[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:48

Pinacolada schreef:
Mais lijnzaadbrok is kant en klaar, is ban het merk horsefood zo uit mijn hoofd.

Mais is niet geschikt voor paarden met IR of PPID ! Veel te veel koolhydraten erin.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:18

Maris schreef:
Lucerne bij bietenpulp is misschien niet zo handig ivm de calcium : fosfor verhouding idd. beide producten bevatten veel calcium.

Dat klopt maar hoe erg die verhoudingen meetellen hangt ook af van de hoeveelheden die je geeft. Je kan de verhouding corrigeren met graan zoals inderdaad zemelen. Ik zelf geef lijnzaadbrok, 100% lijnzaad, om het te compenseren maar weet niet hoeveel koolhdraten daar in zit.

Mais/lijnzaadbrok, van Horsefood bevat 57,5% suiker en zetmeel en is daardoor zeker niet geschikt voor PPID paarden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:15

Hallo,

Ik werd net getipt met dit topic. Ik heb al het een en ander gelezen, maar 106 pagina's haha

Ik heb een kwpn-er van bijna 21 en een shet van bijna 27 jaar. Ze stonden eigenlijk beiden op volledig hooi en in de zomer een paar uurtjes grasland. En als ik had gereden dan gaf ik wat basisbrok. Ik rijd alleen recreatief. Nu zijn ze dit jaar erg afgevallen allebei. Ik wijdt het op dit moment aan de kwaliteit van het hooi. Omdat ze toch allebei in eens af zijn gevallen. Ik ben dus gaan bij voeren. En ze lijken nu weer aan te komen. De shet wat langzamer als de Kwpn-er. Ik heb mijn paarden nog nooit zoveel hoeven voeren. Samen op een dag 5 scheppen pulp, 2 scheppen mais en 2 scheppen basis brok en Fribra 2 of 3 handen En dan nog 3 kruiwagens hooi. Nu het lijkt dat ze er van aan komen moet het misschien weer is terug genomen worden om ze niet te laten doorschieten. Maar omdat ze ook ouder zijn dacht ik dat ik ook misschien wel over moet naar een senioren brok. Wat is jullie advies.

Eerder kregen ze onbeperkt hooi zonder iets. Af en toe basisbrok. Ik deed 4 weken met een grote rondebaal. Ze werden toen erg dik. En ben toen 3x op een dag het hooi gaan voeren. Daar deed ik dan ook 4 weken met een baal. (eigenlijk kregen ze meer hooi, omdat er minder verloren ging) Dat leek goed te gaan en de paarden kregen een beter gewicht. Daarna kreeg ik hooi van een ander jaar en begonnen ze dus af te vallen. En ben ik dus bij gaan voeren. Dat valt wel een beetje tegen heb nu 100euro per maand meer kosten aan voer. Hebben jullie een betere verklaring dan dat het aan de snede van het hooi ligt en misschien aan het ouder worden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:43

Vertering zal wat minder worden en daardoor wordt het voer minder goed benut en moet je meer voeren. Zelfde geldt voor de stofwisseling.
Kan ook komen door minder goed kunnen kauwen, door problemen met het gebit.

Vraag je advies over wat je zou kunnen voeren ? Of heb je het idee dat je dat nu al goed aan het doen bent ? In ieder geval altijd proberen eerst meer of beter ruwvoer te geven. Als dat niet voldoende helpt kan je nog aan andere dingen zoals idd pulp of seniores priores gaan denken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:43

Heb je al wel een getest op cushing? Dat kan verklaren waarom ze moeilijk op gewicht zijn te houden?

En inderdaad wat Maris zegt

kvulden

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:55

Ik heb niet het idee dat het iets als Cushing zou zijn. Omdat het bij allebei het zelfde is en dat zou ik een beetje vreemd vinden.
De paarden komen nu wel weer aan. Maar ben dus wel een beetje opzoek naar een goede balans. Ik wil ook niet dat ze straks weer doorschieten naar te dik. Dus nu ze weer wat aanzetten moet ik dit dan nog zo volhouden of moet ik nu zoeken naar een goede basis. en is het zo wie zo beter om op een Senioren voeding te gaan. Zo wie zo krijgen ze binnenkort een bezoekje van de tandarts. ;-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:10

Je kan die pulp of seniores priores toch gewoon als basis gebruiken ? En dan wat minder ervan gaan voeren als ze goed op gewicht zijn. Bij alleen pulp en hooi wel nog extra vit en min bijgeven. In seniores priores zitten als vit en min toegevoegd.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:56

Weet je zo wat de seniores priores kost. Ik heb net geïnformeerd bij mijn voerbedrijf en daar kost een seniorenbrok 16, 60 is dat een normale prijs? Is toch 2x zoveel als een basisbrok.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:59

kvulden schreef:
Weet je zo wat de seniores priores kost. Ik heb net geïnformeerd bij mijn voerbedrijf en daar kost een seniorenbrok 16, 60 is dat een normale prijs? Is toch 2x zoveel als een basisbrok.

