oudere paarden hebben meer behoefte aan hoogwaardige eiwitten. Dus idd misschien podo grow of lucerne bijvoeren.
Laatst bijgewerkt door Maris op 06-02-14 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt
vang
Geplaatst: 06-02-14 16:12
Ja maar ik heb haar al sinds ze 20 is, en ze heeft bij mij nooit moeten werken. Maar deze winter valt me op dat ze wat aan het invallen is, en sinds vorige winter zakt haar rug ook meer en meer in. Ik ga inderdaad haar voeding wat aanpassen, ik denk dat ik de helft van de luzerne voor haar zal vervangen door veulenkorrels en dan een een flinke scheut olie. Hopelijk kan ik zo voorkomen dat ze ook begint te vermageren. Want volgens mij gaan eerst de spieren weg en volgt daarna het vet...
Hilli
Geplaatst: 06-02-14 16:13
@Maris: Paarden maken zelf vitamine C aan, dus als je paard daar een tekort aan heeft zal er meer mis zijn in z'n lijf dan alleen dat vitamine C te kort. Tandvlees bloedt ook makkelijk in het geval van een ontsteking. Hoe is het gebit van je paard?
ik voer zelf podogrow en begin nu pas vermindering te zien. Vanaf september wordt ze nog maar 2x per week een half uur gereden euuhh gestapt zelfs. In vergelijking met het ouwetje uit mn onderschrift vind ik dat het niet snel gaat bij bruintje. Had verwacht dat ze veel sneller spier zou verliezen. Van de zomer zal ze wel meer lopen als haar toestand het toelaat. Al is het maar een paar keer per week stappen en af en toe een drafje. Maar goed dan is ze alweer 30.......... wie dan leeft wie dan zorgt denk ik maar.
pluisje88
Geplaatst: 06-02-14 18:55
Tja vang, rust roest. Maar dat is mijn mening... Ze hoeven niet heel hard te werken, maar helemaal niks doen worden ze over het algemeen niet beter van
Je hebt gelijk, maar ze vindt het ECHT niet leuk Als ik haar al gewoon eens wil aaien kijkt ze al erg bedenkelijk, wanneer ik met een halster of borstel aankom is ze gewoon echt weg... Maar het is niet dat ze niets doet, ze staat steeds op de weide en stapt met haar kuddegenootjes mee. Nu als het mooi weer wordt gaan we nog wel eens wandelen (omdat ik het zelf namelijk wel leuk vind), maar dat stelt niet zoveel voor. Maar zoals ik zei, ik heb haar al 5 jaar aan hetzelfde regime, en tot nu toe zag ik haar niet verouderen. Dus daardoor kan het volgens mij niet komen.
Maris
Geplaatst: 06-02-14 20:02
Tekorten in voer b.v. bouwen zich wel langzaam op natuurlijk. Dus misschien toch een tekort aan eiwitten wat je nu pas gaat zien ?
neen, ik heb eigenlijk nog nooit van sp gehoord, kan je me wat meer info geven? Is het ook in België verkrijgbaar? Eerst ga ik eens met het voer proberen, en als het in de lente/zomer niet betert toch eens verder zoeken. Het is natuurlijk ook winter... Tot vorig jaar kreeg ze wel voordroog, en nu plots gewoon hooi. Misschien is dat ook een reden?
Maris
Geplaatst: 06-02-14 23:01
sp is niet in Belgie te verkrijgen, volgens mij. Het bestaat grotendeels uit bietenpulp. dus misschien kan je speedibeet van pavo gebruiken. Maar dit is meer om een paard in gewicht te laten aankomen, niet zozeer voor de bespiering alleen.
Ik kan je wel zeggen wat ik gebruikt heb om mijn paard bij te laten komen en waar hij het goed op doet; Die van mij krijgt standaard per dag; 1 schep brok, een halve haver of muesli, aangevuld met een schep lucerne. Dit mix ik door elkaar en dan krijg je twee overscheppen vol waarvan hij er smorgens en savonds 1 krijgt. Dat krijgt hij dus elke dag.
Als extra geef ik hem een halve schep (eerst een hele) seniores priores van subli. Dit is een seniorenslobber die gemaakt is voor oude paarden die niet zo goed meer kunnen eten. Met name ruwvoer. Er zit onder andere bietenpulp in. Mijn paard is hier goed van aangekomen.
