[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:49

Blingh schreef:
Was het niet zo dat als ze getest zijn op cushing en de uitslag is negatief ze alsnog cushing konden hebben?

Vriendin haar pony was ook negatief maar 100% zeker dat haar pony cushing had. Ik bedoel dit niet banketstaaf hoor.

Ik ben nu een week anders aan het voeren en ik merk echt al verschil! Zijn ribben voel je niet meer *\o/* nu kreeg ik de tip van iemand om over te stappen op maislijnzaad brok. Heeft iemand hier ervaringen mee want het is een aanvullend voer? Kan ik dit aanvullen met de merriebrok? Of moet ik ik puur naar vitaminekorrel erbij gaan kijken?

Als je pony cushing's heeft of je denkt dat hij dit heeft zou ik geen mais voeren. Mais is puur zetmeel en dat wil je niet hebben voor je cushing's paardje. Als dikmaker kan ik seniorenslobber van subli of masters aanraden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:50

Nee de mijne heeft echt geen cushing :n dit was een antwoord op Samy.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:54

Blingh schreef:
Nee de mijne heeft echt geen cushing :n dit was een antwoord op Samy.

Ah ok. :)

Samy24

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:08

hoe komt het dan dat ze negeatief testen ?
echt veel symptomen voor cushing kan ik niet vinden.
binnen 2 weken komt de DA voor haar inentingen, dan vraag ik het nog eens.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:20

Negatief testen kan niet, wel kan het zo zijn dat de DA de referentiewaardes niet weet. Hierdoor is de DA van mening dat er geen Cushing is, echter op basis van de referentiewaardes icm symptomen kan je stellen dat er sprake is van Cushing. Zie hiervoor de OP van het Cushing topic

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:35

Da vertelde mij dat de waardes OK waren, al 2 jaar na elkaar.. kan het dan nog zijn dat ze echt cushing heeft ? ik heb laten testen door haar leeftijd niet omdat er echt symptomen waren..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:44

Maar wat waren de waardes dan? Niet elke DA, zoals ik al zei, kan de waardes als in de referentiewaarde goed aflezen.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:07

ik heb het papier van het labo nooit gezien eigenlijk

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:55

Vrijdag mijn paard laten testen. Hij heeft een ACTH waarde van 27,5 Dus Kameeltje is gelukkig cushing vrij :D Had niet echt symptomen maar omdat hij toch 22,5 jaar is heb ik gebruik gemaakt van die actie voor gratis testen. Vond het toch wel spannend hoor! behoorlijk opgelucht :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:25

Douraque schreef:
Negatief testen kan niet, wel kan het zo zijn dat de DA de referentiewaardes niet weet. Hierdoor is de DA van mening dat er geen Cushing is, echter op basis van de referentiewaardes icm symptomen kan je stellen dat er sprake is van Cushing. Zie hiervoor de OP van het Cushing topic

Duidelijk uitgelegd, ik denk dat dit het geval is geweest :j

Ik was maandag begonnen aan een mengsel van seniores priores, maisvlokken en merriebrok. Nu een week later zien we echt al verschil :j Ben erg blij :D

Nu kreeg ik ook weer de tip om mais lijnzaad brok erbij te voeren ipv de maïsvlokken.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:28

Mijn pony gaat nogsteeds goed op de Senioren slobber van Masters. Wel ga ik zijn muesli vervangen ivm enorm hoge Cushing waarden(1250..), naar iets wat laag zit kwa suikers/zetmeel.. Ik denk aan de Fiber Force van Cavalor..

Mijn pony's schema is nu:
Sochtens na zijn medicijnen naar buiten(zit nog wat in zijn hooinet als ik hem naar buiten doe, dus hij heeft snachts onbeperkt hooi), dan op het gras tot een uur of 6/7. Dan krijgt hij 2 kilo senioren slobber van Masters(althans, sinds vandaag heb ik er 2.5 van gemaakt ivm wat reserves kweken voor de winter) met 1 schep muesli. (+zijn supplementen) en een stampvol hooinet voor de nacht.. Hij doet het er super op!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:00

Voor mijn oude merrie (26) heb ik vandaag seniores priores opgehaald. Hoe voer je dat en hoeveel voer je ervan? Mijn paard is verder nog goed gezond, maar nu ze niet meer in het gras staat wil ik haar toch wat extra's geven. Het gaat om een paard van 1.63 die eigenlijk niks meer doet dan enkel eens een staprondje op een zonnige dag (gemiddeld 1-2 keer per maand in de winter, dus niet eens noemenswaardig).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:05

Lante schreef:
Voor mijn oude merrie (26) heb ik vandaag seniores priores opgehaald. Hoe voer je dat en hoeveel voer je ervan? Mijn paard is verder nog goed gezond, maar nu ze niet meer in het gras staat wil ik haar toch wat extra's geven. Het gaat om een paard van 1.63 die eigenlijk niks meer doet dan enkel eens een staprondje op een zonnige dag (gemiddeld 1-2 keer per maand in de winter, dus niet eens noemenswaardig).

