[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:57

Pluisje al je paard och wat schraal blijft kan je eventueel nog dagelijks een scheutje olie toe voegen aan zijn eten. Flesje zonnebloemolie kost niet veel. Of krijgt hij al olie erbij?

pluisje88

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:11

Als ik eraan denk dan wel. Moet zeggen dat het nu op dit moment wel meevalt. Geen ribben te zien nu :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:58

Afbeelding

Mijn bijna 25 jarige merrie :) ( zelfs een beetje te dik en weinig bespiering maar ga weer beginnen met longeren)

ze krijgt elke ochtend heel veel hooi, de hele dag onbeperkt
bakje speedibeet, met 2 eetlepels lijnzaadolie en 2 schepjes glucosamine met msm

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:17

Ze ziet er goed uit hoor!Lyndia heet ze toch?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:15

klopt Lindia :D
alleen haar hoeven moeten nodig maar hoefsmid komt vrijdag..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:27

Merk je dat de glucosamine wat doet?
Ik twijfel momenteel een beetje om mijn paard toch ook zoiets te geven. Ze is altijd al een rommelige loper geweest maar loopt nu zo nu en dan onregelmatig en dag daarna weer goed. Twijfel om toch maar wat te geven en kijken of dat iets veranderd.

Lindia is zeker mooi vol en goeie vacht!

vejovitaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:31

Wow Lindia is een prachtige dame! <3
sinds kort krijgt ze horseflex toch?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:49

Afbeelding

dank je :)
klopt glucosamine met msm van horseflex..merk nog niet veel verschil maar gebruik deze nog niet zo lang had eerst van pharmahorse daar heb ik nog een halve pot van maar die is dus zonder msm..

maar had voor mijn oude hondje ook altijd stride is ook zoiets en daar zag ik zeker veel verschil..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:28

Mag ik vragen wat glucosamine met msm/zonder msm is en wat het nut hiervan is? :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:59

Piekosjj schreef:
Mag ik vragen wat glucosamine met msm/zonder msm is en wat het nut hiervan is? :)

Ik snap je vraag niet helemaal ?
Glucosamine ( en MSM ) wordt gegeven voor paarden met artrose...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:05

Piekosjj schreef:

Glucosamine is een supplement wat je kan geven als je paard problemen met de gewrichten heeft door bijv. slijtage/artrose etc.
Het is goed voor de aanmaak en kwaliteit van gewrichtsvloeistof en dat zorgt weer voor smering in de gewrichten.
Volgens onderzoek werkt de combi van glucosamine ic.m. msm beter dan zonder msm :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:05

Dat is mijn antwoord al. Was benieuwd wat het was en waarom je het voerde. Had er nl nog nooit van gehoord :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:16

Piekosjj schreef:
Dat is mijn antwoord al. Was benieuwd wat het was en waarom je het voerde. Had er nl nog nooit van gehoord :)

Leefde je onder een steen :D

(niet gemeen bedoeld trouwens maar het is best een bekend supplement :) ) :(:)

Er ziin meer soorten supplementen die een positieve werking kunnen hebben op de gewrichten. Het kan soms best even zoeken zijn waar je paard baat bij heeft.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:26

Als het gaat over artrose wel ja, niemand in mijn omgeving die een paard met artrose heeft en weet er daardoor ook bizar weinig van :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:15

Piekosjj schreef:
Als het gaat over artrose wel ja, niemand in mijn omgeving die een paard met artrose heeft en weet er daardoor ook bizar weinig van :D

:D

Heb je in ieder geval wat geleerd vandaag *\o/*

Bij oudere paarden komt vaak slijtage/artrose voor. Helaas, ook bij veel jongere paarden...

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:01

Wij zijn ook weer op de goede weg. na een weekje kliniek in januari.
weer 24/24 buiten, onbeperkt hooi en we zijn van 4 kilo muesli per dag naar max. 2 gegaan.
5 dagen per week wordt er gewerkt ( of rijden of longeren )

Afbeelding

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:47

Vanaf welke leeftijd ga je eigenlijk "seniorenvoer" voeren?? Mijn paard is 20 maar is lichamelijk nog topfit. Doe ook nog vanalles met m. Buiten flink bossen crossen, zo af en toe een sprongetje tot 1m, dressuren in de bak... Hij krijgt geen aangepaste voeding mede omdat hij ook nog steeds een perfect gebit heeft...

