[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:42

pluisje88 schreef:
Heeft het dezelfde werking wat betreft dik worden? Heb een oudje die moeilijk dik wordt en blijft. Wil niet zo veel krachtvoer voeren maar hooi eet hij niet sinds het gras weer groeit. Ook in de winter wil hij moeilijk voordroog eten. Daardoor is het lastig. Gras eet hij wel graag dus vraag me af of dat een optie kan zijn

Het is uiteindelijk gewoon gras dus heeft gedeeltelijk dezelde werking maar je mist het deel van kauwen en grazen natuurlijk.
Min voorkeur zou uit gaan naar het laten weken van de grasbrok met bijvoorbeeld de SP of bijvoorbeeld bietenpulp. De grasbrok is van zichzelf vrij hard.

Anoniem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:04

Ons oudje is 34 ,en was vanwege cushing erg mager geworden.Ik heb ze nu op 2x per dag bietenpulp met zemelen en musli staan.Volgens de dierenarts had ze nu een licht reserve.In ieder geval zie je geen rib meer.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:13

cynthiar schreef:
De seniorenslobber die ik voer is van masters, dat is de duurdere variant van SP. Pulp eet hij niet.
Maar hoeveel zou ik dan moeten voeren?

dat zou ik dan wat opvoeren

Voeradvies
Per kg brok 3-4 liter water toevoegen. Verdeel het rantsoen over 4-5 beurten per etmaal. Per kg lichaamsgewicht voert u ongeveer 2% slobberbrok per dag. Een pony met gewicht van 100 kg geeft u dus 2 kg Masters Senior per dag. Al naar gelang de conditie verbetert kunt u minder Masters Senior gaan voeren.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 01:54

Ah, ontzettend bedankt voor de reacties.. Ga morgen gelijk wat uitzoeken!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 01:58

yvonnedv schreef:
cynthiar schreef:
De seniorenslobber die ik voer is van masters, dat is de duurdere variant van SP. Pulp eet hij niet.
Maar hoeveel zou ik dan moeten voeren?

dat zou ik dan wat opvoeren

Voeradvies
Per kg brok 3-4 liter water toevoegen. Verdeel het rantsoen over 4-5 beurten per etmaal. Per kg lichaamsgewicht voert u ongeveer 2% slobberbrok per dag. Een pony met gewicht van 100 kg geeft u dus 2 kg Masters Senior per dag. Al naar gelang de conditie verbetert kunt u minder Masters Senior gaan voeren.

Ik geef dit mijn pony ook en op de zak staat dat hij heel wat kilos op een dag moet hebben, maar ik kijk eigenlijk naar hoe die erop reageert. Hij krijgt nu 2 kilo per dag (+2 kilo muesli, zonder eet hij het niet) verdeeld over 2 voerbeurten en dat gaat eigenlijk prima.. Wanneer hij in gaat vallen doe ik er gewoon een halve schep per beurt bij. In zijn mindere periodes krijgt hij 3 kilo slobber + 3 kilo muesli en zo kijk ik alles aan.. Mijn pony is een 30 plusser, E pony en ik moet zeggen dat ik deze er zeker in houd!

Moet wel zeggen dat wanneer ik dit ophoog, er wel een voerbeurt bij komt haha, anders word het wel erg veel, is namelijk een hele emmer vol als het uitzet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:40

Ik ga de seniorenslobber opvoeren, kijken of dat helpt.
Ik heb hem zijn hele leven maar weinig hoeven voeren en dan was hij nog veel te dik, dus ben altijd bang dat ik te veel ga voeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:56

Cynthiar, seniorenbrok is ook hoofdzakelijk pulp....

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:47

Ja maar dat zit wel een lekker smaakje aan :) , de Speedibeet at hij echt niet. Om masters staat hij te springen :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:00

cynthiar schreef:
Om masters staat hij te springen :D

Dat is fijn !

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:53

cynthiar schreef:
Ja maar dat zit wel een lekker smaakje aan :) , de Speedibeet at hij echt niet. Om masters staat hij te springen :D

Dat is goed om te horen. Mijn ruin krijgt nu ongeveer 3 maand speedibeet en dit vond 'ie altijd erg lekker, alleen sinds een maand hoeft 'ie het niet meer en is 'ie in korte tijd veel afgevallen. Van alles geprobeerd maar ik heb nu een zak masters gehaald, en voor morgen een bak klaargemaakt met halve schep pavo en halve schep masters. Hoop dat 'ie het lekker vind want hij begint onderhand goed mager te worden, al 't werk van het afgelopen driekwart jaar voor niks |(

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:49

Mijn oma vind de geweekte dingen ook niet zo'n happening! Gelukkig krijgt ze ook nog een paar handjes gewone brokken! Nu ben ik aan het denken wat ze straks krijgt als ze echt op pensioen is! Ben nu het rijden aan het afbouwen! Valt me wel zwaar zeg! Mn maatje en ik gaan nu echt een andere fase in! Maar goed over een aantal weken ben ik tonnetje rond en is rijden niet echt meer een optie. Ik kan mn kop in het zand steken maar wil haar gewoon netjes afbouwen en hopelijk haar nog een paar jaar fijn pensioen met wandelingen en grondwerk geven!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:08

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:38

Ik geef sinds vandaag 16+ van Dodson en ... Ruikt erg lekker en voelt wat vettig aan. Gelukkig lust mijn merrie het, want ze is nogal moeilijk (een appel...ieuw...) :-)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:50

Thanks maris!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:36

Ik heb sinds vandaag de Marstall seniorenmuesli en ga de Marstall Cornmuesli daarmee vervangen. Hoofd reden is het feit dat mijn paard voorlopig nog wel in de lappenmand zit en dus weinig werkt. Een sportmuesli is dan toch wat teveel van het goed en in de seniorenmuesli zit met goed verteerbaar eiwit en o.a biergist wat gunstig schijnt te zijn voor de spijsvertering.
Aangezien er wel melasse in zit verwacht in geen heel laag gehalte aan koolhydraten maar dat heeft de mijne weinig problemen mee.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:28

Hoi, ik kom even binnen vallen.

