[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:37

Gewoon nat maken dan de grasbrok, dan heb je dat probleem niet meer.

gehakseld hooi is te koop oa van Hartog ( grasmix, lucerne, compact gras ), optiform van Mijten en ook van merken zoals agrobs en dodson&horrell.
Sommige fouragehandelaren verkopen ook gehakseld hooi ( ik heb er nog maar 1 gevonden = Florestein fourage ). En je kan proberen zelf hoi te hakselen met een tuinafvalversnipperaar.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:14

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:19

Piekosjj schreef:
Iemand hier ervaring met het voeren van rice bran aan oudere, ingevallen paarden? http://www.coprice.com.au/horse

Wat voer je nu dan en werkt dat niet genoeg ?
edit: even teruggekeken, speedibeet en masters seniorenbrok. Geef je er wel genoeg van ? minimaal moeten ze 1 kg droog product per 100 kg lichaamsgewicht krijgen ( ongeveer ).

Piekosjj

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:24

Hij komt zeker aan de 1% DM per dag. :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:30

Beetje ingewikkeld praten zo, ik zag dat je de vraag ook stelde in een ander topic.
Piekosjj schreef:
Een hoop :+ Meneer is 25 jaar oud met PPID en volgens mijn verzorgster (ik zit tot eind okt. in Estland) en de foto's die ze stuurde is hij weer flink wat ingevallen, voornamelijk op de rug en z'n heupen. Schraal is hij altijd geweest en dat beeld ben ik dus heel goed gewend maar er mag nu echt wat meer bij. Hij staat 24/7 op kort gras, krijgt zo goed als ad lib hooi (zo'n 15K per dag) en een slobberpap van Masters seniorslobber, speedibeet en een kwart schepje muesli. Verzorgster gaat morgen olie inslaan, dit heeft hij eerder ook altijd gekregen. Als ik het goed uit m'n hoofd zeg krijgt hij driekwart schep speedibeet en seniorslobber, wat in totaal een goed volle emmer wordt.
Mijn vriendin uit Duitsland raadde mij altijd rijstproducten aan maar ik hoor hier zelf enorm weinig over in Nederland. In de US en UK heb ik er al meer verhalen over gelezen maar er gaan enorm wisselende meningen over.

Edit; we gaan binnenkort waarschijnlijk het nieuwe senior-voer van Pavo uitproberen, en uiteraard kan de seniorslobber nog verhoogd worden, maar als rijstvoer enorm goed aan lijkt te zetten wil ik dit natuurlijk graag uitproberen.

Ik begrijp dat hij ook 15 kg hooi krijgt en dan nog speedibeet en masters erbij ? Weet je zeker dat hij geen wormen heeft ? en kauwt hij nog goed ? Want met zoveel voer zou een paard niet af mogen vallen.

Magere paarden kunnen trouwens wel tot 2,5% ruwvoer krijgen tov hun gewicht. 1 % klinkt er weinig, is het minimale wat je een paard moet voeren. 15 kg hooi zal ook veel meer zijn als 1 %. Toch ?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:34

Oh vergeten er bij te zetten dat 'ie die 15K hooi niet alleen krijgt! Deelt 'ie met twee kleine pony's maar hij eet er 't meeste van. Kauwen wisselt, 9 v/d 10 keer kauwt 'ie prima op z'n hooi maar soms maakt 'ie er wat proppen van, maar dat is eigenlijk alleen als 'ie alles te snel wilt eten. Wormen heeft 'ie als het goed is niet, ziet er verder ook niet uit of 'ie wormen heeft, maar binnenkort moet de DA weer komen voor de entingen en zal even doorgeven of ze voor wormen kunnen kijken/testen/whatever.
Misschien 'handig' om er bij te vermelden dat Q nooit dik is geweest, dat verwacht ik 'm ook niet meer te worden maar alle kleine beetjes kunnen helpen.
Klopt, 1% is echt het absolute minimum. Q zal rond de 400/450K wegen en moet dus minimal 4-4,5K DM krijgen, wat waarschijnlijk zo'n 5-6K hooi zal zijn. Gok dat hij per dag zo'n 8-10K eet.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:51

Wormen kun je eventueel ook zelf zien soms. Als je een stuk mest oplost in water.....

