Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Piekosjj schreef:Iemand hier ervaring met het voeren van rice bran aan oudere, ingevallen paarden? http://www.coprice.com.au/horse
Piekosjj schreef:Een hoopMeneer is 25 jaar oud met PPID en volgens mijn verzorgster (ik zit tot eind okt. in Estland) en de foto's die ze stuurde is hij weer flink wat ingevallen, voornamelijk op de rug en z'n heupen. Schraal is hij altijd geweest en dat beeld ben ik dus heel goed gewend maar er mag nu echt wat meer bij. Hij staat 24/7 op kort gras, krijgt zo goed als ad lib hooi (zo'n 15K per dag) en een slobberpap van Masters seniorslobber, speedibeet en een kwart schepje muesli. Verzorgster gaat morgen olie inslaan, dit heeft hij eerder ook altijd gekregen. Als ik het goed uit m'n hoofd zeg krijgt hij driekwart schep speedibeet en seniorslobber, wat in totaal een goed volle emmer wordt.
Mijn vriendin uit Duitsland raadde mij altijd rijstproducten aan maar ik hoor hier zelf enorm weinig over in Nederland. In de US en UK heb ik er al meer verhalen over gelezen maar er gaan enorm wisselende meningen over.
Edit; we gaan binnenkort waarschijnlijk het nieuwe senior-voer van Pavo uitproberen, en uiteraard kan de seniorslobber nog verhoogd worden, maar als rijstvoer enorm goed aan lijkt te zetten wil ik dit natuurlijk graag uitproberen.
Kyrseltje schreef:Geven jullie naast ruwvoer en een brok nog iets om ze op gewicht te houden? En gaan jullie paarden in de winter op stal of blijven ze buiten? Voor beiden dingen vind ik wel wat te zeggen, stal is warmer en dus minder verbranding om zich warm te houden dus blijft er meer over voor vet opslag maar op de stal staat hij ook zoveel uur stil dat zijn artrose/oudjes stijfheid zich meer op gaat spelen.. Al met al dus behoorlijk wat zorgen voor de winter waarmee ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
fransje23 schreef:Kyrseltje schreef:Geven jullie naast ruwvoer en een brok nog iets om ze op gewicht te houden? En gaan jullie paarden in de winter op stal of blijven ze buiten? Voor beiden dingen vind ik wel wat te zeggen, stal is warmer en dus minder verbranding om zich warm te houden dus blijft er meer over voor vet opslag maar op de stal staat hij ook zoveel uur stil dat zijn artrose/oudjes stijfheid zich meer op gaat spelen.. Al met al dus behoorlijk wat zorgen voor de winter waarmee ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Je kan hem in de winter ook buiten houden en dekens gebruiken om het verlies aan warmte te compenseren.![]()
Seniorenslober zoals dievan Subli kan je ook geven aan paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. De brok/muesli die hij nu krijgt zou je ook kunnen vervangen door een brok met meer eiwit zoals merriebrok.
Andere optie is olie toevoegen aan het rantsoen.