[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:23

pluisje88 schreef:
Hij was mager en vrat zijn spieren op. En dan geen honger hebben lijkt me stug...

Kan prima, maar wat jij wilt hoor. Bij oudere paarden valt de bespiering snel weg, daar hoeven ze geen honger voor te hebben. Dat heeft er niks mee te maken.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:25

Maris schreef:
Ooh heb je wel hulp met poetsen ?! Want daar moet nog aardig wat haar vanaf !

Als het niet meer gaat, scheer ik ze, maar het is nog te vroeg in het seizoen. Shetten verharen altijd laat .Er valt niks te poetsen nog. Ze beginnen amper met de verharing.

Deze heb ik net geschoren, hij had jeuk, maar geen luis of zo, toch wat smetplekjes gevonden. Het was ook heel warm en dan zo'n dikke vacht. Maar ja, nu moet hij een dek op als het wat kouder is. Hij is 30Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:32

haboshof schreef:
pluisje88 schreef:
Hij was mager en vrat zijn spieren op. En dan geen honger hebben lijkt me stug...

Kan prima, maar wat jij wilt hoor. Bij oudere paarden valt de bespiering snel weg, daar hoeven ze geen honger voor te hebben. Dat heeft er niks mee te maken.

Wegvallen van bespiering ( bij oudere paarden ) is toch vaak een eiwittekort ? Daarom wordt dan toch vaak podo grow geadviseerd ? Of de maisbrok die haboshof nu gebruikt misschien...

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:39

Maris schreef:
[
Wegvallen van bespiering ( bij oudere paarden ) is toch vaak een eiwittekort ? Daarom wordt dan toch vaak podo grow geadviseerd ? Of de maisbrok die haboshof nu gebruikt misschien...

Dat heeft er wel mee te maken en door te weinig te bewegen en dat doen oudere paarden, die gaan niet uit zichzelf nog veel aan de wandel. Maar eiwitten zijn nodig voor de opbouw van de spieren. Je hebt ook supplementen met aminozuren speciaal voor spieropbouw bij jongere paarden en tegen spierverlies bij oudjes of door ziekte.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:45

Bij mij zal het vast niet aan de beweging liggen. Hij wordt gemiddeld 5x per week gereden, dressuur, springen en buitenritten.

Ik had het idee dat hij omdat hij zo verschrikkelijk mager werd, hij zijn spieren opat als het ware..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:47

Misschien dan toch eens denken aan extra hoogwaardige eiwitten bijgeven !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:58

haboshof schreef:
Ik heb al een tijdje niet meegelezen, veel te druk, maar nu zie ik weer iemand die een halve kg SP geeft en dit veel vindt?

Als je SP wilt voeren, moet je per 100kg lichaamsgewicht een kilo SP voeren, dus bv een Shetlander van 200 kg, die moet dus 2 kg droge SP hebben, dat is met water een hele volle emmer. Een schep SP daar gaan drie of liever vier scheppen water bij. Dus 2 kg SP gaat 8 liter water bij.

Je zal mij wel bedoelen, al schreef ik niet dat ik het veel vindt. Je 'moet' niks met SP, dat ligt er maar net aan of je het voert als hoofdvoeding of als bijvoeding. ;)
Mijn pony heeft een minder gebit, maar met onbeperkt hooi komt ze bijna aan wat ze dagelijks nodig heeft en krijgt ze er dus SP (en muesli) als extra bij, sinds afgelopen winter omdat ze afviel wegens helaas twee verhuizingen en bijbehorende stress in een paar maanden.

Ik vind je eerlijk gezegd een beetje betweterig en denigrerend overkomen. Het fijne van dit topic vond ik juist dat iedereen ervaringen kon delen, want aan voorgeschreven regeltjes van voerfabrikanten heb je niet zoveel. Elk paard en elke situatie is anders.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:02

Maris schreef:
Misschien dan toch eens denken aan extra hoogwaardige eiwitten bijgeven !

mijn paard ziet er wat bespiering betreft echt beter uit sinds ik sojahullen geef.
De da merkte het zelfs op.Ook omdat hij cushing heeft.
Sojahullen verdraagt hij erg goed,hij heeft ook IR dus kan niet alles er in proppen ;)

pluisje88

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:10

Is er hier iemand die slobber door de subli sp doet?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:17

Nee, ik meng er hoogstens een handje muesli door als ze gereden is!

Hey haboshof dat is even geleden! Leuk dat je er weer bent!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:03

RedPassion schreef:
haboshof schreef:
Ik heb al een tijdje niet meegelezen, veel te druk, maar nu zie ik weer iemand die een halve kg SP geeft en dit veel vindt?

Als je SP wilt voeren, moet je per 100kg lichaamsgewicht een kilo SP voeren, dus bv een Shetlander van 200 kg, die moet dus 2 kg droge SP hebben, dat is met water een hele volle emmer. Een schep SP daar gaan drie of liever vier scheppen water bij. Dus 2 kg SP gaat 8 liter water bij.

