[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:54

Pinacolada schreef:
ja daar worden ze dikker van? naast bix of als vervanging van bix?

Wat voor merk is dat? heeft welkoop dat ook?

Volgens mij is het van horsefood. Ze mogen er max een halve kilo per dag van. Kijk eens op de site of google het eens :j

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:07

Zie dat het hier in de buurt ook verkocht word en qua prijs is het ook niet gek.

Eten ze dat wat makkelijk? En doet waarvoor het bedoeld is?

Lees wel dat ze er druk van worden? Want dat hoeft nou weer niet haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:18

Pinacolada schreef:
Zie dat het hier in de buurt ook verkocht word en qua prijs is het ook niet gek.

Eten ze dat wat makkelijk? En doet waarvoor het bedoeld is?

Lees wel dat ze er druk van worden? Want dat hoeft nou weer niet haha

De mijne zijn er niet druk van geworden. Maisvlokken vonden ze nieg zo lekker, dit eten ze prima

Pinacolada

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:19

Okee, ik ga eens een zak halen zaterdag :)

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:16

mij werd ook maisvlokken aangeraden, maar na 2 dagen stond mijn merrie op de kliniek met zware koliek.
Of het toeval was of door de maisvlokken weet ik niet, ik was nochtans met 1 hand vlokken begonnen en dan nog verdeeld over 2 voerbeurten.
Ik durf het niet meer geven :(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:20

Mais is moeilijk verteerbaar ...... en bevat ook nog eens veel koolhydraten ( daarom worden ze er dik van ).
Alleen lijnzaad ( zonder de mais toevoeging ) is gezonder.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:39

heeft er hier iemand misschien een idee..

mijn merrie ( bijna 21 jarige volbloed ) stond tot vorige week perfect op gewicht volgens de Da.
nu is het gras wel bijna op maar sinds gisteren vind ik dat ze heel haard opgetrokken staat, overdag staat ze op gras en is er ook nog hooi ter beschikking, snachts staat ze op de paddock met zo goed als onbeperkt hooi ze krijgt 2x per dag muesli 2x per dag een portie wortelen en 1 bier per dag.

ik heb de drinkbak al nagekeken en ik heb de indruk dat er heel weinig gedronken wordt :(

ze staat ook nog steeds zonder deken ( hier in belgie nog steeds 13 graden )

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 19:04

Eet ze het hooi wel?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:06

Samy, wanneer is haar gebit voor het laatst nagekeken? Met zere mond krijgen ze gras vaak nog wel weg, maar hooi etc minder goed. Ook is gras makkelijker verteerbaar dan hooi.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:36

Het weinig drinken kan komen door het vocht uit het gras en het feit dat het nu niet warm is. Eigenlijk begint het nu eindelik lekker paardenweer te worden.

Wat voor bier geef je dagelijks? Oud bruin?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:39

Maris schreef:
Mais is moeilijk verteerbaar ...... en bevat ook nog eens veel koolhydraten ( daarom worden ze er dik van ).
Alleen lijnzaad ( zonder de mais toevoeging ) is gezonder.

Precies, mais is een bron van zetmeel. Als je graag mais zou willen voeren zou ik de Cornmuesli van Marstall aanraden, die mais is bewerkt waardoor het wel goed verteert.
Lijnzaadbrok voer ik ook dagelijks een klein handje. Is ook meteen een mooie tegenhanger qua Calcium/fosfo balans met de luzerne die mijn paard krijgt.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:17

fransje23 ik bedoel natuurlijk een biet :p
vanmorgen zag ze er al terug wat beter uit ondanks dat het hier vannacht voor het eerst gevroren heeft.
hooi eet ze ook nog goed en in augustus is de tandarts geweest

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:47

Samy24 schreef:
fransje23 ik bedoel natuurlijk een biet :p

Er zijn genoeg mensen die hun paard af en toe een biertje geven dus het kan best hoor :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:27

Geven jullie je paard meer eiwitten ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:45

Maris schreef:

Mijn paard krijgt al jaren luzerne maar heb nu de sportmuesli vervangen door een seniorenmuesli net iets meer eiwit en de lijnzaadbrok bevat natuurlijk ook nog eiwitten. Lijnzaadbrok laatste ben ik sinds vorige winter gaan geven en krijgt ze alleen in het stalseizoen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:20

Maris schreef:

ja,ik voer sinds vorig jaar sojahullen.Hij blijft nu redelijk in zijn spieren,ook de winter.Hij krijgt niet veel hoor denk 150 gram 2x daags(3ons dus)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:27

geerke schreef:
Maris schreef:

ja,ik voer sinds vorig jaar sojahullen.Hij blijft nu redelijk in zijn spieren,ook de winter.Hij krijgt niet veel hoor denk 150 gram 2x daags(3ons dus)

