Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nessinator

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:41

De onze waren toch wat van slag, maar dat was na een goede rolbeurt ook weer verwerkt :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:43

zelfs de uil in de binnenbak was er weer gisteravond, dus die heeft het ook overleefd

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:48

Moontje weer geschoren :)
Afbeelding
En ik had mijn hoofd-scheer-krukje laten staan. Niet slim met moon :')
Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:52

Ging dat goed met dat krukje haha?
De mijne heeft oud en nieuw makkelijk overleefd. Daarentegen rijd ik nog een jonkie die zeker twee weken compleet van de leg was. Tot niet/slecht meer eten aan toe.. die is er zeker 50 kilo van afgevallen als het niet meer is.

Mijn oudje was van de week wel zielig. Zijn aller beste maatje was ineens verkocht. Die twee waren altijd bij elkaar. Hij was echt even een paar dagen van de leg. Op hem wachten bij het hek en een beetje gespannen..
Gelukkig heeft die inmiddels al aansluiting bij de merrie van de kudde gevonden. Heel blij mee! Ben blij dat ik hem met zn oude vriend uit de vorige groep heb gehaald want daar was die nu als boksbal gebruikt denk ik. En in deze kudde werd die gelukkig goed opgevangen :)
Nu alleen hopen dat die in het voorjaar niet té lief voor die merrie wordt. Weet van die merrie dat ze aardig hengstig kan zijn en de mijne is lang hengst geweest dus die weet van de bloemetjes en de bijtjes zegmaar :+

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:45

Mijn oudje heeft nog steeds de tijd van haar leven, en wil nog niks van pensioen weten. Ze wordt dit jaar 25 én ze gaat haar endurance-debuut maken! Gisteren op pad geweest, en ze is voor het eerst in 7 jaar op vreemd terrein het bos in geweest, ze had de tijd van haar leven!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:13

Leuk vooruitzicht Nessinator!

Oh Queelens, wat jammer dat zijn maatje ineens weg was. Gelukkig heeft ie alweer een nieuw groepje vriendjes!

Ik heb dinsdag mijn eerste dressuurles gehad op het Ijslanderoudje. En dat ging heel goed! Ik moest hem even aan zijn vet zitten, want liever lui dan moe. Maar toen we op dreef waren gingen we al een trein. Zó fijn! Zaterdag nog eens zonder instructie aan de gang...

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:24

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:02

Afbeelding
Dit was mijn begroeting gisteravond :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:32

Ahh schattig <3

Hier alles stabiel met mijn oudje, had er vd week een andere smid bij en die zei: is ze wel hoefbevangen geweest, witte lijn is niet verbreed en ook op de röntgenfoto’s ziet hij maar een minimale kanteling.
Dus vertelde het verhaal dat ze pas accuut kreupel werd nadat ze toen een set nieuwe ijzers eronder had gekregen, en dat met de laatste keer rijden ik redelijk veel van haar had gevraagd, ze licht onregelmatig in de draf liep en toen ik uit de bak ging iets door haar benen zakte.

Hij denkt dat ze i.p.v. hoefbevangen wel eens spierbevangen heeft kunnen zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:43

Oh Romy dat moet heftig zijn om te horen!

Hier revalideren we (echt niet zo) rustig verder van haar knieband blessure. Afgelopen zondag was ze echt heel stout, steigeren, galop op de plek, piaffe, passage, slaan naar mijn been. We mogen 10x 2 minuten draven. Dat gaat 2 keer goed en na die 2x denkt ze: klaar mee, zat van: snellerrrr!
Dus dan begint ze bijvoorbeeld te briesen, trekt de teugels uit mijn handen en gaat in galop. Als ik haar dan tegen hou, dan hebben we galop op de plek. Dus dan maar stil zetten, dan is ze helemaal opgefokt. Dus ik zuchten en uitademen, diep zitten, zennnnn en proberen weg te stappen: hoppa passage.
Of ik zet (ZOMAAR INEEEEENS!!) een volte in (want hoera dat mag ook weer!) en dan wil ik wel dat ze nog een beetje doet alsof we ooit een niveau hebben gehad, dus wel graag beetje buigen enzo. Maar dan komt ze mijn binnenbeen of buitenteugel tegen en dan is ze woest, slaan met hoofd en stuiteren.
Verder zeg ik ongeveer elke seconde “hoooo braaf”. Maar is helemaal niet braaaaaf. Ze wil dus vooral heel graag veel sneller en vindt dit trage zonder oefeningen geen snars aan. Ik overigens ook niet en inmiddels wordt het wel een beetje spannend en zenuwslopend, ik wil ook niet dat ze haar blessure terug krijgt natuurlijk.

