[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lianne484

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:38

Ik meld me hier ook eventjes, kort samengevat:
Een gelders paard, 25 jaar, altijd door de eigenaar brood gevoerd ( 20 jaar lang) Ik heb haar nu bijna 3 jaar zelf (overgenomen doordat eigenaar is oveleden). Ben gaan minderen in brood en daarbij een handje muesli omdat ze het lekker vind. Nu valt het me veel op dat ze het brood niks meer vind. En ook omdat het erg slecht is eigenlijk ( maar toch is ze altijd 100 % gezond) wil ik haar overzetten op echt paardenvoer. Ze krijgt wel onbeperkt hooi. Heb al aan de hoefsmid en veevoerleveransier gevraagd die zeiden basisbrok. En wat andere mensen muesli omdat het makkelijker verteerbaar is. Ze mankeert niks, valt niet snel in enzo. Wat is nu verstandig om te gaan voeren?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:45

Hoi!

Leuk hoor zo een 25 jarige gelder! :j

Waarom geef je niet gewoon wat meer van de muesli die je haar u al geeft en geen brood meer? Weet niet wat voor muesli het is maar ze is die in ieder geval gewend en vind het lekker.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:46

Gewoon (onbeperkt ) hooi en de muesli die je nu geeft idd. Als ze het daar goed op doet, waarom dan veranderen ?!

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:51

Maris schreef:
Gewoon (onbeperkt ) hooi en de muesli die je nu geeft idd. Als ze het daar goed op doet, waarom dan veranderen ?!

Omdat ik er ook nog brood bij voer ( Lees: echt heel veel)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:56

fransje23 schreef:
Hoi!

Leuk hoor zo een 25 jarige gelder! :j

Waarom geef je niet gewoon wat meer van de muesli die je haar u al geeft en geen brood meer? Weet niet wat voor muesli het is maar ze is die in ieder geval gewend en vind het lekker.

Cavalor Strucomix Original geef ik

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:39

Ik zou ook gewoon meer muesli gaan geven en het brood afbouwen. Als ze die structomix goed eet is dat gewoon het zelfde ongeveer als basisbrok. Die van mij krijgt ook muesli ipv brok is gewoon volwaardig voedsel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:42

Wat is heel veel brood? Is dat 1 heel brood, 2 hele broden etc

Als je minder brood wilt geven dat langzaam afbouwen en de muesli steeds een beetje opbouwen met bijvoorbeeld 50 gram per keer dat je minder brood geeft.

Aanvulling: is gewoon een goede aanvullende muesli en kan als basisvoer geven worden.
Hoeveel muesli krijgt ze nu?

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:09

fransje23 schreef:
Wat is heel veel brood? Is dat 1 heel brood, 2 hele broden etc

Als je minder brood wilt geven dat langzaam afbouwen en de muesli steeds een beetje opbouwen met bijvoorbeeld 50 gram per keer dat je minder brood geeft.

Aanvulling: is gewoon een goede aanvullende muesli en kan als basisvoer geven worden.
Hoeveel muesli krijgt ze nu?

Schrik niet! Sochtends en savonds 1 hele emmer van 12 liter. Ze krijgt daarbij per keer een halve kilo schep bij.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:00

Tja die van mij krijgt op een dag ook een kilo muesli en natuurlijk hooi en weidegang en soms wat wortelen. Zou brood als ze dat nu ook slechter eet gewoon minderen en bedenken hoeveel muesli je haar wil voeren. Is ze nog aan het werk of al met pensioen?

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:20

Naja ik rij nog 3 keer in de week 1.5 uur. En tot hoeveel kg zou ik ongeveer mogen voeren

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:20

Gewoon wat een normaal paard mag hebben. Kun je gewoon opzoeken. Bedenk eerst wat je wilt voeren en dan hoeveel hij dan nodig zal hebben. Paar pagina's terug heb ik mijn voerschema genoemd en er zijn nog meer mensen die voerschema's geplaatst hebben die ze gebruiken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:00

Gewoon goed kijken naar je paard en aan de hand daarvan voeren. Niemand kan je vertellen hoeveel en wat je precies moet voeren, ieder paard is anders.
Dus brood afbouwen en eventueel ( als nodig ) meer muesli geven. Meeste paarden hebben geen tot hooguit 1 kg krachtvoer per dag nodig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:28

brood is ook voor een paard "lege calorieën". Zetmelen waar hun spijsverteringsstelsel eigenlijk niet voor geschikt is. Zou zeker het brood afbouwen en proberen luzerne of bietenpulp bij te voeren.

En een goede muesli kiezen (beetje persoonlijke keuze en pas op de 2de plaats die van je paard) 1-1.5kg zou moeten volstaan.
Let wel op ik weet niet wat je bedoeld met een kiloschep, maar een typsiche voerschep zoals pavo, Mijten, Cavalor,... verdelen, bevat alleen 1kg aan brokken als je muesli neemt varieert het gewicht ve volle schep naar gelang de samenstelling (veel of weinig luzerne en/of spelt) gemiddeld zit je dan aan 700-750g, maar voor sommige muesli's zelfs maar +/-600-650g
Of bv zuivere grasmix of Dailyplus van Pavo slechts 300g.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:21

Ik ben net naar de dierenwinkel geweest waar ik altijd het muesli vandaan haal. Hun weten wie gienie is en hebben er vroeger ook les op gehad dus kennen haar wel een beetje. Mijn werd geadviseerd gewoon stoppen met brood en gewoon onbeperkt hooi geven met je muesli dan moet het goed zijn. En kijk het eventjes aan hoe ze reageert. Dus ben erg benieuwd. Ga nu direct beginnen met het brood afbouwen. Hopelijk valt ze niet in. Bedankt voor jullie adviezen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:47

Dat is dus precies wat iedereen hier zei ;) als ze gaat invallen dan subli sp geven of bietenpulp, of meer krachtvoer. Niet meer aan brood beginnen. Kan wel een keer voor het lekker aar niet als onderdeel van de basisvoeding als je het mij vraagt...

