[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:41

Ik zou haar laten testen op de ziekte van Cushing.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:46

Eindelijk het juiste topic gevonden.

Ik heb een shetlander van 20 + ( exacte leeftijd weten we niet) en die begint toch wel een beetje dun te worden. Hij heeft geen wormen of cuching. Wel een buikje,maar ik begin zijn ribben wel langzaam te voelen.

Wat zouden jullie adviseren om bij te voeren?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:13

Siersma schreef:
Ze doet het dus prima, maar ik merk wel dat ze wat ouder word, ze komt slechter uit dr vacht. En ze zweet vreselijk snel, na een stap rondje is ze al nat. Dit is ook iets wat de laatste jaren erger word. Nu dacht ik, misschien word het eens tijd om te gaan kijken naar een seniorbrok omdat ze toch al 20 is. Wat vinden jullie?

Vanwege het snelle zweten en slecht verharen zou ik je aanraden eens te overleggen met een dierenarts of een PPID (cushing) test zinvol is.

Aangezien ze te dik is zou ik nog minder krachtvoer geven en misschien vervangen voor dagelijks een vitaminekorrel, eventueel gemengd met wat luzerne oid.
Na het rijden kan je dan alsnog een klein beetje brok geven.

Lous schreef:
Eindelijk het juiste topic gevonden.

Ik heb een shetlander van 20 + ( exacte leeftijd weten we niet) en die begint toch wel een beetje dun te worden. Hij heeft geen wormen of cuching. Wel een buikje,maar ik begin zijn ribben wel langzaam te voelen.

Wat zouden jullie adviseren om bij te voeren?

Wat is het huidige rantsoen?
Ribben voelen is overigens geen probleem, sterker nog als je ze niet kan voelen is de pony te dik.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:30

Oke ik ga hier ook eens advies vragen, ga ook nog met de veearts overleggen.
Ik heb een 22 jarige welsh die hier heeel slecht naar toe kwam.
Met de nodige zorg is ze nu aan het opknappen.

Ze krijgt pavo slobber seniores als slobber.
Dit krijgt ze nu

09.00 3 scheppen pavo slobber, 2 scheppen bietenpulp (geweekt) en een brood.
20.00 3 scheppen pavo slobber, 2 scheppen bietenbulp (geweekt) en een brood.

Die scheppen zijn een kilo per schep denk ik.

Nu is ze al heel ver opgeknapt, en ze heeft ook geen spieren meer.
Woont sinds maart hier maar staat al 5 jaar stil.
Vanaf juli gaan we haar wat meer laten werken (Longeren)

Maar heb nu het idee dat we stil staan.
Zouden we gewoon de "max" bereikt hebben of moeten we iets veranderen?
De max denk ik nog niet, want ideaal ziet ze er nog niet uit.....

(ze krijgt onbeperkt hoor maar eet dit niet , dit hoeft ook niet met de pavo seniores, dit is geen tandprobleem is naar gekeken)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:48

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:11

Bedankt voor de antwoorden. Hier heb ik wel iets aan. Het zijn niet alleen zijn ribben die ik begin te voelen,maar bijvoorbeeld ook zijn schouders en ruggegraat. Dus we gaan goed bijvoeren.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:08

Wijkhuis, in het begin komen ze erg snel aan en daarna gaat het steeds wat langzamer is mijn eigen ervaring. Ik heb zelf nog nooit van senioren slobber van pavo gehoord, bedoel je niet de gewone slobber in de oranje zak? Want deze is helaas geen complete voervervanger en daar zou je probleem dan kunnen liggen. Ik zou als ik jou was kijken naar de seniores priores van subli of de seniorenslobber van masters, dit zijn beiden complete slobbers en bevat dus alles wat ze nodig hebben.
Een paard zonder bespiering ziet er inderdaad nooit goed uit, ze lijken dan meteen een stuk magerder terwijl dit niet per se zo hoeft te zijn. Als je 'm weer rustig aan aan het werk zal gaan zetten (overleeg dit alsjeblieft goed met je DA of je paardje dit lichamelijk gezien nog wel aan zal kunnen na 5 jaar rust!) zal 'ie er met wat spier er op weer een heel stuk beter uit zien.
En dat ze geen hooi eet maakt mij zorgen, is 't paardje al helemaal geckeded door de dierenarts, is het hooi goed, of zou er iets anders niet lekker zijn voor het paard? Toen mijn pony nog helemaal op de pavo speedibeet stond en na 2 maanden dit gekregen te hebben opeens besloot dat hij het niet meer lekker vond, wou hij ook geen hooi meer hebben (vraag me niet hoe dit zou kunnen) Hij krijgt nu in een 50/50 verhouding speedibeet en seniorslobber van masters en hij eet weer als een gek, ook het hooi.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:12

