[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samy24

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:19

Danku Geerke! :D

Ben blij dat ik ze eindelijk zo gekregen heb,ze maakt dit jaar ook een berenvacht aan :D

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:11

Ik breek even in in dit topic, want ik heb een vraag voor een stalgenoot van mij. Ze heeft een engels volbloed ruin van 24 die geniet van een actief pensioen.
Nu merken we dat hij heel erg inval en we willen hem seniores priores gaan bijvoeren om hem wat beter op gewicht te houden. Alleen het probleem is dat hij een heel erg moeilijke eter is en dat we bang zijn een hele zak te kopen en deze na 1 schep weer weg te moeten gooien omdat hij het niet eet.
Bij Subli heb ik geprobeerd een proefzakje op te vragen via de website, maar nu al 3 weken geleden en nog steeds geen reactie van ze gehad. Nu wil ik aan jullie vragen of jullie weten waar je een proefverpakking kan krijgen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:13

Ik denk niet dat er proefverpakkingen van zijn.... Maar een zak kost gelukkig niet heel veel geld ( iets meer als 9 euro ) en je kan de seniores priores in het begin altijd lekkerder maken ( als dat nodig is ) door en krachtvoer of slobber op basis van granen door heen te mengen. Dus gewoon proberen !

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:07

Ik weet niet waar je woont brighteyes? Mocht het in de buurt van breda of den bosch zijn kun je bij mij gratis een halve zak sp krijgen want die van mij lust het niet!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:44

@lilytjuh dank voor het aanbod, maar ik woon in Amsterdam, dus dan verrij ik meer aan benzine dan een zak kost.

@Maris een zak is idd niet heel duur, maar ik vind het zo zonde om de hele zak na 1 schep weg te gooien en baal gewoon heel erg van het niet reageren van Subli op een contactformulier via de website.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:56

Misschien kun je nog ergens de proefverpakkingsemmer van de PAVO 18+ kopen. Daarin zit ook een zakje speedibeet en dan kun je kijken hoe het paaard uberhaupt reageert op bietenpulp. Da is toch een van de hoofdbestanddelen uit de Seniores.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:27

fransje23 schreef:
Misschien kun je nog ergens de proefverpakkingsemmer van de PAVO 18+ kopen. Daarin zit ook een zakje speedibeet en dan kun je kijken hoe het paaard uberhaupt reageert op bietenpulp. Da is toch een van de hoofdbestanddelen uit de Seniores.

Zit wel veel verschil in vind ik. Mijn paard vindt "gewoon" bietenpulp en speedibeet niet echt lekker. Daarna Seniores priores geprobeerd en dat eet ie super goed!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:51

Die van mij krijgt sinds kort de masters senior. de subli vond hij niet te vreten en ook pulp en lucerne eet hij niet. De masters slobber gaat er echt in als zoete koek. Helaas wel duur maar ben super blij dat ik wat gevonden heb wat hij graag eet

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:46

Op de gok toch maar een zak gehaald, hij is het komen halen en heeft bijna de emmer er bij op gegeten :D Nu hopen dat het hem ook weer wat gaat laten aanzetten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:47

brighteyes85 schreef:
Op de gok toch maar een zak gehaald, hij is het komen halen en heeft bijna de emmer er bij op gegeten :D Nu hopen dat het hem ook weer wat gaat laten aanzetten.

Fijn dat hij het zo lekker vindt ! Niet gelijk mega veel ervan voeren he, gewoon rustig aan opbouwen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:43

Ja we doen rustig aan, hij krijgt nu 5 handjes en dan flink water erbij. Dan laten we het staan en dan geven we het pas. En dat bouwen we steeds verder uit. Ik merk wel al dat zijn mest er beter van wordt. Nu hopen dat hij er ook weer wat van bij komt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:10

Subli SP moet wel 4 uur staan he.. het blijft erg lang uitzetten is mijn ervaring

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:39

pluisje88 schreef:
Subli SP moet wel 4 uur staan he.. het blijft erg lang uitzetten is mijn ervaring

Met heet of warm water heeft het veel minder tijd nodig om te wellen dan die 4 uur. Je kan het altijd controleren door te voelen of er nog harde stukjes in de sp zitten. Zitten die er nog in, dan moet je nog langer laten wellen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:58

Maris schreef:
pluisje88 schreef:

Met heet of warm water heeft het veel minder tijd nodig om te wellen dan die 4 uur. Je kan het altijd controleren door te voelen of er nog harde stukjes in de sp zitten. Zitten die er nog in, dan moet je nog langer laten wellen.

