[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:29

Fransje23, waarom witlofwortelen ? Voor de lekker ? Of heeft het verder nog een bepaalde reden ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:06

Maris schreef:
Fransje23, waarom witlofwortelen ? Voor de lekker ? Of heeft het verder nog een bepaalde reden ?

Voor de lekker, we kunnen ze op stal zo pakken van de berg die voor de mellkoeien is.
Er zit minder suiker in dan in winterpeen en ze zijn ook wat harder.Kan ze haar tanden goed gebruiken.
Ik "verstop" ze op verschillende plekken onder het stro/hooi in haar box. Is ze ook weer even bezig met zoeken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:28

De twee oudjes hierboven zien er goed uit zeg +:)+

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:49

Senks... :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:21

Mijn oudje is ook nog superfit alleen nu even in de lappenmand..
Heeft een nogal actieve schiefel op de pijp links en rechts is de oppervlakkige buigerpees beschadigd. Dat tweede komt mogelijk door overbelasting en verkeerde bewegen vanwege het ontzien van het linkervoorbeen. Maar het kan ook zijn dat toch "materiaal-moeheid", vanwege leeftijd en vele kilometers, zoals mijn dierenarts het noemt een rol speelt.

Nu dus aan het revalideren (stappen, koelen en vanaf maandag lasertherapie) en mij aan het bezinnen of het zin heeft een supplement toe te voegen aan haar rantsoen. Ik dacht aan MSM, maar heb daar verder geen ervaring mee.

vang

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:35

Ik gaf de laatste maand aan mijn oudje Pavo Podogrow omdat ik dacht dat dit goed zou zijn om aan te komen... Kben door de dierenarts teruggefloten. Blijkbaar kunnen oudjes door teveel eiwitten net gaan vermageren ipv bijkomen (in tegenstelling tot jonge dieren). Nu raad hij me aan om over te schakelen om een gewone muesli en dan olie bij te voeren (tot wel een bierglas vol per dag!).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:11

vang schreef:
Ik gaf de laatste maand aan mijn oudje Pavo Podogrow omdat ik dacht dat dit goed zou zijn om aan te komen... Kben door de dierenarts teruggefloten. Blijkbaar kunnen oudjes door teveel eiwitten net gaan vermageren ipv bijkomen (in tegenstelling tot jonge dieren). Nu raad hij me aan om over te schakelen om een gewone muesli en dan olie bij te voeren (tot wel een bierglas vol per dag!).

Huh ? Zelfs in Soest geven ze de paarden podo grow ! Oudere paarden hebben niet meer eiwitten nodig, wel hoogwaardigere eiwitten. Oa om de bespiering op peil te houden. En die eiwitten zitten dus oa in podo grow.....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:25

Ik zit erover te denken om paard magnesium bij te gaan voeren. Nu zijn er ontwikkelingen waardoor hij eigenlijk ook wel biotine kan gebruiken. Zijn deze twee supplementen samen te gebruiken? Iemand ervaring met het combineren van meerdere supplementen?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:45

vang schreef:

Dan ben ik heel benieuwd waarom dat is! Een paard is er voor gemaakt om eiwit te verteren en kan tot 5 keer zijn behoefte aan eiwit makkelijk aan. In veulen/merrie brok zit misschien 3 tot 4% meer eiwit dan in sportbrok. Dat betekent dat je ongeveer 40 gr meer eiwit voert. Vaak is de kwaliteit van het eiwit in veulen/merrie brok wat hoger.

In ruwvoer zit ook eiwit, als je besluit een kilo meer ruwvoer te geven, geef je 50 tot 150 gr meer eiwit..... De kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer heeft dus meer invloed op de hoeveelheid eiwit die een paard binnen krijgt dan een schep krachtvoer met een hoger eiwitgehalte.

Het is natuurlijk wel zo dat je oudere paarden niet moet overbelasten met meer dan 5 keer de behoefte aan eiwit. Dat is erg belastend voor de nieren.

Het verteringsstelsel is eigenlijk niet gebouwd voor het verteren van veel olie. De meningen zijn hier heel erg over verdeeld. Mocht je er wel voor kiezen moet je ook vitamine E en selenium bijvoeren omdat een paard anders weinig met vet kan. Verder moet een paard er heel langzaam aan wennen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:49

een oud paard heeft een hogere eiwitbehoefte dan een jonger paard....dus ik begrijp niet waar die da het over heeft.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:25

Dus jullie raden aan om wel podogrow te blijven voeren? Mijn merrie krijgt maar één schep per dag, samen met nog een schepje extra vitamienen van pavo. Een stukje brood en enkele worteltjes doe ik er ook bij.
De dierenarts zei letterlijk dat extra eiwitten geschikt zijn om jonge paarden in gewicht te doen aankomen, maar bij oude paarden kan dit er net voor zorgen dat ze nog meer afvallen... Ik dacht er net goed aan te doen door podogrow te voeren, maar ik wil ook niet dat ze hierdoor zou afvallen natuurlijk