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:21

Ik lees al een tijdje stilletjes mee maar nu de winter dichterbij komt vroeg ik mij af of jullie me advies kunnen geven.
We hebben een fjord van nu 28 jaar die in de zomer en kern gezond uit ziet. Goede vacht en ziet er netjes uit qua gewicht. Nou staat hij in de zomer ook dag en nacht in een grasweide waar hij in strookjes steeds wat meer krijgt. Hij kan dus de hele dag door lekker grazen. Daarnaast krijgt hij 's avond een beetje muesli en basisbrok. Niet specifiek om hem aan te laten komen maar vooral omdat hij het lekker vindt en de rest ook brokken krijgt. Nou was hij halverwege de zomer kreupel en volgens onze hoefsmid zat hij toen tegen hoefbevangenheid aan. Moet ik eerlijk zeggen dat deze hoefsmid nu niet meer hier komt omdat ik nogal aan zijn kundigheid twijfelde (afgelopen keer liep hij na het bekappen weer kreupel dus of die hoefbevangenheid nou echt de reden was die keer er voor vraag ik me af..).

Nu de winter toch steeds dichterbij komt ben ik me gaan verdiepen in hoe we hem in de winter netjes op gewicht kunnen houden. Hij valt in de winter namelijk extreem in en dan krijgen we hem op geen mogelijkheid meer op gewicht. Nu zat ik zelf te denken om hem dit jaar apart te laten staan van de andere paarden, zodat hij in ieder geval onbeperkt hooi kan eten. Hij kan dit nog goed eten en hij maakt hier ook geen proppen van. Daarnaast wil ik hem een senioren voeding gaan geven, nou ben ik hier veel dingen tegengekomen. En ondertussen weet ik eigenlijk niet meer zo goed wat nou het beste is voor hem. Met toch ook wel het oog op die misschien hoefbevangenheid... Toch neig ik denk ik het meeste naar de slobber omdat je daar zoveel van mag geven. Geven jullie naast ruwvoer en een brok nog iets om ze op gewicht te houden? En gaan jullie paarden in de winter op stal of blijven ze buiten? Voor beiden dingen vind ik wel wat te zeggen, stal is warmer en dus minder verbranding om zich warm te houden dus blijft er meer over voor vet opslag maar op de stal staat hij ook zoveel uur stil dat zijn artrose/oudjes stijfheid zich meer op gaat spelen.. Al met al dus behoorlijk wat zorgen voor de winter waarmee ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Wormen wordt hij trouwens om de zoveel tijd op gecontroleerd door de DA.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:29

Seniores priores zit op 15% zetmeel en suiker. En is zeer geschikt om paarden goed op gewicht te krijgen. Hoe hoog masters seniorenbrok en hippostar senior masg in zetmeel en suiker zitten weet ik niet.
En anders is Speedibeet van Pavo ook nog een goed alternatief met slechts 5% suiker en zetmeel.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:00

Vraagje: ik gaf mn ouwetje daarnet een paar handjes lucernebrok. Ze ging echt enorm kwijlen! Iemand dit vaker gezien? Normaal krijgt ze gewone lucerne maar mocht dit proberen van een kennis.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:29

Ik heb niet veel verstand van lucerne/lucernebrok, maar meer kauwen = meer speeksel (= goed!) Misschien dat ze al het speeksel niet wegkrijgt en daarvan gaat kwijlen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:06

Heb het nog niet eerder gezien dus vandaar dat ik even twijfel..... Ze bleef wel schooien om meer hahaha

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:32

Kyrseltje schreef:
Geven jullie naast ruwvoer en een brok nog iets om ze op gewicht te houden? En gaan jullie paarden in de winter op stal of blijven ze buiten? Voor beiden dingen vind ik wel wat te zeggen, stal is warmer en dus minder verbranding om zich warm te houden dus blijft er meer over voor vet opslag maar op de stal staat hij ook zoveel uur stil dat zijn artrose/oudjes stijfheid zich meer op gaat spelen.. Al met al dus behoorlijk wat zorgen voor de winter waarmee ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Je kan hem in de winter ook buiten houden en dekens gebruiken om het verlies aan warmte te compenseren. :)

