[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:39

die halve plak is dan van een klein pakje? (want als ik het zo optel heeft ze 2 misschien 3 plakjes hooi per dag)
en als je paard invalt dan moet je toch met je pensionhouder kunnen overleggen hoe er anders gevoerd moet worden?

Ik vind 1.5 kilo sportbrok in 1x behoorlijk veel... ze hebben maar kleine maag... en dan kan ze gewoon niet alles opnemen wat er in die sportbrok zit. (zal straks nog even zoeken in mijn cursus Equine Nutrion maar er is een maximum wat paard goed kan opnemen qua krachtvoer)

Mooi dat DA heeft gekeken.. heb je die niet nog naar tips gevraagd?

Samy24

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:41

ze krijgt 2 schellen van een grote bot hooi voor haar en nog en quarter, als we meer geven strooien ze het rond en vertrappelen ze het in de modder :( ik dacht misschien aan luzerne?
ik heb de mogelijkheid haar op stal te zetten dus kan haar savonds wel enkele uren binnen zitten en dan later ngo hooi geven ( paard staat 1 min van bij mij thuis )

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:48

Samy24 schreef:
ze krijgt 2 schellen van een grote bot hooi voor haar en nog en quarter, als we meer geven strooien ze het rond en vertrappelen ze het in de modder :( ik dacht misschien aan luzerne?
ik heb de mogelijkheid haar op stal te zetten dus kan haar savonds wel enkele uren binnen zitten en dan later ngo hooi geven ( paard staat 1 min van bij mij thuis )

Gaat ze straks wel snachts op stal? Heeft ze ook een dek op? Luzerne is wel goed om te geven je hebt ook luzerne zonder melasse die zou ik dan kiezen..

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:49

ze gaat normaal scnachts nooit op stal, maar dat zou wel kunnen, heb altijd een stal beschikbaar, ze kan wel binnen en buiten wanneer ze wil.
momenteel nog geen deken hier in belgie is het nog 19 graden, vind ik toch nog veel te warm
Afbeelding
Afbeelding

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:05

Afbeelding

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:06

Dat is een duidelijkere foto hè?

Nee nee die plakken zijn van een grote baal! Da zij dat t van zelf bij moest trekken na zandweg enzo.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:10

Ik denk dat het toch wel handig is als je een keer weegt hoeveel hooi ze krijgt per dag. Kan gewoon met een unster ofzo. Zijn wormen uitgesloten ?

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:13

Ja is uitgesloten. Unster?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:20

Ja.. die foto is wel duidelijk.. zit geen vet meer op. :(
Gelukkig wel van grote baal... want anders zou echt veels te weinig zijn. Heeft pensionhoudster nog ideeën?

Ideaal zou zijn als je meerder porties zou kunnen voeren en misschien olie erbij (eerst aan laten wennen maar dat kan je wel kopje per dag geven uiteindelijk, zit veel energie in en toch goed te verteren). Je kan ook luzerne bijgeven voor wat extra eiwitten, maar als je daar meer dan paar kilo voert moet je dat wel mengen met zemelen.
En toch meer hooi als ze dat wel goed eet. Misschien sportbrok vervangen voor 18Plus... is toch iets meer aangepast op oudere paard (meer eiwitten en betere balans in vitamine/mineralen voor ouderen)

Hoe staat ze voor de rest? Buiten, binnen, dek of niet? Heb je het idee dat ze stress heeft?

Nu vergeet ik bijna om stuk wat ik heb opgezocht van de Equine Nutrion cursus te delen. Daarin wordt onderzoek uit 2009 (Vervuet et.al.) aangehaald dat paard maar 1 gram zetmeel per kg lichaamsgewicht per maaltijd goed kan verteren. Voor een paard van 500 kg zou dat dus 0,5 kg per maaltijd zijn (maar niet je hele maaltijd is zetmeel moet je even op de voerzak of op voervergelijk.nl kijken voor jouw voer hoeveel dat dan is)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:27

We proberen elke keer wel wat anders maar die ribben blijf je zien en wel verder vet op t lichaam. Ze staat overdag in de wei. Snachts op stal (vanaf deze maand) ze heeft nu net een regen deken opgekregen en na mate het kouder word krijgt ze een dikkere. Als het echt heel koud word heeft ze een hele dikke canvassen deken. De sportbrok is ze wel nodig. We trainen 4 x per week op b/l niveau.

Luzerne heb ik een half jaar gevoerd daar veranderde ze niks op.

18 plus van welk merk is dat? En is dat een goede vervanger voor de sportbrok? Ondanks dat we trainen?

