[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:30

Je kan ook wat extra geven door bijvoorbeeld Speedibeet met wat merriebrok te gaan voeren in plaats van de muesli.
De weektijd van Speedibeet is veel korter.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:41

fransje23 schreef:
Je kan ook wat extra geven door bijvoorbeeld Speedibeet met wat merriebrok te gaan voeren in plaats van de muesli.
De weektijd van Speedibeet is veel korter.

Klopt, maar helaas geen 10min zoals staat op de verpakking, goed mee oppassen dus. Het is pas goed als er geen 'stukjes' meer inzitten. Dit duurde bij mij soms wel tot 45min -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:49

Doe je het dan met warm of koud water weken? Het gaat met warm water wel erg snel is mijn ervaring :j

Darkness85

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:33

Klopt. Met een waterkokertje heet water is t zo gebeurt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:51

Koud water, maar dan staat nog steeds op de zak dat 't in 10min klaar moet zijn. 't is verder geen probleem voor mij want de andere slobber die hij krijgt moet wel een paar uur weken, dus ik maak het altijd 's avonds klaar voor de volgende dag, maar toch vond ik het wel een beetje een tegenvaller :+

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:43

ohw dat is wel raar idd. Niet iedereen heeft tenslotte warm water tot zijn beschikking.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:09

Ik week alles met lauw of warm water.... Koud vind ik lang duren en ben altijd bang dat de stalbaas niet goed kijkt en het al in haar bak gooit.

Oma is trouwens met pensioen nu..... Eerder dan de planning was helaas. Ze is aangevallen door een ander paard en had flinke bijtwonden waardoor het gewoon niet meer kon helaas. En tja als die wonden genoeg genezen zijn ben ik teveel zwanger om er nog op te stappen helaas. Ben er serieus ziek van geweest maar nu heb ik denk ik mijn rust gevonden. Grondwerk en wandelen vind ze tot nu toe prima. Maar het is erg jammer om 18jaar rijplezier zo te moeten eindigen.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:18

Kun je niet een bijrijder zoeken ? Iemand die niet teveel moet...gewoon zo nu en dan lekker wil rijden ?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:07

Nah ze is 30, het is wel mooi geweest.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:40

Ik heb een vraag, waarvan ik niet weet of het antwoord hier al ergens in het topic staat (maar 96bladzijden doorbladeren vind ik zo zinloos). Mijn merrie heeft twee weken geleden haar veulen gekregen. Merrie is 20 jaar. Nu begint ze echter al weer direct mager te worden, hetzelfde gebeurde vorig jaar na een aantal weken na het veulenen. Ik snap ook wel dat het veulen eruit is en dat de buik dan dunner is, maar haar ribben zijn goed zichtbaar en rond de schoft is ook geen vetweefsel meer over. Hoe kan ik haar het beste bijvoeren? De komende maanden zal het veulen toch nog bij haar blijven drinken, dus heeft ze meer dan voldoende voeding nodig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:41

Wipher schreef:
Ik heb een vraag, waarvan ik niet weet of het antwoord hier al ergens in het topic staat (maar 96bladzijden doorbladeren vind ik zo zinloos). Mijn merrie heeft twee weken geleden haar veulen gekregen. Merrie is 20 jaar. Nu begint ze echter al weer direct mager te worden, hetzelfde gebeurde vorig jaar na een aantal weken na het veulenen. Ik snap ook wel dat het veulen eruit is en dat de buik dan dunner is, maar haar ribben zijn goed zichtbaar en rond de schoft is ook geen vetweefsel meer over. Hoe kan ik haar het beste bijvoeren? De komende maanden zal het veulen toch nog bij haar blijven drinken, dus heeft ze meer dan voldoende voeding nodig.

Misschien kan je dit beter vragen in een topic over merries en veulens. Krijgt ze merriebrok en veel ruwvoer ?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:45

Ze staat overdag in de wei met voldoende gras, snachts op stal met onbeperkt hooi. En 2.5kg basisbrok op een dag

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:11

Misschien merriebrok dan net iets beter ?! Dat bevat meer eiwitten etc. Maar nogmaals dit kan je beter vragen in een topic over merries en veulen denk ik.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:30

Lonan schreef:
ohw dat is wel raar idd. Niet iedereen heeft tenslotte warm water tot zijn beschikking.