De seniores priores van Subli is erg goedkoop, rond de 8 euro per 20 kg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:00

Seniores priores is een slobber ( met oa pulp ) die dient als ruwvoervervanger. Kost iets van 9,30 per 20 kilo.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:13

Kijk dat zijn andere prijzen. En hoeveel zou je een paard daar van voeren per dag? Als richtlijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:15

Enkel om een paard wat dikker te maken ? 1 kg (droge ) seniores priores per dag ofzo, wel langzaam opbouwen. Maar je geeft je paard al pulp toch ? Seniores priores is wat vergelijkbaar met pulp, alleen is de verhouding calcium : fosfor er in recht getrokken en zitten er vit en min in.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:16

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:24

Dank jullie wel. Ik voer inderdaad al pulp. 4 volle scheppen per dag. Gewelt uiteraard.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:12

Jammer genoeg is mijn andere topic gesloten in een andere rubriek. Kreeg daar fijne antwoorden en veel reacties.

Nu zei iemand daar bijvoorbeeld ook. Dat een strak wormkuur schema erg belangrijks is bij oude paarden. Nu ben ik eigenlijk wel tegen het preventief geven van een wormkuur. Ik controleer de uitwerpselen regelmatig. Had zelf nu wel zoiets van misschien toch even een keertje voor de zekerheid. Hoe denken jullie erover?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:16

Alleen mestonderzoek is onvoldoende. Mijn dierenarts raadt daarom aan om in elk geval elk najaar te ontwormen, ook met iets tegen bloedworm. Verder is,het raadzaam om de kuddesamenstelling zo min mogelijk te wijzigen en mest uit het land te halen. Dat verlaagt in elk geval de besmettingskans.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:02

Mijn kwpn-er en de shetlander staan samen. Er staan geen anderen bij. Ik mest elke dag alles uit. Stal, paddock en paardenbak.

Ze zijn nog niet op het 'ideale' gewicht. Maar wanneer zijn ze dat? Bij mijn kwpn-er zie je altijd de ribben. Ook als ze naar mijn mening dik is. Maar waar letten jullie op. De ene keer komt er iemand die zegt te mager. De ander zegt: goed. En dan als je denk ze zijn goed. Vindt iemand ze weer te dik. Ik kijk meestal naar de billen en voel de manenkam.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:04

kvulden schreef:
Mijn kwpn-er en de shetlander staan samen. Er staan geen anderen bij. Ik mest elke dag alles uit. Stal, paddock en paardenbak.

Ze zijn nog niet op het 'ideale' gewicht. Maar wanneer zijn ze dat? Boj mijn kwpn-er zie he altijd de ribben. Ook als ze naar mijn mening dik is. Maar waar letten jullie op. De ene keer komt er iemand die zegt te mager. De ander zegt: goed. En dan als je denk se zijn goed. Vindt iemand ze weer te dik. Ik kijk meestal naar de billen en voel de manenkam.

ik hou mijn eigen gevoel aan. Denk dat mensen toch een eigen ideaal hebben mbt het gewicht van een paard..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:05

Om de conditie te bepalen zou je eens kunnen kijken naar de Body condition score,uitleg hier op de website van PAVO . Dat is een wereldwijde gebruikte methode om een beeld te krijgen of een paard op gewicht is.

Ontwormen doe ik nu standaard 2 keer per jaar. Mijn paard staat ik een kudde met een enigszins wisseldende samenstelling en de mest wordt niet verwijderd van het land waardoor de kans op besmetting groter is. Daarbij is het sowieso aan te raden om 1 maal per jaar in het najaar (na de eerste nachtvorst) een uitgebreide kuur te doen aangezien horzellarven niet uit een mestonderzoek naar voren komen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:24

Dank je voor de info. Jammer dat het filmpje over een wat te zwaar paard gaat, maar misschien vind ik meer op youtube ;-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:24

twee x per jaar ontwormen is echt niet genoeg,zeker niet als de mest blijft liggen :7

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:49

Als je een kuur geeft hoe schat je dan wat het gewicht is? En hoeveel je dus moet geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:18

kvulden schreef:
Dank je voor de info. Jammer dat het filmpje over een wat te zwaar paard gaat, maar misschien vind ik meer op youtube ;-)

Was even als voorbeeld er is zeker meer materiaal te vinden :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:59

kvulden schreef:
Als je een kuur geeft hoe schat je dan wat het gewicht is? En hoeveel je dus moet geven.

Je paard een keer laten wegen is het meest nauwkeurif en anders schatten aan de hand van een weeglint of m.b.v. een meetlint en een formule om uit lengte en omtrek een gewicht te berekenen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:10

Ik kom met de berekening voor mijn kwpn van 1, 63 op 521 kilo uit.