[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:07

BaiNar schreef:
Ja... op de andere foto kun je het ook goed zijn bij de schoft enzo...!! Gewoon wat maatregelen nemen, dan komt het vast goed!!

Nou, ik weet het niet hoor... Dit is zo vanaf de winter, en maatregelen hebben we genomen. Ik dacht dat hij wel zou bijtrekken in de zomer, hij kreeg dan altijd een grasbuik. Ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment ophoudt, oude mensjes komen op een gegeven moment ook niet meer aan. Hij is ook al 31 en heeft natuurlijk niet het eeuwige leven. Maar tot die tijd zal ik mijn best doen om hem zo goed mogelijk te verzorgen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:15

Ga je hem vanaf nu bijvoeren of dioe je dat al??? Wel snel mee beginnen dan heeft ie een beetje reserves de komende winter!!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:16

Ik voer hem al bij vanaf de winter.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:23

Hmm... dan ligt het eraan op welke manier....
Denk dat je nu wel genoeg tips hebt om iets mee te doen!!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:25

BaiNar schreef:
Hmm... dan ligt het eraan op welke manier....

xjudithx schreef:
Ik zou graag jullie advies willen.
Ik heb hier geloof ik al eens over mijn pony verteld. Hij is 31 en erg mager. Hij staat 24/7 in de wei met ruim voldoende gras en krijgt subli seniores priores bijgevoerd. Daar doe ik de laatste tijd een scheut olie doorheen. Dat eet hij goed. Hij wordt op tijd ontwormd en de tandarts is pas nog geweest. Zijn gebit is niet goed, maar er is niet veel aan te doen en hij kauwt geen proppen. Ik krijg er maar geen extra spek op. Volgens de tandarts hoeft dat ook niet: hij is een arabiertje en oud, dan is het normaal om wat mager te zijn.
Als straks de winter er weer aan komt krijgt hij meer slobber en onbeperkt hooi bijgevoerd. Hooi eet hij nog wel, maar langzaam. Ik wil hem nog iets bijvoeren wat hem extra energie en/of spek geeft. Het liefst iets wat tegelijk met de slobber gegeven kan worden: hij staat bij mijn vader en hij en zijn vrouw voeren hem meestal. Behalve het hooi dat hij de hele dag door krijgt, kan hij max. 2 keer per dag bijgevoerd worden.
Zelf dacht ik aan mais(meel/vlokken). Hebben jullie tips of ideeen?

BaiNar schreef:
Denk dat je nu wel genoeg tips hebt om iets mee te doen!!

Ja, ik ga zeker wat dingen uitproberen.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:58

Even voorstellen...
Gentle is 25 lentes jong en 1m58 groot (Westfaal).
Gisteren heb ik van de dierenkliniek (waar ze stond voor darmtesten omdat ze nu echt niet meer op gewicht bleef) de raad gekregen over te schakelen op specifiek voer voor oudere paarden.

In eerste instantie wou ik Cavalor Strucomix Senior geven, omdat dat het makkelijst te verkrijgen is hier in de buurt (Antwerpen-Linkeroever / Zwijndrecht / Melsele).

Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoeveel voeren jullie daarvan? In combinatie met ander krachtvoer of niet?

In de zomer zou het bij mij in combinatie met weidegang zijn, in de winter hooi / voordroog.

Maar Gentle verricht nog licht arbeid, dus ik twijfelde of ze aan die Cavalor Senior genoeg zou hebben?

jutwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:08

weet niet of het al ergens vermeld staat, maar ik geef mijn 23-jarige Volbloedhengst Tommie elke dag zo'n 4 kilo Pavobrok Energy Control. Plus voor het lekkere: muesli zonder haver, 1 schep.
Dit voer geeft de voedingsstoffen verspreid over de dag af, zodat je in verhouding veel krachtvoer kunt voeren zonder kans op koliek of bevangenheid.
Tommie loopt de hele dag op de wei (heeft loopstal) en wordt niet meer bereden. Krijgt zoveel gras (zomer) en hooi (winter) als hij wil.
Dit werkt perfect, hij ziet er uit als een jonge god!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:29

Mijn oudere merrie begon flink af te vallen door de stress. Inmiddels is de stress-factor opgelost en ben ik begonnen met weer wat spek er aan te krijgen. Niet zo simpel aangezien mevrouw gevoelig is voor hoefbevangenheid. Ze staat nu +/- 12 uur per dag op het land met een grasmasker. De nacht staat ze in de bak met een grote berg hooi. 's middags krijgt ze een handje muesli (Pavo Nature's Best) voor het lekker, 's avonds krijgt ze een portie (1 schep, lang genoeg geweekt in voldoende water) Subli Priores Seniores met een scheut olie. Dit lijkt te werken Lachen

Wel merk ik dat zodra het ook maar even regent en waait, ze staat te trillen en dan weer gewicht verliest. Om dat te voorkomen gooi ik er op die momenten maar een ongevoerd regendekentje op..

