[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 03:43

Ik overweeg om magnesium bij te gaan geven (ouder paard, sinds kort een hardere manenkam en binnenkort overdag op de wei). Op Paard Natuurlijk lees ik dat je een periode van 4-6 weken kunt proberen hoe hij reageert op extra magnesium zonder bang te hoeven zijn voor een teveel.

Wat is een goed merk? Hij krijgt momenteel dagelijks 30 gram NAF Pink Senior vnl vanwege de glucosamine, daarin zit ook magnesium(oxide).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:34

Van supplementen weet ik niet genoeg om advies te geven. :)

Een paar foto's van mijn 'oudje' (ze is bijna 20, maar door omstandigheden is ze fysiek wel wat 'oud') van gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb haar nu een half jaar en ik ben al die tijd eigenlijk alleen bezig geweest met haar op gewicht te krijgen. Ze heeft tot haar tiende jaar vrij intensief in de sport gelopen (met mij, ze was altijd mijn verzorgpony) en daarna is ze als fokmerrie gebruikt. Het laatste veulen was ook van vorig jaar en dus in oktober gespeend voordat ik haar kocht.
Ze is sowieso een fijn gebouwde pony en het was altijd lastig om haar op gewicht te houden, maar door de stress van de verhuizing en haar tandproblemen viel ze in het begin veel af. Inmiddels is dat wel bijgetrokken, ik zou haar liever nog wat voller zien maar daar is ze het type pony waarschijnlijk toch niet naar. Wel wil ik nu weer wat aan haar bespiering en algehele conditie gaan doen, rust roest tenslotte en het is verder nog een actieve en vrolijke pony. Maar goed, dan moet ze dus niet weer gewicht gaan inleveren, dus ik denk dat ik dan wellicht haar voerschema weer moet aanpassen. Uiteraard ga ik het bewegen (werken aan de lange lijnen en wandelen/fietsen) goed opbouwen, maar het zal toch energie kosten.

Ze krijgt nu het hele jaar door onbeperkt hooi en staat 24/7 buiten met schuilstal. Momenteel krijgt ze 1,5 kilo kruidenmuesli (van Hippostar) en een halve kilo (droge hoeveelheid) Seniores Priores per dag (wel verdeeld uiteraard). Ik zit er over te denken om de muesli te gaan vervangen door iets anders, maar wat? Of er gewoon nog iets naast gaan geven en in andere hoeveelheden voeren? SP kan ik niet vaker dan twee keer daags geven, het andere wordt gevoerd, dus in totaal kan het verdeeld worden in 4 voerbeurten per dag (gebeurt nu ook).

fransje23

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:38

Misschien je muesli vervangen voor merrie- of veulenbrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:39

Dankje, daar zat ik inderdaad ook aan te denken. :j Is het dan niet te 'rijk' in combi met de SP, of kan dat geen kwaad?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:47

Volgens mij kan het geen kwaad. Is ook een kwestie van uitproberen.

Mara, over magnesiumsupplementen is een heel groot topic. Daar weet iemand misschien wel welke goed is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:42

RedPassion schreef:
Dankje, daar zat ik inderdaad ook aan te denken. :j Is het dan niet te 'rijk' in combi met de SP, of kan dat geen kwaad?

Waarom wil je de muesli precies vervangen ? Niet dat dat een slecht idee is hoor....
Merrie of veulenbrok is wel goed, maar ze bevatten veel eiwitten. En nu dat het voorjaarsgras ook veel eiwitten bevat .....
Waarom ga je niet gewoon wat meer sp geven en dan minder muesli ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:02

RedPassion schreef:

volgens de bodyscore is die prima op gewicht hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:14

Maris schreef:
RedPassion schreef:

Waarom wil je de muesli precies vervangen ? Niet dat dat een slecht idee is hoor....
Merrie of veulenbrok is wel goed, maar ze bevatten veel eiwitten. En nu dat het voorjaarsgras ook veel eiwitten bevat .....
Waarom ga je niet gewoon wat meer sp geven en dan minder muesli ?

