Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Siersma schreef:Ze doet het dus prima, maar ik merk wel dat ze wat ouder word, ze komt slechter uit dr vacht. En ze zweet vreselijk snel, na een stap rondje is ze al nat. Dit is ook iets wat de laatste jaren erger word. Nu dacht ik, misschien word het eens tijd om te gaan kijken naar een seniorbrok omdat ze toch al 20 is. Wat vinden jullie?
Lous schreef:Eindelijk het juiste topic gevonden.
Ik heb een shetlander van 20 + ( exacte leeftijd weten we niet) en die begint toch wel een beetje dun te worden. Hij heeft geen wormen of cuching. Wel een buikje,maar ik begin zijn ribben wel langzaam te voelen.
Wat zouden jullie adviseren om bij te voeren?
fransje23 schreef:Ik dacht ook huh PavoMaar Subli is inderdaad een totale vervanger
Waaromvoer er eigenlijk een brood bij?
Zou het niet kunnen zijn dat ze nu als zoveel eten krijgt dat ze daarom gewoon geen trek meer heeft in hooi? Wil ze wel gewoon gras eten? Dat zet wel atlijd mooi aan
Een andere optie is proberen de gewone bietenpulp te vervangen voor geweekte grasbrok. de seniores bevat ook al veel pulp dus misschien is dat een beetje teveel van het goede?
fransje23 schreef:Siersma schreef:Ze doet het dus prima, maar ik merk wel dat ze wat ouder word, ze komt slechter uit dr vacht. En ze zweet vreselijk snel, na een stap rondje is ze al nat. Dit is ook iets wat de laatste jaren erger word. Nu dacht ik, misschien word het eens tijd om te gaan kijken naar een seniorbrok omdat ze toch al 20 is. Wat vinden jullie?
Vanwege het snelle zweten en slecht verharen zou ik je aanraden eens te overleggen met een dierenarts of een PPID (cushing) test zinvol is.
Aangezien ze te dik is zou ik nog minder krachtvoer geven en misschien vervangen voor dagelijks een vitaminekorrel, eventueel gemengd met wat luzerne oid.
Na het rijden kan je dan alsnog een klein beetje brok geven.
Siersma schreef:@Maris: Ik heb de links bekeken, maar voor mij is het allemaal abracadabraMoet ik eerst maar bloedonderzoek laten doen naar Cushing en gelijk ook dan naar de eventuele vitaminetekorten? Of moet ik gewoon iets gaan proberen?
Ik geef dr in de winter wel elke maand een vitaminespuit, weet alleen niet of dit echt werkt?
Siersma schreef:@Maris: Ik heb de links bekeken, maar voor mij is het allemaal abracadabraMoet ik eerst maar bloedonderzoek laten doen naar Cushing en gelijk ook dan naar de eventuele vitaminetekorten? Of moet ik gewoon iets gaan proberen?
Ik geef dr in de winter wel elke maand een vitaminespuit, weet alleen niet of dit echt werkt?