Geerke, je weet dat soja oestrogenen bevat toch ? En dus ook in werkt op de schildklier ......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:36

Maris schreef:

ja,ik voer sinds vorig jaar sojahullen.Hij blijft nu redelijk in zijn spieren,ook de winter.Hij krijgt niet veel hoor denk 150 gram 2x daags(3ons dus)[/quote]

Geerke, je weet dat soja oestrogenen bevat toch ? En dus ook in werkt op de schildklier ......[/quote]

is dat in de boon zelf of ook in de hullen?Ik dacht dat de boon zelf rijk was aan phyto oestrogenen en de hul niet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:40

volgens mij de hullen ook hoor, maar de bonen zelf zullen idd nog wel meer oestrogenen bevatten.
Edit: hmmm ik ben even aan het googlen, maar kan toch vrij weinig vinden over oestrogeen in de hullen zelf ...... Misschien valt het dan allemaal wel mee !
Laatst bijgewerkt door Maris op 26-11-14 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:42

zijn schildklier werkt te traag,maar dat doet hij al 7 jaar.Daar krijgt hij levothyroxine voor.Hij krijgt pas een jaar sojahullen.Ik zal het eens halveren.Kan geen kwaad denk ik.Bedankt voor de tip! ;)

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:20

Oldie Mandy krijgt van de welkoop :) Goedkoop en mooie kwaliteit!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:42

geerke schreef:
zijn schildklier werkt te traag,maar dat doet hij al 7 jaar.Daar krijgt hij levothyroxine voor.Hij krijgt pas een jaar sojahullen.Ik zal het eens halveren.Kan geen kwaad denk ik.Bedankt voor de tip! ;)

dit is mijn paard vandaag,vies en nat en 28 jaar :D (en cushing en insuline resistent)
Afbeelding

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:35

Hallo iedereen!

Ik meld me ook even!
Ik ben een beetje rustig aan aan het zoeken naar voer voor mijn bijna 22 jarige Fjordenmerrie.
Aangezien ik waarschijnlijk binnenkort ga verhuizen naar een andere stal waar we zelf voor het voer moeten zorgen.

Ze krijgt nu 1x per dag een kilo 'gewone' biks wat de stalhouder bij de groothandel in koopt. (Zou 2x per dag moeten zijn, maar s ochtends word er dus geen biks gevoerd wat wel beloofd word, rede 1 dat ik weg ga).

Ze word licht bereden, gemiddeld 4 dagen per week, 1 dag longeer ik en 1 dag rust. Ze staat op dit moment de hele dag op stal en komt ongeveer een uurtje buiten, alleen op het moment als ik er ben. (Rede 2 dat ik weg ga) Qua ruwvoer word 2x per dag een normale hoeveelheid hooi gevoerd.

Op de nieuwe stal is dat anders. Ze staat in de winterperiodes in een kudde van 4 á 5 paarden in de paddock, van 9 uur s ochtends tot 4 uur smiddags. In de paddock staat een hooiruif die 4x per dag gevuld word met ruwvoer.
Er zal waarschijnlijk ook meer gereden gaan worden aangezien we tegenover het bos komen te staan, en buitenrijden is het gene wat we allebei het liefste doen.

Maar goed, nu mijn vraag, wat zou geschikt voor zijn voor deze fjordendame?
Ze is koliekgevoelig, is snel te dik.
Seniorbrok lijkt mij geen optie aangezien ze niet echt ouderdoms kwalen heeft etc. En voor dr leeftijd er goed uit ziet(lees: niet dun, geen doffe vacht etc.)
Ze doet alles ook nog goed, neemt graag een sprintje en eet nog steeds alles.

Dus mijn oog viel op Pavo Nature's Best. Iemand hier ervaring mee? En wat raden jullie nog meer aan?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:32

geerke: waauw die ziet er super uit, zou je zeker geen 28 jaar geven :o

Dit is mijn 21 jarige engels volbloed merrie
ze heeft artrose en een tarweallergie waardoor ze niet alles kan/mag eten.
Verder is ze nog gevoelig voor hoefbevangenheid.

Afbeelding
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:16

voor een engels volbloed ziet ze er goed uit hoor!De engelse volbloeden die ik ken zijn ook moeilijk dik te krijgen,vooral als ze wat ouder worden.
Die van mij is ook heel moeilijk te voeren,heeft insuline resistentie en cushing....een beetje teveel hooi gaat al fout.