Paard niet kwijt kunnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:15

Edit: ik zie dat je niet voor een rusthuis wilt betalen, je wilt hem gewoon kwijt en een ander met jouw problemen opschepen. Je houdt dus gewoon niet genoeg van je paard om hem een zorgeloze oude dag te geven. Arm paard :( .

Brainless schreef:
TS geeft aan dat ze absoluut nog DA en HS wilt betalen, maar dat stallingskosten evt te veel gaan worden.

Ja omdat ze wil sparen, nou dan doet ze dat toch even lekker niet ? Je hebt een dier voor zijn leven niet om het weg te doen als het even moeilijk wordt.
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 29-07-21 08:17, in het totaal 3 keer bewerkt

BloemBloem

Re: Paard niet kwijt kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:16

Echt typisch bokt weer hoor... ze vraagt om een oplossing niet om afgezeken
te worden.

Ook ik "vind" er wat van, maar behandel een ander toch eens
met een beetje respect en compassie.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:17

BloemBloem schreef:
Echt typisch bokt weer hoor... ze vraagt om een oplossing niet om afgezeken
te worden.

Ook ik "vind" er wat van, maar behandel een ander toch eens
met een beetje respect en compassie.

Waarom ? Ze wil haar paard afdanken, hij mag niet naar een fijn rusthuis want ze wil sparen voor een nieuw paard. Sorry maar daar heb ik geen respect voor en al helemaal geen compassie mee. Je kunt ook gaan bijrijden om verder te komen in de paardensport. Of voor een fokker gaan rijden o.i.d.
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 29-07-21 08:19, in het totaal 3 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:18

Je kan niet deze ergens stallen en sparen voor een ander paard als je niet vermogend bent. Gaat het je om het rijden zoek dan een verzorgpaard

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:19

Nee, ze zoekt een oplossing :)

Wellicht is er wel iemand die heel blij wordt van een extra maatje in de wei :)

Als ze hem had willen afdanken dan had ze wel een kogel door zn kop
laten rauzen ...

Het beestje is er nog :), en uit liefde en een oplossing voor zichzelf is ze aan het
zoeken.
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 29-07-21 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Ik heb mijn paard gehouden toen hij geen sport meer liep, en een paard van een ander gaan trainen.
Die kon overigens nog prima buitenritten lopen, maar je doet een paard dat niet helemaal goed loopt niet weg imo.

Want ja, jij wilt jou trouwe paard wegdoen, en een ander mag lekker gaan betalen over een vreemd paard.
En vervolgens vind je het raar dat niemand hem wil, jij toch ook niet!

lies_sparkle

Ik vind het dan wel weer leuk dat het subforum ‘alle oudjes welkom’ heet :Y)

Als je een dier hebt, zorg je er voor. Ik zie ook dat je hem al 6 jaar hebt. Ouder worden en kwaaltjes krijgen hoort erbij. Ik zou hem ook lekker op een goedkoop maar goed pension zetten en dan zelf een bijrijdpaard zoeken.
Ik zie dat je in Emmen woont, als je vanaf daar richting valthe, musselkanaal, etc. gaat, vind je genoeg hele betaalbare pensionstallingen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:21

Doe jezelf en het dier een lol. Hou hem, of laat hem inslapen. Er zijn echt geen andere goede opties.

Ga hem nou niet aan iemand weggeven, want je hebt gewoon een dikke kans dat hij met een pijnstiller erin de handel in wordt geslingerd, je zal niet de eerste, maar ook zeker niet de laatste zijn die haar paard voor een hoog bedrag ergens vandaan terug kan kopen.

Daarnaast vind ik het een kwalijke zaak dat je er vanaf wilt nu hij stuk is. Ook dat hoort erbij als je aan een dier begint. Wees dan ook zo flink om de juiste keuzes te maken en deze niet op een ander af te schuiven.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 29-07-21 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:22

Volgens mij hoop je op een wonder (in de vorm van een gratis pensioenplek met ideale omstandigheden) en helaas komen wonderen maar zeer zelden voor.
Ik denk dat je goed advies krijgt, hoewel sommigen het nogal hard verwoorden. Je kan je paard houden, of je laat hem inslapen/slachten. Een derde optie ga je hoogstwaarschijnlijk niet vinden.
Aan jou om je keuze te maken. Zeker niet makkelijk, maar dat hoort erbij als je kiest voor een dier.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:27

Ach wat sneu om te lezen :(:)
en dan bedoel ik richting paard .