Hoeveel je ervan voert hangt af van de hoeveelheid hooi die je paard nog kan eten of hoeveel je paard moet aankomen in gewicht.
Begin eens met 250 gram droge sp per dag en dan langzaam opbouwen. Dat moet je ALTIJD aanlengen met water. Het moet een aantal uren weken, totdat de harde brokjes allemaal zacht zijn. met heet of warm water gaat dat veel sneller als met koud water. Ongeveer 3 a 4 keer zoveel water erbij doen als de droge hoeveelheid sp.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:26

Had het ook al gevonden inderdaad(Lang leve de zoekfunctie), bedankt voor je reactie; ben benieuwd! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:56

Na weken van een mengsel van sp, maisvlokken en merriebrokken voel ik geen ribben meer. Het voer was vandaag helemaal op dus ben naar Vd wouw gegaan.

Ik kreeg van iemand de tip mais lijnzaadbrok dus ik heb de maisvlokken vervangen door de mais lijnzaadbrok. De merriebrok is weer aangevuld. Sp hebben ze daar niet dus die haal ik maandag wel weer :j

Verder appeltjes in de aanbieding bij de Lidl dus heeel veeeel appels ingeslagen haha en. Flessen zonnebloemolie. Ik heb er 2 op hetzelfde dieet staan dus het voer gaat hard. Maar nu ik geen ribben meer zie en voel maakt het me niet uit. Op stal ben ik langer bezig met het klaarzetten van voer in emmers, maar het loont *\o/*

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:51

Je bent tevreden over de maisvlokken, maar gaat toch over op iets anders? Ben je anders bang dat ze te dik worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:01

Lante schreef:
Je bent tevreden over de maisvlokken, maar gaat toch over op iets anders? Ben je anders bang dat ze te dik worden?

die mais lijnzaadbrokken zorgen voor extra vet ofzo. Ben overgestapt omdat ik minder hoef te voren van de mais lijnzaad brok :j

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:23

wie weet raad. me shetlander van 28 is al een maand of 1-2 aan de dunne (denk ik), ik betrap hem niet tijdens het mesten (laatste mest die ik van hem gezien heb was juist droog en kleverig). in zijn staart zit mest en zijn achterbenen zijn ook niet schoon (hij is zwart dus het valt niet op). hij loopt nog op het land, daar worden ze bij gevoerd met kuil. op het moment hebben ze een nieuw stuk weide gekregen.
eigenlijk wil ik hem naar stal halen zodat die hooi (en pulp) kan eten. maar hij breekt de boel af, ook nu zijn buurvrouw en weide vriendin wel op stal staan. hij wil niets liever dan terug naar het weiland en zijn vrienden. hij neemt weinig tot geen tijd om zijn voer op te eten als ik hem op stal heb staan.....

echt afvallen doet hij niet, maar hij is wel erg slank voor een shetlander. zijn hoeven groeien slecht, zijn haar erg goed (zoals altijd)

buiten te rijk gras wat kan die dunne mest nog meer betekenen? en wat is er aan te doen?
ze zijn netjes ontwormt.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:53

De mijne gaat aan de dunne van kuil. Dus misschien dat het daar in zit?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:28

Ik ben bang dat ook gras en kuil is...
Al heeft hij daar nog nooit last van gehad... Ik dacht dat ik kon lezen en schreven met hem na 25 jaar maar de laatste jaren sta ik toch vaak met me handen in het haar omdat die tegen overgestelde uit haalt of doet dan ik verwacht

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:38

Heb ik met mijn merrie van 30, ik kan er geen pijl meer op trekken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:40

Kuil zou een oorzaak kunnen zijn maar ook gewoon het natte gras. Is er geen mogelijkheid om hem wat droog hooi of als hij wat moeilijker kan kauwen iets als compact gras te geven?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:55

Fijn te horen dat ik niet de enige ben.

Ik voer hem op stal grasmix bij. Alleen neemt die nu niet de tijd om het op te eten... Op de wei is geen mogelijkheid om wat anders te voeren ze staan nog met 15 op het land. Helaas ben ik geen staleigenaar dus kan niet bepalen dat ze allemaal hooi krijgen.

Liefst haal ik hem naar binnen, echt goed is dit niet ondanks dat hij niet afvalt maar hem gestrest op stal zetten is niet iets wat ik moet willen.... Hopen dat het echt herfst of winter wordt dan moet alles naar binnen .
En in tussentijd maar kijken of ik wat drogers naar binnen krijg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:42

Blacknorton, misschien is yea sacc bijvoeren een idee ?!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:16

Nu een week de Fiber Force erbij, hij vind het lekker! Gaat er goed in