elke dag als voer gegeven moeten worden of die ik kan bijgeven als beloning?
Ik heb qua mestbeleid en kwaliteit van de piste (oa) een superstal, maar qua voer is het echt wel "dit en niets anders" somsStalhouder geeft niet graag extra dingen bij. Ik ben er 6/7 dus iets dat in beloning-vorm gegeven kan worden is dan wel handig.
Bovendien kreeg mijnheer Paard van mij deze week stiekem toch een armpje voordroog bij en stond hij tegen het eind van de week met dikke benen, ondanks dat hij even hard werkt als anders
Maris schreef:Van wat ik overal lees komen van lysine en methionine tekort in een paardendieet.