Seniorenslober zoals dievan Subli kan je ook geven aan paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. De brok/muesli die hij nu krijgt zou je ook kunnen vervangen door een brok met meer eiwit zoals merriebrok.
Andere optie is olie toevoegen aan het rantsoen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:37

fransje23 schreef:
Kyrseltje schreef:
Geven jullie naast ruwvoer en een brok nog iets om ze op gewicht te houden? En gaan jullie paarden in de winter op stal of blijven ze buiten? Voor beiden dingen vind ik wel wat te zeggen, stal is warmer en dus minder verbranding om zich warm te houden dus blijft er meer over voor vet opslag maar op de stal staat hij ook zoveel uur stil dat zijn artrose/oudjes stijfheid zich meer op gaat spelen.. Al met al dus behoorlijk wat zorgen voor de winter waarmee ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Je kan hem in de winter ook buiten houden en dekens gebruiken om het verlies aan warmte te compenseren. :)

Seniorenslober zoals dievan Subli kan je ook geven aan paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. De brok/muesli die hij nu krijgt zou je ook kunnen vervangen door een brok met meer eiwit zoals merriebrok.
Andere optie is olie toevoegen aan het rantsoen.

Buiten houden heb ik inderdaad ook aan gedacht maar dan moet hij alleen buiten blijven. Weet niet of hij daar blij van wordt. Wil dat dan eigenlijk ook het liefst zo lang mogelijk uitstellen en dit dus pas doen wanneer ik echt merk dat hij pijn heeft als hij uit de stal komt.

Daarnaast bedankt voor de info over voeding. Op zich hoeven we voor in de zomer zijn voeding niet aan te passen, hij gaat hier erg goed op. Mocht dit slechtte worden ga ik zeker over merriebrok nadenken.
Qua olie dit kan gewoon zonnebloemolie zijn toch? Als het maar plantaardig is?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:46

Ja zonnebloemolie kan, als je veel olie gaat geven moet je wel extra vitamine E bij geven. Een andere optie is de Subli omega 369, daar zit alles al aan toegevoegd.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:52

Ah kijk! Ga ik daar binnenkort maar eens mee beginnen. Wil m liever wat te dik de winter in sturen dus wil zo langzamerhand wel gaan beginnen met bij voeren. Bedankt voor de info!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:41

Subli omega 369 bevat wel veel suikers schijnt .....

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:26

ik voer mijn 24 jarige enkel vitaminekorrels van subli, een appel per dag, 2x daags kuil uit een slowfeeder en overdag weidegang sinds ze dicht bij huis in de buurt staan, dat is begin deze maand. het mooie vind ik dat ze al die jaren een opgezette hals had en dat deze in deze korte tijd sinds de verhuizing (ik voer nu helemaal zelf) weggetrokken is. ze is weer actief en ondeugend!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:04

Blijf dit een fijn topic vinden, ondanks dat ik het nóg niet nodig heb!

Mijn paard is 26 jaar, heeft een slechter wordend gebit, gaat nu nog maar 1x per jaar naar de tandarts omdat zijn kiezen zo laag worden dat het enkel nog holle cupjes met emaille randjes zijn.
Daardoor blijft hij af en toe proppen maken. De staleigenaar merkt dit gelukkig op maar kan hem wel uitleggen dat daar niks aan te doen is. Hij eet zijn hooi gewoon wat langzamer dan de andere paarden op.( Dat wil dus niet zeggen dat hij minder hooi moet hebben)
Verder krijgt hij gewoon onderhoudsbrok (1/4 schep per beurt) Dus een 1/2 kilo per dag.
Hij staat in de zomer op de wei ( nu nog totdat het te slecht wordt)
Paard wordt dagelijks gereden ( gisteren nog rit van 4 uur gemaakt).