Ik heb inderdaad geen warm water ter beschikking, en ik kom doordeweeks direct uit school. Ga niet met 5L warm water de hele dag op school rondlopen B-)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:01

Als je elektra op stal hebt zou je het op kunnen lossen met een waterkoker

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:29

Tuurlijk, is zo gefixed maar nu is 't ook niet meer nodig. Hij krijgt er nu ook nog andere seniorenslobber doorheen (van masters) en dit moet wel aardig lang weken, dus ik maak het 's avonds voor de volgende dag. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 11:35

Ik zou de merrie met veulen absoluut aan de merriebrok zetten, ipv basisbrok.
De melkproductie vraagt veel van je merrie, oa specifieke eiwitten. Als ze die niet uit haar voer kan halen, dan haalt ze dat uit haar spieren en zuigt het veulen haar dus letterlijk leeg.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:27

@ Marije,
Ik heb daar bij de boerenbond eens naar geïnformeerd, en zij konden maar heel erg weinig verschillen noemen tussen merrie brok en basis brok. Vandaar dat we nu een enorme voorraad daarvan hebben. Wat is volgens jou het verschil? Welke 'specifieke eiwitten' bedoel je dan precies?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:34

lillytjuh schreef:
Oma is trouwens met pensioen nu..... Eerder dan de planning was helaas. Ze is aangevallen door een ander paard en had flinke bijtwonden waardoor het gewoon niet meer kon helaas. En tja als die wonden genoeg genezen zijn ben ik teveel zwanger om er nog op te stappen helaas. Ben er serieus ziek van geweest maar nu heb ik denk ik mijn rust gevonden. Grondwerk en wandelen vind ze tot nu toe prima. Maar het is erg jammer om 18jaar rijplezier zo te moeten eindigen.

Nou dat is zeker geen leuke afsluiter van zo een lange periode... Genezen de wonden wel goed?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:39

Wipher schreef:
@ Marije,
Ik heb daar bij de boerenbond eens naar geïnformeerd, en zij konden maar heel erg weinig verschillen noemen tussen merrie brok en basis brok. Vandaar dat we nu een enorme voorraad daarvan hebben. Wat is volgens jou het verschil? Welke 'specifieke eiwitten' bedoel je dan precies?

Dan hebben ze je niet goed voorgelicht :) In merriebrok zit een hogere energiegehalte en ook meer eiwitten daarnaast bevat het ook nog eens meer vitamines en mineralen.
Kijk anders even op www.voervergelijk.nl
Het zogen van een veulen is toch een soort topsport en dan komen de meeste paarden toch tekort aan een basisbrok. Buiten dat legt een goede melk ook een basis voor een gezond veulen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:21

Wipher :D
Ik had het er met Carla over en die zei ook dat het misschien wel heel verstandig was om toch over te stappen op merriebrokken, vooral omdat Mabeltje zo magertjes aan 't worden is.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:09

@fransje: ja geneest erg netjes, korsten laten nu los en op sommige plekken komen al nieuwe haren gelukkig. Maar ja rijden lukt voorlopig dus even niet en de longeersingel ook niet. Maar vandaag lekker gewassen en gewandeld! Is voor mij ook goed, gelukkig is ze erg braaf met wandelen!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:46

Ik ben vanaf woensdag op vakantie geweest en heb kamulet voor het eerst weer gezien vandaag. Hij is ingevallen en mager geworden, ondanks dat hij precies hetzelfde te eten heeft gehad en niet gebruikt is. Eigenlijk zou hij daardoor dikker moeten worden maar dit is dus niet het geval. Vorige week was ik zo blij dat hij goed aankwam en nu is hij weer mager. Ik baal als een stekker maar zag ineens dat een ander oudje van stal ook erg teruggevallen is in gewicht. Ik vertelde het thuis en mama kwam met de opmerking of het niet gewoon door de hitte kon komen.

Iemand die dit ook gemerkt heeft toevallig of hier ervaring mee heeft?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:02

Ik merk dat mijn oma ook echt meer last heeft van de warmte en weerswisselingen!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:07

Hallo allemaal, ik val hier binnen omdat jullie misschien wel antwoord hebben op MN vraag. Waarschijnlijk is ie al eens gesteld, maar zoooveeel pagina's door spitten gaat me te ver haha.

Ik heb een haflingermerrie van net 20, ze staat 24/7 buiten op de wei met schuilstal. Ze krijgt dus gras en meestal ook nog hooi of kuil bij. Ze doet het prima, is zelfs iets te dik voor het mooie. Ik rij haar 2/3 keer in de week en ze is nog steeds zo heet als toen ik haar 6 jaar geleden kocht. Alleen na het rijden krijgt ze een halve kilo hippostar kruidenmuesli zonder haver en ongeveer 1/4 kilo basisbrok van Subli, met nog 100 gr. lijnzaad, ongekookt. Ze doet het dus prima, maar ik merk wel dat ze wat ouder word, ze komt slechter uit dr vacht. En ze zweet vreselijk snel, na een stap rondje is ze al nat. Dit is ook iets wat de laatste jaren erger word. Nu dacht ik, misschien word het eens tijd om te gaan kijken naar een seniorbrok omdat ze toch al 20 is. Wat vinden jullie?