Ik zal je vertellen ;als je echt zielsveel van je paard houd ...dan doe je hem niet weg ( omdat jij een ander paard wil) en zou je vraag hier op bokt niet eens in je op komen.

Ik heb hetzelfde meegemaakt ..verliefd geworden op een manegepaard, deze eerst verzorgd en later geleased.
Daarna heb ik haar gekocht van de manege om haar een mooi pensioen te kunnen geven.
Na een half jaar volledig afgekeurd en mocht niet meer rijden.
Heb haar weggehaald van de dure manege en een doe het zelf stal gezocht die vele malen goedkoper was .

Veel gespeeld en grondwerk gedaan in een bak verderop bij een boer en veel gewandeld door het dorp .
Dit jaren zo gedaan totdat ze erg slecht ging lopen, röntgenfoto’s lieten zien dat het nu echt foute boel was en paard gaf het zelf ook aan dat het genoeg was.

Ik heb haar in laten slapen .
Geen haar op mijn hoofd heeft er aan gedacht om haar “ weg” te doen, het was immers mijn maatje waar ik zielsveel van hield .

Iedere dag heb ik genoten van haar en nog nooit geen spijt gehad om haar te kopen.

Ik wordt verdrietig van jou verhaal en ben blij dat ik het anders aangepakt heb.
Wens jou veel wijsheid toe .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:28

Nee dat is niet zo gek dat niemand hem wil. Dit beseffen mensen zich niet als ze een paard aanschaffen, dat de kans dat hij ‘arbeidsongeschikt’ raakt heel groot is. Ik denk dat het zeker op 60% ligt in de paardenwereld. Al dan niet door artrose, peesproblemen, kissing spines, pssm, hoefbevangenheid, cystes, hoefkatrol, OCD en dan heb ik het nog niet over ongelukken of vage klachten.
Het meerendeel van de paarden wordt niet gezond oud. En ja dan zit je met een paard wat geld kost en waar je niks meer mee kan. Er zijn twee keuzes maar neem sowieso je eigen verantwoordelijkheid. Het is jouw paard dus jouw probleem, niemand anders wil jouw probleem want die hebben ze al genoeg.
Dus je zoekt een plek waar jij de kosten voor betaalt, of je neemt afscheid en laat hem inslapen. Daar merkt hij zelf niks meer van hoor. Een dier leeft met de dag en kent geen ‘morgen’.
Ik heb mijn eerste paard nog 10 jaar in een weiland laten lopen en toen heb ik hem in laten slapen. Voelde als een soort gevoelscomprimis.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:28

Ik zou kijken of hij ergens in een begrazing of opfok kan staan, desnoods ver weg, dat kost vaak veel minder.

Ik snap het dilemma, heb er ook voor gestaan (mijn paard kostte iets van 400 euro per maand door alle supplementen/medicijnen en hij kon niets en was nog steeds miserabel, hij is na enkele jaren modderen wel ingeslapen), dit is het nadeel van sport met dieren... Verkopen of weggeven zou ik in ieder geval niet doen vanwege het grote risico op in de handel belanden. Maar het is natuurlijk wel erg zuur en heftig voor jezelf en een opoffering. Maar i.m.o. hoort het bij de verantwoordelijkheid die je aangaat voor een levend dier.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:31

BloemBloem schreef:
Wellicht is er wel iemand die heel blij wordt van een extra maatje in de wei :)

Ze weet nieteens tot in hoeverre hij pijn heeft en zelfs niet of er met hem gewandeld kan worden. Lijkt me vrij cruciale informatie voordat je enige vervolgkeuze kan maken.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:31

Het is wel wat.. ik zou hier aan huis op den duur misschien ook wel 1 klein paard een pensioenplekje willen bieden, maar het punt is eigenlijk dat zo'n paard, pensioen of niet, wel gewoon eet en mest. Dus hij kost wat dat aangaat net zoveel als een "bruikbare". Je paard is zijn marktwaarde verloren door zijn leeftijd/gebreken. Maar zijn onderhoud is niet goedkoper geworden. Waarom zou een vreemde dat over moeten hebben voor een paard waarvoor je het zelf niet op kunt brengen omdat je liever voor een nieuwe spaart..?
Als je er echt zo in wil staan is het jouw goed recht, maar ik zou er zelf niet mee kunnen

Mijn paarden staan pas een jaar aan huis, en mijn oude Fjord was anders, op pension, ook zeker niet weg gegaan als hij niet meer "gebruikt" kon worden..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:32

Waarom ga je niet voor iemand bij rijden? Dan kun je misschien op die manier je wedstrijddroom vervullen, maar kun je tegelijkertijd ook voor je eigen paard blijven betalen.

