[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BaiNar

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:44

Misschien weet iemand hier wel hoe we eraan kunnen komen... Ik woonde destijds in de randstad (vorig jaar) en daar is het niet te krijgen... Wellicht in andere delen van het land...
Ik heb nu heel fijn hooi gevonden wat ie goed kan eten... 1e snee dus er zit goed veel in!!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:46

Ik geef elke dag een flinke scheut van de (biologische) zonnebloem/olijfolie van de AH over het eten heen. Ik doe momenteel ongeveer een week met een fles.

Maismeel heb ik ook nog even gegeven, wordt inderdaad niet zo denderend verteerd, hij vond het ook niet zo lekker en het had weinig effect. Ik ga het dus ook niet meer voeren.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:48

Hee JoT! Alles goed met Macho??

Geef jij ook Subli Senior nu??

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:55

Hoi BaiNar! Alles is prima met Macho, hij is lekker op gewicht en het rijden gaat ook goed. Ik voer 'm geen Subli momenteel, maar Beste Jahre van St. Hipolyte. En daar doet ie het eigenlijk nog het beste op van alle soorten voer die ik tot nu aan toe heb geprobeerd. Hij zuigt ook wat minder door heb ik het idee en hij likt zijn voeremmer zo ongeveer leeg. Hij laat er zelfs wortels en appels voor staan. Bevalt prima! Zo ziet ie er nu ongeveer uit, hij is momenteel zelfs nog iets voller.

Afbeelding

Nardy ziet er ook goed uit zeg trouwens. Rij je er nog op?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:01

Zoo... Macho-man!! Ziet er goed uit zeg... de laatste keer dat ik hem zag vond schrok ik echt van hem.... Dit is super!!
Ja, ik rijd Nard nog als ie lekker in zijn vel zit gaan we lekker het bos in! Heerlijk!! Dressuren enzo hoeft ie niet meer!!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:30

Ik zou graag jullie advies willen.
Ik heb hier geloof ik al eens over mijn pony verteld. Hij is 31 en erg mager. Hij staat 24/7 in de wei met ruim voldoende gras en krijgt subli seniores priores bijgevoerd. Daar doe ik de laatste tijd een scheut olie doorheen. Dat eet hij goed. Hij wordt op tijd ontwormd en de tandarts is pas nog geweest. Zijn gebit is niet goed, maar er is niet veel aan te doen en hij kauwt geen proppen. Ik krijg er maar geen extra spek op. Volgens de tandarts hoeft dat ook niet: hij is een arabiertje en oud, dan is het normaal om wat mager te zijn.
Als straks de winter er weer aan komt krijgt hij meer slobber en onbeperkt hooi bijgevoerd. Hooi eet hij nog wel, maar langzaam. Ik wil hem nog iets bijvoeren wat hem extra energie en/of spek geeft. Het liefst iets wat tegelijk met de slobber gegeven kan worden: hij staat bij mijn vader en hij en zijn vrouw voeren hem meestal. Behalve het hooi dat hij de hele dag door krijgt, kan hij max. 2 keer per dag bijgevoerd worden.
Zelf dacht ik aan mais(meel/vlokken). Hebben jullie tips of ideeen?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:19

Ik zou hem ook nog 2x per dag een halve emmer luzernemix geven, daar doet mijn paardje het goed op EN zorgen dat ie weinig energie verspilt met warm houden dus waterdichte deken op!! Die van mij staat nu 's nachts ook met een waterdichte 0 grams op en als het nattig weer is ook overdag... van de winter weer een wat dikkere!!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:27

BaiNar schreef:
Ik zou hem ook nog 2x per dag een halve emmer luzernemix geven

Hoeft hij dat niet teveel te kauwen?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:45

De oude merrie bij ons krijgt grasmix bij en juist omdat dat korte stukjes zijn krijgt ze dat goed weg. Dit ondanks dat ze ook niet veel kiezen meer heeft en proppen maakt van hooi/kuil.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:47

Bedankt Lontje. Is grasmix hetzelfde als luzernemix?
De tandarts van de pony raadde mais aan. Wat vinden jullie daarvan?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:50

nee grasmix is niet hetzelfde als Lucerne. Mijn voorkeur zou uitgaan naar Lucerne maar goed... tis mijn paard niet Knipoog

Maïs heb ik geen ervaring mee

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:54

xjudithx schreef:
BaiNar schreef:
Ik zou hem ook nog 2x per dag een halve emmer luzernemix geven

Hoeft hij dat niet teveel te kauwen?

Als ie zijn hooi nog een beetje weg kan knabbelen lukt zit zeker!!
Bij mij gaat de emmer schoon leeg hoor!! Tong uitsteken
Luzernemix zitten wel meer voedingsstoffen en kruiden in! EN ze vinden
het vaak lekkerder!! Je hebt het van Subli, Hertog maar vaak ook van een
"eigen merk".