Je zal mij wel bedoelen, al schreef ik niet dat ik het veel vindt. Je 'moet' niks met SP, dat ligt er maar net aan of je het voert als hoofdvoeding of als bijvoeding. ;)
Mijn pony heeft een minder gebit, maar met onbeperkt hooi komt ze bijna aan wat ze dagelijks nodig heeft en krijgt ze er dus SP (en muesli) als extra bij, sinds afgelopen winter omdat ze afviel wegens helaas twee verhuizingen en bijbehorende stress in een paar maanden.

Ik vind je eerlijk gezegd een beetje betweterig en denigrerend overkomen. Het fijne van dit topic vond ik juist dat iedereen ervaringen kon delen, want aan voorgeschreven regeltjes van voerfabrikanten heb je niet zoveel. Elk paard en elke situatie is anders.

Ik heb helemaal niemand in gedachten. Ik kan er niks aan doen , dat jij je aangesproken voelt op een negatieve manier.
Het valt gewoon op dat er veel zijn die een beetje bijvoeren, maar om echt resultaat te krijgen is dat niet genoeg. En ja, ik heb heel veel ervaring en dat wil ik graag delen. Oude paarden zijn mijn alles , daar leef ik voor. Paarden zijn gebaat bij regelmaat en niet bij dan eens dit proberen en dan eens dat. Een handje zus en een handje zo doet helemaal niks voor een dier van gemiddeld een 500 kilo, dat is een snoepje.
Ik denk dat ik met mijn 50 jaar ervaring meer van paarden af weet dan iemand die een aantal jaartjes een paardje heeft. Bovendien heb ik niet maar 1 of 2 paarden, maar op dit moment 25 . Mijn reacties mogen dan denigrerend overkomen, ik erger me ook dood aan het gebrek aan respect . In plaats van dat je blij bent dat er iemand de moeite neemt om dingen uit te leggen en die ook weet waar ze over praat....
Maar het is goed hoor, ik verdwijn weer. Zoek het zelf verder maar uit. Kan mijn tijd wel beter besteden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:10

Nou sorry hoor, je ergert je aan het gebrek aan respect? Vanaf dat je hier binnen kwam wandelen was er maar 1 denigrerend en respectloos naar anderen... Wie de schoen past...

Je beweert soms dingen die je als keihard feit brengt. En dat feit is geen feit. Zoals bijvoorbeeld dat elk paard sp lust. Bij deze kan ik je uit de droom helpen, er zijn er veel meer die het niet willen eten. Het zijn. De uitzonderingen die de regel bevestigen...

Het is prima dat je zo veel ervaring hebt, en dat kan heel handig zijn voor allen hier, en daar ben ik ook blij mee, maar jouw opstelling hierin vind ik niet prettig en ook niet gepast.

Het zou fijn zijn als je een ander niet verooordeelt terwijl je zelf niet perfect bent. Niemand is perfect namelijk.

Ik val jou ook niet af over foto's die jij hier geplaatst hebt ookal denk ik er het mijne van en zou ik het anders doen.. Het zou fijn zijn als jij dat dan ook niet zou doen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:09

Laten we nou gewoon aardig tegen elkaar doen ! Haboshof heeft super veel ervaring, dus dan is het toch alleen maar fijn dat ze die wil delen !

pluisje88, heb je al geprobeerd er brok, muesli of slobber doorheen te mengen ? Want dan eten veel paarden sp wel ! En als je dat wil kan je dan langzaam de hoeveelheid krachtvoer door de sp minderen totdat ze gewoon alleen sp eten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:40

Dat is nou precies wat ik zeg als je mijn bovenbeschreven post leest. Ervaringen delen is voor iedereen fijn, maar met wederzijds respect en niet een ander wijzen op het ontbreken van respect terwijl je zelf over mensen heen walst :P maar dat is mijn mening :o

Heb ik al geprobeerd. Heb zijn krachtvoer (brok, haver, lucerne) erdoor gemengd, maar helpt niet. Zelfs appelmoes en honing geprobeerd. Helpt ook niet. Nu met muesli erdoor gaat het redelijk, maar niet van harte.

Slobber heb ik nog niet geprobeerd, maar mocht hij het toch niet lekker vinden zit ik weer met een zak van tig kilo die meneer niet wil eten...

Laten we het er maar op houden dat het gewoon een lastpost is met eten ;)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:38

Hoi, ik heb een oude pony (30+) die zijn hooi/ruil niet meer zo makkelijk eet.. Nu komt binnekort de tandarts dus ik hou het er wel nog even in om te kijken of er verbetering in komt. Maar nu krijgt hij er op dit moment niet veel van binnen, dus zoek ik naar iets wat dat toch goed aanvult om bij te geven. Hij krijgt nu Senioren slobber van Masters met daar doorheen Muesli (Pavo Cerevit en Probreed). Ik las al iets over lucerne, is dat iets wat het goed vervangt?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:44

@Pluisje: ik heb sp wel tijdelijk gemixt met kruidenslobber van Mijten toen opaatje medicijnen moest hebben. Opaatje krijgt sowieso omega 3-6-9 door zijn voer en dit gaat prima.

