[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:32

heeft hij geen cushing? :7

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:40

geerke schreef:
heeft hij geen cushing? :7

ik denk het niet,
ze heeft namelijk niet echt een krullende vacht,
wel heeft ze vrijlange haren maar dit heeft ze altijd al gehad. zeer ongevoelig voor hoefbevangenheid enz. goed eten, normaal plassen, geen diarree enz.
ze heeft eigenlijk alleen maar wat ouderdomskwaaltjes zoals schimmel, die nu volledig is weggetrokken en een beetje verminderde bespiering.

maar we hadden inderdaad ook al gedacht aan cushing :)

Douraque

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:45

Verminderde bespiering en lange vacht is een teken van cushing. De krullende vacht zie je pas als het paard een aantal jaren cushing heeft en dus jaren intern heeft geleden.

Ik zou ook zeggen dat dit (bijna 100% zeker) een cushing paard is. Deze maand is nog gratis testen wat ik ook aanraad om te gaan doen.

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:57

Douraque schreef:
Verminderde bespiering en lange vacht is een teken van cushing. De krullende vacht zie je pas als het paard een aantal jaren cushing heeft en dus jaren intern heeft geleden.

Ik zou ook zeggen dat dit (bijna 100% zeker) een cushing paard is. Deze maand is nog gratis testen wat ik ook aanraad om te gaan doen.

ik zal ernaar kijken, testen is altijd goed, zeker als het gratis is, maar ben toch altijd terughoudend met dit soort dingen, want deze twee symptomen horen ook bij het ouder worden van een paard...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:05

En worden daardoor niet aangemerkt als cushing, waardoor paarden tegenwoordig onnodig lijden. Mensen schuiven veel ouderdomskwalen af aan het ouder worden van het paard, echter weten veel mensen niet dat de symptomen duidelijk bij cushing horen. En dat vind ik tegenwoordig zo zonde, er heerst veel te veel de gedachte ochh het hoort bij de ouderdom. Maar als men gaat testen en goed naar zijn paard kijkt, dan ziet/weet men dat het cushing is.

Testen is weten, want waarom terughoudend zijn als een bloedtest uitsluitsel kan geven en medicijnen zijn die het paard zichtbaar laat verbeteren (in de meeste gevallen)

Daarbij komt dat cushing veelal als ouderdomsziekte wordt bestempeld, hoewel het steeds meer voorkomt bij jonge paard (waar het ook het agressiefst/progressiefst is)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:12

elize2310 schreef:
Douraque schreef:

ik zal ernaar kijken, testen is altijd goed, zeker als het gratis is, maar ben toch altijd terughoudend met dit soort dingen, want deze twee symptomen horen ook bij het ouder worden van een paard...

Ik denk dat je de posters hier die het over cushing hebben,pas begrijp als het paard twee maanden op medicatie staat....dan denk je...had ik dit maar eerder gedaan!
(nee,ik heb geen aandelen bij de pillenverstrekker ;) )

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:27

ik ben het helemaal met jullie eens hoor! beter laten testen en genezen, dan onnodig een ziek paard hebben. en ik ga het ook serieus hierover met de eigenaar hebben. Het is niet mijn eigen paard dus ben daar wel afhankelijk van net zoals het hooitoevoer.

maar wel bedankt hihi, wist wel dat jullie er meer verstand van zouden hebben dan ik :)

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:29

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:50

Maris schreef:
Welk krachtvoer geven jullie bij om te korten aan vit en min en eiwitten in het dieet op te lossen ?

Mijne krijgt 1/3 schep seniorenmuesli van Marstall, aangevuld met 50 gr Marstall Force, een voerschep luzerne en een schepje MSM. Daarnaast staat ze nu nog 24/7 op het weiland.
In oktober gaat ze 's avonds weer op stal en krijgt ze hooi en 2 keer 1/4 basisbrok erbij. Voor de lekker krijgt ze dan ook nog wat witlofwortel.
Vorige winter werkte dit nog erg goed en nu moet ik het gewoon weer aan kijken. Ze heeft wel wat vetreserves na een zomer lekker op de weide.

Morgen komt de DA voor haar gebitscheck ben benieuwd of er veel moet gebeuren.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:27

Iemand die Seniores Privores voert? Ik heb 40 kilo over.
Kan gratis opgehaald worden.. Almere

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:33

Sabinee__ schreef:
Iemand die Seniores Privores voert? Ik heb 40 kilo over.
Kan gratis opgehaald worden.. Almere

Ik! Helaas is Almere erg ver weg voor mij :o

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:00

@elze2310 ik zou grasbrok gaan voeren voert lekker makkelijk en je kunt in korte tijd veel ruwvoer naar binnen krijgen. Daarnaast wat zonnebloemolie en een wat voedzamere brok, bijv merriebrok. Dan moet het goed komen :-)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:19

Als je veel grasbrok wilt voeren dan liever wel even weken. Raadt onze voerboer ons aan

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:50

Ik week grasbrok altijd! Zet nog best uit ook!

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:18

Ik heb thuis ook 2 oudjes staan. 1 van 18, een fjord van een kennis, en mijn xWelsh pony van 21. Ze staan nu sinds 2 weken bij mij thuis en ik merk dat ik het best lastig vind wat en hoeveel ik ze nou moet voeren. Toen ze nog in pension stonden draaiden ze gewoon met met het ritme van de pensionstalhouder. Ze kregen daar 3x per dag voordroog. Ik heb de mogelijkheid om ze nu thuis te stallen en wil kleinere porties hooi verdeeld over de dag geven.