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:58

Bedankt voor jullie tips. Ik moet eens zoeken wat haalbaar is. De vrouw van mijn vader moet het voer gaan geven en hoewel ze er redelijk mee om kan gaan, is ze geen 'paardenmens'. We hebben twee pony's 24/7 buiten staan en 1 daarvan moet bijgevoerd en de ander is nogal dominant. Maar goed, we zoeken er een oplossing voor.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:02

Even stukje schrikdraad spannen zodat ie op het gemakkie alleen kan eten zonder haasten, ook belangrijk.... Dus even apart met eten... vergeet de deken niet!!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:07

Ja, er is wel een oplossing voor te bedenken. We hebben ook een schuilstal die dicht kan, komt wel goed.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:22

xjudithx , als je besluit van luzerne bij te gaan voeren zou ik die van Subli nemen omdat die zonder melasse is. Teveel melasse is niet goed voor een paard, zeker niet voor een ouder paard. Plus die van Subli bevat plantaardige olie wat je paardje mss ook beter helpt op gewicht te houden.
Verder is er een muesli Cavalor Strucomix Senior die je mss zou kunnen mengen onder je slobber. Het is een volledige muesli voor oudere paarden waar ook ruwvoer aan toegevoegd is. Lijkt mij handig ...
www.cavalor.be

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:58

Bedankt Niisj, ik zal op de melasse letten en eens kijken naar de luzerne van Subli. Ook ga ik eens kijken naar je link. Thanks.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:41

BaiNar schreef:
Ik zou hem ook nog 2x per dag een halve emmer luzernemix geven, daar doet mijn paardje het goed op EN zorgen dat ie weinig energie verspilt met warm houden dus waterdichte deken op!! Die van mij staat nu 's nachts ook met een waterdichte 0 grams op en als het nattig weer is ook overdag... van de winter weer een wat dikkere!!

Nog even over die deken: in de 22 jaar dat we deze pony hebben, heeft hij nooit een deken op gehad in de wei, heel af en toe wel eens omdat hij schoon moest blijven voor concours. Ik heb dus helemaal geen deken ervaring. Hij krijgt ieder jaar een hele dikke wollige wintervacht en kan dus in zijn schuilstal gaan staan. Erg nat zal hij dus niet worden. Moet ik hem toch een deken op doen en wat voor een dan? En hoe weet ik wat de goede maat is, aangezien hij nu erg smalletjes is? Ik kan niet naar een winkel om te passen.

Edit: een fotootje van februari 2008, liggend in het zonnetje inclusief wintervachtje
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xjudithx op 29-08-08 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:44

Er zijn richtlijnen voor de maat adhv de stokmaat voor je paardje... Tja, die van mij had ook bijna nooit een deken op maar ze verbruiken veel energie om warm te worden, die kunnen ze beter gebruiken om wat aan te komen... Oudere mensen hebben het ook eerder koud he!!
Je moet er goed op letten dat de deken waterdicht is, anders loopt ie met een natte deken, da's ook weer niet goed... Ik denk dat ze je wel een goed advies kunnen geven bij een paardenshop... en als ik je een tip mag geven... www.piafferuitersport.nl hebben vaak goedkope dekens in de aanbieding!!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:51

Judith, zo'n deken houdt je pony warm, dus hoeft je pony daar verder geen energie meer aan te besteden. Die energie kan hij dan gebruiken om wat vlees op z'n ribben te houden. Ik heb Macho liever ook niet onder een deken, maar het is gewoon niet anders. Ik zou het een beetje aankijken met dekens. Ik heb er thuis eentje liggen van 200 gram, niet al te dik dus. Begin daar anders eens mee. Voel regelmatig even onder de deken in het begin, hoe de temperatuur daar is. Te warm, koud of precies goed? Bij te koud, doe er eens een dekentje onder, kijk eens hoe dat bevalt. Gewoon een beetje uitproberen dus. Alleen een regendeken is overigens als het koud is geen optie. Als een paard een deken op heeft, kan het zijn haren niet meer omhoog zetten en kan het zichzelf niet meer goed genoeg warm houden. De deken moet dus wel dik genoeg zijn om die functie over te nemen.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:15

Okee, bedankt. Ik ga even rondkijken.
Ik zal ook eens een foto plaatsen van hoe mijn paardje er nu uitziet. Moet ik de foto's eerst even uploaden, momentje hoor...

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:24

Lieffff die liggende.... Lovers Lekker genieten van zijn oude dag.. geweldig toch???

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:34

Ja, het is een schatje! In de winter is hij net een teddybeertje.
Hier twee foto's, gemaakt op dezelfde dag, twee weken geleden. Dat zou je misschien niet zeggen, omdat je op de ene zijn ribben kan tellen en op de andere niet. Zo zie je maar wat houding en hoek kan doen. Wat vinden jullie ervan?
Afbeelding
Afbeelding

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:59

Macho fotografeert ook beter vanuit de ene hoek dan de andere Clown Maar aan de eerste foto te zien is hij is wel een beetje aan de magere kant inderdaad.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:01

Ja... op de andere foto kun je het ook goed zijn bij de schoft enzo...!! Gewoon wat maatregelen nemen, dan komt het vast goed!!