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:43

haha nee dat was ook niet mijn bedoelig. Ik vind het nog wel erg eng maar ga het gewoon doen en kijken hoe ze het oppakt. alleen ik snap dit niet: Dagelijkse hoeveelheid Cavalor Strucomix Original per dier, naast voldoende ruwvoer: als supplement - max. 350 g per 100 kg levend gewicht, als aanvullend krachtvoeder - max. 700 g per 100 kg levend gewicht. Het dagrantsoen is afhankelijk van de prestaties, het ras en het ruwvoederrantsoen. Denk dat ze rond de 650 kg 700 kg is dan maximaal 4,2 kg krachtvoer?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:47

Ja maar fabrikanten schrijven altijd zulke mega hoeveelheden voor ! Echt waar, met een kilo per dag moet ze het gemakkelijk redden. Anders ga je alsnog ipv brood mega hoeveelheden koolhydraten voeren en dat is echt heel vaak niet nodig.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:53

Als ik de aanwijzing op de zakken moet geloven moet ik kamulet 12 kilo per dag geven. Krijgt ie never nooit niet! Veel te veel. Die van jou moet denk ik met een kilo ook een heel eind komen. Als je nou vind dat ze het te snel op heeft, het is natuurlijk maar 2x 500 gram, dan kun je er twee handjes lucerne doorheen doen. Dan duurt het eten veel langer

Waarom is het eng? Het is voer dat speciaal voor paarden gemaakt is. Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze een beetje invalt. Zon ramp is dat toch niet? Zo weer op te lossen hoor. Je bent er namelijk op tijd bij omdat je bewust wat gaat veranderen :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:19

Weeg eerst even op een keukenweegschaal af hoeveel muesli er werkelijk in de voerschep gaat. Zoals eerder genoemd is dat bij muesli vaak minder dan een kilo :)

Brood gewoon afbouwen bijvoorbeeld met een kwart emmer per week. Heb je de mogelijkheod om er 3 voerbeurten voor de meusli van te maken? Dan zou je daarin eventueel nog een kwart schepje muesli kunnen geven. Hoe beter verspreid over de dag hoe beter het verteerd en opgenomen wordt.

Aanbevelingen van de fabrikant hoef je niet op te volgen. De aanbevolen hoeveelheid is vaak vele male te veel. Kijk gewoon hoe ze het doet.

Weet niet of ze op de wei staat maar als straks het gras weer gaat groeien zal ze nog minder krachtvoer nodig kunnen hebben.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:06

fransje23 schreef:
Weeg eerst even op een keukenweegschaal af hoeveel muesli er werkelijk in de voerschep gaat. Zoals eerder genoemd is dat bij muesli vaak minder dan een kilo :)

Brood gewoon afbouwen bijvoorbeeld met een kwart emmer per week. Heb je de mogelijkheod om er 3 voerbeurten voor de meusli van te maken? Dan zou je daarin eventueel nog een kwart schepje muesli kunnen geven. Hoe beter verspreid over de dag hoe beter het verteerd en opgenomen wordt.

Aanbevelingen van de fabrikant hoef je niet op te volgen. De aanbevolen hoeveelheid is vaak vele male te veel. Kijk gewoon hoe ze het doet.

Weet niet of ze op de wei staat maar als straks het gras weer gaat groeien zal ze nog minder krachtvoer nodig kunnen hebben.

Nee helaas niet. Moet ook nog werken hahah. Ze staat nu in de bak als het land weer aankan gaat ze weer dag en nacht het land op. Dat was al eerder gezegd over de kilo schep dus straks maar afwegen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:38

Zucht ik ben duidelijk gisteren vergeten de ton met daarin mn zak lucerne goed dicht te maken........ De muizen hebben m te pakken genomen! Nu ligt alles op de mesthoop........

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:28

Bij mij bijten ze wel de zak met haver kapot maar de lucerne komen ze eigenlijk niet aan * afkloppen* De haver dus maar goed opruimen maar de pavo sb, de lucerne en de subli sp kwamen ze bij mij niet aan. zit gewoon in een zak, dichtgevouwen opgestapeld naast mijn voerton

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:40

Pluisje88, dan vinden ze de haver gewoon lekkerder als de lucerne waarschijnlijk ;) Bij ons op stal was ook een pak lucerne met een gangenstelsel erin. Geen idee eigenlijk of ze de lucerne ook op aten of de zak ( met inhoud) alleen als verblijfplaats/ slaapplaats gebruikten :+

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:06

Wilde m niet meer opvoeren..... Dus weggedaan! Moet echt de boel beter afsluiten! Zucht! Hopelijk hebben ze het vandaag niet weer geflikt!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:44