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:33

Een ongevoerd regendekentje heeft m.i. geen zin omdat je zo de haren belemmert overeind te gaan staan en ze zichzelf niet warm kunnen houden. Je kunt beter een gevoerde deken op doen als ze met dit weer rillerig is. Lachen

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:30

Ligt eraan lontje... in de zomer is het zaak dat ze droog blijven... dan heb je al veel gewonnen... in de winter ben ik het wel met je eens... Maar mijn ventje staat nu gewoon onder een 0 grams om droog te blijven!!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:34

Heey
Wij hebben ook een oudje van 21 op het moment doet ie het erg goed Haha! Nu heb ik een vraagje : Kan een gevoerde regendeken wel ( 150 gram)? Omdat jullie zeggen dat een ongevoerde geen zin heeft ?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:37

Super te hoor... niet te dik en niet te dun... Ik heb alleen voor de echte koude dagen een 300 grams.... de rest iets dunner...

Mooi dat het goed gaat met je oudje!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:11

Mijn 24-jarige merrie is ook erg mager, is vorig najaar gekomen, blijkbaar heeft het verharen ook erg veel energie gekost toen. Bloed en mest is recent nog onderzocht, maar heeft niets opgeleverd. Iets te weining kalium en dat is toen door DA intraveneus aangevuld.

Ze krijgt momenteel 'veel' te eten (per dag):
3 x 3/4 biks
1 x 1 Sanequi senior slobber
2 x 2 plakken hooi
gras/weidegang

Maar veel komt ze niet aan, ze wordt ook niet magerder gelukkig. Maar ik zie met angst het komend najaar/winter tegemoet ...
Zou ik nu iets extra's kunnen doen, bijv een vitaminespuit oid?

Hooi eet ze niet gemakkelijk, maakt veel proppen omdat haar gebit niet meer in orde is.
Laatste winter heb ik lucerne bijgevoerd dat at ze wel, maar ook dat werden een beetje propjes.
Ik las laatste echter dat dat ook tot slokdarmverstopping kan leiden bij slecht kauwen, klopt dat?
Zou Grasmix van Hartog iets zijn?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 23:54

Wat zit er in de sanequi senior slobber? Die ken ik niet.. Is het een compleet voer of alleen krachtvoer?
Anders is de senior priores misschien een idee? Ik ben daar nu mee begonnen bij mijn 22jarige merrie, om te voorkomen dat ze weer mager wordt deze winter. Haar gebit is nog niet slecht (wel wat kleine probleempjes, ze kauwt niet optimaal), maar ik geef het als aanvulling. Er zit o.a. grasbrok en bietenpulp in, wat geweekt moet worden en dus vloeibaar is (is ook gewoon los te kopen natuurlijk).
Ze vindt het heerlijk en ik zie nu al wat resultaat. Evita begon de laatste weken namelijk alweer in te vallen bij de flanken, dat trekt nu alweer weg.

Evita krijgt ook Opkikker van NAF. Ik geef het vooral voor haar weerstand, maar het heeft ook een positieve werking op de darmflora en dus de opname van voedingsstoffen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 01:07

Ik voer ook luzernemix.... mijn paard heeft slecht kiezen maar slokdarmverstopping heeft ie niet gehad... Wel voldoende water aanbieden en ze de kans geven rustig te eten... niet gehaast!!
En ik zou eigenlijk overstappen op 2 of liefst 3 flinke portie's (minimaal 1 kilo per keer) Subli Senior Pr. met hooi en weidegang...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:49

Sanequi senior is een muesli met aanvullend spul er in, dat je aanmaakt met water tot slobber.