Het hoeft niet persé vervangen te worden, maar omdat ik haar dus wat meer wil laten 'werken' ben ik bang dat ze gewicht gaat inleveren en misschien extra nodig heeft. Maar ik weet het niet hoor, vandaar mijn vraag hier. :)
Op gras staan ze (nog) niet, daar gaan ze over een paar weken weer op.
Meer SP is erg lastig omdat ik niet vaker kan gaan voeren en ze nu wel aan haar max zit per voerbeurt. Over twee maanden verhuis ik en dan woon ik op 1 km. van de paarden, dan wordt vaker voeren wel een optie. :j

geerke schreef:
RedPassion schreef:

volgens de bodyscore is die prima op gewicht hoor ;)

Wat is dat, de bodyscore? :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:20

Je kan toch ook sp klaar zetten zodat ze dat kunnen voeren ipv de muesli ? Dan kan je 4 maal per dag sp geven. Of kan dat toch niet ?
Ik weet ook niet wat je allemaal voor werk wilt gaan doen. Maar heel veel paarden kunnen gemakkelijk zonder krachtvoer of hooguit 1 kg krachtvoer, ook als ze worden gereden etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:43

Dat vind ik zo bewerkelijk voor die mensen, maar vragen kan natuurlijk wel... Maar ja, misschien maak ik me er ook wel iets te druk om omdat ze zoveel was afgevallen in het begin en het nu net goed gaat. Toen ik nog wedstrijden met haar reed kreeg ze inderdaad ook niet veel krachtvoer en ze hoeft natuurlijk niet meer zoveel te doen als toen. ;)
Mijn andere paard is echt een tank, niet dik, maar gewoon stevig gebouwd en heel gespierd, daarnaast lijkt ze natuurlijk helemaal breekbaar, dat vertekend mijn beeld vast ook wat.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:10

Zijn er hier ook mensen met paarden met minimale aantal tanden ?
Slechte hooi eters ?
Is het grotendeels op te vangen met meer SP?

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit opvangen. Welke voeding etc.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:17

Met sp, speedibeet, masters seniorenbrok, allerlei soorten gehakseld hooi, grasbrok kom je een eind !

Ziet de sp er bij jullie ook anders uit ? Het is veel grover van structuur en ik geloof dat mijn paard het niet echt lekker vindt....

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:28

Mijn oma mist pas 2 kiezen..... Eet alles zonder problemen. Ze krijgt de pulpjes en andere dingen puur om mooi op gewicht te blijven. Binnenkort komt de tandarts weer, iets eerder dan de planning was want ze klooit met dr bit! Laat het liever checken voor we problemen krijgen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:28

heb juist het tegenovergestelde probleem. Mijn kasteel van 1.84 van 26 jaar groeit veel te veel in de breedte. Heb nu arm hooi gehaald. Staat halve dag op stenen uitloop en een uur of 6 in de wei. Vanwege historie van zandkoliek (waarbij ik haar bijna verloor) durf ik ze niet op een te schrale wei te zetten. Minder hooi is ook geen optie vanwege de gevoeligheid voor maagzweren.

Aan de bewegingskant kan ik op dit moment weinig doen omdat ik bij mijn nieuwe huis stallen aan het bouwen ben (dik 1 uur rijden hiervandaan) hoop over 2mnd te kunnen verhuizen en dan kan ik haar weer gaan rijden... hoop dat het hooi werkt !

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:36

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:05

Ik heb al een tijdje niet meegelezen, veel te druk, maar nu zie ik weer iemand die een halve kg SP geeft en dit veel vindt?
Wij hebben op dit moment nog 3 pony's boven de 30 , 4 tusen 25 en 30 en 4 tussen de 20 en 25.De rest is jonger maar ook daar zitten dieren bij die helemaal geen snijtanden meer hebben.

Hiervan zijn er een aantal die leven van de SP, die kunnen wegens het gebrek aan tanden en kiezen niks anders eten.
Als je SP wilt voeren, moet je per 100kg lichaamsgewicht een kilo SP voeren, dus bv een Shetlander van 200 kg, die moet dus 2 kg droge SP hebben, dat is met water een hele volle emmer. Een schep SP daar gaan drie of liever vier scheppen water bij. Dus 2 kg SP gaat 8 liter water bij.