Ik ben uiteraard heel blij dat ze zich goed voelt en meer wil doen (lees: gewoon doet of ik nu wil of niet), maar het is nog wel kwetsbaar. Al is dit gedrag mij meer dan bekend en dus voor haar in ieder geval niet afwijkend tov voor de blessure.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:01

Lange tijd geleden dat ik hier een berichtje heb geplaatst, maar heb nu even wat tips nodig :)

Casper, oudje van 28, begint wat slechter te eten. Gras / hooi gaat prima maar hij is gewoon kieskeurig (mede door de medicatie voor Cushing). Het enige kwa 'krachtvoer' wat hij nu nog eet zijn de basis brokjes. Glucosamine poeder eet hij netjes omheen, Duivelsklauw gaat er gelukkig nog wel in. Maar aan die Basisbrok heeft hij nooit voldoende natuurlijk.
Pavo 18+ musli, Pavo care4life, simpele slobbermash heeft ie nooit iets van moeten hebben.
Fiberbeet nu helaas ook niet meer. Balen want die helpt wat om de spiermassa te behouden. Heeft nu 3 weken niet meer op en hij is echt ontzettend ingevallen aan de bovenlijn en z'n billen.

Heeft iemand nog tips welk voer ik kan proberen? Hij heeft zowel droog als nat voer goed gegeten en daarna weer laten staan, dus ik wil beide wel opnieuw proberen.
Iets speciaal voor oudere paarden of iets wat ze helpt mooi rond te blijven, maar zonder een bonk energie er in of een hoog suiker/ zetmeel gehalte.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:06

En de seniores priores?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:16

Mijn Tweet begint nu toch langzaamaan zichtbaar wat ouder te worden.

Net niet meer helemaal lekker vlot in de beweging, al een poosje niet.
Te minimaal om er een dierenarts bij te halen.
Hij is vrolijk, eet goed, ziet er prima uit en knettert met vlagen nog door de wei.

Maar als je hem op de cirkel ziet draven, dan is hij net niet meer lekker zuiver voor.
Ietsje kort, ietsje knikken soms.
(Tot de staart erop gaat en hij gaat lopen sjouwen, dan loopt hij erdoorheen)

Gisteren was de hoefsmid er, en staleigenaresse die hem heel goed kent ook.

We zijn het er met zijn drieën over eens dat een dierenarts nauwelijks nut heeft. Wel veel kosten, maar qua beleid veranderen we toch niets.

Die dierenarts ziet ook een paard van 26 dat er super uitziet vrolijk is, alert, blij, maar niet meer als een jonge god loopt.

Pijnstilling lijkt volkomen overtrokken nu nog, hij is verder echt súper namelijk.
Allerlei grote onderzoeken heeft eigenlijk ook geen toegevoegde waarde.

Hij begint gewoon een beetje oud mannetje te worden.
Waarschijnlijk wat stijf, wat artrose her en der. Een wat dikke koker, al driekwart jaar. (Dat is bij de enting in augustus wel even besproken met dierenarts overigens, die zei beetje leeftijdoedeem niet aan gaan lopen prutsen, alleen in de gaten houden)

Wel lekker dat zowel smid als ik als staleigenaresse (die hem veel vaker ziet dan ik) op 1 lijn zitten.

Ach, een paard van 26 dat ooit geïmporteerd geweest moet zijn, jaren verkloot gereden is geweest op een manege en sinds 11 jaar van mij.

Ik denk dat we niet mogen klagen met hoe goed hij het überhaupt nog doet momenteel.

Kennen jullie dat?
Dat je ze heel langzaamaan toch wat ouder ziet worden, en daar dan ook maar in berust?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:35

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:45

Sanet, ja heftig niet maar ik denk echt dat ik gek wordt, iedereen zegt weer wat anders, wat is waar en wat niet.
Probeer maar zoveel mogelijk mijn gevoel te volgen, ken haar gelukkig al zo lang dat ik kleine dingen wel opmerk of ze goed in haar vel zit of niet.
Maar lastig he een paard wat herstellende is en meer wil dan mag ;)
Al vind ik het stiekem toch wel leuk als er nog een sterk karakter in zit.