Zoals jij zegt Maris doe ik het klaarmaken, we maken het aan met kokend water en dan even roeren om de zoveel tijd om te kijken of er nog stukjes in zitten en anders nog even laten staan of een beetje warm water erbij en weer omroeren als er voor ons gevoel te weinig water in zit.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:41

Mijn ervaring is dat zelfs dan het best lang duurt. Heb meer dan een jaar sp gevoerd. Het dikt nog behoorlijk na na een hele tijd. Maar als je wacht tot het dik is dan moet het goed komen lijkt me..

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:15

Ik deed die ook met kokend water maar dan nog liet ik m lang staan hoor! Kwam zelfs met goes roeren en wat extra water nog weleens wat hardere stukjes tegen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:20

Bij mij stond het altijd een hele dag, 's ochtends klaarmaken voor 's avonds en dan 's avonds klaarmaken voor de volgende ochtend. Het was dan altijd lekker dik en dan weet je ook zeker dat er niks mis kan gaan. Heb al veel vervelende verhalen gehoord van 'ontplofde' magen doordat de slobber daar nog twee keer uitzette, dat wil je ook echt niet hebben :(:)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:46

Ik heb hier een vraagje, mijn pony is nu 19 en verhuist over een paar weken (terug naar mij).
Ze is erg mager en ik vraag me dus af wat ik haar het beste zou geven.
Ze heeft daarnaast ook cushing en is heel gevoelig voor suiker (hoefbevangenheid), ik had al gedacht aan bietenpulp, maar dat zou ik nog willen aanvullen met andere dingen.
Heeft er iemand een idee?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:41

Ik geef sinds 2 weken mais lijnzaadbrok en begin het te zien!

Maar heb geen idee of dat geschikt is voor cushing paarden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:51

Oliiviia schreef:
Ik heb hier een vraagje, mijn pony is nu 19 en verhuist over een paar weken (terug naar mij).
Ze is erg mager en ik vraag me dus af wat ik haar het beste zou geven.
Ze heeft daarnaast ook cushing en is heel gevoelig voor suiker (hoefbevangenheid), ik had al gedacht aan bietenpulp, maar dat zou ik nog willen aanvullen met andere dingen.
Heeft er iemand een idee?

Er is een speciaal topic voor paarden met Cushing en daar zitten een aantal mensen met echt veel kennis ook qua voeding :j

Belangrijk is in ieder geval zo min mogelijk koolhydraten te voeren. Bietenpulp zoals speedibeet is een goed idee mogelik gecombineerd met luzerne of een complete seniorenslobber zoals seniores priores, of van Masters. Equifyt zupa schijnt ook goed te kunnen werken.

Een goede muesli is misschien de Pavo 18+ ? Daar zit volgens sommige nog een te hoog gehalte aan koolhydraten maar toch schijnt het wel goed te gaan bij Cushing paarden. Andere alternatieven voor een muesli zijn Marstall Vito of Faser light.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:55

18+ zal dan te hoog zijn in suiker en zetmeel, sp misschien ook. Maar fiber force van Cavalor is wel een goed alternatief. Is een muesli zonder granen ( net zoals vito volgens mij ). Grasbrok is vaak ook niet hoog in suiker en zetmeel.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:08

Ik heb eens rondgekeken en idd de Cavalor Fiber Force lijkt me wel wat of Cavalor Sensitive (ook makkelijk verkrijgbaar hier).
Maar zou dat oke zijn in combinatie met bietenpulp?

En bedankt fransje23, daar zal ik ook even rondvragen :D
Ik zal ook eens kijken naar luzerne, is dat een goede combi met bietenpulp? (ik had ergens gelezen dat zemelen-bietenpulp een goede combi is)

@Pinacolada: Is dat een kant en klaar voeder of heb je dat zelf samengesteld?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:18

Lucerne bij bietenpulp is misschien niet zo handig ivm de calcium : fosfor verhouding idd. beide producten bevatten veel calcium.
Volgens mij bevat cavalor sensitive weer aardig wat meer suikers en zetmeel als fiber force.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:19

Luzerne en bietenpulp zijn dezelfde kant op scheef voor wat betreft de Ca:P-verhouding. Daarom geef je zemelen bij bietenpulp, daar is die verhouding andersom scheef.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:47

Mais lijnzaadbrok is kant en klaar, is ban het merk horsefood zo uit mijn hoofd.