[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:01

Het blijft moeilijk. Mijn paard is meerdere jaren handmatig gevijld. Dinsdag behandeld door gecertificeerd tandarts/dierenarts. Woensdag kreeg hij z'n hooi niet weg dus alleen wat extra grasmix gegeten. Donderdag weer z'n hooi en vanochtend dus gaskoliek. Het voerbeleid moet dus na de behandeling wel goed aangepast worden. Weer een les geleerd...

SecretLIN

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:21

Meld me hier ook even weer, helaas heb ik mijn 30 jarige ruin moeten laten inslapen op 12 december.
Ben er nog behoorlijk kapot van maar hij was echt gewoon op..was niet eerlijk tegenover hem om hem te laten staan hij had totaal geen kiezen meer en slechte tot weinig mest..

Wel heb ik nog mijn 24 jarige merrie die nu dus nog sp krijgt gemengd met speedibeet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:11

Ik had je IM topic gezien Lin :(:) Soms is afscheid nemen de eerlijkste keuze, hoe moeilijk ook. Hoe doet je merrie het nu?

Ik had zo een emmer met proefzakjes speedibeet en gisteren na een lange ritje dat gegeven met slobber en luzerne gemixt. Ging er natuurlijk zonder problemen in :D

Binnenkort is het weer "apk-tijd" voor Cookie. Op 10 januari wordt haar rug gedaan en ik wil februari/maart de tandarts langs laten komen. Had eigen bedacht om dit jaar haar te laten doen door Daan Staller, die werkt wel electrisch. Tot nu toe eet ze als een dijkwerker en gaat alles ook grof hooi zonder problemen naar binnen.

De lijnzaadbrokjes van Makana vinden ze trouwens erg lekker en zijn ook prijstechnisch best interessant.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:34

Ja eigenlijk klinkt het banketstaaf maar ze doet het super, eerste dagen nog wat onwennig maar nu heel relaxed.. alleen op de grote weide vind ze maar niks het liefst is ze de hele dag bij mij ( was voor ik hurby had ook al zo)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:35

ik laat in januari ook eerst een tandarts weer komen voor second opinion..
wacht eerst even de dierenarts rekeningen af

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:42

Oh lin heel veel sterkte!!!
Herkenbaar gedrag trouwens van je andere paard. Die van mij stapt ook het liefst nog mee in de auto bij me! Ze heeft nu wel een fijn weidemaatje maar als ze alleen iets moet doen is ze nog snel in paniek! Mijn andere is er nu bijna 14 maanden niet meer.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:54

Ja, ik laat haar nu maar alleen staan nou ja bij onze geiten en schapen ze is immers bijna 25 en het wel gewend alleen te staan

Ollientje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:17

Ik voer mijn 25jarige opa in de winter seniores priores en heeft natuurlijk onbeperkt hooi.
Zodra het warmer wordt krijgt hij weer sport brok met muesli
Hij doet het op dit voer super goed op ( zie foto)
Afbeelding

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:49

sterkte met het verlies!

hier is het ook kwakkelen. op de wei in november had ik al door dat die niet zo goed at. ook speelde zijn kieswortelontsteking, daarvoor heeft die antibioticakuur gehad. de stank en snotneus is weg. ik wilde hem bijgevoerd hebben dus moest die naar stal, dat heeft zijn eetlust geen goed gedaan. hij wil alleen nog maar lekkere dingen eten en laat zijn hooi links liggen. gelukkig eet die wel al het ruwvoervangende dingen (grasmix, compactgras en fiberforce) al is het niet van harte.
zaterdag gaan we verhuizen en dan krijgt die ook senior priors en hopelijk gaat die dan ook weer hooi eten. hij komt dan wel buiten.
en laat ik een tandarts ook komen, al vond de veearts het niet nodig om zijn tanden te vijlen in december.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:49

mijn oudje (25j) krijgt hetzelfde voer als mijn andere paarden (natuurlijk andere hoeveelheid enz.) en dat is een gewone onderhoudsbrok en geloof mij hij staat zelfs te dik :P