Casperzazoe, helaas geen tips voor je, lastige situatie.
Inderdaad misschien seniores priores? Meestal willen ze dat wel graag eten.

Femke, lastig is dat he.
Kans is natuurlijk aanwezig dat hij wat artrose of iets heeft, helemaal als het wat kouder is kunnen ze daar net wat slechter van gaan lopen.
Geef je iets bij voor soepele gewrichten?

Ik las ook laatst dat kurkuma heel goed schijnt te zijn voor verschillende dingen, waaronder spieren, gewrichten, ontstekingen etc.

Wil zelf dus wel kurkuma gaan bestellen en eens kijken of dat effect heeft, op stal hier zijn er een aantal die het ook voeren en enthousiast zijn.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:19

@femke, herkenbaar hoor!
Nog een blije oma hier, maar met opstartproblemen.

@Romy, ook wel heftig zeg!

@Nobel, beste mok inderdaad.

@Casper, misschien indd senior priores? Niet geschoten is altijd mis.

Afbeelding

Afbeelding

Na het spelen in de bak, lekker een rondje wandelen :).
Merk aan alles dat ze gewoon nog blij is, zo fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:43

Fijn zo blij :D

Moet ook echt weer nodig foto’s van de mijne maken, kijken of ik morgen fit genoeg ben, laatste tijd niet zo helaas.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:45

Ah balen Romy! Beterschap :(:).

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:54

Oh vergeten erbij te zetten. Senior priores hoeft ie ook niet meer :x

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:15

Een andere slobber uitproberen? Die van mij is ook kieskeurig in zijn slobber :P
Heb geloof ik altijd van Subli. Daarmee krijg ik het ook voor elkaar om gelatinaat erdoor te mengen :)
En hij smult het op, is zijn lievelingskorsje.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:46

Als ze slobber slechter eten terwijl ze eerst wel goed aten, wil het nog wel eens werken om met warm water te doen in plaats van koud water. Dan lusten ze het vaak ineens weer wel. Bij de Seniores deed ik dan uiteraard eerst gewoon weken met gewoon kraanwater en dan net voor het voeren nog even warm water er doorheen roeren. Maakt de smaak blijkbaar anders.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:44

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:32

Casper.... ik geef Chico de veulen/merriebrok van stal. De eiwitten die erin zitten helpen net wat meer met de spieropbouw dan gewone brokjes. Chico is ook een zeurpiet met voer , hij krijgt van mij zelf Havens slobber, andere blieft meneer niet.

Ik had een zak Havens lucerne gekocht.... moet ie niet.... en de Hay Chunks, leuk voor 1 keer ja... pffff

Femke Tweety.... hier hetzelfde, buiten Sidewinder Syndrome wat hem erg veel energie kost merk ik ook dat Chico echt een oud mannetje wordt.
Waar hij in 2018 nog een hele bucket-list met me afwerkte en heel erg fit was is hij nu wel erg rustig aan het worden. Wel blij en af en toe een hysterische bui, maar veel rustiger

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:55

Nap heeft nu 6 weken een nieuwe vriend sinds Iwan is ingeslapen.Het gaat super tussen hem en Max de haflinger.Een leuk dier,humor en luisterd goed.Wel na 1 dag al de baas,maar Nap heeft daar geen probleem mee.Geen foto omdat Max niet van ons is maar in pension staat.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:25

Casperazozoe; inmiddels al wat gevonden wat ‘ie eet?
Hier net goed nieuws van de dierenarts!
Ik had woensdag een buisje bloed af laten nemen om ppid te testen en hij zit dik onder de grenswaarde.
Had het voor de zekerheid laten doen omdat ik hem een aantal jaren terug in oktober had laten testen (dan is het gratis) gratis tip voor jullie: nooit rondom die periode laten testen want dan zijn de waardes onbetrouwbaar
Toen kwam er dus uit dat die van mij cushing had, ik dat beest op prascend gezet, later wegens omstandigheden hem van prascend afgehaald. Na een tiid weer laten testen, bleek die gewoon gezond te zijn. Nu na 1-2 jaar ter check weer gedaan en hij zit weer dik onder de grenswaarde en gewoon gezond. Dus ik hoef me voorlopig niet druk te maken om cushing :D