[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:35

Iemand ervaring met cavalor probreed bij de oudere paarden? Is een soort merrie muesli die me is aangeraden om naast zijn gebruikelijke eten te geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:16

felineepino schreef:
Iemand ervaring met cavalor probreed bij de oudere paarden? Is een soort merrie muesli die me is aangeraden om naast zijn gebruikelijke eten te geven.

Er wordt wel vaker merriebrok of veulenbrok gegeven aan oudere paarden ivm de meerdere eiwitten erin die oudere paarden tekort kunnen hebben. Lees dit topic er maar eens over na met de zoekfunctie binnen dit topic b.v. .

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:49

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:15

Ziet er goed uit!!!!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:52

dankje :D ze doet het ook super nu vergeet soms dat ik een fjord heb zo druk is ze haha

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:55

Mooi zo ;) dan voelt ze zich prima :D

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:40

Vraagje ben vergeten sp klaar te zetten voor vanavond weet iemand wat de weektijd is met warm/heet water?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:28

nou ik d0oe elke ochtend een klein bakje zeg maar een handje vol en dat meng ik met speedibeet en doe ik kokend water over laat het 15 min staan en dan wat koud water erbij en voer ik het

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:56

Ik zou het minimaal een uur laten staan. De kans op slokdarmverstopping is anders wel erg groot

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:58

Ik heb een pavo emmer (roze speedibeet emmer met deksel) en neem elke dag een schep in die emmer mee naar huis. dan doe ik er thuis smorgens water bij en kan het staan tot ik het savonds voer. dan was ik de emmer uit, droog hem af en neem weer een schep mee naar huis in de emmer. werkt goed! Heb warm en koud water geprobeerd maar bij de sp maakt het weinig uit heb ik gemerkt. dat heeft toch echt minimaal een paar uur nodig om dik te worden. bij speedibeet maakt warm water wel veel verschil.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:58

Voor het voeren even checken of je geen harde stukjes bietenpulp meer tegenkomt. Kortom mouwen opstropen en lekker wroeten in het voer :D
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 16-01-14 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:59

Van welk merk was dat alternatief voor SP ook al weer?

Wij hebben op stal een bejaarde staan (wordt dit jaar 31 als het goed is) en die doet het erg goed op de SP en een speciekuip met Hartog compactgras.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:10

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:38

Ok
Ik probeer vanavond wel met halve schep en gekookt water. Staat sowieso min 2u voor ik het voer.
Ik was het vergeten klaar te maken vanochtend voor ik ging werken... En ga er vanavond heen. Voer sp nu bij omdat die veel is afgevallen vind alleen niet fijn om het op stal te hebben er lopen veel kinderen

Masters seniorenconvent is bijna het zelfde als sp.
Vind dat iets fijner als sp. Blijft er lekkerder uit zien als het langer staat.

Cavalor heeft ook fijne brok/müsli krachtvoervervangend voer. Wat droog te voeren is. Dat vind die ook erg lekker.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:42

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:16

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 01:16

Hoe staan de oudjes er momenteel voor qua voeding en gewicht?

Mijn merrie schijnt nogal nat te zijn in haar box.. Heb ik nog niet eerder meegemaakt en ik ben dus aan het puzzelen. Ze krijgt op deze stal wel nattere voordroog dan op de vorige en ook vaak meer dan de paarden om haar heen omdat ik 's avonds nog extra bij geef.
Heb de luzerne nu wat verminderd en een ruime halve emmer tot 2 handjes om te kijken of minder eiwitten effect heeft.
Verder is ze eigenlijk fit en lijkt gezond. Vacht ziet er ook goed glanzend uit en ze is al weer een tijdje kleine beetjes aan het verharen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:37

Goed! Super eigenlijk! Hij krijgt vlees op de botten :D bijna dik voor zijn doen :D
https://www.dropbox.com/s/dpt1rgt9hm8rv ... .19.21.jpg

Oké.. De vraag om een beetje charmant op de foto te staan heeft ie niet helemaal begrepen geloof ik... 8-)

Hij is actief, heeft veel energie en is fris met rijden. Heerlijk. In de wie gedraagt ie zich als een klein kind. Rennen, vliegen, springen, bokken en weer verder gaan. Haha. Hij voelt zich top.
Hij is nog niet echt aan het verharen maar hij is geschoren dus kan nog. Zijn vacht wordt wel al zachter en minder stug.