Ik ben het verder met de rest eens dat het een beetje ondankbaar richting je paard klinkt zoals je het nu wilt oplossen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:37

BloemBloem schreef:
laten rauzen ...

Niet mee eens. Je moet wel veel lef hebben om je paard te laten afmaken als die nog niet echt heel slecht is, en dat hebben veel mensen niet. Ik bedoel hiermee NIET TS want dat kan ik natuurlijk met deze info nergens op baseren. Maar ik zie veel mensen stappen nemen om die definitieve stap te omzeilen omdat mensen het eng vinden en daarbij, je krijgt een hoop felle kritiek over je heen als je die beslissing neemt. Een paard laten inslapen of slachten die nog niet echt staat te creperen stuit over het algemeen op heel veel weerstand en oordeel uit de omgeving.
Die beslissing niet nemen, een kogel door zn kop, staat niet per definitie gelijk aan het niet af willen danken. Mensen zoeken gewoon graag naar de weg van de minste weerstand en dat is eerder de weg van het zoeken naar een ander huisje.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:38

Brainless: leuke opmerking, maar dan blijven de stallingskosten over voor iemand anders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:43

Daancha schreef:
BloemBloem schreef:
laten rauzen ...

Niet mee eens. Je moet wel veel lef hebben om je paard te laten afmaken als die nog niet echt heel slecht is, en dat hebben veel mensen niet. Ik bedoel hiermee NIET TS want dat kan ik natuurlijk met deze info nergens op baseren. Maar ik zie veel mensen stappen nemen om die definitieve stap te omzeilen omdat mensen het eng vinden en daarbij, je krijgt een hoop felle kritiek over je heen als je die beslissing neemt. Een paard laten inslapen of slachten die nog niet echt staat te creperen stuit over het algemeen op heel veel weerstand en oordeel uit de omgeving.
Die beslissing niet nemen, een kogel door zn kop, staat niet per definitie gelijk aan het niet af willen danken. Mensen zoeken gewoon graag naar de weg van de minste weerstand en dat is eerder de weg van het zoeken naar een ander huisje.

Klopt. En dan doen ze hem liever aan een handelaar weg dan hem te laten inslapen of slachten. Terwijl het dier beter af is bij de slachter waarschijnlijk. De verhalen van de handelaren zijn talloos. Ze worden een beetje opgeknapt en weer doorverkocht of belanden in een manege.
Ik heb mijn zelfgefokte 3 jarige toen in de kliniek achtergelaten om te laten inslapen omdat ik niet wilde dat hij de handel inging. Hij had wat röntgenologische bemerkingen en ik wilde niet dat ermee gezeuld ging worden en dat hij in de handel belanden. Ja dat is hard, ik heb hem geboren zien worden.
Maar in de handel wilde ik absoluut niet.
Dus kijk uit met gratis weggeven, want ook de lieve vrouw met de blauwe ogen die je belooft hem te houden tot zijn dood verkoopt hem een half jaar later door met winst.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 29-07-21 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:44

Als je je paard als weidemaatje weg wilt geven lijkt me het eerste wat je doet: uitzoeken of pensioen nog wel paardwaardig is.
Overleg dat met de dierenarts. Als dat niet zo is, dan is er imo geen andere keuze dan inslapen.
Is paardwaardig pensioen wel mogelijk dan heb je 2 opties: zelf op pensioen zetten of iemand zoeken die een weidemaatje zoekt. Ik het laatste geval loop je wel het risico dat het paard toch de handel in gaat. Je zal niet de eerste zijn bij wie een leuk gezin komt kijken, een sneu verhaal ophangt, je paard in vertrouwen aan mee geeft en later blijkt een handelaar te zijn.

Ik zou het niet kunnen en naar mijn paard mezelf ook verplicht voelen een goed pensioen te verzorgen, al dan niet in een rusthuis. Hij heeft jaren lang zijn best voor mij gedaan, het laatste wat ik kan doen is zorgen dat hij comfortabele kan leven en oud kan worden.

Overigens heb ik de andere kant ook gezien. Ik heb al een aantal keer pensioen aangeboden op mijn kleine paddock paradise. Niet voor niets, want paard moet wel eten en hooi is niet gratis. Huur van het perceel ook niet. Stroom ook niet. Dus ja, daar vraag ik geld voor, wat echt niet de hoofdprijs is. En ik verwacht wel dat een eigenaar betrokken blijft. Maar dat schijnt beiden ingewikkeld te zijn. Ik snap dat eerlijk gezegd echt niet :n. Ik zou het niet kunnen en mijn paard een moo pensioen gunnen na een leven van werken.

Domiinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 08:45

Ik merk dat ik verkeerd begrepen wordt, wat ik ergens ook wel snap want ik heb het niet helemaal goed opgeschreven.

Waar het mij om gaat is dat ik hem meer gun dan dat hij nu krijgt. Ik zie hem graag echt op een grasland staan met vriendjes/vriendinnetjes en eventueel een schuilstal.
Wanneer ik mijn paard echter naar een rusthuis breng komen er (bij de rusthuizen die ik gevonden heb) veel kosten bij die voor mijn paard nog overbodig zijn. Denk hierbij aan iedere 6 weken een hoefsmid terwijl ik op dit moment iedere 2,5 tot 3 maand een hoefsmid erbij heb of maandelijks bezoek van een dierenarts waar ik ook voor moet betalen ondanks dat mijn paard het niet maandelijks nodig is.
Dat is de reden waarom ik zeg dat ik hem liever niet naar een rusthuis wil hebben. Niet omdat ik hem dat niet gun of omdat ik er het geld niet voor heb maar omdat ik dan kosten heb waar ik geen gebruik van maak.
En begrijp me niet verkeerd, ik ben heel blij dat zo’n concept er is en ik geloof ook best dat er paarden zijn die wel baat hebben bij elke maand een dierenarts of elke 6 weken de hoefsmid maar mijn paard (nog) niet.

En zoals ik al zei ben ik niet op zoek naar iemand die de volledige kosten op zich neemt. Ik zoek iemand waar hij bij in de weide kan staan en waarbij ik de kosten van dierenarts, hoefsmid en eventueel op den duur hooi/kuil betaald. Ik wil ook prima iets betalen dat mijn paard bij mensen in de wei mag staan want ik snap echt wel dat ik niet zo ineens honderden euro’s kan sparen door mijn paard te verhuizen naar een andere plek.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:53

“Ik wil ook prima iets betalen dat mijn paard bij mensen in de wei mag staan want ik snap echt wel dat ik niet zo ineens honderden euro’s kan sparen door mijn paard te verhuizen naar een andere plek“

Dit is zeker wel mogelijk.
Ik ging van ruim 400 euro per maand naar 160 .
Dat is dan ongeveer 300 euro per maand sparen
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 29-07-21 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:53

Kun je dan niet beter een weiland met schuilstal huren en daar beide paarden stallen? Of zolang je nog geen nieuw paard hebt samen met iemand anders wat huren
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 29-07-21 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:55

Je hebt deze suggestie kennelijk gemist? Kan me niet voorstellen dat daar gigantische veel kosten inzitten die je zou moeten ophoesten zonder dat je er gebruik van maakt.

hahahatsjoe schreef:
Wat dacht je van het Drents Rusthuis voor Paarden in Nieuw Schoonebeek ? Dat is nog eens vlakbij Emmen ook. Kost je zo'n 150 Euro per maand, zomers 24/7, 's winters 's nachts op stal, onbeperkt ruwvoer, staat in een groep, weilanden groot genoeg, daar verdwaal je zowat... Mijn merrie heeft daar een prachtig laatste jaar gehad voor ze teveel pijn kreeg van haar artrose. Je mag altijd komen (in coronatijd graag wel even van tevoren aankondigen), geweldige plek.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:57

TS, Door allerlei noten op je zang te hebben voor wat betreft de hoefsmid en de veearts maak je het niet simpeler. capopjekop omschrijft het dan nog het beste. Dan houd je de volle zeggenschap.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:59

Maar dat is toch gewoon te vinden? Misschien niet bij iemand privé op een wei, maar er zijn best stallen waar je je paard kan geven wat hij nodig heeft. Of wil je dat hij gratis op een wei staat bij iemand en alleen de kosten daarbuiten betaalt? Dat lijkt me niet realistisch…

Mijn paard staat op een paddock paradise in een grote groep met paarden tussen de 1 en 26 jaar waar veel paarden als die van jou staan. De paarden hebben alle ruimte om de rust op te zoeken als ze die nodig hebben en meer dan genoeg andere paarden om mee te groomen en spelen als ze dat fijn vinden. Veel geblesseerde sportpaarden zijn hier enorm opgeknapt van het 24/7 buiten staan. De eigenaren komen vaak van ver omdat er bij hen in de buurt niets te vinden is. Sommigen komen enkel in het weekend even kijken en een knuffel geven. Wij betalen hier 235 euro.