Ik was gekozen als tester voor pavo speedibeet en dat voer ik hem dus ook af en toe. Gaat ook goed. Moet er wel bij zeggen dat het een hele lastige eter is die speedibeet en sp niet zo lekker vindt. Toch, als ik het mix met zijn brokken en haver e.d. Dan gaat het wel
De mijne doet het hier super op. Had ook helemaal geen spieren meer. Merk wel dat nu hij wat dikker is, hij veel vrolijker en fitter is, en dat er nu weer wat meer spieren aankomen. Ik blijf lekker zo doorgaan want hij ziet er goed uit vind ik. (Zie vorige pagina voor foto) hij is 21 en 1.72 groot, dus heeft veel voeding nodig. Ondanks dat er geen gras meer is, en hij hooi niet altijd goed eet omdat hij dat niet wil, is hij toch aangekomen. Echt top spul.
fransje23
Geplaatst: 06-02-14 23:39
Vang: kan ook dat ze wat last heeft van haar gebit. Geweekte voer kan dan ook goed helpen
Misschien een mengsel maken van schep bietenpulp (bijvoorbeeld speedibeet) 2 scheppen luzerene, een schep podo-grow/muesli slobber en dat verdeeld over 2 maal voeren?
Bedankt voor de goede tips allemaal De tandarts gaat ook haar tandjes nog eens nakijken, is vorig jaar ook gebeurd, maar op haar leeftijd laat ik het jaarlijks eens checken en bijvijlen. Nu op naar de lente
tandarts komt minimaal 1 keer per jaar, maar soms vaker als ik het niet vertrouwd
Fiber force van Cavalor is ook erg fijn spul om je oude paard te voeren. goed voor de darmen, geen krachtvoer en je hoeft het niet te weken. kan tot 70-80% ruwvoer vervangen. de mijne vind het erg lekker, maar die is niet zo'n moeilijke eter.
Maris
Geplaatst: 08-02-14 22:40
De lucerne is zo hard in de fiber force ! Niet fijn, vond ik.
dat vind ik wel mee vallen, maar die van mij kauwt nog prima en vind nat voer niet heel lekker om altijd te eten. het is toch goed kijken wat welk paard wil en kan eten. maar vind dit concept heel fijn, ruwvoerbasis met meer energie en bite en volledigere dan andere droge ruwvoer vervangers.
fransje23
Geplaatst: 09-02-14 00:26
Mijne wordt ook jaarlisk gecheckt door de tandarts. Ze eet trouwens en kauwt trouwens nog goed. Ik zie in ieder geval zonder problemen ladingen hooi en luzerne naar binnen verdwijnen
Levi24
Geplaatst: 10-02-14 19:58
Mijn pony is een moeilijke eter. Ben nu al de zoveelste muesli aan het proberen... Fiber Force vindt hij echt niet lekker. Strucomix van Cavalor vindt hij ook niet lekker. Hij krijgt 's avonds altijd slobber Mash van Havens, daar is hij helemaal gek op. Ik heb nu verschillende muesli's eigen merk geprobeerd, stopt hij na een paar dagen ook mee. Wil nu misschien Natural Balance proberen. Iemand hier ervaring mee? Is alleen zo vervelend dat de meeste muesli alleen in grote verpakking te verkrijgen is om te proberen... O ja, de tandarts komt minstens 1x per jaar, zo nodig vaker.
pluisje88
Geplaatst: 11-02-14 00:57
Heb je al eens geprobeerd of je via het bedrijf zelf proefzakjes kunt krijgen? Dus pavo, subli, havens e.d mailen met je verhaal? Of een kleine hoeveelheid ruilen met 1 van ons bijvoorbeeld? Met verzendkosten altijd goedkoper dan zitten met een hele zak die niet gegeten wordt
Natural balance is niet echt geschikt voor oudere paarden vind ik,is nogal hard spul..Ze hebben mij een keer een zak aangesmeerd en zeiden dat het erg geschikt was voor oudere paarden..Het meeste kwam er onverteerd uit en ze kreeg diaree van..Ik hier een hele kieskeurige eter die ponybrok van subli nogal lekker vind..