Tegenwoordig doe ik het zo, ook omdat mijn oudjes wel wat extra's mogen hebben. Ik meng SP met extra pulp voor de vezels, en met grasbrok en maisbrok voor de eiwitten. 1:1:1:1
Een groot paard, Tinker, 21 jaar 1.60m hoog ,fors gebouwd,krijgt 2x daags een emmer SP met dus 1 schep van die SPmix van mij er in, dat is een volle voerbak waar hij best en tijd over doet. Hij staat in een paddock met een klein beetje gras en een schuilstal en overdag mag hij gewoon in de wei met de anderen. Hij krijgt dus voor 200kilo lichaamsgewicht SPmix. Ik denk dat hij zo'n 500 kilo weegt. In de winter, als er geen gras groeit krijgt hij 3 x daags zo'n emmer en dan nog een emmer Compactgras van Hartog per voerbeurt er bij. Hij blijft mooi op gewicht.
Onze oudste is momenteel een grote Shetlander van 35 jaar. Die krijgt in de wei een kilo geweekte grasbrok. En 'savonds op stal een volle schep SP plus nog 1/3e schep maisbrok. Zij was altijd mager , maar is nu op gewicht. Zij kan helemaal geen hooi of Compactgras meer eten.
Ik vind dat hier vaak wel SP wordt gevoerd, maar veel te weinig om resultaat te krijgen en dan moet er van alles bij. Ik heb 6 jaar lang een E -pony(kruising Welsh Arabier van zo'n 400kg alleen in leven gehouden met SP, enkel in de winter gaf ik een schep muesli bij. Hij kreeg dagelijks wel 6 scheppen SP om op gewicht te krijgen, dus voor een paard van 600 kg. De E -pony is 36 geworden en was nog steeds goed op gewicht

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:20

En als ze nou eens niet meer sp willen eten? ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:23

Ahhhh, Indy !
Maarre die mix die je maakt is dat dan 1 schep sp, 1 schep maisbrok, 1 schep grasbrok en 1 schep pulp ? Bedoel je die verhouding ? Die maisbrok is misschien ook wel mooi om de calcium : fosfor van de pulp te verbeteren ?

Pluisje88, misschien alleen pulp of grasbrok proberen. Of bovenstaande mix ?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:01

pluisje88 schreef:

In al die jaren dat ik SP voer is dit nog nooit voorgekomen. Wij hebben een opvang, elk paard krijgt het hier en nieuwe paarden eten het ook zonder problemen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:01

haboshof schreef:
pluisje88 schreef:

In al die jaren dat ik SP voer is dit nog nooit voorgekomen. Wij hebben een opvang, elk paard krijgt het hier en nieuwe paarden eten het ook zonder problemen.

Dan nodig ik je uit om eens een keer gezellig langs te komen :')
Het zal een ware cultuurshock voor je worden, maar hij haalt zijn neus ervoor op. Net als voor pulp :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:07

En een beetje muesli of brok erdoor heen mengen ? Helpt dat ?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:07

Maris schreef:
Ahhhh, Indy !
Maarre die mix die je maakt is dat dan 1 schep sp, 1 schep maisbrok, 1 schep grasbrok en 1 schep pulp ? Bedoel je die verhouding ? Die maisbrok is misschien ook wel mooi om de calcium : fosfor van de pulp te verbeteren ?

Pluisje88, misschien alleen pulp of grasbrok proberen. Of bovenstaande mix ?

Precies Maris.
Ik maak een aantal tonnen vol, van die grote groene. 1 x per week pak ik een aantal zakken SP, grasbrok, maisbrok(hebben we trouwens in een big bag) en pulp en dan doe ik van elk een schep in een emmer en dan gooi ik het in de ton, beetje schudden zodat het een mix is. Ik probeer elk jaar een nog betere versie te bedenken en dit is zoals ik het nu doe en dat bevalt prima.
Dit is de grote shetlander van 35. Paar weekjes terug genomen, maar ze ziet er nu nog net zo uit, alleen ze begint nu natuurlijk te verharen.
Afbeelding

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:09

pluisje88 schreef:
Het zal een ware cultuurshock voor je worden, maar hij haalt zijn neus ervoor op. Net als voor pulp :P

Dan heeft hij geen honger. Ik schrik niet gauw, heb in de 50 jaar dat ik in de paarden zit al veel gezien en ik krijg elk paard aan het eten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:10

Ooh heb je wel hulp met poetsen ?! Want daar moet nog aardig wat haar vanaf !

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:15

haboshof schreef:
pluisje88 schreef:

Dan heeft hij geen honger. Ik schrik niet gauw, heb in de 50 jaar dat ik in de paarden zit al veel gezien en ik krijg elk paard aan het eten.

Hij was mager en vrat zijn spieren op. En dan geen honger hebben lijkt me stug...
Heb geen foto's van van de winter maar als ik die wel had durfde ik die nog niet openbaar op internet te zetten. Dan had binnen no time de dierenbescherming op de stoep gestaan.

Als meneer bepaalt dat hij geen zin heeft of het niet lekker vindt, dan is dat zo...
al menigeen heeft datgene wat jij zegt ook gezegd. Ze hebben na mijn paard allemaal niet meer zon grote mond....