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:55

Wij zijn natuurlijk geen dierenartsen maar hebben andere kennis. Ik zou hem vragen om duidelijke uitleg, dan kun je zelf je conclusies trekken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:40

pluisje88 schreef:
Ik zit erover te denken om paard magnesium bij te gaan voeren. Nu zijn er ontwikkelingen waardoor hij eigenlijk ook wel biotine kan gebruiken. Zijn deze twee supplementen samen te gebruiken? Iemand ervaring met het combineren van meerdere supplementen?

Niemand?

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:05

Als ik mij niet vergis was de uitleg dat het teveel energie kost om die eiwitten te verwerken (maar ben er niet meer zeker van).

Sorry pluisje, met die supplementen kan ik je niet helpen, daar ken ik niets van

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:06

Pluisje88, enige wat ik weet is dat heel veel biotine supplementen bestaan uit veel suikers. Dus let goed op welk supplement je kiest hiervan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:59

vang schreef:
Dus jullie raden aan om wel podogrow te blijven voeren? Mijn merrie krijgt maar één schep per dag, samen met nog een schepje extra vitamienen van pavo. Een stukje brood en enkele worteltjes doe ik er ook bij.
De dierenarts zei letterlijk dat extra eiwitten geschikt zijn om jonge paarden in gewicht te doen aankomen, maar bij oude paarden kan dit er net voor zorgen dat ze nog meer afvallen... Ik dacht er net goed aan te doen door podogrow te voeren, maar ik wil ook niet dat ze hierdoor zou afvallen natuurlijk

Valt je paard af met die podogrow?
In principe heeft een ouder paard een verhoogde behoefte aan goede eiwitten. Die zitten in die Podogrow, daarbij overvoer je ook niet met 1 schep per dag.
Ik vind het een aparte opmerking van je DA.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:03

pluisje88 schreef:

Waarom wil je deze supplementen bij gaan voeren? :)

Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan zo snel niet iet bedenken waardoor je ze niet zou kunnen combineren.
Let wel goed op dat je biotine koopt met voldoende werkzame stof en zo min mogelijk "troep".

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:19

Levita30 schreef:
Het verteringsstelsel is eigenlijk niet gebouwd voor het verteren van veel olie. De meningen zijn hier heel erg over verdeeld. Mocht je er wel voor kiezen moet je ook vitamine E en selenium bijvoeren omdat een paard anders weinig met vet kan. Verder moet een paard er heel langzaam aan wennen.

Op zich kunnen paarden na een opbouw goed olie verteren maar het is bij grotere hoeveelheden inderdaad wel nodig er een anti-oxidant zoals vitamine E bij te gaven.
Heeft de DA dat er niet bij genoemd?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:45

fransje23 schreef:
pluisje88 schreef:

Waarom wil je deze supplementen bij gaan voeren? :)

Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan zo snel niet iet bedenken waardoor je ze niet zou kunnen combineren.
Let wel goed op dat je biotine koopt met voldoende werkzame stof en zo min mogelijk "troep".

Omdat ik denk dat hij het nodig heeft ;) magnesium omdat hij gespannen spieren heeft en biotine om een poging te doen de hoefgroei een duwtje te geven.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:22

Mijn oma krijgt een halve schep podogrow per dag naast haar basisbrokken. Soms doe ik nog een schep in haar speelbal waar ze dan een paar dagen zoet mee is! Heb juist het idee dat ze er wat mooier van blijft! Maar goed kan vast ook per paard schelen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:35

Maar misschien is nu met weidegang, de podo grow niet/minder nodig ivm eiwitten ?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:40

Wil inderdaad weer afbouwen. Ze gaat zo op een vollere wei en dan is het klaar met een deel van de extra's.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:10

vang schreef:
Als ik mij niet vergis was de uitleg dat het teveel energie kost om die eiwitten te verwerken (maar ben er niet meer zeker van).

Sorry pluisje, met die supplementen kan ik je niet helpen, daar ken ik niets van

Het voordeel van veulen/merrievoer t.o.v. ander krachtvoer is dat de eiwitten makkelijker verteerbaar zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:13

je hebt eiwitten uit granen en uit lucerne(planten),die uit planten zijn beter verteerbaar.
Heb net weer info gelezen ....jonge en oude dieren hebben een hogere proteine behoefte.
Die da heeft het echt niet goed.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:28

Hm lastig :-) Ik denk dat ik dan maar bij de schep podogrow blijf, en een scheutje olie ga toevoegen ipv een grote hoeveelheid.