[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:32

Ik gebruik sinds kort voor mijn 23 jarige een slobber van agrobs. Het bevalt me goed en ze vind het super lekker. Verder gebruik ik vitamines van liquihorse. Zit in een fles met pompje elke dag geef ik haar daar 2 pompjes van. Ze heeft een erg slecht gebit al paar tanden is ze kwijt. Over 2 weken komt de tandarts weer langs vorige keer heeft hij de tussen ruimtes opgevuld.. Je merkt nu echt dat ze oud begint te worden.. Dit is de site van de slobber is een grasslobber met kruiden erin.. http://www.equiculinair.nl/product_info ... cts_id/292

mirtje27

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:34

Nog meer mensen die deze slobber gebruiken?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:28

Lijkt me een fijne slobber, maar is natuurlijk als je meerdere kg's ervan zou geven niet te betalen.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:39

Ik geef nu als extra erbij een halve kilo per keer. Als je het dagelijks zou geven halve kilo doe je er dus een maand mee. Is idd wel prijzig voor 15 kg en als je meer geeft dan gaat het wel snel. Ben van plan dit sochtends te geven en savonds geef ik zemelen met ursonne kruiden puur natuurlijk..

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:42

Op de zak staat dat je 80-100 gram per kilogram moet rekening. Die van is zo'n 600 kilo denk ik dus is een halve kilo genoeg..

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:35

Mijn oudje kreeg deze zomer geen slobber. Deze winter wel weer af en toe.

Benieuwd naar de Pavo senioren voeding 18+. Iemand meer info over? Benieuwd wat het gaat kosten en wat er zo verschillend aan gaat zijn.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:22

De optiform heb ik lang gegeven aan mijn andere paard. Die deed het er prima op. Na het overlijden nooit meer bijgekocht maar merk dat mn andere paard ook niet mooi op gewicht blijft dus die gaat nu ook over op seniorenvoer.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:37

Ik zweer nogsteeds bij de senioren slobber van Masters. Ik geef er nu ondanks dat mijn oudje op de volle wei staat wel 2,5 kilo per dag van (word een flinke emmer met de liters water erbij) maar het doet dan ook echt wel zijn werk. Dit mag volgens mij oplopen tot 8 kilo per dag, dus we komen de winter wel rond en gezond door denk ik zo!

Ben erg benieuwd naar de verhalen van de nieuwe slobber die eraan komt!!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:39

Ik denk dat er wel veel suikers/melasse in die nieuwe slobber zit. Daar kan mijn paard niet goed tegen. Ik geef alles natuurlijk zonder ballaststoffen vandaar dat ik die van agrobs had gevonden..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:40

De mijne heeft de hele zomer in het volle gras gestaan, eet nu redelijk kuil en slobber en brok gaan ook redelijk naar binnen. Toch komt hij niet echt aan. Kijk al met angst en beven op tegen de winter.

Iemand nog tips?

Lastige eter in de keet. Hij krijgt nu;
3/4 emmer vol slobber geweekt(sp, aangevuld met wat extra pulp, grasbrok en pavo slobber mash voor de smaak)
40 liter emmer vol hooi. Momenteel eet hij hem zo goed als leeg, soms laat hij de halve e,mer staan.
Smorgens 1 Brok (basisbrok met hoge energiewaarde gemixt met een grasbrok en pavo podo grow en lucerne) savonds 3/4

Pulp= niet lekker
Maïsmeel =niet lekker
Kuil= lekker maar kost teveel moeite
Sp = niet lekker
Luzerne =niet lekker en is teveel moeite..

Hellup... Ben zo langzaam uitgedacht

Die nieuwe van pavo is toch muesli?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:42

Luzernebrok misschien? Heeft die van mij vandaag voor het eerst geproeft en volgens mij vond ze het wel lekker!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:49

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:10

Ik ben benieuwd naar de verhalen over de nieuwe slobber en muesli(?)! Mijn 30 jaar oude pony staat nogsteeds(al bijna 3 jaar) op de Senioren slobber van Masters en ben ook niet van plan over te stappen, mits hij natuurlijk ineens heel erg mager word maar daar ziet het er niet naar uit gelukkig! Hij staat nu op een volle wei (24/7) met 2,5 kilo Slobber. Is een flinke emmer maar hij doet het er super op! Het mag oplopen naar 8 kilo per dag volgens mij, dus ik heb wel vertrouwen in de winter. Krijgt nog Geen kuil/hooi. Nogsteeds echt een aanrader.. Voor de smaak doe ik er wel 1 schep Cerevit doorheen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:11

pluisje88 schreef:
De mijne heeft de hele zomer in het volle gras gestaan, eet nu redelijk kuil en slobber en brok gaan ook redelijk naar binnen. Toch komt hij niet echt aan. Kijk al met angst en beven op tegen de winter.

Iemand nog tips?