Paard is chronish bevangen, heeft speciaal beslag en krijgt glucosamine voor de artrose. Deze glucosamine los ik op in een halve scheb slobber van Havens.
Hij wordt gauw dik en de hoeveelheid brokjes is meer dan genoeg. zeker zolang de wei nog open is. Ik moet erg opletten ivm zijn HB natuurlijk...
Hij heeft ook geen deken op, tot nu toe nog niet nodig geweest in de winter...

Het valt me op hoeveel paarden er al aangepast voer krijgen...lees het topic af en toe bij.... ben me wel aan orienteren op ander voer mocht het nodig zijn....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:59

Maris schreef:
Subli omega 369 bevat wel veel suikers schijnt .....

De dragerstof van het vet is een graan dus er zitten zeker suiker en zetmeel in maar je voert er niet heel veel van dus op het totaal valt het misschien wel mee.

maidmarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:09

Hallo,

Heb zelf goede ervaringen met Senior Proires van Subli (kracht en ruwvoer ineen)
Om op gewicht te krijgen en te houden.

Ik voerde mijn paard s morgens 1 kilo SP en s avonds, daarnaast hooi en kuil (ong 10 a 15 kilo).
Daarnaast ging hij in de herfst/winter in de dekens ( vanaf 10 gr, beginnend met regendeken en afh vd temperatuur meer gram).

SP moet je wel rustig opbouwen qua hoeveelheid aangezien de maag van het paard moet wennen aan de grote hoeveelheden voer, de mijne vond het erg lekker.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:18

De mijne eet het helemaal niet graag. Daardoor heeft het weinig effect omdat hij niet genoeg ervan wil eten..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:50

Welk krachtvoer geven jullie bij om te korten aan vit en min en eiwitten in het dieet op te lossen ?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:10

Die van mij krijgt nog gewoon basisbrok en hooi omdat ze dat goed weg krijgt. De sp krijgt ze erbij als dikmaker. Tis wel een puzzel met de hoeveelheden maar we komen er mee uit. Heb ook vitamine korrels gekregen maar moet de samenstelling nog onder de loep nemen om te kijken wat er precies in zit.
Laatst was er een "voedingsdeskundige" op stal.... Die wilde me allerlei poeders aansmeren..... Het meeste van die prut zit gewoon in normaal voer en ik zie er de toegevoegde waarde totaal niet van. Mijn paard is de 30 voorbij, bij sommige dingen moet je je dan enigsinds neerleggen, bijvoorbeeld bij het feit dat ze er niet meer als een 10jarige bij zal lopen. Dat vond ze echt grote onzin. Maar goed ik heb een gelukkig oud paard dat nooit ziek of wat dan ook is en een mooie vacht heeft. Zo rond en gespierd als jaren geleden zal ze gewoon niet meer worden.

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:25

hallo oudjesliefhebbers, :P

ik al vrij veel gelezen over het voeren van een oud paard maar twijfel nog een beetje aangezien het advies vooral word gegeven door voederbedrijven..

wij hebben een (verzorg)paardje, Rox, van ongeveer 27 jaar oud. Wij verzorgen deze 7 dagen per week, doen het voeren, het rijden, het mesten enzovoorts. we staan op een eigen landje met 2 andere paardjes (een haflinger van 9 en een shet van 30). We begonnen afgelopen januari met de verzorging van deze 3 paardjes en toen was Rox behoorlijk mager en had ze weinig bespiering. toen zijn we lekker veel met dr gaan rijden en hebben we goed bijgevoerd waardoor ze nu lekker dik is :P

(2 linkjes met hoe ze eruit ziet) http://wqd.nl/Rox en http://wqd.nl/Roxzijkant

nu zijn we bang dat ze van de winter weer heel erg gaat vermageren aangezien de wei dan kaal is en de baas niet te veel hooi wilt bijvoeren (we gaan kijken of we het hooi zelf kunnen gaan kopen zodat ze wel genoeg ruwvoer krijgen)
Ze krijgt elke dag 2 kilo biks, we zitten nu te twijfelen of we Lucerne, bietenpulp of merriebrok bij kunnen voeren, jullie hebben er vast meer verstand van dan wij dus graag tips!
:D :D

bewerkt:
Hij eet wel heeeeel erg graag en heeft geen moeite met kauwen enz. :)