Mijn paard wil ook geen hooi eten. Ookal hebben we hooi van hele mooie kwaliteit. Tandarts is een maand geleden geweest dus daar kan het ook niet aan liggen...

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:17

Piekosji, het prior seniores slobber van pavo, n volledige vervanger. (op aanraden van veeaarts.)
(ow ships bedoelde subli (bij de boerenbond))
Het weer aan het "werk"zetten is in overleg en volgens schema van de veearts.
Het is goed hooi en ze heeft n full check up gehad.
Er was verder niks mis met haar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:16

Ik dacht ook huh Pavo :D Maar Subli is inderdaad een totale vervanger :j Waaromvoer er eigenlijk een brood bij?

Zou het niet kunnen zijn dat ze nu als zoveel eten krijgt dat ze daarom gewoon geen trek meer heeft in hooi? Wil ze wel gewoon gras eten? Dat zet wel atlijd mooi aan :j

Een andere optie is proberen de gewone bietenpulp te vervangen voor geweekte grasbrok. de seniores bevat ook al veel pulp dus misschien is dat een beetje teveel van het goede?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:39

Mijn paarden willen nu ook geen hooi eten hoor, gras is veel lekkerder

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:40

nu idd ook niet snap ik ;) maar in de winter ook te weinig. dat is dan wel weer heel vervelend. Gelukkig mag kamulet in een stuk met bijna knie hoog gras, dus dat doet hem goed.

Voor de mensen die zich zorgen maken; hij is geen vreetzak, weet precies wat hij nodig heeft en zal zich niet bevangen eten

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:45

fransje23 schreef:
Ik dacht ook huh Pavo :D Maar Subli is inderdaad een totale vervanger :j Waaromvoer er eigenlijk een brood bij?

Zou het niet kunnen zijn dat ze nu als zoveel eten krijgt dat ze daarom gewoon geen trek meer heeft in hooi? Wil ze wel gewoon gras eten? Dat zet wel atlijd mooi aan :j

Een andere optie is proberen de gewone bietenpulp te vervangen voor geweekte grasbrok. de seniores bevat ook al veel pulp dus misschien is dat een beetje teveel van het goede?

Omdat de veearts vermoede dat ze meer uit brood haalde dan uit de rest.
Ik zal aan de veearts vragen of grasbrok een optie is.
Ja hoor grazen doet ze een hele dag door :D

@Yvonnedv Overigens ze at 3 maand geleden ook al geen hooi hoor :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:28

Mijn paard wil best hooi eten nu :j Eigenlijk wil ze alles wel eten, ze staat op een schraal weiland maar is zo mooi op gewicht.
Voer nu een schep luzerne, halve seniorenmuesli, beetje Marstall Force en MSM bij en ze mag af en toe aan de hand nog wat extra grazen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:35

fransje23 schreef:
Siersma schreef:
Ze doet het dus prima, maar ik merk wel dat ze wat ouder word, ze komt slechter uit dr vacht. En ze zweet vreselijk snel, na een stap rondje is ze al nat. Dit is ook iets wat de laatste jaren erger word. Nu dacht ik, misschien word het eens tijd om te gaan kijken naar een seniorbrok omdat ze toch al 20 is. Wat vinden jullie?

Vanwege het snelle zweten en slecht verharen zou ik je aanraden eens te overleggen met een dierenarts of een PPID (cushing) test zinvol is.