Lastige eter in de keet. Hij krijgt nu;
3/4 emmer vol slobber geweekt(sp, aangevuld met wat extra pulp, grasbrok en pavo slobber mash voor de smaak)
40 liter emmer vol hooi. Momenteel eet hij hem zo goed als leeg, soms laat hij de halve e,mer staan.
Smorgens 1 Brok (basisbrok met hoge energiewaarde gemixt met een grasbrok en pavo podo grow en lucerne) savonds 3/4

Pulp= niet lekker
Maïsmeel =niet lekker
Kuil= lekker maar kost teveel moeite
Sp = niet lekker
Luzerne =niet lekker en is teveel moeite..

Hellup... Ben zo langzaam uitgedacht

Die nieuwe van pavo is toch muesli?

De Senioren slobber van masters is wel vergelijkbaar met Sp, maar misschien vind hij deze wel lekker? Mijn oudje doet het er super goed op, ondanks dat hij enorm snel invalt en afvalt als er iets veranderd. Een kalere weide is na een dag al van zijn lichaam af te zien, maar dit heb ik er ook zo weer bij als ik hem dan wat extra slobber geef. (lees vorige reactie haha)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:45

Het zal niet het eerste zijn wat hij bij de eerste keer eten niet blijkt te eten en waardoor ik een hele zak kan weggeven. Dus heb tot nu toe nog geen zak gehaald. Vind het best prijzig en zeker wanneer hij het niet blijkt te eten dan zou dat zonde zijn.. Ken helaas nie,and die deze slobber voert dus kan het eerst niet proberen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:53

Alizeetje schreef:
Benieuwd naar de Pavo senioren voeding 18+. Iemand meer info over? Benieuwd wat het gaat kosten en wat er zo verschillend aan gaat zijn.

Ik heb een proefzakje aangevraagd :)
Link naar het topic over het voer zag ik ook al weer voorbij komen.

Mijne krijgt naast de Marstall seniorenmuesli geen speciaal seniorenvoer.
Ze heeft, zover ik weet, nog vrijwel wel al haar tanden en kiezen dus ze mag lekker kauwen :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:29

Pluisje88, heb je al grasbrok geprobeerd ? die heb je van veel verschillende merken, oa marstall, equifyt, agrobs, hartog.
Nog een ander alternatief voor sp en masters seniorenbrok is de senior mash van hippostar.
Je hebt ook nog de HAB of HAP brok, dit zijn vooral vezels, dus buitvulling. Bevat niet zoveel energie, is op basis van havermoutafvalpellets.
En je hebt sinds kort ook copra, dat is op basis van kokosolie. Te verkrijgen bij Rene Wielens.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:46

hoi allemaal; ik ben gaan opzoeken over pavo 18+ lijkt mij nl. ideaal !
maar kan iemand mij vertellen hoeveel % tarwe er hier inzit ? mijn merrie is hier allergisch aan..
ik kan het nergens vinden

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:11

Hij krijgt nu een beetje grasbrok erbij. Dit wil ik gaan opvoeren maar door de verschillende verhalen vind ik de grotere hoeveelheid een beetje eng. Voeren jullie dit droog?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:17

wat zijn de ervaringen met grasbrok ? worden deze geweekt?

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:17

Ik dacht dat Pavo 18+ slobber was en wilde kijken hoelang het moest weken maar het is ook droog te voeren lees ik. Dat is wel ideaal voor erbij, als je een keer weinig tijd hebt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 11:18

Het is inderdaad een muesli die je zowel als muesli als als slobber kan voeren.
Als muesli is hij goed weg te krijgen, omdat hij heel snel uit elkaar valt met een beetje speeksel.
Als slobber is het echt heel zacht van structuur.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:37

zijn er nog andere soorten voer die hier op lijken ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:16

Samy24 schreef:
zijn er nog andere soorten voer die hier op lijken ?

wat bedoel je ? ander krachtvoer wat vergelijkbaar is met 18+ ?
voor krachtvoer zonder veel suikers : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... tmeel.html Is allemaal lager als de 18+ in suikers.

Samy24, grasbrok wordt idd vaak geweekt. Maar kan ook droog gevoerd worden als je paard het niet te snel eet en het nog goed kan kauwen.

Pluisje88 wat vind je eng aan het voeren van de grasbrok dan ? Gewoon weken en dan voeren.

Heeft iemand misschien nog een tip hoe je goed gehakseld hooi kan voeren ? De voerbox van Hartog is te groot om in de box te hangen.....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:29

Maris schreef:
Pluisje88 wat vind je eng aan het voeren van de grasbrok dan ? Gewoon weken en dan voeren.

Heeft iemand misschien nog een tip hoe je goed gehakseld hooi kan voeren ? De voerbox van Hartog is te groot om in de box te hangen.....

Er gaan horrorverhalen in de rondte over het mega uitzetten van grasbrok en daardoor slokdarmverstopping enzo. Brok e.d. Eet mijn paard nog prima. Ruwvoer helaas niet.

Ik volg even.wat betreft je vraag. Zou ik ook graag willen weten. Hoe kom je trouwens aan gehakkeld hooi? Lijkt me wel een goede optie voor die van mij :j