Hij lijkt er eindelijk van overtuigd te zijn dat ik niet altijd van plan ben hem te vergiftigen als ik hem iets anders voorzet dan zijn brokken :')

Ben zo blij met hem <3

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:35

Hier ook een fitte powny van het bouwjaar 1986. ( bijna 28 jaar)
Der laatste 3 jaar viel ze enorm af swinters, dit jaar viel ze enorm af vanaf september, direct met SP begonnen. In december ben ik gestopt met SP want ze was behoorlijk vet geworden.
Andere stalling , ander hooi waar ze momenteel goed van op gewicht blijft, ze is nog wat te zwaar maar goed dat zie ik liever dan een vermagerd paard en helemaal op deze leeftijd.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:06

Hey,

mijn merrie van 25 jaar is sinds deze winter erg oud geworden in mijn ogen. Haar rug is beginnen doorzakken en haar spieren zijn aan het verdwijnen. Ze heeft wel nog een mooie wintervacht en is niet te mager. Kan ik hier iets aan doen? Bv. een endurance-mix bijvoeren? Momenteel krijgt zo onbeperkt hooi van goede kwaliteit (wel geen voordroog) en dagelijks twee grote scheppen luzerne met een schepje vitaminekorreltjes van Pavo. Er hangt ook een goede liksteen.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:30

hier ook een vrolijk shet die aan zijn 2de jeugd begonnen op bijna 28 jarige leeftijd. zo actief heb ik hem jaren niet gezien. dus blij met de verhuizing. eten doet die ook weer goed. waterbak kiept die alleen om... maarja.

ik heb voor eerst SP (omdat die hiervoor niet goed at, maar op stal met veel kids vind ik het niks dus maak nu thuis als ik ga) het valt me alleen op dat sommige brokje nog wel geweekte brokjes blijven en niet uit elkaar vallen, vooral onder op in de emmer. het staat lang te weken (maak het savonds voor de volgende avond (sochtends vergeet ik het)), wel buiten en ik ben gul met water (3/4-1 schep ruim 3-4 liter water)

@vang ik zou een eiwit rijk brok proberen bv een merriebrok of veulenbrok.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:40

vang schreef:
Hey,

mijn merrie van 25 jaar is sinds deze winter erg oud geworden in mijn ogen. Haar rug is beginnen doorzakken en haar spieren zijn aan het verdwijnen. Ze heeft wel nog een mooie wintervacht en is niet te mager. Kan ik hier iets aan doen? Bv. een endurance-mix bijvoeren? Momenteel krijgt zo onbeperkt hooi van goede kwaliteit (wel geen voordroog) en dagelijks twee grote scheppen luzerne met een schepje vitaminekorreltjes van Pavo. Er hangt ook een goede liksteen.

Wordt er nog wel met haar gewerk, als ze weinig doen verdwijnen spieren ook?

Je zou een eitwitrijk krachtvoer, meeriebrok of jonge paardenbrok zoals pavo podo grow, erbij kunnen gaan geven als zit ik de luzerne natuurlijk ook wel goede eiwitten.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:40

Mijn oma doet het ook best aardig eigenlijk! Vorige week weer afscheid moeten nemen van een van haar vriendjes maar ze was er onverwachts rustig onder! Hals bespiering wordt wel zichbaar minder! Na mijn auto ongeluk heb ik een whiplash gehad, nu redelijk pijnvrij maar je ziet dat ik echt weinig met dr heb kunnen doen! Maar ja ze is 29 dus mag eigenlijk niet klagen! Rij inmiddels 2x per week een half uurtje rustig aan met dr! Zodra het gaat sneeuwen of echt vriezen kan ik niet veel helaas! Ze krijgt weinig bijgevoerd naast onbeperkt hooi en 1kg senior prior. Werkt prima op het moment!

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:51

fransje23 schreef:
vang schreef:
Hey,

Wordt er nog wel met haar gewerk, als ze weinig doen verdwijnen spieren ook?

Je zou een eitwitrijk krachtvoer, meeriebrok of jonge paardenbrok zoals pavo podo grow, erbij kunnen gaan geven als zit ik de luzerne natuurlijk ook wel goede eiwitten.

Neen ze wordt niet meer gewerkt, als het mooi weer is een stapwandelingetje, maar dat is het. De reden hiervoor is dat ze hard genoeg gewerkt heeft tijdens haar leven als manègepaard, en nu echt niet graag meer aangeraakt wordt of bereden wordt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:27

Maar zonder beweging verdwijnen de spieren... dus dat is dan niet te voorkomen. Als ze 25 is en niet meer plezier heeft in werken is dat wat er gebeurt... als ze voor de rest goed in haar vel zit is het prima lijkt me.

Is er trouwens iets te zeggen over hoe snel spieren verdwijnen? Is een nieuwe op stal (19 jaar dus ook beetje bejaard) en daar zit echt bijna geen spier (of vet) op maar die schijnt afgelopen zomer nog wel in de sport te hebben gelopen (en ook flink hoog... en kan me niet voorstellen dat hij er toen als zo'n scharminkel uit zag)