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:54

Mijn merrie is maandag met spoed opgenomen in de kliniek met zware koliekverschijnselen.
(uiteindelijk te veel vocht in haar darmen dat niet werd opgenomen, en dus uitgedroogd)
ben haar gisterenavond mogen gaan ophalen en ja hoor nog harder vermagerd :( mag nu nog enkel hooi eten en muesli heeel voorzichtig opbouwen !

blij dat ze erdoor is maar qua gewicht beginnen we weer van 0 :(

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:33

Jee... wat een gedoe Samy24... veel sterkte...
dat je toch de beslissing neemt om haar naar kliniek te doen... die van mij gaat het erf niet meer af voor dat soort dingen... bij teveel pijn wordt hier afscheid genomen.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:08

kliniek is hier maar 15 min. vandaan dus vond het toch de moeite..
Mijn DA weet hoe ik er over denk en er is thuis en met DA dan ook goede afspraken gemaakt wanneer het eindigt.

Aan een operatie had ik dan ook niet begonnen, we waren er nu gelukkig goed optijd bij.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:24

Oei das ff schrikken weer zeg!!!
Mijn oma was boos en baldadig vandaag! Ze mochten niet naar buiten ivm harde wind! Heb dr zelf uiteindelijk maar buiten op een kapot gelopen wei gezet aangezien ze binnen aan de sloop ging!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:32

Heb mijn paard nu op 1 schep Sp en +- een halve schep speedibeet per dag naast haar gewone voer (1 brok, halve muesli en lucerne) hij lijkt, ondanks dat er geen gras meer in de wei staat toch langzaam een beetje aan te komen nu..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:10

pluisje88 schreef:
Heb mijn paard nu op 1 schep Sp en +- een halve schep speedibeet per dag naast haar gewone voer (1 brok, halve muesli en lucerne) hij lijkt, ondanks dat er geen gras meer in de wei staat toch langzaam een beetje aan te komen nu..

+:)+ Fijn !

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:34

Lindia doet het gelukkig ook lekker
heb een super leuke tinker gezien van 2 jaar, nog even lopen twijfelen of ik weer een erbij neem maar beter van niet denk ik

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:31

Mijn pogingen om kamulet vet te mesten lijken eindelijk een beetje te gaan doen...
Zo kocht ik hem in september. aan de dunne kant, maar het was nog te doen op zich.

Afbeelding

Helaas staat er nog amper gras en is meneer nogal kieskeurig in wat hij denkt te willen eten, dus was hij nog verder ingevallen. Daar heb ik geen foto's van verder.

Dit was van de week. Is nog lang niet genoeg, maar er komt weer een beetje vlees op de botten. Ben er best trots op dat ondanks er geen gras meer is, en hij hooi/kuil vaak laat liggen omdat hij het niet lekker vindt, hij er toch nog zo uit ziet :D loont al het werk toch nog ;)

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:21

prachtig paard Pluisje!Hij zit er inderdaad iets voller uit!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:27

geerke schreef:
prachtig paard Pluisje!Hij zit er inderdaad iets voller uit!

dank je! hij lijkt wel oud op de foto's vind ik :o
Dit vind ik beter:

Afbeelding

Afbeelding
8-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:36

daar is hij nog mooier! <3

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:38

Tnx :o 21 jaartjes schoon aan de haak ;) op een fotomeeting begin december.
Momenteel ziet hij er iets anders uit. blijkbaar is hij in een vorig leven een varken geweest....:o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:47

21 al?Dat zou je toch niet zeggen!
Een varken :') Leuk he een schimmel?
Daarom heb ik een fries :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:50

Ik heb heeeeeeel hard geroepen dat ik nooit een schimmel wilde! maar ergens ging het mis... Tja karakter he :+ De volgende wordt echt geen schimmel meer! maarja dat zei ik bij deze ook al :P
8 april wordt hij 22 :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:53

Hij ziet er prima uit! Mijne is ook van 1992 trouwens, goed bouwjaar! :j