Opa krijgt nog maar 1 keer sp en 's ochtends nova mix van Mijten met daily plus, omega 3-6-9 en Schwarzkümmelbrokken. Hij staat hier nu zo'n 4 maanden en ziet er weer top uit, super. Hij is ook fit en gaat weer 2 keer per week mee een buitenritje maken (hij is 26 jaar en werd al bijna 2 jaar niet meer bereden). Hij staat 8-9 uur per dag op de wei (is hb-gevoelig) en de rest van de dag heeft hij zijn eigen ruime stal met paddock waar onbeperkt hooi is, hij kan gelukkig nog goed ruwvoer eten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:05

felineepino schreef:
Hoi, ik heb een oude pony (30+) die zijn hooi/ruil niet meer zo makkelijk eet.. Nu komt binnekort de tandarts dus ik hou het er wel nog even in om te kijken of er verbetering in komt. Maar nu krijgt hij er op dit moment niet veel van binnen, dus zoek ik naar iets wat dat toch goed aanvult om bij te geven. Hij krijgt nu Senioren slobber van Masters met daar doorheen Muesli (Pavo Cerevit en Probreed). Ik las al iets over lucerne, is dat iets wat het goed vervangt?

Lees gewoon even 10 pagina's terug ofzo, tips genoeg.
Seniores priores is een goedkopere variant van masters seniorenbrok, grasbrokken is ook een optie, en allerlei gehakseld gras ( oa van hartog ) als dat nog wel gaat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:15

Kan iemand mij wat info geven over grasbrokken?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:30

pluisje88 schreef:

Wat voor info wil je?
Grasbrokken zijn in brokjes geperst gedroogd gras. Ondanks hun vrom mag e grasbrokken gewoon tot de ruwvoeders rekenen.
Hartog is onder andere een fabrikant van grasbrok.

Wiessenobs zijn ook een soort grasbrokken maar dan van meer kruidenhooi.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:32

felineepino schreef:

Er zijn een heel aantal mogelijkheden om hooi te vervangen :j
Inderdaad luzerne, maar ook grasbrok, bietenpulp, gehakseld gras, pavo daily plus of gewoon vers gras.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:13

Mijn fjord van 26 met Cushing krijg ik niet meer dik, terwijl hij voorheen altijd te dik was. Je ziet zijn ribben nu goed en zijn heupbeenderen beginnen uit te steken.
Hij krijgt nu op een dag: 1 kilo senioren muesli, 250 gram senioren slobber, dat is gewogen zonder water, ongeveer een kilo lucerne, 1 kilo peen en zo'n 9 kilo hooi.
Dit is al veel meer dan hij vroeger kreeg, maar hij wil niet aankomen.
O ja en elke dag graas ik zo'n half uur tot 45 min aan de hand met hem.
Dalijk gaat hij 24/7 op het land en daarvan kwam hij vorig jaar wel flink van bij, maar we moeten nog een paar weken wachten tot we mogen.
Wie heeft nog advies?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:18

seniores priores, pulp, grasbrok

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:40

fransje23 schreef:
pluisje88 schreef:

Wat voor info wil je?
Grasbrokken zijn in brokjes geperst gedroogd gras. Ondanks hun vrom mag e grasbrokken gewoon tot de ruwvoeders rekenen.
Hartog is onder andere een fabrikant van grasbrok.

Wiessenobs zijn ook een soort grasbrokken maar dan van meer kruidenhooi.

Heeft het dezelfde werking wat betreft dik worden? Heb een oudje die moeilijk dik wordt en blijft. Wil niet zo veel krachtvoer voeren maar hooi eet hij niet sinds het gras weer groeit. Ook in de winter wil hij moeilijk voordroog eten. Daardoor is het lastig. Gras eet hij wel graag dus vraag me af of dat een optie kan zijn

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:59

De seniorenslobber die ik voer is van masters, dat is de duurdere variant van SP. Pulp eet hij niet.
Maar hoeveel zou ik dan moeten voeren?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:38

cynthiar schreef:
Mijn fjord van 26 met Cushing krijg ik niet meer dik, terwijl hij voorheen altijd te dik was. Je ziet zijn ribben nu goed en zijn heupbeenderen beginnen uit te steken.
Hij krijgt nu op een dag: 1 kilo senioren muesli, 250 gram senioren slobber, dat is gewogen zonder water, ongeveer een kilo lucerne, 1 kilo peen en zo'n 9 kilo hooi.
Dit is al veel meer dan hij vroeger kreeg, maar hij wil niet aankomen.
O ja en elke dag graas ik zo'n half uur tot 45 min aan de hand met hem.
Dalijk gaat hij 24/7 op het land en daarvan kwam hij vorig jaar wel flink van bij, maar we moeten nog een paar weken wachten tot we mogen.
Wie heeft nog advies?

Hoe is zijn gebit?

Vanwege de cushing zou ik kijken naar de hoeveelheid koolhydraten in het rantsoen. Zo min mogelijk suiker en zetmeel is gewenst. Dus even nakijken hoeveel er in de muesli zit en minder wortels geven (als zijn die ook grotendeels water)
De senioren slobber kan je mischien meer van geven en dan minder muesli?

Ook een optie is om wat olie door de seniorenslobber te doen maar niet teveel en ook rustig opbouwen.