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:57

Wanneer ze het nodig hebben :) Sommige jonge paarden hebben ook heel veel baat bij 'senioren' voeding omdat de voedingsstoffen die erin zitten meestal goed aandikken en makkelijk op te nemen zijn voor paarden.
Lekker toch zo'n actief oudje? :D Mijn oudje van 27 is ook nog zo gek als een deur, werk in de bak vindt 'ie niks an maar in 't bos is 't koppie erop en gaaaan met die banaan. Vooral nu het bos weer vol ligt met plassen is het z'n grootste hobby om vanuit een lekkere galop over de plassen te springen of om mij te 'pesten' door niet goed uit te komen en dan dus midden in de plas te belanden :+ Hij krijgt overigens dit jaar voor het eerst 'seniorenvoeding', want hij komt erg moeilijk aan. Hij is altijd al een smalle pony geweest maar deze zomer is hij extreem mager geworden (door verkeerd dieet, Cushing's en simpelweg te laat ingrijpen) en dat komt er natuurlijk maar langzaam bij, maar we komen er wel! Hij krijgt op dit moment speedibeet van pavo, bietenpulp dus. In het ideale geval krijgt hij hiervan twee geweekte scheppen, maar regelmatig ook wat meer. Het is gewoon ruwvoer dus daar zit gelukkig helemaal geen limiet aan. Hierbij krijgt hij max een halve schep regular muesli voor de extra vitamientjes en wat energie.

Dit is overigens hoe hij er nu bij loopt;
Afbeelding
Hij is hier wel 'magerder' dan hij daadwerkelijk is want zoals je kunt zien ziet 'ie iets heel interessants (baas had voer :9 ) dus hij staat wat opgetrokken. zo liep 'ie er in juli bij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:39

Darkness85 schreef:
Vanaf welke leeftijd ga je eigenlijk "seniorenvoer" voeren?? Mijn paard is 20 maar is lichamelijk nog topfit. Doe ook nog vanalles met m. Buiten flink bossen crossen, zo af en toe een sprongetje tot 1m, dressuren in de bak... Hij krijgt geen aangepaste voeding mede omdat hij ook nog steeds een perfect gebit heeft...

Daar is geen vaste leeftijd voor maar is gewoon paard afhankelijk. Vaak is een verslechterd gebit de aanleiding om over te stappen op geweekt voer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:42

Piekosjj, hij is goed opgeknapt hoor! +:)+

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:00

Nou als t van zn gebit af moet hangen dan gaat hij misschien pas op zn 30e over op senioren voer. De tandarts komt bij mijn paard maar 1x in de 2 jaar. Meer heeft geen zin zegt ie, das zonde van je geld. En als ie dan komt eens in die 2 jaar is ie evengoed met een kleine 10 min klaar omdat t niets voorstelt... :D

Hij laat t me ook altijd zelf voelen. En tis idd altijd zo goed als glad.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:08

Zoe ziet mijn paard er momenteel uit. Het is nooit een dik paard geweest. Maar ik vind m goed zo. :)

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:21

Mijne is heel lang aan de vadsige kant geweest maar nu zijn we veranderd van stal en is ze precies goed (naar mijn idee) :)

Is geen charmante foto die haar echt eer aan doet maar geeft een beeld ;) Zo zag ze er gisteren uit, ze is enorm aan het verharen!

Afbeelding

Haar rantsoen bestaat momenteel uit goede voordroog, 3-4 witlofwortelen een half uur tot uur graseten. Ze staat overdag ook op de wei maar die is natuurlijk heel kort afgegraasd.
Ze krijgt daarbij van stal een halve schep basisbrok verdeeld over 2 voer beurten.
Zelf geef ik dan nog 2 voerscheppen luzerne, een halve schep Martall cornmuesli, een handje lijnzaadbrok en 40 gram Marstall Force.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 24-03-14 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:22

Darkness85, hij ziet er toch goed uit zo :j

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:59

Ja ik vind ook dat hij er nu prima uit ziet. Maar dat komt mede door de bietenpulp die ik nu sinds een maand of 4 voer. Die Speedibeet van Pavo is echt ideaal met die korte inweektijd. Daar is ie echt een heel stuk van bijgetrokken.
Mijn paard krijgt nu 3x per dag een flink slowfeedhooinet met voerdroog, 2x 0,5 schep Nature's Best van Pavo (Dat krijgt ie van stal uit), en 1x p dag 250gr Speedibeet met 0,5 schep spelt en 0,5 schep Marstall Havervrij (Dat is geweekt bij elkaar ongeveer 0,3 emmer), en nog een stuk of 5 grote wortelen.

Hij doet t hier prima op. En zolang hij hier goed op gaat zie ik geen reden om t voer aan te passen. :+
Ook al is ie zo goed als 20. Maar t ene paard is met 18 al oud en t andere paard pas als ie 30 is.
Mijn DA zegt ook altijd dat als je zegt dat ie 15 is hij t ook gelooft. :D