Ik heb momenteel de zorg van een ouder paard op me, en graag willen wij kijken voor seniorenvoer.
Paardlief is 24, en krijgt ongeveer 3 a 4 keer per week een kwartiertje a 20 min beweging.
Staat 24/7 buiten en krijgen kuil.

Momenteel krijgt hij normale muesli (halfje per dag) maar dit moeten we weken ivm de tandjes.

Wat raden jullie aan? :)
Ben sowieso aan het googlen, maar zie door de bomen het bos niet meer..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:43

Hoe ziet het paard er nu uit te mager, te dik etc.

Een seniorenvoer om mee te beginnen is de Subli seniores priores. Dat is een compleet voer wat je wel een aantal uut moet laten weken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:43

Wat ik mijn pony geef waar hij het super goed op doet; seniorenslobber van masters. Dit is bijna gelijkwaardig aan de seniores priores van .. subli, (?) alleen wat minder naambekendheid. Ponylief was erg afgevallen en begint er na lange tijd weer een beetje paardwaardig uit te zien. Ook is er bietenpulp van pavo (speedibeet) waar hij goed van aan kwam, maar dit vond hij na een tijd niet lekker meer waardoor hij bijna compleet gestopt is met eten. Nu krijgt hij het half om half en dat gaat gelukkig goed. Je hoort vaker dat paarden de speedibeet niet lekker vinden omdat er geen toegevoegde suikers in zitten en het daardoor nergens naar smaakt.
Vooral de senioren priores en de slobber die ik heb van masters is compleet-voer en kan je dus ook geven als je paard bijv helemaal geen ruwvoer meer kan eten.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:47

fransje23 schreef:
Hoe ziet het paard er nu uit te mager, te dik etc.

Een seniorenvoer om mee te beginnen is de Subli seniores priores. Dat is een compleet voer wat je wel een aantal uut moet laten weken.

Redelijk op gewicht, echter vind ik hem met weersveranderingen (zoals nu paar dagen regen) snel invallen op schoft en flanken.
Voer moet inderdaad weekbaar of makkelijk te verteren zijn vanwege tandjes.
Ook wil ik zijn weerstand opschroeven (meneer heeft na paar dagen regen gelijk al twee plekjes mok..)

Graag ook zonder haver, hij kan erg nerveus en druk zijn en dat hoeven we niet te stimuleren :D

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:52

Van die Seniores moet je wel veel voeren zeg..
De te voeren hoeveelheid is 1 kg (droog product) per 100 kg lichaamsgewicht en dan per kg product minimaal 3 liter water toevoegen. - See more at: http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... QBO9Q.dpuf

Paard is zeker 400 kg, zo niet meer. Dan zit je op 4-5 kilo per dag?

Ik heb ook zitten kijken naar Strucomix Senior, maar daar zit erg veel zetmeel en suiker in (32%!).
Ook is mijn oog gevallen op Equifyt Senior.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:09

Volgens mij geldt die kilo per 100 kilo lichaamsgewicht alleen wanneer je paard niets anders meer kan eten dan SP. Kan 'ie nog hooi/gras/whatever wegkrijgen dan heb je veel minder SP nodig.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:15

Hilli schreef:
Volgens mij geldt die kilo per 100 kilo lichaamsgewicht alleen wanneer je paard niets anders meer kan eten dan SP. Kan 'ie nog hooi/gras/whatever wegkrijgen dan heb je veel minder SP nodig.

Ah op die fiets. Vond het al erg veel.

Lees momenteel erg veel goede dingen over de Equfyt

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:22

Klopt wat HiLLi zegt hoor, dat geef je enkel als ze verder niks meer eten aan hooi en gras.
Ik heb erg goede ervaringen ermee. Hier word het gegeven zodra er afgevallen word dus niet het hele jaar door, en binnen no time weer op gewicht. Dan weer afbouwen, en ook hier staan ze te trappelen om de emmer te veroveren, het lijkt wel het allerlekkerste toetje ever.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:25

Lonan schreef:
Klopt wat HiLLi zegt hoor, dat geef je enkel als ze verder niks meer eten aan hooi en gras.
Ik heb erg goede ervaringen ermee. Hier word het gegeven zodra er afgevallen word dus niet het hele jaar door, en binnen no time weer op gewicht. Dan weer afbouwen, en ook hier staan ze te trappelen om de emmer te veroveren, het lijkt wel het allerlekkerste toetje ever.

Ja, maar ik hoef dus niet perse iets te hebben dat echt dik maakt. Paard is redelijk op gewicht, kan iets invallen, maar wordt zeker niet mager. Ook vind ik die weektijd niet heel praktisch (hoewel het wel na weken 24 uur bewaard zou kunnen worden, dus je kan het in ochtend doen... Hmm)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:30

Ik lees ook dat oudere paarden niet goed tegen teveel zetmeel en suikers kunnen. Vanaf wanneer is dit te hoog? Ik vind bv die 32% echt hoog, maar in de Seniores zit 15%.