Probleem is dat ik op een pensionstal sta waar vast voertijden zijn en vaste soorten voer, ik kan er wel kiezen uit 2 soorten brok en 3 mueslis, maar ze kunnen geen slobber maken/geven. Ik kan de Sanequi dus ook maar 1 x per dag geven oiv de aanbevoelen 3 tot 5 keer.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:32

Simodi, als je die slobber klaarzet in een emmer of in een voerbak met hengsels, wil de stal die dan echt niet even voor je in de stal van je paard zetten? Kleine moeite lijkt me toch, vooral als je het voer zelf betaald.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:40

Volgens mij gaat de gezondheid van je paard voor op de regels van de stallen neem ik aan??? Valt er niet een mouw aan te passen... zij zien toch ook dat je paardje te mager is?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:16

Simodi, ik lees juist over de grasmix van Hartog dat paarden daar slokdarmverstopping van krijgen ( niet van de lucerne ).

Ik vraag me af of jullie ook rekening houden met andere behoeftes aan vit en min bij oudere paarden ? Zoals ze b.v. minder calcium nodig hebben ( teveel is slecht voor de nieren) maar weer meer vit C en E en ook meer zink b.v.
Hebben ze daar in de seniores priores rekening mee gehouden ( pulp bevat ook vel calcium toch ?) ?

En nog een ander voorbeeld, sommigen geven heel veel krachtvoer. Maar al die afvalstoffen en suikers ---> juist niet zo goed voor een ouder paard. Of ?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:20

Maris, ik geef een voer (muesli) speciaal voor oudere paarden. Ik moet zeggen dat ik er niet echt op let of hij specifiek bepaalde vitaminen en mineralen binnenkrijgt, ik ga er een beetje van uit dat dat voer daar rekening mee houdt.

De paarden staan bij ons nu weer op stal 's nachts, en die van mij heeft weer een (ongevoerde regen)deken op. Hij krijgt nu drie maal daags een schep (met een dakje) voer, bij de derde maaltijd krijgt hij een flinke scheut olie eroverheen en weerstanddruppels. Flinke berg kuil als ik weg ga. Even kijken of ie het daarop trekt en anders maar bijstellen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:38

Mijn paardjes van 24 en 30 krijgen elke dag een kilo senior vital muesli van Eggersmann. Sinds ik ze dat naast de dagelijkse 2kg brok geef blijven ze veel mooier glimmen en wisselen ze beter van vacht! Er zit ook Selenium in wat goed is voor de spieren en gewrichten.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:56

Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest, maar ben van plan hier weer eens mee te gaan lezen/posten. Zal mijn oudje + voer/werkschema eens voorstellen Knipoog

Robin, 29 lentes jong, 1.53 hoog en heeft wat last van overgewicht Clown :
Afbeelding

Hij word zo'n 4 keer in de week 'intensief' gereden, 1/2 keer een buitenritje of rustig wat hobbelen en 1/2 rustdagen. 1/2 keer in de maand gaat hij ook nog mee op wedstrijd in het L2 Lachen

Hij krijgt op het moment:
2x 1 schep basisbrok
1x 1 schep strucomix senior
1x ongeveer een emmer strucomix
en als hij binnen staat krijgt hij kuil (onbeperkt)
Hij doet het hier eigenlijk heel goed op Lachen

Zag een vraag over ervaringen met Strucomix senior: Mijn pony vind het heel lekker en doet het er erg goed op. Er zitten echt dingen in die van belang zijn op een hogere leeftijd en merk echt verschil sinds ik het hem voer Lachen

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:41

Nou, hij ziet er goed uit... Dus ik zou het lekker zo houden hoor!! Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:09

hij zoet er idd goed uit Pling

Maris schreef:
Simodi, ik lees juist over de grasmix van Hartog dat paarden daar slokdarmverstopping van krijgen ( niet van de lucerne ).

ik heb vorig jaar in de winter een kg of 5 per dag van dat spul gevoerd en ze heeft nergens last van gehad.

simodi -> ik heb dat spul vorig jaar ook gevoerd en ik vond het super spul Pling of ik het dit jaar weer ga voeren ligt aan pony-lief Haha!

ik voer nu aan mijn ouwetje van 30
2 kg balance muesli van hartog en de rest hooi/kuil achtig spul.
ze staat overdag buiten met een ongevoerd regendekentje op en ze ziet er nu nog prima uit! wel valt ze standaard in de winter altijd een beetje in...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:15

MIjn oudje van 20 (kwpn 1.72) staat nu weer 24/7 buiten.
hij krijgt 2 keer per dag hooi in het land (goed veel)
2x een 3 kwart brok (hippostar horse Quick)
2x halve muesli (hippostar reform granen muesli)
2x hele bak Luzerne

hij word zo'n 4-5 keer in de week recreatief bereden (somsin de bak maar meestal buitenritten van soms wel 3-4 uur)