Aangezien ze te dik is zou ik nog minder krachtvoer geven en misschien vervangen voor dagelijks een vitaminekorrel, eventueel gemengd met wat luzerne oid.
Na het rijden kan je dan alsnog een klein beetje brok geven.

Dan ga ik de da eens bellen voor overleg. En een vitaminebrok, wat voor soort zou dat dan moeten zijn? Ik heb er totaal geen verstand van, en me ook nog niet in verdiept :o . Trouwens de muesli krijgt ze tegen hoesten, in de zomer met droog stoffig weer hoest ze iets. Sinds ik die muesli voer niet meer, zit iets van mint in :?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:45

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:52

Ik heb zelf goede ervaring met het totale vitaminen- en mineralensupplement Marstall Force, op de een of andere manier doet mijn paard het er beter op dan de Pavo Vital. Maar er zijn meer producten op de markt en ze hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:00

@Maris: Ik heb de links bekeken, maar voor mij is het allemaal abracadabra :? Moet ik eerst maar bloedonderzoek laten doen naar Cushing en gelijk ook dan naar de eventuele vitaminetekorten? Of moet ik gewoon iets gaan proberen?

Ik geef dr in de winter wel elke maand een vitaminespuit, weet alleen niet of dit echt werkt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:42

Siersma schreef:
@Maris: Ik heb de links bekeken, maar voor mij is het allemaal abracadabra :? Moet ik eerst maar bloedonderzoek laten doen naar Cushing en gelijk ook dan naar de eventuele vitaminetekorten? Of moet ik gewoon iets gaan proberen?

Ik geef dr in de winter wel elke maand een vitaminespuit, weet alleen niet of dit echt werkt?

Een bloedonderzoek is zeker een goed idee! Zeker als je toch al wilt laten prikken kan het mooi in 1 keer gedaan. Daarna kun je dan gerichter datgene bijgeven waar eventueel een tekort aan is :j

Ik ben zelf niet zo van de vitaminespuiten, geef liever ieder dag een beetje dan in 1 keer heel veel en daarna een tijd niets.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:14

Siersma schreef:

Als je idd wilt weten of ze cushing heeft, dan bloedonderzoek laten doen. Dan kan je gelijk ook vit en min laten bepalen. Maar b.v. een magnesiumtekort komt er pas uit als de tekorten eraan groot zijn. En mineralen laten bepalen in bloed is best duur. Maar goed, het geeft wel meer duidelijkheid.

Hes_Han

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:07

in bietenpulp in combinatie met zemelen en luzerne kan voor goede voedselbron dienen vr het oudere paard! hij hoeft niet te kauwen en slurpen het vaak met plezier naar binnen

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:07

Maar bietenpulp worden ze toch dikker van? Dat is bij die van mij niet nodig, heb een echte haflinger, word dik van lucht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 18:33

Mijn oude, niet magere haf krijgt ook (een beetje) bietenpulp iedere dag.
Goed voor de darmwerking, vezels en vocht, zonder goed te hoeven kauwen.
Als hij niet gewerkt heeft, krijgt hij alleen dat naast zn hooi, met een schepje glucosamine met msn.
Als we gereden hebben, krijgt hij er of een beetje care4life van pavo doorheen, of een beetje seniorenmuesli, die je zowel droog als als slobber kan voeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:58

Ik begreep dat Pavo binnenkort komt met een muesli voor oudere paarden en hippostar heeft inmiddels ook een slobberbrok vergelijkbaar met Subli seniores priores en masters seniorenbrok.
Wie weet of er ook op ruwvoer gebied nog nieuwe producten zijn , vergelijkbaar met grasmix van Hartog b.v. ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:28

Ik weet niet of de Optiform van Mijten, http://www.mijten.be/_ln/paarden_bioform.php?part=rv , al eens in dit topic genoemd is :)
Mijn stalgenoot voert dat aan het seniorenpaard.

Overigens heeft marstall al een tijdje seniorenmuesli.

Mijn oudje heeft wel aardige reserves momenteel om de winter in te gaan. Lekker 24/7 op het weiland doet haar erg goed, al was ze ook daarvoor best goed op gewicht.