De fjord heeft afgelopen zomer 24/7 op de wei gestaan en is wat aan de dikke kant. Mijn welsh pony heeft afgelopen zomer beperkt gras gehad en is redelijk op gewicht, mag iets dikker zijn. Ze hebben beiden geen gebitsproblemen en verrichten zo'n 5 dagen per week lichte arbeid in de vorm van rijden in de bak, wandelen langs de weg, kort bosritje en longeren. Verder staan ze samen in een paddock met 2 aparte stallen.

Het voerschema ziet er als volgt uit:
6u: plak weidehooi
8.30 beide een fijnmazig hooinet met plak weidehooi en een plak graszaadhooi. Doen ze tot een uur of 15 mee met pauzes. Halve schep care4life van pavo
17.30 plak weidehooi en halve schep care4life
22u fjord plak gradzaadhooi en Welsh plak weidehooi

Wat is jullie ervaring met de combi weidehooi en graszaadhooi voor oudjes en hoeveel ruwvoer geven jullie je oudjes die goed op gewicht zijn? En welk krachtvoer heeft jullie voorkeur?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:34

Hier krijgt opaatje in de winter ook Marstall senior met omega 369, draversbrok en spelt en 1 voerbeurt sp met kruidenmuesli van Mijten, 12 uur op de wei en ruwvoer 24/7.
In de zomer moeten we oppassen, maar nu kunnen we flink voeren; zijn wel heel flinke porties, maar zo blijft hij fit en mooi <3

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:19

wat geven jullie bij als de flanken wat invallen ? ze stata overdag nog op de weide snachts krijgt ze hooi bij

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:27

Ik had een vraagje.. Misschien weten jullie wat ik nog bij kan voeren?
Mijn 18 jarige merrie krijgt 4 x per dag een hele hoop hooi.. en 1.5 kilo sport brok en een hele schep speedibeet. Maar.. haar buik is mooi rond alleen je ziet haar ribben nog wel! Verder is ze lekker vrolijk en staat overdag in de weide. Wie heeft hier een tip over?

Heb zo geen duidelijkere foto. Op het moment zie je haar ribben nog meer..
Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:25

@Samy24, hoeveel hooi krijgt ze erbij? Invallen in de flanken zou ik denken meer ruwvoer... maar lees dat je helemaal niks aan mineralen/vitamine bij voert zou daar misschien toch iets voor kiezen.. in gras zit nu veel minder voedingswaarde dan in de zomer.
Ik voer die van mij nu 18Plus met Speedibeet (elke avond een 500 gr 18Plus + 250 gr Speedibeet).... hij staat nu nog buiten (op behoorlijk grote wei) maar denk dat ik hem na het weekend 's avonds naar binnen doe... en dan krijgt hij genoeg hooi en 2x krachtvoer (18plus met speedibeet of dailyplus) te eten.

@kusvoorjou... hele schep speedibeet... dat is dan 800 gram?? (en met water is dat bijna 6 liter eten)... en die 1.5 kilo sportbrok... krijgt ze dat in één keer of verdeeld over de dag? En hele hoop?... misschien eens gaan wegen, dan heb je beter idee hoeveel ze daadwerkelijk krijgt. Tja.. ronde buik... geen wormenbuik?
Is ze laatst afgevallen of is het van langer? Zie trouwens op het kleine foto niet echt ribben.
Misschien eerst eens goed kijken of ze wel echt te mager is... body condition score (zijn veel filmpjes over te vinden... bijv. http://youtu.be/hbliIJ8Auko

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:31

@kusvoorjou Bij mijn 23 jarig paard zie je ook wel beetje de ribben verder ziet ze er nog wel goed uit. Op de foto zie ik ook niet echt de ribben. Soms ligt het bij mijn paard ook net hoe ze staat soms zie je ze niet dan weer wel. Naarmate ze ouder worden hoe meer hun figuur ook veranderd. Ronde buik kan ook komen van het hooi (hooibuik). Ik geef die van mij ook vitamine van liquihorse daar is ze wel heel erg van opgeknapt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:38

Leuk dit topic!

Ons oudje heeft sinds deze week een nieuw voerschema.
Halve schep seniores priores en een halve schep merriebrok (s ochtends en s avonds). Dan s ochtends een schepje omega 369 en s avonds een scheut olie. Overdag staan ze op de wei. s avonds krijgen ze zoveel hooi dat ze s ochtends nog overhebben.

Ben benieuwd :j

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:41

@evelijn ze krijgt smorgen en savonds 1 schep herbamix + halve schep spelt, veranderen van voer is geen optie ivm allergieen :(

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:03

@Samy24...en meer hooi erbij voeren?

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:31

@evelijn ze krijgt sochtends half plak hooi, tegen 12 uur een half plak en tegen 5 uur een half plak. Savonds als ze op stal komt ligt er ook nog hooi voor haar klaar. Wegen is geen optie. Ze staat op pension, pension houdster voert de paarden.

Die 1.5 kilo sport brok krijgt ze in 1 keer. Gemengd met de speedibeet. Dat samen is 3/4 de van een emmer. Ze eet het altijd goed op. Hooi laat ze soms nog wat van liggen.

Wormen kan het niet zijn. We kuren altijd voldoende en wisselen af van kuur. 2 maand terug nog mest onderzoek laten doen. Kwam niets bijzonders uit. De DA heeft me zandweg gegeven om eventueel zand weg te spoelen. Ze vond het daar op lijken maar er was geen zand in de mest proef te vinden. Heb dit keurig gegeven zoals de DA zei maar geen verschil. Ze is in de winter altijd magertjes. Zomer periode trekt ze weer wat bij

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:35

@evelijn misschien handig om nog te vertellen, tijdens het mest onderzoek heet de DA (ook tandarts) naar haar tanden gekeken. Klein haakje afgeveild verder geen bijzondere heden. Ik zal nog eens opzoek gaan naar een betere foto.