Ohja. Ze is verder altijd heel vrolijk, komt altijd hinnekent naar me toe.
Meer hooi geven dan versmeert ze de boel en eet dus niet alles op

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:33

18 + is van pavo dacht ik, wou het ook heel graag geven, al veel goede dingen van gehoord, maar mijn merrie is er allergisch aan..
geef je olie bij ? iets met meer vetten ?
hier heb ikz owat hetzelfde probleem alleen zijn de ribben bij mijn merrie die zo hard zichtbaar..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:38

Misschien eens in http://www.voervergelijk.nl je huidige voer vergelijken met anderen. 18Plus is van Pavo en net op de markt. Als ze 's nachts op stal komt is het dan niet mogelijk om haar vaker dan 1x per dag te voeren?
4x trainen op b/l niveau... dat deed mijn ouwe toen die 20 was op 2x een half schepje recreatiemuesli. Daar zou je opzich niet 1,5 kilo sportbrok voor hoeven te voeren... (zou toch niet echt heel graag trainen met paard wat er zo uitziet)

Misschien toch eens bloedprikken of ze ergens een tekort aan heeft waardoor ze niet dikker wordt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:42

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:50

Deze foto was ook wel op t ergst hoor. Toen trainden we ook niet zo. Zal morgen een foto.maken van hoe ze nu is.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:06

Samy24 schreef:
ze gaat normaal scnachts nooit op stal, maar dat zou wel kunnen, heb altijd een stal beschikbaar, ze kan wel binnen en buiten wanneer ze wil.
momenteel nog geen deken hier in belgie is het nog 19 graden, vind ik toch nog veel te warm
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik zou haar straks wel op stal zetten als ik jou was hoeft ze zich zelf niet warm te houden. Ja 19 graden is nog wel warm hier is het al wat kouder en erg veel regen mijn paard kan daar slecht tegen dus een ongevoerde regendeken heeft ze op.. Ze mag denk wel iets meer aankomen als ik het zo op de foto zie. Waar is ze precies allergisch voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:13

Warm houden kost ook ontzettend veel energie! Het oudje hier gaat sinds vorige week s nachts op stal. De eerste nachten vond ie het niks, at zijn hooi ook niet. Nu heeft ie veel meer rust merk ik.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:40

ze is allergisch voor tarwe, het is wel een engels volbloed, dus rond en breed zal ze nooit worden
deken krijgt ze op als het kouder wordt

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:46

Ik gebruik kruiden slobber voor mijn paard als extra ze vind het heerlijk en ik vind haar daardoor ook er veel beter uit zien. Zit geen granen is wel prijzig maar omdat je er maar weinig van hoeft te geven doe je er wel lang mee. Ik geef halve kilo per dag hiervan. Is ook speciaal voor oudere paarden.. Dit is de site waar ik het bestel.

http://www.equiculinair.nl/product_info ... cts_id/292

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:55

ik heb een jaar equifyt zuppa gegeven vind ze super lekker. maar werd ze niet echt voller van, zelfde voor speedibeet en pulp enz.. Da zegt de aard van het beestje, het is en smal ras eh die volbloedjes, er wordt dan ook hel weinig met haar gereden dus de bespiering valt ook weg :(

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:56

hmm ga vanavond thuis de website van die slobber eens bekijken, ik ken het niet, wie weet is dat HET product voor haar :p

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:15

Het is heel lastig als ze invallen helemaal als ze ouder worden. Mijn paard werd vorige winter ook erg mager ribben zag je heel goed. Gebit na laten kijken en had veel problemen met haar kiezen ze mist inmiddels al wat tanden en heeft opvullingen tussen de kiezen gekregen. Morgen komt de dierenarts weer. Daarna deze slobber gaan geven. Ben benieuwd of het wat is voor haar. Hopelijk heb je er wat aan...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:50

Bij paarden die niet echt aan willen komen in gewicht; is er getest op PPID (cushing) en is het gebit in orde?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:22

gebit is inorde wordt 2x per jaar gedaan en test op cushing is ook gedaan en da heeft ze gelukkig niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:13

Was het niet zo dat als ze getest zijn op cushing en de uitslag is negatief ze alsnog cushing konden hebben?

Vriendin haar pony was ook negatief maar 100% zeker dat haar pony cushing had. Ik bedoel dit niet banketstaaf hoor.

Ik ben nu een week anders aan het voeren en ik merk echt al verschil! Zijn ribben voel je niet meer *\o/* nu kreeg ik de tip van iemand om over te stappen op maislijnzaad brok. Heeft iemand hier ervaringen mee want het is een aanvullend voer? Kan ik dit aanvullen met de merriebrok? Of moet ik ik puur naar vitaminekorrel erbij gaan kijken?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:25

Ben mijn 23-jarige nu speedibeet aan het voeren. Hij heeft cushing en snel last van bevangenheid. Dit is ideaal, hij krijgt er nog een halve schep pavo care for life doorheen. Hij vindt het erg lekker!!